Reklama
  • sponsorowane
  • Analiza

MSPO 2023: Textron pokazuje nowy sposób zwalczania rosyjskich czołgów

Amerykańska firma Textron Systems prezentuje w czasie MSPO 2023 lądowy system ładunków przeciwpancernych XM204, który może samodzielnie wykryć zbliżające się pojazdy przeciwnika i niszczyć je czterema subpociskami atakującymi z góry.

System minowy XM204
System minowy XM204
Autor. M.Dura
Reklama

Artykuł sponsorowany

Reklama

System XM204 to rozwiązanie modułowe. Można go bowiem wykorzystywać samodzielnie, w grupach lub w połączeniu z innymi przeszkodami utrudniającymi przeciwnikowi pokonanie terenu. Głównym elementem XM204 jest przenoszony przez dwie osoby, stosunkowo lekki, blok wyrzutni wielkości walizki, który zawiera układ sensorów oraz cztery ładunki przeciwpancerne klasy „top attack".

Taki pojedynczy moduł jest w stanie wykryć zbliżające się pojazdy przeciwnika oraz śledzić ich ruch. W momencie wejścia tych pojazdów w rejon rażenia, system XM204 wystrzeliwuje w powietrze subamunicję przeciwpancerną w celu ich zniszczenia. Przy czym czujniki systemu korzystają z algorytmów pozwalających na „rozmieszczenie amunicji w powietrzu" w najkorzystniejszym momencie, w zależności od wielkości i prędkości pojazdu stanowiącego zagrożenie.

Reklama

Całość jest wyposażona w mechanizm uzbrajający (działając zdalnie lub w pełni autonomicznie) oraz przełącznik samozniszczenia z różnymi ustawieniami czasowymi (do 15 dni). Zapobiega się w ten sposób sytuacjom, gdy ładunki pozostają „uśpione" przez lata po zakończeniu konfliktu.

Modułowa konstrukcja XM204 oraz standaryzowane wymiary ułatwiają jego transport (w tym także na paletach) z wykorzystaniem pojazdów, jak również statków powietrznych. System ten można więc łatwo rozmieścić w dowolnym terenie tworząc zapory przeciwpancerne w miejscach, gdzie mogą się przemieszczać czołgi i transportery przeciwnika. Zaletą tej klasy rozwiązania jest również bezpieczeństwo dla sił własnych oraz ludności cywilnej. Całość jest bowiem łatwiejsza do usunięcia (np. po zakończeniu konfliktu) i ponownego użycia od klasycznych min przeciwpancernych.

Reklama
Pojedyncza „mina” systemu XM204
Pojedyncza „mina” systemu XM204
Autor. M.Dura
Reklama

Prace nad systemem XM204 trwają od 2020 roku, jednak w ich trakcie skorzystano ze starszego programu XM1100 Scorpion. Pomocą było również to, że w amerykańskich wojskach lądowych od lat dziewięćdziesiątych wykorzystuje się operacyjnie system M93 Hornet (produkowany m.in. przez firmę Textron). Jednak Hornet to tak naprawdę tylko jedna mina, która samodzielnie wykrywa pojazd przeciwnika za pomocą czujników sejsmicznych i akustycznych, by następnie wystrzelić w jego kierunki pojedynczy subpocisk z czujnikiem podczerwieni. Czujnik ten jest w stanie zidentyfikować atakowany obiekt i uruchomić głowicę bojową atakującą pojazd z góry.

W przypadku XM204 są to już cztery ładunki w jednym module, a więc zwiększa się siła oddziaływania na przeciwnika poruszającego się grupowo. Tym bardziej, że amunicja atakująca pojazdy z góry (penetratorem tantalowym) jest o wiele bardziej skuteczna przeciwko pojazdom opancerzonym (w tym czołgom) od tej, która uderza z dołu lub z przodu. Najważniejsze jest jednak to, że w odniesieniu do XM204 nie są skuteczne wszystkie, tradycyjne systemy trałowania z wykorzystaniem patroli saperskich na torze przejazdu, trałów umieszczonych na pojazdach poruszających się na czele kolumny lub nawet ładunków wydłużonych.

Reklama

Amerykanie podkreślają, że ich system jest bardzo dobrym rozwiązaniem do wzmocnienia obrony niewielkich grup żołnierzy, którzy nagle staną w obliczu liczebniejszego i bardziej mobilnego przeciwnika. Rozmieszczenie modułów XM204 w terenie (na co potrzeba nie więcej niż 5 minut) może wzmocnić obronę i pozwala na utrzymanie zajmowanych pozycji do czasu przybycia posiłków.

Zobacz też

Zadanie to jest o tyle ułatwione, że nie trzeba układać min dokładnie na drodze przejeżdżających pojazdów, co często jest bardzo niebezpieczne. Miny mogą bowiem atakować czołgi oddalone nawet o 50 m wykorzystując do lokalizacji zagrożenia „inteligentny" układ sensorów: akustycznych, sejsmicznych i radarowych. Ułatwia to ukrycie systemu XM204 w pobliżu szlaków komunikacyjnych. Dodatkowo pojedyncze moduły mają rozmiar dużej walizki, ważą tylko 38 kg i są wyposażone w ergonomiczne uchwyty ułatwiające transport. Takie rozwiązanie zostało zresztą wprowadzone na wniosek samych żołnierzy.

Reklama

System XM204 przeszedł pozytywnie wszystkie testy na poligonie Yuma Proving Ground (wykazując się skutecznością również w odniesieniu do czołgu T-72) i 21 lipca 2022 zamówiono w firmie Textron Systems partię 117 czteroładunkowych modułów oraz 38 „walizek" szkolnych wraz z niezbędnymi częściami zamiennymi, w ramach kontraktu o maksymalnej wartości do ponad 354 milionów USD. Dostawę pierwszych egzemplarzy XM204 zaplanowano na rok finansowy 2023.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama