Reklama
  • Wiadomości

Nauta woduje kolejną jednostkę pływającą

Stocznia Remontowa Nauta S.A. zwodowała 31 marca 2017 r. kolejny częściowo wyposażony statek rybacki M/V „Aine”, który będzie operował przede wszystkim na Morzu Północnym. Jest to kolejny dowód, że trójmiejskie zakłady stoczniowe mogą bez problemu realizować budowę nowoczesnych jednostek pływających, w tym także dla Marynarki Wojennej.

  • Fot. Stocznia Remontowa Nauta
    Fot. Stocznia Remontowa Nauta
  • Fot. Stocznia Remontowa Nauta
    Fot. Stocznia Remontowa Nauta
  • Fot. Stocznia Remontowa Nauta
    Fot. Stocznia Remontowa Nauta

Nowa jednostka pływająca została zamówiona przez duńska firmę Karstensens Skibsvaerft AS., ale jej ostatecznym odbiorcą będzie irlandzki armator Aine Fishing Company Ltd. Jest to dziewiąty statek rybacki budowany dla Duńczyków w Gdyni z siedemnastu zakontraktowanych, jakie mają być przekazane do końca 2018 r. Jest to przy tym jedna z najmniejszych zamówionych jednostek: jej długość wynosi 56,5 m, szerokość 12,5 m a zanurzenie 4,8 m.

M/V „Aine” to trawler rybacki typu pelagic - łowiący za pomocą włoka przyciąganego do burty wraz ze złowionymi rybami. Jego prędkość maksymalna to 15 w. M/V „Aine” jest wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz systemy ułatwiające połowy: np. sonary, echosondy i szperacze. Według „Nauty” dzięki tym rozwiązaniom załoga statku będzie miała możliwość wyszukiwania „ławic ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalając optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci”.

Co ciekawe, Duńczycy wykorzystują obecnie trawler rybacki o takiej samej nazwie (M/V „Aine”) numerze burtowym (SO 134) i bardzo podobnym wyglądzie. Jednostka ta została jednak zbudowana w 2003 r., jest mniejsza (długość 48,6 m i szerokość 11,2 m) oraz ma mniejszą prędkość maksymalną (12,7 w).

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia „Nauta” w ciągu trzech lat wyspecjalizowała się w budowie średniej wielkości statków rybackich, specjalistycznych i badawczych. Przykładowo, poza zamówieniem dla duńskiego klienta (Karstensens Skibsvaerft AS.) realizowana jest również budowa w pełni wyposażonego trawlera M/V „Ocean Star” dla szkockiego armatora (Mewstead (Fraserburgh) LLP). Dodatkowo nadal wykonywane są „zarówno standardowe prace remontowe na statkach różnych typów i rozmiarów, jak też skomplikowane konwersje i przebudowy jednostek pływających”.

Wodowanie nowego trawlera jest wydarzeniem ważnym także dla Marynarki Wojennej. Pokazuje bowiem, że Stocznia Remontowa Nauta może prowadzić budowę nowoczesnych i wyspecjalizowanych jednostek pływających. Może więc również uczestniczyć w realizacji militarnych programów okrętowych, mając do dyspozycji rozległe zaplecze techniczne w zakładach przy ulicy Czechosłowackiej w Gdyni z dostępem do dwóch suchych doków oraz infrastrukturę Zakładu Nowych Budów w Gdańsku.

Pomóc w tym może również fakt, że Nauta wykonuje remonty i modernizacje okrętów wojennych (w tym zagranicznych) i jednocześnie wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dzięki temu może uczestniczyć w sieci łączącej różne podmioty przemysłowe realizujące dostawy dla polskiej armii.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama