Siły zbrojne

Modułowy system uzbrojenia Caracali

H225M Caracal podczas prób HForce, fot. Airbus Helicopters.
H225M Caracal podczas prób HForce, fot. Airbus Helicopters.

Podczas tegorocznego spotkania dla dziennikarzy organizowanego przez Airbusa w Monachium dużo uwagi poświęcono uniwersalnemu systemowi uzbrojenia dla śmigłowców nazwanemu HForce. Może on być montowany na wojskowych wiropłatach produkowanych przez europejski koncern z rodziny H125M, H145M i H225M Caracal. 

Jak uzbroić śmigłowce wielozadaniowe Airbusa? 

System uzbrojenia HForce jest rozwijany przez Airbusa od kwietnia 2014 roku. Pierwszy lot śmigłowca Caracal wyposażonego w HForce miał natomiast miejsce w grudniu 2015 roku. Firma zdecydowała się jednak na ujawnienie przedsięwzięcia dopiero w lutym br., wkrótce przed zaplanowaną pierwszą fazą ostrych strzelań z wykorzystaniem systemu. Miały one miejsce na przełomie maja i czerwca br. na poligonie w Belgii z wykorzystaniem helikoptera H225M Caracal.

W ich trakcie użyto zasobników z karabinem maszynowym 12,7 mm oraz działkiem 20 mm i niekierowanych pocisków rakietowych 70 mm. Próby zakończyły się powodzeniem, a kolejne strzelania mają odbyć się jeszcze w tym roku, także z użyciem broni kierowanej. Zestawy wchodzące na wyposażenie HForce są natomiast montowane na kolejnych docelowych platformach: H125M i H145M. Airbus Helicopters planuje, że system otrzyma niezbędne certyfikaty i będzie gotowy do użytku przez klientów do końca przyszłego roku. HForce może znaleźć zastosowanie zarówno na nowych śmigłowcach, jak i jako pakiet modernizacyjny dla starszych wiropłatów. 

HForce
Maszyny nadające się do integracji z systemem HForce: H125M, H145M i H225M, fot. Airbus

Przedstawiciel Airbus Helicopters podkreślił, że HForce może być stosowany wyłącznie na śmigłowcach wojskowych z uwagi na to, że maszyny cywilne pozbawione są zaczepów na uzbrojenie, a ewentualne ich dostosowanie do jego przenoszenia byłoby zbyt skomplikowane i drogie. Jednocześnie koncern kategorycznie odrzuca możliwość zamontowania HForce na maszynach innych producentów np. rosyjskich. "To rozwiązanie wyłącznie dla produktów Airbus Helicopters" - krótko podsumował tę kwestię Phillippe Kohn, Sales Promotion Menager europejskiego koncernu. 

Tańsza alternatywa dla wyspecjalizowanych maszyn uderzeniowych

Założeniem, jakie przyświecało Airbus przy tworzeniu HForce, było stworzenie platformy umożliwiającej łatwą wymianę uzbrojenia pomiędzy poszczególnymi śmigłowcami produkowanymi przez koncern. Dzięki temu każdy typ śmigłowca, należący do "rodziny" budowanej przez Airbus, używany w siłach zbrojnych może być podobnie uzbrojony. W miarę zapotrzebowania użycie HForce pozwala na wykorzystanie maszyn wielozadaniowych w nowych rolach wiropłatów wsparcia pola walki uzupełniając w tej roli klasyczne śmigłowce bojowe.

H125M HForce
H125M, fot. Airbus Helicopters

Jako potencjalne wykorzystanie HForce producent widzi misje od działań sił porządkowych, przez operację przeciwpirackie po wsparcie misji sił specjalnych i realizowanie szerokiego wachlarza działań rozpoznawczych, zwiadowczych i bojowych na polu walki. Załogi mogą przy tym działać tak samo jak w klasycznych maszynach uderzeniowych, w których kapitan pełni rolę operatora systemów uzbrojenia. Jednocześnie jednak wiropłaty zachowują pełen pakiet dotychczasowych możliwości transportowych. Według Airbus umożliwia to ograniczenie kosztów użytkowania floty śmigłowców.

Z czego składa się HForce?

W skład HForce wchodzi jądro systemu czyli komputer centralny Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowy system celowniczy HMSD Thales Scorpion, głowica elektrooptyczna (EOS) firmy Wescam i pulpity do sterowania uzbrojeniem umieszczone w kabinie. Na zewnętrznych pylonach montowany może być zestaw różnorodnego wyposażenia w skład którego wchodzą zasobniki strzeleckie, pociski rakietowe 70 mm w tym naprowadzane laserowo, rakiety przeciwpancerne, przeciwokrętowe i przeciwlotnicze. W wypadku wyboru najbardziej rozbudowanego wariantu pozwala to na zwalczanie siły żywej, pojazdów opancerzonych i nieopancerzonych, jednostek nawodnych, czy np. śmigłowców i BSL przeciwnika.

H145M Thai
Potencjalnym nosicielem HForce są śmigłowce typu H145M, Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Zestaw może być dostępny w kilku wariantach od tzw. opcji zero, w której wiropłat wyposażony jest tylko w komputer centralny ale nie posiada innych elementów systemu pozwalających na użycie uzbrojenia przez opcje 1, w której dodana jest możliwość użycia uzbrojenia niekierowanego, wariant drugi z głowicą optoelektroniczną po opcje 3, w której będą wykorzystywane pełne możliwości HForce. W tym ostatnim przypadku śmigłowiec przenosi rakiety kierowane laserowo, elektro-optycznie lub na podczerwień przeciwko celom lądowym, morskim i powietrznym. 

Opcja dla polskich Caracali? 

H225M HForce1
H225M Caracal podczas prób HForce, fot. Airbus Helicopters.

Nie jest wykluczone, że HForce znajdzie się w obszarze zainteresowania polskich Sił Zbrojnych. Jeśli kontrakt zostanie ostatecznie sfinalizowany przez obecne kierownictwo MON to śmigłowce, które trafią nad Wisłę mają mieć opcje przenoszenia uzbrojenia. HForce daje możliwość integracji broni różnych typów, np. kierowanych pocisków przeciwpancernych i przeciwlotniczych. Jeżeli natomiast zamówione dla Sił Zbrojnych śmigłowce będą go pozbawione, producent nie widzi przeszkód doposażenia wiropłatów w przyszłości w ramach pakietu modernizacyjnego. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.