Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2021: Łącznościowy Mustang od WZŁ nr 2
Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego zaprezentowały swoją najnowszą propozycję skierowaną do Sił Zbrojnych RP, jaką jest wóz dowodzenia FR-21A. Konstrukcja ta jest oparta na samochodzie ciężarowo-osobowym 4 × 4 Ford Ranger XTL, który został wybrany jako następca Honkera w ramach programu Mustang.
Co warte przypomnienia, 31 marca ub.r. została zawarta umowa pomiędzy 2. Regionalną Bazą Logistyczną, a konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o.o. (lider) i Glomex MS s.r.o. Pierwotnie dotyczyła ona zakupu samochodów Nissan Navara w liczbie 435 egzemplarzy w ramach zamówienia gwarantowanego oraz kolejnych 150 w ramach opcji dodatkowej. Termin dostaw został wyznaczony na lata 2020-2022, a łączna wartość tego kontraktu wyniosła 121 mln PLN brutto.
W związku z pandemią koronawirusa oraz związane z tym problemy producenta tych samochodów i zamknięcia ich linii produkcyjnej w Europie zdecydowano się na zmianę przedmiotu zamówienia. 1 lipca ub.r. został zawarty aneks na mocy którego dotychczasowe Nissan Navara został zastąpiony przez Ford Ranger XTL przy jednoczesnym obniżeniu kosztów o 2,5 mln PLN. To pozwoliło na zwiększenie liczby zamówienia w ramach opcji z 150 do 163 egzemplarzy, czyli o 13 samochodów. Dostawa pierwszej partii 100 egzemplarzy została wykonana 15 grudnia ub.r. i od tej pory zamówienie to jest sukcesywnie realizowane.
Wszystkie zakupione wozy dostarczane są w podstawowej wersji osobowo-ciężarowej, która względem cywilnej wersji została uzupełniona o elementy wprowadzone na zamówienie wojska. Wśród nich wymienić można zabudowę hard top, haki, uchwyty na środki łączności, system wkładek Run Flat montowanych na felgi, łańcuchy antypoślizgowe oraz opony z bieżnikiem AT. Zważywszy jednak na docelowe przeznaczenie tych wozów, z których co najmniej znaczna część będzie wykorzystywana jako wozy dowodzenia i łączności, konieczna jest dalsza ich modyfikacja specjalistyczna.
Własną propozycję w tej kwestii wychodząc naprzeciw oczekiwaniom armii przygotowały wspomniane zakłady WZŁ nr 2. Przyjęta przez nie koncepcja przyjęta przy opracowaniu wozu dowodzenia FR-21A zakładała kompleksowe dostosowanie konstrukcji bazowej do operowania na polu walki oraz wyposażenie jej we wszystkie niezbędne elementy w zakresie systemów dowodzenia i łączności. W efekcie powstał komponent modułowego systemu łączności, który może zapewnić wsparcie dla stanowisk dowodzenia różnych szczebli wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
Czytaj też: Wojsko Polskie nadal bez BMS
Główną ideą przyświecającą jego konstruktorom było zaprojektowanie lekkiego wozu dowodzenia na perspektywicznym podwoziu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który byłby zdolny do współpracy z systemem ROSOMAK BMS. Ma on być również zdolny do współpracy z konstrukcjami wyposażonymi w nowoczesne systemy łączności takimi jak Wóz Dowodzenia KTO Rosomak, zmodyfikowane bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S oraz zautomatyzowany wóz dowodzenia ZWD-3 itp. Ma pozwalać na utrzymanie łączności radiowej w ruchu, a na postoju także dowiązanie do systemów łączności przewodowej.
Zastosowane w pojeździe systemy łączności to trzy radiostacje (dwie od L3Harris - AN-PRC-117G i AN/PRC-150G oraz jedną polską RADMOR RRC9311AP) i dwa terminale komputerowe połączone ze sobą przez centralę VoIP. Wszystkie te trzy systemy zamontowano w jednym bloku w miejscu czwartego i piątego miejsca pasażera w tylnej części kabiny. Obsługuje je operator zajmujący miejsce na fotelu po prawej stronie za fotelem przedniego pasażera, a obok niego znajdują się uchwyty na broń osobistą załogi. Dodatkowo ma ona także do dyspozycji dwie krótkofalówki MOTOROLA DP4000 i radiotelefon MOTROLA DM4600e.
Zaopatrzenie w energię elektryczną dla środków łączności zapewnia moduł systemu zasilania opracowany specjalnie dla tego pojazdu, znajdujący się w bagażniku wraz z wyposażeniem osobistym załogi. Na stropie pojazdu zamontowano także dodatkowe anteny dla systemów łączności. Modyfikacje zewnętrzne pojazdu objęły także montaż dodatkowego zderzaka oraz oświetlenia, a także wyciągarki o uciągu do ok. 5,5 tony. Nałożono także malowanie w kamuflażu. W wyniku wprowadzonych zmian masa całkowita wzrosła do 3200 kg, co pozostawia zapas 300 kg na dodatkowe modyfikacje lub modernizację w przyszłości.
WZŁ nr 2 deklaruje, że jest w stanie samodzielnie wykonać wszystkie prace związane z modyfikacją bazowych Fordów Rangerów XLT eksploatowanych przez Wojsko Polskiego do standardu FR-21A. Wozy te mogą zastąpić część najstarszych z obecnie używanych wozów dowodzenia bazujących na przestarzałych nośnikach. Ponadto mogą znaleźć zastosowanie na praktycznie wszystkich szczeblach jednostek Wojsk Lądowych i Wojsk Obrony Terytorialnej jako mobilne stanowiska dowodzenia i łączności. Ostatecznie jednak o potencjalnym wdrożeniu tego systemu do służby liniowej zdecyduje MON.
Korund
Proponuję sięgnąć do Kamaza Wodnika pływa zabiera 10 żołnierzy i ma niska sylwetkę !
Michał
Jebac MON cały ten syf
Druh
Chyba ich Bóg opuścił . Wóz dowodzenia powinien być zabudowany na większej platformie 4x4. Z doświadczenia wiem że podczas realizacji działań potrzeba miejsc oprócz kierowcy i dowódcy z przodu, dla dwóch żołnierzy z tyłu, gdzie komfortowo mogą spędzić 3 doby. Z tyłu miejsce na wyposażenie załogi. Samochód lekko opancerzony skoro ma działać z rosomakami w polu. Opcja tańsza i lepsza niż WD na rośku, które nadają się do dowództwa brygad a nie do batalionów zmechanizowanych.
DefBot
A jaki problem pociągnąć przyczepę kempingową za tym Fordem?
mick8791
A skąd sobie ubzdurałeś, że ten wózek ma działać z Rosomakami w polu? Rosomaki potrzebują wozów dowodzenia, które mają podobną dzielność terenową stąd są osadzone również na Rośkach. Wóz, o którym mowa w artykule ma współpracować z ROSOMAKAMI BMS - to nazwa systemu wspomagającego dowodzenie, a nie KTO! Natomiast same wożycia dowodzenia buduje się na różnych nośnikach w zależności od tego w jakich jednostkach mają funkcjonować. Również obecnie mamy sporo wozów dowodzenia osadzonych np na Honkerach.
Nie mam tu na myśli sypialni ☺️ pisząc o komfortowym spędzeniu czasu, a o wystarczającej ilości miejsca żeby zmieścić się w kamizelce i oporządzeniem, wystarczającą przestrzenią na nogi (żeby nie były cały czas podkurczone jak w ZWD3) i możliwości odchylenia oparcia do tyłu.
bp876
Ciekawe co będzie dalej. Umowa na 600 Rangerów a Honkerów w Wojsku Polskim jest 3tys.... Będzie umowa na 3tys żeby wszystkie zastąpić?
Zdzichu
Powstał nowy Honker. Znajdziesz go w sieci.
mick8791
No i co w związku z tym, że powstał? Nie ma póki co żadnych planów żeby kupować jakiekolwiek Honkery.
Sylwek
Mam nadzieję, że projektanci posłuchają uwag użytkowników przekazanych na MSPO i dokończą ten prototyp. Wywalić fotele, wstawić siedziska, zmniejszyć system zasilania (co jest możliwe) i radiostacje wstawić za pasażera oddając przestrzeń dla kolejnego operatora...w sumie to może być MI...
mick8791
Jakichkolwiek nizby użytkowników skoro to prototyp? Na oczy nie widziałeś tego wozu, a sugerujesz, że na MSPO były przekazywane jakieś uwagi. Jak chcesz wstawić radiostacji na fotel pasażera? Myślisz czasami? W Podlesie na to, że to wycięłoby kierowcy możliwość obserwacji terenu po swojej prawej stronie. Ale nie to jest najważniejsze - na fotelu pasażera siedzi dowódca, bo wiesz, nazwa wóz dowodzenia necie wzięła się z nikąd...
Anders
Na stropie pojazdu zamontowano także dodatkowe anteny dla systemów łączności. Anteny powiny byc wygiete do tylu I zamontowane z przodu.
Grzyb
Powiem tak: Tatra 4x4 w programie Pegaz i Honker II w programie Mustang. I na tych wozach wszystkie zabudowy specjalistyczne. Cywilne auta pseudo terenowe to można proponować leśnikom (a i oni zażyczą sobie żeby lakier był matowy i nie było chromów)
poco
Zgoda. Na wypadek W zawsze można leśnikom zająć na potrzeby mobilizacyjne. To nie jest opcja dla Rosomaka w brygadzie zmechanizowanej, a raczej sprzęt dla WOT czy SG. Oczywiście jest lepszy od Honkera ale w tym ostatnim wszystko (a przynajmniej to co kluczowe) było 'made in poland", a w Fordzie ? Po co kolejny "standard" auta po Iveco, Defenderze, Toyocie ... Ford. Logistycznie brak logiki.
WojAk
te rangery do codziennego wykorzystywania (po bułki , coś załatwić zwieść żarło na poligon) wystarczą ale reszta to już coś poważniejszego powinno być
Maro
PEGAZ wlecze sie od 2016 roku??? I jeszcze poczekamy na wynik
Patrycja
Skoro to wóz dowodzenia to ilu pomieści oficerów i czy ma miejsce na mapy? Czy tylko mnie się wydaje że przednia szyba i reflektory piękne odbijają światło?
BUBA
E tam, to takie techniczne nieistotne nudne szczegóły...................................................................................... ..................................................................................................................................................................................
Olgino
Do niedawna przeszkadzały wam chromowane grille a teraz przednia szyba? Czy w Rosji używa się terenówek bez przednich szyb? To możliwe...
WojAk
Patrząc na wielkość starszych oficerów to 1+kierowca
jurgen
lepiej na tym niż na Honkerze (niedawno było nawet zamówienie na umieszczenia Harrisów w Honkerach ... tylko nie było zdatnych Honkerów)
Pucin :0
Bo nikt nie zainwestował w Honkera Max - 3-drzwiowy, 9-miejscowy terenowy, długość x szerokość x wysokość 4861 x 2048 x 2552 z opcjonalnym bagażnikiem mm, DMC 3500 kg administracyjne i 4500 kg techniczne - (co do ceny to można było cisnąc firmę Autobox - ok. 240 tys za sztukę stanowczo za dużo!!! - 185 tys za wersję bazową do zaakceptowania - istniała też wersja opancerzona do poziomu 3 Stanag 4569) to już byłoby OK!!!) - buda stara po remoncie na papiery a reszta Iveco Daily. Da się?? tylko trzeba chcieć!!!!! Testy przeprowadzone w czerwcu 2019 r. wersji podstawowej na poligonie WITPIS w Sulejówku.
jurgen
to własnie autobox strugał pod to zamówienie. nie wiem jak sie skonczyło - chyba nie wypalilo to autoboxowi, bo o tym cisza - a buda rzeczeczywiscie byla na papiery
kierownik
daj juz spokoj z tym ulepem, wersja Max to kolejne pudrowanie grata ktory dawno powinien przejsc do historii motoryzacji
men
WP potrzebuje całego spektrum samochodów 4x4,wielu zapomina że Tarpan - Honker był takim krzykiem rozpaczy - do wszystkiego, czyli do niczego. Przeskalowany jako wóz łącznikowy, patrolowy, niedoszacowany nośność/moc, jako nośnik wielu zabudów specjalistycznych. Wg mnie potrzeba nam : "małego" Mustanga coś na bazie Wirusa Soft - jak się sprawdzi Żmija (w końcu na podzespołach Toyoty Hilux) jako mały wóz łącznikowy, patrolowy, pod lekkie systemy plot - Kusza, ppanc - Pirat/Moskit, dalej coś jak Dino pod logistykę, zabudowy specjalistyczne nie wymagające pancerza, a wszelkie WB opancerzone 4x4 oprzeć na Patriocie I/II, podobno jest modułowy, różne rozstawy osi, nawet w układzie 6x6 (coś podobnego stworzyli Serbowie), a osławione Rangery - do WOT-u również w wersji powyżej.
Zio
Bez lakieru metalic i chromów? Panie, kto to kupi ...
zeneq
Nie wiesz? Armia. Wezmą każdy chłam z pocałowaniem ręki.
Olgino
No i z błyszcząca szybą i reflektorami.
bc
Tak bez chromów jak w jakiejś pustynnej milicji. Nie przejdzie.
Ralf_S
Ale bida... Ani chromów, lakieru "metalik"... Nawet alusów ni ma. Nie to co w pierwszym zakupie - tam pewno klimatronik, radio z empeczy, nawi wyskalowana w jakichśtam milach i skóra była - ful wypas po prostu. To sarkazm, jakby ktoś nie załapał... :/
Gojan
Na wóz dowodzenia i łączności Ford Ranger XTL, ze swoją DMC 3,5 tony, wydaje się być za mały. Brak opancerzenia i zapas ładowności tylko 300 kg wskazuje, że to nie ta klasa samochodu. Lepszy byłby jeden spośród pojazdów opancerzonych 4x4, oferowanych na tegorocznym i poprzednich MSPO. Tylko MON musi wreszcie któryś z nich kupić.
Kerry
Wyobraź sobie, że w wojsku jest co najmniej kilka szczebli dowodzenia i większość z daleka od linii frontu...
Emil
Prawie 3,5 tony waga pickupa przy jakim silniku spalinowym?
ałtor
To dobry pomysł - wóż łączności z chromowanymi alufelami i świecącym lakierze metalic!
Ja
Zobacz sobie zdjęcie
Niuniu
Masz jakieś zaburzenia wzroku.
ałtor
Zobacz sobie jak wyglądał Ranger na targach i zobacz co jeździ po ulicach :)
Komandos
Ale grat w biednej wersji a gzie welur, chromy, lakier metalik ?
kris
i można nałożyć kamuflaż ? a nie jakieś błyszczące szarości i chromy
Maro
Wreszcie jakas nowa jakosc dla WOT, TZKOP a moze nawet dla Wojsk Ladowych !!!
Pjoter
Nie dla wojsk operacyjnych a może nawet dla wot i brakuje mi niklu gdzie sie podział???