Siły zbrojne

Nowe samoloty wczesnego ostrzegania dla RAF

Fot. Royal Australian Air Force
Fot. Royal Australian Air Force

Sekretarz obrony Wielkiej Brytanii podpisał umowę, na mocy której RAF otrzyma pięć samolotów wczesnego ostrzegania E-7.

Brytyjski sekretarz obrony Gavin Williamson podpisał umowę o wartości blisko 2 mld GBP, na podstawie której do Królewskich Sił Powietrznych trafi pięć samolotów wczesnego ostrzegania Boeing E-7 Wedgetail. Zastąpią one wykorzystywane samoloty Boeing E-3D Sentry. Po podpisaniu umowy sekretarz Williamson stwierdził, że dzięki dostawom nowych samolotów lotnictwo brytyjskie zdoła utrzymać przewagę technologiczną, niezwykle istotną w coraz bardziej złożonym środowisku walki. Jego zdaniem wykorzystanie nowych samolotów przyczyni się do znacznego wzrostu skuteczności działania brytyjskiego lotnictwa i marynarki. Sekretarz podkreślił również, że umowa wzmocni współpracę przemysłowo-wojskową pomiędzy Wielką Brytanią, USA i Australią.

W oświadczeniu ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii stwierdzono, że kupione maszyny E-7 będą jednym z głównych elementów tzw. brytyjskich sił powietrznych nowej generacji.

Samolot E-737 AEW&C "Wedgetail" (określany jako budżetowy AWAC") jest oparty na samolocie pasażerskim Boeing 737-700. Zbiorniki paliwa pozwalają mu na przebywanie w powietrzu do 11 godzin. Oprócz dwuosobowej załogi, zabiera 6-10 operatorów radaru Northrop Grumman MESA (Multi-role Electronically Scanned Array). Radar ten pracuje w pasmie L (długość fali 15-30 cm) i na wysokości ok. 9000 m zapewnia wykrywanie celów morskich z odległości 850 km, celów powietrznych w zasięgu 600 km dla obiektów na dużym i średnim pułapie oraz 370 km dla niskolecących obiektów. Samoloty E-737/E7 "Wedgetail" wykorzystywane są przez siły powietrzne Australii (sześć egzemplarzy), Korei Południowej (cztery egzemplarze) i Turcji (cztery egzemplarze).

Maszyny tego typu przeznaczone dla RAF zostaną poddane modyfikacjom w Wielkiej Brytanii - wykonają je pracownicy zakładów Marshall Aerospace and Defence Group w Cambridge.

Komentarze (3)

  1. Ajax

    Nieprawdziwe dane dotyczące zasięgu radaru Northrop Grumman MESA na pułapie 9000 m.

    1. Davien

      To jakie sa prawdziwe?? Bo Northrop Grumman nie podaje zasięgu przy danych radaru MESA, twierdzi jedynie ze jest on od 20 do 50% wiekszy niz innych AWACS-ów.

  2. Ktos

    Jak znalazł na płomykówkę. Ale jak znam "ekspertów" z IU. To pewnie nie sprosta wymaganiu mino odporności i możliwości zejścia pod wodę. Kiedy w końcu Pan minister rozwiąże te beznadziejne instytucje bemozcy.

    1. Shshshshssjsj

      To trzeba by też zlikwidować beznadziejny zus, krus, inspekcje etc.

    2. Tomasz

      Dlaczego bronisz tak beznadziejnej instytucji jak IU ?

  3. Greg

    Kiedy AWACS dla Polski ? Czy w ogóle jest potrzebny?