Przemysł Zbrojeniowy
Macedonia Północna ze zgodą na Strykery
Macedonia Północna prawdopodobnie dołączy do użytkowników wozów opancerzonych z rodziny Stryker. Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż 54 wozów w różnych wariantach wraz z wyposażeniem. Koszt zamówienia szacuje się na 210 milionów dolarów.
Departament Stanu USA poinformował 16 marca br., o udzieleniu zgody na zagraniczną sprzedaż bojowych wozów opancerzonych dla Macedonii Północnej wraz z niezbędnym wyposażeniem. Koszt zakupu jest szacowany na 210 mln dolarów.
Poprzednio macedoński rząd zgłosił chęć zakupu 54 pojazdów Stryker, w tym transporterów M1126 Infantry Carrier Vehicles, wozów dowodzenia M1130 Command Vehicles oraz moździerzy samobieżnych M1129 Mortar Carrier Vehicles. Dzięki zakupowi Strykerów Macedonia dołączy do dotychczasowych użytkowników tych wozów tj. USA i Tajlandii oraz Argentyny, która oczekuje na dostawę zamówionych w ubiegłym roku 27 pojazdów.
Czytaj też: Aktywny pancerz dla Strykerów z Izraela?
Ponadto w zakupie uwzględniono dostawę uzbrojenia, w tym części zamiennych. Jest mowa o karabinach maszynowych M2A1 kalibru .50 cala i wyrzutni pocisków dymnych M6. Z dodatkowego sprzętu, jaki ma się znaleźć w zamówieniu, warto wymienić zestawy łączności radiowej, zdalnie sterowaną wieżyczkę CROWS (Common Remote Operated Weapons Station), odbiorniki GPS, wzmacniacze obrazu kierowców AN/VAS-5 czy sprzęt serwisowy. Tak jak w zamówieniu argentyńskim, również i w tym wypadku amerykanie będą odpowiadali za zaplecze techniczne, logistykę oraz proces szkolenia macedońskich żołnierzy.
Zdaniem Departamentu Stanu niniejszy zakup poprawi zdolność operacyjną Macedonii Północnej i zwiększy bezpieczeństwo tego kraju. Produkcją pojazdów opancerzonych zajmie się firma General Dynamics Land Systems i będą one tworzone w zakładzie GDLS w kanadyjskiej prowincji Ontario.
Wozy opancerzone Stryker są w służbie US Army od 2002 roku, po raz pierwszy zostały użyte w trakcie wojny w Iraku. Ich rodzina bazuje na kanadyjskim LAV III. Wozy napędzają silniki Caterpillar C7 o mocy 350 KM z napędem 8x8, dzięki czemu potrafią się rozpędzić do niemal 100 km/h. Na opancerzenie składają się płyty stalowe i ceramiczne oraz wzmocnione podwozie chroniące przed minami. Ponadto do opancerzenia opcjonalnego zalicza się płyty reaktywne SRAT, chroniące pojazd przed pociskami rakietowymi.
Dotychczas na terenie Polski przebywały wozy Stryker ICV-D, będące jednym z najnowocześniejszych wariantów tych pojazdów. Otrzymał je w 2018 roku 1. szwadron 2. pułku kawalerii US Army, stacjonujący w Bemowie Piskim. Nowa generacja Strykerów uzbrojona jest w automatyczną armatę XM813 (Mk 44 Bushmaster II) o kalibrze 30 mm, zamontowaną na bezzałogowej wieży Kongsberg Protector MCT-30.
Kacper Bakuła
Czytaj też: Dozbrojenie Strykerów opóźnione
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104