- Wiadomości
Katar rezygnuje z zakupu "budżetowych" AWACS-ów
Jak poinformował Boeing, katarski rząd zrezygnował z pozyskania trzech samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej E-737 AEW&C Wedgetail. Władze Kataru nie skomentowały tej informacji.

Rozmowy na temat pozyskania samolotów prowadzone były od czasu targów zbrojeniowych DIMDEX 2014 w Dosze, podczas których władze Kataru zdecydowały o zakupie trzech samolotów E-737 AEW&C. Ówczesna wartość kontraktu była szacowana na 1,6 mld USD. Cała sytuacja stanowi pewne zaskoczenie, bo ile informacje na temat negocjacji nie trafiały do przestrzeni publicznej to fakt, że na tegorocznych targach DIMDEX Boeing ("Platynowy sponsor" tych targów) prezentował film z samolotem w barwach Sił Powietrznych Emiratu Kataru, pozwalał na postawienie tezy, że rozmowy są bliskie finalizacji lub przynajmniej przebiegają zgodnie z planem.
Czytaj też: AH-64E polecą do Kataru w przyszłym roku
Boeing nie podał informacji dlaczego rząd Kataru zrezygnował z pozyskania samolotów, jednak można założyć, że wobec skali zakupów zbrojeniowych dokonywanych przez to państwo (m.in. 36 myśliwców F-15QA za 12 mld USD, 24 Eurofightery za 6,7 mld USD, 24 śmigłowce AH64E Guardian za 667 mln USD, 36 Rafale za 7,9 mld EUR, 28 NH-90 za 3,7 mld EUR) to nie kwestie finansowe stały się przyczyną zawirowań.
Czytaj też: Katar już płaci za śmigłowce NH90
Nagła zmiana stanowiska władz Kataru stawia też pod znakiem zapytania kierunek rozbudowy tego obszaru sił zbrojnych Emiratu - wciąż nie wiadomo bowiem, czy w tej sytuacji dozorowanie przestrzeni powietrznej oparte zostanie na systemach umieszczonych na samolotach czy też na stacjach naziemnych. Jest to też zapowiedź nowego rozdania na tym chłonnym rynku - w sytuacji gdy potrzebne będą nowe systemy, musi się też znaleźć ich dostawca.
Samolot E-737 AEW&C "Wedgetail" (określany jako budżetowy AWAC") jest oparty na samolocie pasażerskim Boeing 737-700. Zbiorniki paliwa pozwalają mu na przebywanie w powietrzu nawet do 11 godzin. Oprócz dwuosobowej załogi, zabiera 6-10 operatorów radaru Northrop Grumman MESA(Multi-role Electronically Scanned Array). Radar ten pracuje w pasmie L (długość fali 15-30 cm), ma maksymalny zasięg 850 km na wysokości ok. 9000 m (30 000 ft) i może jednocześnie śledzić do 3000 obiektów. Samolot wykorzystywany jest przez siły powietrzne Australii (6 egzemplarzy), Korei Południowej (4 egzemplarze) i Turcji (4 egzemplarze).
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS