Reklama

Siły zbrojne

Mielecki Black Hawk w Turcji

Fot. lockheedmartin.com
Fot. lockheedmartin.com

Śmigłowiec Black Hawk został dostarczony z zakładów PZL Mielec do Turcji.  Maszyna będzie prototypem wersji T70 TUHP (Turkish Utility Helicopter Program), w Turcji zostanie wyposażona w nową awionikę.

Śmigłowiec, wyprodukowany w czerwcu minionego roku, trafił do Ankary w ramach programu TUHP, mającego na celu opracowanie śmigłowca wielozadaniowego dla tureckich sił zbrojnych. Koncern Sikorsky otrzymał w 2014 roku kontrakt na produkcję 109 śmigłowców T-70 dla Turcji (bazujących na maszynach Black Hawk), jednym z warunków porozumienia było przekazanie części prac do firm tureckich. Aselsan ma zająć się integracją nowej awioniki IMAS (Integrated Modular Avionics System), opracowanej wraz ze specjalistami producenta śmigłowca i Turkish Aerospace Industries, przy której powstaniu uwzględniono uwagi przyszłych pilotów sił lądowych armii tureckiej.

Turcy mają też, wspólnie z Amerykanami, zaprojektować nowe wyposażenie kabiny załogi.

Dzięki przekazaniu egzemplarza śmigłowca Black Hawk specjaliści z firm Sikorsky (obecnie stanowiącej część Lockheed Martin) i Aselsan będą mogli zabudować nową awionikę IMAS i przeprowadzić jej próby w warunkach rzeczywistych. Pierwsze dostawy śmigłowców T70 wyposażonych w awionikę IMAS mają rozpocząć się w 2021 r.

Awionika IMAS, według charakterystyki udostępnionej przez producenta, ma składać się z nowych wyświetlaczy wielofunkcyjnych, map cyfrowych, układu ostrzegającego o rzeźbie terenu i systemu pozwalającego na automatyczne podchodzenie do lądowania. Ma być między innymi wyposażona w cyfrowe wyświetlacze.

W przyszłości Sikorsky i Aselsan nie wykluczają sprzedaży śmigłowców T70 do państw innych niż Turcja.

Egzemplarz, który trafił do Turcji, pokonał liczącą ok. 1720 km trasę w ciągu dziewięciogodzinnego lotu, po drodze dwukrotnie lądując w celu pobrania paliwa.

Czytaj też: Polsko-amerykański Black Hawk nad Turcją.

Ogólna wartość kontraktu na dostawę śmigłowców T70 wynosi 3,5 mld USD.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. wojo

    Oto przykład jak Turcja w przeciwieństwie do Polski prowadzi przemysłową politykę rozwoju zbrojeniówki. Na pewno obok optoelektroniki Aselsana pojawi się tureckie uzbrojenie. A my? Mieliśmy dwie dobre fabryki lotnicze i "sprzedaliśmy" je za grosze. Dzisiaj musimy prosić o dostawy z "naszych" fabryk.

  2. Pablo

    To już nie będzie dwóch śmigłowcow testowych, szkoleniowych, w przeciągu miesiąca? :( W Mielcu stały właśnie dwa- został jeden. Czy się mylę?

    1. Dyzma

      Bardzo, ale to bardzo.

  3. KrzysiekS

    jedno jest pewne w Polsce się dużo mówi mało robi a powinno być odwrotnie.

  4. Ok

    Ta wersja to dno nadają się dla Policji,SG,Straży,Leśniczych a nie dla armi to kompletny golas

    1. mobile4you

      To nawet nie jest golas. To jest praktycznie śmigłowiec cywilny.

    2. anty C-cal przed 500+

      ..." powstaniu uwzględniono uwagi przyszłych pilotów sił lądowych armii tureckiej. Ty PILOT, czego?

  5. BB

    i doleciał. A nie jak AW 101 z lądowaniem awaryjnym na Słowacji :D. Co 2 z 3 silników zawiodły. Skoro Turcy chcą s-70 to dlaczego my nie możemy go trochę doposażyć i wziąc do nas. Nie mówie o MW albo SAR. Mówie o specjalsach itp.

    1. Pablo

      Nie możemy go kupić dla specjalistów, dokładnie z takich samych przyczyn z jakich nie możemy go kupić dla marynarki.

    2. Davien

      Bo nie ma wersji dla specjalsów a Turcy swoje "doposażają" wywalając awionike i silniki i montując nowe, z tym że dalej będą to tylko transportowce.

    3. Maho

      Jakby 2 silniki w BH wysiadły to zostałaby tylko autorotacja.

  6. Zbulwersowany podatnik

    14 mld złotych za 109 maszyn typowo transportowych. Do tego dochodzą koszty związane z integracją tureckiej awioniki (na koszt własny). Czy cena nie wydaje się wygórowana? U nas Caracale w liczbie 50 sztuk (w czym większość wersji specjalistycznych) miała kosztować 13 mld złotych.

    1. asdf

      Jakoś nie piszą też o pakietach logistycznych i szkoleniowych. Skoro ich nie ma, to trzeba liczyć 14 mld do 8.

    2. por

      A firma Opel kosztowała raptem 2,2 mld euro. Taniej niż 50 sztuk Caracali. I do tego taki Opel ma potencjał , żeby produkować nowe modele samochodów. Sens modernizacji Caracali niewątpliwie dobrych śmigłowców , jest podobny do dzisiejszej modernizacji super samochodu ,jakim kiedyś był Mercedes 124.

  7. Bartek

    "W przyszłości Sikorsky i Aselsan nie wykluczają sprzedaży śmigłowców T70 do państw innych niż Turcja." - i tu jest pewne wytłumaczenie, czego Macierewicz uwalił przetarg na Caracale - jeśli Airbus wszedłby do nas to Mielec z braku zamówień do zamknięcia a Sikorsky zwinąłby zakład i przeniósł się do Turcji która zamówiła ponad 100 maszyn a potrzeby jakie mogą się pojawić w ciągu następnych lat to nawet 300 maszyn dla samej Turcji (i nie chodzi tylko o wersje dla sił zbrojnych ale też dla służb mundurowych tj. policja, straż pożarna itd. i ogólnie na rynek cywilny), dodać do tego jeszcze ewentualny eksport opracowanej tam wersji (a zakłada się na każdą wyprodukowaną dla potrzeb Turcji sztukę wyprodukować drugą na eksport) i robi się z tego już około nawet 600 sztuk, więc jaki sens byłoby trzymać zakład u nas jeśli zamówimy tylko kilka sztuk i na dodatek mamy niewspółmierne do zamówienia wymagania w stosunku do offsetu.

    1. Davien

      Bartek, Turcy będa go produkować całkowicie u siebie, Mielec daje tylko wzór, licencję kupili od Sikorsky.,ego więc nie zdziw się jak z Mielca S-70 nagle zniknie.

  8. Willgraf

    Polacy Mielec sprzedali ..to znaczy oddali za grosze i nawet nie pobuja go odzyskać..a Turcy w zależności od rozwoju sytuacji w Polsce co do zakupów śmigłowców uderzeniowych zamierzaj kupić te zakłady Mielec od Lockheeda ..rozmowy już były....jak zawsze POLSKIE władzy nic nie wiedzą

  9. Afgan

    MON wspominał, że ostatecznie w marcu 2 śmigłowce (prawdopodobnie Black Hawk) trafią do wojsk specjalnych. Mamy już marzec i ...................

    1. Bartek

      Ale czy wspomniał czy chodzi o marzec tego roku czy następnego? ;-) A tak na poważnie to mówiąc o marcu może to być 1 ale i równie dobrze 31 marzec i wszystko będzie zgodne z zapewnieniami.

    2. Maho

      Bo to jest przecież jak z władzą ludową jak władza mówi, że będzie źle to trzeba zaciskać pasa, a jak mówi, że będzie dobrze to tylko mówi. Tu nie chodzi, żeby złapać króliczka tylko go gonić.

    3. KrzysiekS

      Afgan Nie podali do jakiego kraju :-)