Naddźwiękowy Air Force One i drony dla US Air Force

18 października 2021, 13:18
exosonic
Wizualizacja naddźwiękowego Air Force One. Fot. Exosonic
Reklama

Spółka Exosonic poinformowała o otrzymaniu od US Air Force kontraktu na rozwój i budowę demonstratora technologii bezzałogowego samolotu naddźwiękowego w technologii „low boom supersonic”. Firma rozwijała ją dotąd w ramach cywilnego projektu, którego celem jest cichy naddźwiękowy samolot pasażerski. W jego ramach powstała też koncepcja Air  Force One osiągającego prędkość 1.8 Macha.  

Plany Exosonic Inc. zakładają wprowadzenie do eksploatacji komercyjnej najpóźniej w połowie przyszłej dekady naddźwiękowych samolotów pasażerskich, mogących przewieźć do 70 pasażerów zarówno w lotach międzykontynentalnych jak też nad obszarami zamieszkanymi. Będzie to możliwe dzięki konstrukcji obniżającej sygnaturę akustyczną (tak zwany grom dźwiękowy) podczas przekraczania bariery dźwięku. We wrześniu 2020 roku pojawiły się informacje o pracach Exosonic wspólnie z Presidential and Executive Airlift Directorate (PE) I US Air Force w celu opracowania 35 miejscowej wersji samolotu przeznaczonej do przewozu prezydenta i najważniejszych osób w państwie, czyli tak zwanego „Air Force One”.

Obecnie spółka uzyskała również kontrakt od US Air Force w ramach programu Small Business Innovation Research (SBIR), którego celem jest budowa demonstratora technologii dla „low boom supersonic unmaned aerial vehicle” czyli cichego naddźwiękowego bezzałogowca, który będzie wykorzystywany do szkolenia pilotów myśliwskich i operatorów systemów przeciwlotniczych. Maszyna będzie mogła przenosić różnego typu systemy pokładowe, w tym być może uzbrojenie, ale głównym celem jest zapewnienie realistycznego przeciwnika dla pilotów US Air Force bez wykorzystywania maszyn bojowych i pilotów. Jest to próba rozwiązania obecnych problemów ze szkoleniem, których skutkiem jest to, że niewielka część pilotów amerykańskich myśliwców ma za sobą trening w realnych walkach powietrznych w warunkach maksymalnie zbliżonych do prawdziwych. Problem pogłębiają jeszcze kwestie zużycia maszyn i deficyt pilotów oraz koszty.

image
Koncepcja bezzałogowców naddźwiękowych dla USAF. Rys. Exosonic

Szkolenie z wykorzystaniem bezzałogowców będzie nie tylko bardziej realistyczne, ale też znacznie mniej kosztowne niż w przypadku użycia maszyn bojowych i żywych pilotów. Jest to szczególnie istotne w kontekście skali. W przyszłości naddźwiękowe bezzałogowce mogą być rozwijane w kierunku nowych zadań, w tym bojowych. Osiągając prędkości zbliżone do wielozadaniowych samolotów bojowych będą mogły nie tylko wspierać  je, ale również zastępować w części zadań.

Dodatkowym atutem dla Exosonic Inc. jest finansowanie przez USAF realizacji testów płatowca i jego konfiguracji, których wyniki mogą być łatwo przetransferowane na inne programy. Wszystkie maszyny są oparte na podobnej koncepcji w której bardzo wydłużony kształt statku powietrznego i przesunięte ku tyłowi skrzydła o odpowiednim skosie mają nie tylko obniżyć opór aerodynamiczny ale też zapewnić zmniejszenie hałasu związanego z przekraczaniem tak zwanej bariery dźwięku, czyli fali dźwiękowej generowanej przez maszynę podczas lotu.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Swój
wtorek, 19 października 2021, 18:41

Pocisk rakieta itp a podpłynie okręt atomowy i załatwi sprawę więc szkoda kasy na losmos

sosen12
wtorek, 19 października 2021, 15:46

Grom dźwiękowy powstaje nie podczas przekraczania bariery dźwięku, tylko powstaje on cały czas po przekroczeniu prędkości dźwięku. To nie jednorazowy incydent podczas lotu naddźwiękowego, tylko efekt utrzymujący się tak długo jak samolot porusza się szybciej niż dźwięk. Stąd problem z obszarami zamieszkałymi nad którymi taki lot ma się odbyć.

biały
poniedziałek, 18 października 2021, 19:17

szkolenie pilotów czy szkolenie stucznej inteligencji zastosowanej w bezzałogowcach

Sidematic
poniedziałek, 18 października 2021, 15:38

Chińczycy wystrzelili hipersoniczny pocisk, który obleciał całą kulę ziemską. W tym czasie amerykańska generał Jo Clyborne skarży się na Twiterze na że armia nie chce francuskiego manicure. Wszystko w temacie ewentualnej przyszłej wojny.

kierowca bombowca
wtorek, 19 października 2021, 18:41

To ci rewelacja. Wystrzelili pocisk który orbitował niczym zwykły satelita a następnie go zdeorbitowali. Żeby dodać temu pikanterii nazwali ten pocisk hipersonicznym (na orbicie to praktycznie wszystko ma prędkość hipersoniczną, począwszy od satelitów na kosmicznych śmieciach kończąc) a mniej inteligentna część gawiedzi tzn trolle dostały orgazmu.

Mikroszkop
środa, 20 października 2021, 19:06

Tyle że to nie Chińczycy nazwali to pociskiem hipersonicznym.

Miłośnik chińskich piórników
wtorek, 19 października 2021, 08:28

To na Marsa jeszcze nie poleciał? Co za rozczarowanie..

Juras
poniedziałek, 18 października 2021, 22:22

“Sputnik” oblecial kule ziemska juz w latach 50 ubieglego wieku i tez byl hipersoniczny.

Davien
poniedziałek, 18 października 2021, 16:49

Tylko w chińskich bajkach:)

Kania
poniedziałek, 18 października 2021, 16:25

Podobno zrobil cztery petle za jednym razem. Chinskie perpetum mobile.

Duda
wtorek, 19 października 2021, 10:19

Kojarzysz jak działa orbita? Technicznie jeśli by go nie zdeorbitowali to by mógł latać prawie w nieskończoność, jak satelity...

Gnom
wtorek, 19 października 2021, 18:40

Pamiętaj o grawitacji.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 14:38

Gnomie jak wszedł na orbite to poruszał sie min z pierwszą kosmiczną wiec grawitacja neiwiele ci da jak nic nie wyhamuje jego prędkosci.

Bania
poniedziałek, 18 października 2021, 16:07

Brak wiarygodnych danych na ten temat..

rmarcin555
poniedziałek, 18 października 2021, 16:02

@Sidematic. Niech zgadnę, zrobił to na kole podbiegunowym.

asd
poniedziałek, 18 października 2021, 15:53

A ktoś oprócz chinoli może potwierdzić te sensacje ?

Sidematic
poniedziałek, 18 października 2021, 18:54

Tak, potwierdzili poważnie zaniepokojeni amerykańscy generałowie. A o fakcie możecie poczytać w Financial Times tylko trzeba znać angielski więc będziecie mieć problem.

wtorek, 19 października 2021, 18:42

To wy tam w Rosji znacie angielski? No no.

i tyle w temacie ...
wtorek, 19 października 2021, 07:45

@Sidematic A co innego mają Ci odpowiedzieć ?? USA zostało "daleko w lesie" w technologii hipersonicznej. Zastępczy temat forum, "air force one" z prędkością naddźwiękową, tylko po co ??? skoro on ma mieć właściwość maksymalnie długiego a więc "ekonomicznego" przebywania nad ziemią....

Davien
wtorek, 19 października 2021, 16:38

Widzisz dzieciaku ale USA miało pojazdy hipersoniczne zanim w Rosji i Chinach w ogóle wiedzieli co to znaczy:)

taka prawda
środa, 20 października 2021, 07:33

To miało ale już ich nie ma???

Davien
wtorek, 26 października 2021, 14:40

Ma je ciagle , w przeciwieństwie do Rosji i Chin. Rosja i Chiny poszły w HGV które wymagaja do wyniesienia rakiety balistycznej.

Amerykański generał
poniedziałek, 18 października 2021, 20:31

Sidematic, a Ty wiesz że ruscy juz w latach 50 wystrzelili Gagarina i tez z prędkością hipersoniczną okrążył ziemię i amerykanie wtedy też sra...li ze strachu.

Davien
wtorek, 19 października 2021, 16:39

Nie Amerykanie ale ruscy ze cos im nie wyjdzie i wielki propagandowy lot nie wypali:)). Pózniej Komarow nei miał tyle szczęścia.

Gnom
środa, 20 października 2021, 15:32

Podobnie jak niektóre załogi z USA. To sa koszty podboju kosmosu.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 14:41

Gnomie, zadna załoga amerykańska nei zgineła z powodu pospiechu rzadu USA by tylko dokonac propagandowego lotu. A w Rosji tak, wiec daruj sobie bajki.

nie generał
wtorek, 19 października 2021, 07:56

1961, czyli w latach sześćdziesiątych...

Tweets Defence24