Ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane 24 kwietnia 2017 r., zaś termin składania ofert określono na 23 maja br. W tym terminie wpłynęła tylko jedna propozycja opiewająca na kwotę 3942000 zł, podczas gdy szacowana kwota zamówienia wynosiła 5930000 zł. Ofertę złożyła firma Tomasz Wróblewski Silent Technical z Warszawy. Została ona pozytywnie oceniona przez komisję przetargową, co pozwoliło na podpisanie umowy z dostawcą. Zamówienie ma zostać zrealizowane do 30 listopada br. i objęte jest dwuletnią gwarancją.
Zgodnie z opisem zamówienia pojazdy dostarczane dla Jednostki Wojskowej Nil powinny:
- być przystosowane do przerzutu do dwóch nurków bojowych z pełnym wyposażeniem lub sześciu nurków bez wyposażenia;
- posiadać możliwość sterowania za pomocą dwóch manetek sterujących;
- być przystosowane do zrzutu do wody z możliwością wykonania skoku;
- być wykonane z materiałów niekorodujących i amagnetycznych;
- być wyposażone w elektroniczny kompas;
- posiadać wyświetlacz typu LCD z możliwością regulacji poziomu świecenia,
- posiadać możliwość elektronicznego ograniczenia głębokości;
- być napędzane poprzez silnik elektryczny typu Jet;
- posiadać neutralną pływalność w wodzie morskiej oraz w wodach akwenów śródlądowych;
- posiadać możliwość regulacji prędkości płynną i skokową;
- być wyposażone w akumulator wysokiej wydajności ze wskaźnikiem naładowania/rozładowania;
- być przystosowane do sterowania nimi przez nurków używających aparatów nurkowych o zamkniętym obiegu czynnika oddechowego typu AMPHORA, CODE, FROGS.
Obecnie na wyposażeniu Wojsk Specjalnych znajdują się pojazdy typu DPD, które przeznaczone są dla 1-2 nurków, ich masa to 76,5 kg a wymiary 2,23x1,08x0,61 m. Mogą one operować do głębokości 35 m. Przy przewożeniu jednego nurka ich prędkość maksymalna to 2,3 w., a zasięg 7 Mm.
płetwonurek
panowie fachowcy - każda jednostka specjalna działa zarówno na lądzie, na wysokosci, w wodzie i pod wodą. Pojazdy (de facto torpedy) podwodne wynaleziono już dawno i nie jest to żaden cud techniki, wszystko sprowadza się do jakości materiałów i sprawności silnika, no i rzecz jasna do ceny pojazdu!
lol
Tylko póki co, takiego pojazdu nie mamy jak użyć. Orzeł stoi w wiecznym remoncie zapewne ratując kroplówką pieniędzy jakąś stocznię od upadku. Natomiast do kobbena to nurek musiałby zostać załadowany w porcie razem z pojazdem do wyrzutni, bo nie da się tego zrobić od wewnątrz okrętu.
emeryt
Wygląda na to że zakupiono skuter Seabob Black Shadow 730.
Czesio
Seabob BS 730 zabiera maksymalnie 4 płetwonurków więc coś tu nie styka.
vbn
I dlatego potrzebujemy okrętów podwodnych większych od kobbenów. Jednostki specjalne potrzebują miejsca na takim okręcie, a zabytkowe kobbeny nie mają nawet możliwości, żeby dostać się do wyrzutni torpedowej od wewnątrz. Kobbeny mają jednostrzałowe wyrzutnie, które ładuje się od zewnątrz w porcie, więc do takich zadań się nie nadają.
Ygrek
Takie pojazdy to bardziej dla Formozy
CB
Mój kolega ma zrekonstruowanego "Błotniaka". Może by go wcielić? W sumie jest nawet młodszy od Kobbenów.