Zapowiadając nieodległy finał prac nad myśliwcem wielozadaniowym 5. generacji, Suchoj T-50 (PAK FA), rosyjskie ministerstwo obrony wskazało zakres dedykowanych zadań oczekujących na swoją realizację w perspektywie 2017 roku. Wśród kluczowych warunków ukończenia projektu wskazano m.in. budowę dwóch dodatkowych prototypów, będących odpowiednio 10. i 11. egzemplarzem doświadczalnym tego samolotu.
O planach dalszego rozwoju projektu myśliwca Suchoj T-50 poinformował zastępca Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej, Jurij Borysow podczas swojej wizyty w zakładach lotniczych Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego im. Jurija Gagarina w Komsomolsku nad Amurem. Obok deklaracji o wkroczeniu w finalną fazę realizacji projektu, przedstawiono plan wykonania w 2017 roku kilku kluczowych zadań, warunkujących rozpoczęcie w nieodległej przyszłości produkcji pierwszych seryjnych modeli myśliwca 5. generacji. Wspólnym mianownikiem wypełnienia tych założeń ma być ukończenie budowy dwóch kolejnych prototypów T-50, określanych odpowiednio jako 10. i 11. egzemplarz doświadczalny tego samolotu.
Wśród podstawowych założeń ich budowy jest przetestowanie nowej dedykowanej jednostki napędowej, silnika określanego mianem „Typ-30” będącego zamiennikiem dla stosowanego dotychczas modelu, znanego również z samolotów Su-35 silnika Saturn 117S (AŁ-41F1). Na liście usprawnień do przetestowania znajdują się również nowy elektronicznie sterowany system radarowy AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz systemy uzbrojenia przeciwlotniczego. Próby z wykorzystaniem ostatnich prototypów mają być realizowane już w 2018 roku.
Bieżące założenia realizacji rosyjskiego programu myśliwca 5. generacji zakładają rozpoczęcie seryjnej produkcji w perspektywie finansowej na lata 2018-2025. Z początkowo zapowiadanego zamówienia na 250 egzemplarzy dla rosyjskich sił powietrznych potwierdzono jak dotąd jedynie wstępne zapotrzebowanie na 18-24 egzemplarze w ramach inauguracyjnej dostawy planowanej do uruchomienia w perspektywie najbliższych lat.
Próby z prototypami T-50 trwają już ponad siedem lat, począwszy od pierwszego lotu myśliwca przeprowadzonego 29 stycznia 2010 roku. Wprowadzenie pierwszych seryjnych egzemplarzy do służby zaplanowano pierwotnie na 2017 rok pod nazwą Su-50. Rozpoczęcie produkcji kolejnej serii myśliwców z nowymi silnikami „Typ-30” wyznaczono docelowo na 2018 rok.
Czytaj też: Nowy silnik dla rosyjskiego PAK FA
Agent 82.1
Dziwni Ci Rosjanie.Prowadzą badania w 2017 roku na prototypach samolotu,który ma być konkurencją/odpowiedzią maszyny F-22 Raptor,która lata od 19 listopada 1990..30 lat po oblocie amerykańskiej maszyny oni chcą latać i się podniecać swoim PAK FA ? Dziwni są..
anda
nie dziwni tylko pragmatyczni, widzą jakie są problemy z F-22 i F-35 i będą starali sie je wyeliminować w swoich modelach
Nojatotamnwm
F-22 miał oblot w 1997. Od oblotu do wprowadzenia w 2005 minęło 8 lat. A jeśli by liczyć od protoplasty czyli YF-22 to wychodzi 15 lat. Między oblotem Su-50 w 2010, a teoretycznym wprowadzeniem w tym roku minie 7 lat.
Kret
czyli juz 20-30 lat po Amerykanach, rusek bedzie mial cos co jest namiastka 5 generacjl.
ryszard56
Śmiać mi sie chce z tych co krytykują Rosjan ,zapominają że niedzwiedz da sobie radę ,a My niestety nie bo nie mamy nic ,nic nie modernizujemy i nie kupujemy ,tylko cholerne dialogi ,i politycy skłócili Nas z Rosjanami
skeptyk
A my chwalimy się technologią malowania F-16. Z czym do gości ...
Cynik
To prawda...
Pav
Nowy silnik w porownaniu ze starszymi z Su 30 i Su35 (AL 31 - ok 145 kn ) ma dac ok 176kN. Niezle bedzie mial przyspieszenie.
wreda
Ambitnie idą - plan założony , wdrożenie określone . Czy MON jest wstanie sprostać wyzwaniu jakie rzuca naszemu wojsku kreml ? Wątpie - po dialogu oraz rozpisaniu na poszczególne szczebla sympozja - co przyniosło by nam możliwość dokonania wyboru naszego zakładu ( z tak licznie produkujących ) jakiegoś konkretnego modelu - w rezultacie można spodziewać się oblotu i w drożenia do pełnej produkcji na lata 2176r. - 2222 ? Czy 15 sztuk tego super hiper samolotu nam wystarczy - wydaje się ze tak ?????
prawda
No bardzo ambitnie skoro planowo to powinni mieć kilkadziesiąt samolotów obecnie...
bbb
Podejrzewam, że gdy my będziemy latali na F 35 to Rosjanie będą wprowadzać maszynę 4++++++++ czyli kolejnego klona Su 27.
janek
Ten rosyjski PAK FA ma być samolotem niewidzialnym..... rzeczywiście nikt go nigdy nie zobaczy, na oczy:)))))
niki
Był już prezentowany publicznie i to nie raz.
tre
Europa powinna się wstydzić, że jest za Rosją, Chinami, Japonia a nawet Indiami w tej dziedzinie.
Trollhunter
W jakiej dziedzinie ? Przed Rosją myśliwce 5 generacji będzie posiadać ładnych kilka europejskich państw. I to nie tylko Wielka Brytania czy Włochy ale nawet malutka Dania.
Autor komentarza
silniki mają nazwę AL-XX, a nie AŁ-XX. Nazwa to inicjały Archipa Lulki
DYZIO
JAKO ODPOWIEDŹ ..POLSKA powinna w trybie natychmiastowym jako program narodowy rewitalizować i wdrożyć projekt samolotu szkolnego/bojowego "Skorpiona" PZL-230 a potem robić w wersji F .... za "Mastery" co to niby są a jakoby ich nie było..i za SU- 22 którego innowacyjność zależy od tego co zabierze ze sobą pilot ....jeśli weźmie telefon komórkowy z GPS ..wtedy skok jakościowy samolotu wzrasta.. bo wtedy może dzwoniąc zapytać jak lecieć GPS pokaże mu kierunki i współrzędne a jak ma wgrane mapy to wie jak mykać gdzie są ciekawostki turystyczne i gdzie omijać korki skrzyżowania ,ronda a nawet gdzie czai się "anioł stróż z radarem" a jak ma telefon z aparatem fotograficznym to może strzelić fotkę ..i udawać że wykonuje misję "rozpoznawczą"....ach jo
ewa
Dobre. Jako odpowiedź na myśliwiec 5gen powinniśmy władować kasę w samolot szkolno-bojowy? no niezłe, naprawdę niezłe. To może powinniśmy władować te pieniądze w wytwórnię balonów albo szybowców? normalnie wymyśliłeś potencjał odstraszający....
anty
Dobrze się czujesz ?! Polska nie ma potencjału technologicznego i finansowego żeby samodzielnie opracować samolot szturmowy. Wystarczy prześledzić losy wielu programów zbrojeniowych które w większości kończą wyłącznie wydawaniem pieniędzy na MAKIETY . PZL Skropion ? Przypomnijmy sobie historię: najpierw miał to był lekki , turbośmigłowy samolot wsparcia, coś dobrego, ale do walki z kartelami narkotykowymi w Ameryce Płd czy w wojnach domowych w Afryce. Potem włodarze zechcieli sobie samolotu odrzutowego o właściwościach stealth. Na czym się skończyło ? Na DREWNIANEJ makiecie , w końcówce XX wieku :D Nie potrafimy sami opracować ani silnika , ani awioniki do samolotu bojowego, litościwie pominę , że jest to ekonomicznie nieopłacalne , wywalenie setek milionów dolarów w program który skończy się zakupem przez armię kilkunastu sztuk samolotów. O eksporcie zapomnij, konkurencja zbyt duża a my technologicznie ustępujemy światowym koncernom. Losy pancerze do Kraba zna ? :D Przykłady mogę mnożyć, jedyne " sukcesy" naszej zbrojeniówki do licencyjna produkcja ( np Rosomak ) czy udoskonalanie sprzętu jeszcze poradzieckiego ( Gromy ) Proste karabinki MSBS wprowadzamy na uzbrojenie latami, na świecie robi się to " troszkę" szybciej.
Doc Nihilist
Bardzo ładny komentarz!
Legionisci
Moze za 15 /20 lat uda im sie stworzyc namiastke mysliwskie V generacji.
maniek
Do właściwości samolotu stealth. Nie widać żeby te silniki były dobrze chłodzone i są niezabudowane. Brak komór na pociski, przy podwieszanych pociskach traci całe właściwości stealth.
marfew
Komory na pociski akurat ma.
yaro
Zgadza się właśnie przetestowano F35 z doczepionym dzialkiem...... i po stealth.
nino
troche smieszne ze to nazywaja stealth
złośliwy
To chyba najładniejsza wersja Su-27 :P
Polanski
Malowanie wręcz imponujące.
t-50
. Mozemy tylko podziwiac i zazdroscic.
Marco
Zawsze możemy kupić coś co jest rzeczywistą V generacją,a nie jej wydmuszką , jak ów T-50...
King
Idą jak burza..
kj1981
No, jeszcze za naszego życia wejdą do służby :-)
Davien
Ciekawe, testy nowych prototypów , radaru i silników mają się zacząć w 2018r, i w tym samym roku ma ruszyc produkcja seryjna T-50? To jakie wyposażenie będzie na maszynach seryjnych??
muminek
jak to jakie ?? najlepsze na świecie - bijące wszystko inne na głowę .. nie wiedziałeś ??
zdasdsad
Produkcja miała już ruszyć dawno temu, to że podają kolejny rok nie znaczy, że tak będzie. Taki produkt wymaga czasu i opóźnienia są nieuniknione. Gorzej jak na końcu wyjdzie kupa i cała kasa w błoto, no ale zawsze jakieś doświadczenia wyciągną.
JW
To oczywiste że z Su-35.
edi
Bez nowej generacji silników i STEALTH nie będzie V generacji. Rosja jest zacofana co pokazują problemy z T-14 bez NIEMIECKICH przekładni się nie obędzie bo maszyna będzie awaryjna jak sowiecki RUBIN.
gts
Taki z niego element 5 generacji ze szkoda gadac. Wedlug obilczen zachidnich to nic innego jak Su-27 obudowany nowa skorupa. Wszystko znajduhe sie dokadnie w tym samym miejscu. Owszem jest to lepsze rozwiazanie niz modernizacje np F-15 ktore jeszcze bardziej udaja mysliwce 5 generacji (w wersji 2040c), ale jest to tylko ktoras z kolei modernizacja. Przynajmniej ksztaltem nawiazuje do tej generacji, bo Boeing juz kompletnie odlecial. Nie sa w stanie zaproponowac nic o wlasciwosciach stealth w swoich samolotach wiec je tylko dyskredytuja. Zrobili by jak Ruscy i w mediach mogliby sie chwalic, a tak kazdy widzi ze to poczciwy stary projekt z lat 70 i nikt go nie chce tak jest zarowno z F-15 jak i F-18.
Su-35
O Jaki "fachowy" przeskok z samolotu do czołgu, dlaczego Polska nie produkuje lepszych samolotów, czołgów, karabinów i rakiet od Rosji, skoro ma takie fachury, kraj gdzie trzech "ekspertów od wszystkiego" na kilo wchodzi :) Można by przynajmniej 1/3 tego co Rosja zaprojektować i wyprodukować w jakiejś rozsądnej ilości na nasze potrzeby, ale Polska na razie chwali się nieswoimi pociągami z Bydgoszczy, które są składane z części niemieckich, hiszpańskich, austriackich, francuskich i włoskich :)
werter
Wypowiedział się specjalista z kraju gdzie nie produkuje się odrzutowych silników lotniczych, gdzie nie produkuje się płatowców samolotów bojowych i żadnego do nich uzbrojenia ba nie produkuje się nawet samolotów szkolnych. Jedyne co potrafi to hejt z netu....co za ludzie....