Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Litwa wymienia Mi-8 na Black Hawki

Fot. Sgt. Phillip Hickman/U.S. Army
Fot. Sgt. Phillip Hickman/U.S. Army

Departament Stanu udzielił zgody na sprzedaż Litwie sześciu śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk wraz z bogatym pakietem wyposażenia i uzbrojenia. Wraz z pakietem szkoleniowym i wsparciem eksploatacji maksymalna wartość sprzedaży została oszacowana na 380 mln dolarów, z czego mniej niż połowa to cena samych maszyn. Decyzja wymaga jeszcze akceptacji Kongres USA, co w tym przypadku jest formalnością.

Defense Security Cooperation Agency (DSCA) opublikowała 6 czerwca informację o udzieleniu przez Departament Stanu zgody na sprzedaż Litwie śmigłowców w ramach programu Foreign Military Sale. Otwiera to możliwość autoryzacji decyzji przez komisję obrony Kongresu Stanów Zjednoczonych. Co istotne, zgoda obejmuje maszyny w dość bogatej konfiguracji, choć uzbrojenie obejmuje jedynie karabiny maszynowe ze stosownym zapasem amunicji.

Wniosek obejmuje 6 maszyn w standardowej konfiguracji US Army Sikorsky UH-60M Black Hawk wyposażonych m.in. w systemy kodowanej łączności Harris, nawigację GPS i transpondery IFF, układ ostrzegania o opromieniowaniu laserem AN/AVR-2B i system obrony przed rakietami AN/AAR-57 Common Missile Warning System (CMWS) wraz z wyrzutniami flar i dipoli z zapasem kilkuset sztuk, głowicę optoelektroniczną FLIR TALON, IHUD, gogle noktowizyjne AN/AVS-6 i karabiny maszynowe M240H. Do wszystkich systemów przewidziano części zapasowe i kompletne elementy do wymiany, w tym również dwa silniki T700-GE-701D. Pakiet obejmuje również 38,4 tys. naboi 7,62 mm do karabinów M240H, naziemną radiostację VRC-100 HF, sprzęt naziemny niezbędny w eksploatacji, szkolenia dla załóg i personelu oraz wsparcie szkolenia i eksploatacji na miejscu.

Całość oszacowano na nie więcej niż 380 mln dolarów, chociaż doświadczenie wskazuje, że cena powinna być znacznie niższa. Władze litewskie spodziewają się, że koszt tej inwestycji wraz z budową niezbędnej infrastruktury nie przekroczy 300 mln dolarów. Znaczną część Wilno chciałoby pokryć z amerykańskich programów wsparcia sojuszników, takich jak  Foreign Military Financing (FMF). Plan ministra obrony Litwy Raimundasa Karoblisa, zakłada szybkie negocjacje z zawarciem kontraktu w 2020 roku. Dostawy pierwszych Black Hawków oczekiwane są na rok 2024.

Decyzja Litwy związana jest z wyczerpaniem resursów i rosnącymi kosztami serwisowania posiadanych jeszcze trzech poradzieckich śmigłowców Mi-8T. Oprócz nich w służbie znajdują się również relatywnie nowe maszyny Airbus Helicopters AS365 N3+ Dauphin, jednak są one poważnie obciążone zadaniami morskiego SAR oraz dozoru akwenów morskich i patrolowania granic. Black Hawki mają wspierać siły zbrojne Litwy, realizować zadania poszukiwawczo-ratownicze na rzecz innych służb, ale również działać na rzecz Batalionowej Grupy Bojowej NATO w tym kraju. Na podobny krok zdecydowała się w 2018 roku Łotwa, która zamówiła 4 maszyny tego samego typu. Pierwsze mają zostać dostarczone w bieżącym roku. 

Pozyskując UH-60M Black Hawk Litwa dołączyła do takich krajów europejskich jak Słowacja, Austria, Szwecja, czy wspomniana wcześniej Łotwa, które zdecydowały się w ostatnim czasie na zakup maszyn firmy Sikorsky (obecnie część Lockheed Martin). Z pewnością na tą decyzję wpływ miały doświadczenia ze współpracy z jednostkami U.S. Army w nie wyposażonymi, które stale biorą udział w ćwiczeniach sił NATO w krajach bałtyckich. Również Polska w 2019 roku dołączyła do użytkowników śmigłowców tej rodziny, odbierając 4 śmigłowce w produkowanej całkowicie w krajowych zakładach PZL Mielec wersji S-70i Black Hawk. Ich obecna konfiguracja dalece odbiega od standardu US Army na jaki zdecydowała się np. Litwa, jednak mają one zostać w ramach podpisanej jeszcze w styczniu 2019 roku umowy doposażone w sprzęt uznany za niezbędny Wojskom Specjalnym.

Rodzina maszyn wielozadaniowych UH-60 Black Hawk jest "koniem roboczym" lotnictwa armii amerykańskiej od 1979 roku. Produkowane obecnie UH-60M należą do trzeciej generacji tej rodziny opracowanej na początku XXI wieku. Wśród zmian w stosunku do starszych śmigłowców UH-60 należy wymienić systemy awioniki nowej generacji, mocniejsze silniki oraz układ sterowania klasy "fly-by-wire".

Reklama

Komentarze (36)

  1. Litwinów

    A co mieliśmy czekać na pozwolenie od BŁASZCZAKA i bida hawk z mielca? Niech sobie PIS czeka

  2. Blaszak

    Nikt tych biedahawków z Mielca nie bierze dla wojska poza Polskim upośledzonym MONem

    1. Zetol

      To stwierdzenie podsumowuje wszystko!

    2. Co za dno

      Polski cwany MON kupił w zakładzie w Polsce, nie w zakładzie w USA. Pieniądze choć częściowo zostają w Polsce, Polacy mają zatrudnienie. Ty byś najgorszym wzorem, cała kasę wyprowadził za granicę. Co za g l u p o t a!

  3. ZZZZ

    Dlaczego nie chcą bieda wersji S70i składanej w polskich zakładach w Mielcu?

    1. kola

      Bo nie lubią Polaków. Poważnie, bardziej niż Rosjan.

    2. wania

      Rosjanom to są zapewne bardzo wdzięczni a zbroją się przeciwko Polakom?

    3. kola

      Dokładnie.

  4. say69mat

    Ile S70i zostało zakupionych przez SZRP aby zrobić porządny 'piar' mieleckiego śmigłowca wśród naszych sąsiadów??? Dziwimy się, że nie kupują mieleckiego produktu??? Wytrząsamy się jedynie nad konstrukcją śmigłowca, a nie nad kondycją gestora politycznego. W którego gestii pozostaje decyzja polityczna na temat wyboru konkretnego producenta, modelu tak aby zaspakajał elementarne potrzeby SZ. Przecież kwestia wyboru śmigłowca ciągnie się jak smród po gaciach od czasu misji w Iraku.

    1. ZZZZ

      Z jakiego powodu Państwo Polskie ma robić "piar" amerykańskiej fabryce?

    2. WojtekMat

      Nie dziwimy się. S70-i to konstrukcja na rynek cywilny. Co najwyżej dla sił policyjnych. Tak się ma do UH-60 jak Toyota Avensis do Toyoty Landcruiser. I jego "doposażanie" w uzbrojenie nie zmieni tego faktu. Można oczywiście żonglowac % ale to jest jak porównanie % składu ciała kulturysty z % składem ciała otyłego piwosza - też wyjdzie co najmniej 90% podobieństwa . Żadna "reklama" czy "lobbing" tego nie zmieni. To nie jest śmigłowiec wojskowy i nikt rozsądny za granicą go na ten cel nie kupi. U nas "obdarowano" nimi specjalsów aby jakoś przykryć kompromitację z brakiem śmigieł.

    3. say69mat

      Jak na razie robi piar producentom śmigłowców rodziny Mi2, Mi8, Mi14, Mi17, Mi24, Mi171. I ... jak widzę jakoś ci ten fakt nie przeszkadza???

  5. do przedszkola

    Normalnie jestem pod wrażeniem. Wy na prawdę wierzycie że UH-60 sprzedany Litwinom, to kropka w kropkę to samo co UH-60 w US Army. To niby na czym miałaby polegać ta ochrona przewagi technologicznej nad innymi krajami?

  6. Dred

    Czekam na pierwszy post miłośników Caracali...

    1. kk

      lepszy caracal w garści niż black hawk na dachu. Lepiej mieć caracale niż nic, a 5 lat minęło....

    2. say69mat

      ??? Wdepnij na strony internetowe francuskiego Zgromadzenia Narodowego, i przejrzyj raporty Komisji Obrony w odniesieniu do interpelacji związanych z wykorzystaniem H215M i H225M w trakcie Operacji Serval i Barkhane z przełomu 2013/2014 roku. Pozdrawiam serdecznie, tak na marginesie, jakim to cudem decydent polityczny podejmujący decyzję oi wyborze śmigłowca. Nie zlecił krytycznej analizy śmigłowca przez wywiad lub kontrwywiad wojskowy??? Dalej, jakim cudem wywiad i kontrwywiad wioskowy nie dostarczył pochodzących z legalnych 'białych' źródeł ostrzeżenia, że te śmigłowce nie są najlepszym wyborem. Ze względu na szalenie skomplikowany i wrażliwy na zanieczyszczenia zespół napędowy i szalenie wrażliwe na zanieczyszczenia silniki.

    3. Dred

      Rozumiem, że rampa mu sama wyrośnie....

  7. Rex

    Chętnie zobaczyłbym na portalu analizę porównawczą UH-60 i S-70i. Gadki malkontentów i narzekaczy o "biedahawkach" już mnie męczą ;)

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Też bym zobaczył tylko że to nie możliwe bo co mieli by pisać skoro 95% to to samo a to co inne jest utajnione dość dobrze. zresztą są artykuły o S-70i z tagów i gołym okiem widać że dobrze wyposażony przewyższa szmelc używany przez wojska USA

    2. Gnom

      Zrób sobie, dane są. Będzie ciekawie. Różnic naprawdę będzie niewiele, szczególnie gdy S-70i otrzyma wyposażenie wojskowe - niekoniecznie made in USA. Ewentualnie poczekaj aż D.....i napiszą.

    3. Gts

      Bzdura. Są trzy podstawowe różnice. Mocniejsze silniki z lepszym systemem ich sterowania, potrojone systemy kierowania i mocniejsza przekładnia. Do tego wkłady balistyczne, których s70i nie ma. Dodatkowo wkłady balistyczne i amortyzujące i cały UH-60 waży ponad 500kg więcej niż S70i. Mając na myśli 95% chyba miałeś na myśli objętość puszki. Awionikę UH napędza mocniejszy hardware, uodporniony na zakłócanie czy EMP. Owszem kiedyś różnic było jeszcze więcej, ale integracja wszystkiego w szklanym kokpicie ułatwia sprawę, teraz to w dużej mierze są opcje, które szybko można zamówić i zintegrować. Nie potrzebujesz osobnego modułu z osobnym wyświetlaczem np GPS, potrzebujesz tylko odbiornika/nadajnika podpiętego do głównego wyświetlacza. Niestety różnice są znaczne, nie ma co jednak nawiedzonym pisowskim ignorantom tego tłumaczyć jak krowie na rowie.

  8. Black Hawk Crew Chief

    Do autora artykułu - UH-60M/S-70i nie posiada sterowania "fly by wire". Troszkę więcej rzetelności poproszę również w kwestii jak bardzo S-70i odbiega od standardowego gołego UH-60M. Polecam się.

    1. Davien

      UH-60M posiada FBW i to od ładnych paru lat a mianowicie od 2008r

    2. La_brujita

      W punkt!

    3. Gnom

      Jednak sprawdź rzeczywistość a nie plany programu BH. FBW dla BH był świadomie opóźniony i powrócono do jego realizacji dopiero niedawno.

  9. olo

    Proporcjonalnie do liczy ludności Polska powinna zamówić ...72 sztuki ! I co ? Kopara opada ?

    1. Kasander

      Jakie trzeba mieć IQ , żeby wymyślić taki komentarz?

    2. Jerema

      To jest jedynie skala porównawcza - czego tu nie rozumiesz? Widać wyraznie, że kupujemy jedynie ilości ( za wyjątkiem Rosomaków w sumie) śladowe sprzętu wojskowego, który daje nam złudne poczucie bezpieczeństwa. Wnioski trzeba umieć samemu wyciągać... Może to do siebie powinieneś swój komentarz skierować?

  10. Murf fanem Polski

    Spójrzcie na moich polskich przyjaciół; To transport Helio. Przydatne, ale nic więcej. Jest tylko tyle pieniędzy do wydania i wiele obszarów wojska, które wymagają poprawy. Posiadanie najnowszego i największego Blackhawk ani trochę nie odstraszy Rosjan. Posiadanie Patriotów. Himmary i F-35 będą. Dysponuje flotą zmodernizowanych lampartów II i T-72. Posiadanie oszczepów, Spike. i Piraci ATGM. Tak robi posiadanie doświadczonego operacyjnie wojska. Posiadanie sił powietrznych, które mają więcej czasu na kij niż RAF Posiadanie nawet 50 nowych błyszczących Blackhawkóws lub Karakali nie będzie. Umieść pieniądze tam, gdzie będzie to miało największe znaczenie.

  11. Boss

    Litewska armia ha ha w Polsce jest więcej Straży Miejskiej.

    1. Lejek

      Ha, ha, Litwa będzie miała tylko 6 UH-60M a wielka Polska całe 4 S-70i. Całe szczęście że ruskiego złomu mamy więcej od Litwinów. Ha, ha.

  12. Kolumeta

    Dobrze byłoby odkupić te 3 Mi-8 dla kawalerii, jeśli będą w dobrych pieniądzach

  13. Zawisza_Zielony

    I wybrali Black Hawk w wariancie zamawianym przez USA Army a nie Bieda Hawki z Mielca.

    1. Tomasz33

      A dlaczego Filipiny chcą te z Mielca? Myślisz że to specjalna wersja tylko dla Polski? Te litewskie będą do wszystkiego, więc i wyposażenie musi być wszechstronne. Polskie Black Hawki są tylko dla Wojsk Specjalnych.

    2. Davien

      Bo nie maja najmniejszych szans na kupno w USA poprzez FMS, iel razy można powtarzac. Te litewskie UH-60M to standardowe maszyny transportowe natomiast jak widac nie wie pan co to sa maszyny SOF. To polecam sobie sprawdzic MH-60M zanim jeszcze pan cos napisze.

    3. Tomasz33

      Rozumiem że nie mają szans na FMS, chodziło tylko o zaznaczenie faktu, że nie tylko Polska ale i inne kraje kupują wersję S-70i. Maszyny CSAR-SOF(o takich mówiono), to wersje bojowego poszukiwania i ratownictwa, w wariancie specjalnym dla pododdziałów wojsk specjalnych. Ale od tego miało być osobne postępowanie, a te Black Hawki z Mielca miały być raczej do działań bojowych i przewozu, nic więcej.

  14. pomidor

    Owszem, na UH-60, a nie na cywilne strucle z Mielca, ktorymi oficjele z Gazpromu wożą tyłki po rosji a nam błaszczak zafundował dla specjalsów...

    1. Gazprom nie ma Black Hawków

  15. BUBA

    Ciekawe czy MON bedie mial bezczelnos mowic o WP. Ludzie idziemy na wybory .... to szansa dla WP i PMW

    1. Tede

      SZANSA? .... przecież PO przez 8 LAT rządziła przed PIS i dla WP zrobiła jeszcze mniej. Nie zrobili ani jednego kluczowego zakupu, nie zrobili nic w ramach ważnych modernizacji, nie kupili śmigłowców/czołgów/OPL/samolotów/okrętów. Nie potrafili przez 8 lat nawet 1 okrętu dokończyć. Na modernizację WP wydawali w 4 lata mniej niż obecnie w 1 rok. Zlikwidowali 4tą dywizję. Zmniejszyli liczebność WP

    2. vvv

      nowe rosomaki, 2a5, liwce, nsm, mastery, jassm, przygotowaly raki, kraby i 2pl :) niszczyciel min itp itd. Polska nie ma ani sprzetu ani kasy na 3 dywizje a papierowa "zelazna" jest zrobiona z kanibalizacji tego co juz jest a za czasow pis pozbylismy sie ponad 300 czolgow t-72m1 :)

    3. Kasander

      Komu to tłumaczysz ? On nawet po polsku nie potrafi pisać.

  16. Kóma

    ...i oczywiście te BH (S-70i) będą pochodzić z Mielca ;)

    1. Gnom

      Kadłuby - zapewne, przód kabiny z Czech itd. Tak wyglada dziś produkcja.

  17. 12345

    To jest żenada dla polskich polityków z Pis i PO. Oni nie umią zamówić 100 black hawków z rezerw US ARMY. Wyszłoby kilka razy taniej niż 8 maszyn łącznie z mielca i świdnika. Czy oni mają rozum ? Nie ukrywajmy - jesteśmy państwem 3-ego świata jka Rwanda i nie stać nas na nowe śmigłowce, dlatego kupmy stare, po remontach i modernizacjach (około 100 sztuk). A potem możemy się bawić w dokupienie 50 specjalistycznych wersji nowych śmigłowców. Litwa potrafi korzystać z EDA, Polska nigdy nie umiała i nie będzie umiała.

    1. R

      Kiedys dawno temu mialy byc francuskie mszyny, ale ktos to uwali. PO co nam 100 uzywanych BH?

    2. ZZZZ

      Nie wrzucajmy do jednego worka polityków PO oraz PiS. Ci pierwsi zrobili bardzo dobry deal z Francuzami odnośnie zakupu i produkcji w Polsce śmigłowców Caracal. Deal uwalony przez polityków PiS, którzy w ramach swojej bezprzykładnej czołobitności wobec Amerykanów, zapewnili polskim specjalsom bieda wersje z Mielca, będącego własnością koncernu Lockheed Martin. W ich propagandzie nazywanego polską fabryką.

    3. Gnom

      Starocie typu A jak te dla Afgańców - faktycznie skok jakościowy, ....???? Poza tym umieją a nie umią.

  18. Dyktatorek

    Czy jest tu coś do komentowania ??? Bo jedynie "nóż w kieszeni się otwiera" jak się pomyśli jak w ostatnich latach pozyskiwano śmigłowce !!! Zamiast 48 sztuk Carracalii ...mamy co ??? Wiem wiem ...zaraz odezwą się amatorzy teorii Maciarewicza i Błaszczaka ...jacy to My jesteśmy The Best !!! ...i kto tu kogo uczył jeść widelcem ...żenada ...Ciekawy tylko jestem czy przyjdzie czas ,że osoby odpowiedzialne za ten zakamuflowany sabotaż WP odpowiedzą przed sądem

    1. Tomasz33

      Zamiast Caracali mamy kilka osobnych programów co pozwoli lepiej dopasować maszyny pod konkretne potrzeby. 4 Black Hawki dla Specjalsów, 4 AW101 dla MW, i kolejny program w trakcie czyli KOndor na 4-8 sztuk również dla MW. A to nie koniec. Polska posiada około 192 sztuki śmigłowców.

    2. Davien

      Zamiast Caracali nie mamy nic. Kupiono 4 S-70i całkowicie nie nadające sie dla Sił Specjalnych, kupiono 4 AW-101 w poronionej i wykluczającej się wzajemnie wersji ZOP/SAR rezygnując z 50 H225M powstajacych w Polsce w polskich zakładach śmigłowcowych z silnikami i przekładniami produkowanymi w Polscem do których mielibysmy pełne prawa modernizacyjne i serwisowe. Zakłady w Łodzi miały byc zakładami polskimi a nie będącymi własnoscią zagranicznych koncernów jak Świdnik czy Mielec.

    3. KAR

      Nie byłoby tematu, gdyby rząd PiS-owski zaoferował alternatywnie coś w zamian za Caracale i w porównywalnej ilości. Finał jest taki, że nie ma ani śmiglaków, ani forsy (13 miliardów PLN), która była przeznaczona na ich zakup przez poprzedni rząd PO-PSL. W tle jest jeszcze postać niejakiego Berczyńskiego...

  19. adam

    Ciekawe dlaczego nikt nie kupuje bieda-hawków robionych w Mielcu?

    1. Rex

      No tak... bo "bieda hawków" nie kupiło już: - Arabia Saudyjska - Brunei - Chile - Meksyk - Filipiny - Polska - Turcja (kupili licencję na 109szt. + 191 w opcji)

    2. Ja

      Filipiny

    3. vvv

      AS - dobry przyklad s-70i jaki taki a do wymagajacych zadan bojowych uh-60m :)

  20. kris

    My mamy wyrob Blackhawko podobny,kiedys mielismy tez taka czekolade.

    1. eVa

      A niby dlaczego "BHpodobny"? Wiele rozwiązań z wersji ogólnoświatowej jest lepszych niż te zarezerwowane dla US Army. Ma też część gorszych rozwiązań, ale w ogólnym rozrachunku w nie ma się czego wstydzić.

    2. rydwan

      malkontenci zawsze beda jeczeć bo jedna śróbka w całym sprzecie sie różni.

    3. kris

      Dlaczego?Prosze porownac i zobaczyc roznice i wtedy sobie odpowiedziec ale Litwa ma madrzejszych decydentow wiec czego wymagac.

  21. Lord Godar

    No jak to ? Wolą wersję "M" zamiast naszych "60-tek" z Mielca ?

    1. eVa

      Bo wolą tanią używkę niż droższą nówkę.

    2. Davien

      Ta "tania uzywka" jak ją nazwałaś kosztuje prawie 2x tyle co nówka z Mielca. Ale jest to standardowy UH-60M a nie S-70i czyli wersja okrojona ze wszystkich zakazanych do eksportu technologii.

    3. eVa

      zakazane technologie ...niektóre sprzed 20 lat a wśród dostępnych na wolnym rynku technologii można znaleźć nowsze i lepsze odpowiedniki

  22. nrddn

    mała Litwa kupiła Black Hawki UH-60, a my kupiliśmy znacznie gorsze S-70i

    1. Tomasz33

      Ale w przypadku Polski to nie koniec zakupów. Ich śmigłowce będą do wszystkiego, dlatego wybrali taką wersję. Polskie Black Hawki będą tylko dla Wojsk Specjalnych. Nie tylko Polska kupuje S-70i. Kupiły je np Filipiny. Polska kupiła też AW101, lepiej się nie da. Jest program Kondor na kolejne 4-8 sztuk, również dla Marynarki Wojennej.

    2. eVa

      a w czym gorsze? W tym, że nie trzeba mieć zgody Senatu USA na ich zakup? I w tym, że mają sporo nowszego wyposażenia niż to stworzone 20 lat temu dla USA?

    3. Davien

      Tomasz po pierwsze te S-70i nie nadają sie zupełnei na maszyny SOF wiec przykład totalnie do kitu, po drugie zobacz czemu Filipiny wzięły S-70i mimo że chciały no zobacz-UH-60M? A przyczyna była prosta i nazywa sie polityka Duterte

  23. ZZZZ

    Cytuję: "Również Polska w 2019 roku dołączyła do użytkowników śmigłowców tej rodziny, odbierając 4 śmigłowce w produkowanej całkowicie w krajowych zakładach PZL Mielec wersji S-70i Black Hawk. Ich obecna konfiguracja dalece odbiega od standardu US Army na jaki zdecydowała się np. Litwa, jednak mają one zostać w ramach podpisanej jeszcze w styczniu 2019 roku umowy doposażone w sprzęt uznany za niezbędny Wojskom Specjalnym" koniec cytatu. Mam pytanie w związku z tym fragmentem, czy jest jakiś kraj na świecie, który kompletuje śmigłowiec dla wojsk specjalnych zaczynając od bieda wersji S70i?

    1. Tomasz33

      Napweno są kraje które je kupują, ostatnio zrobiły to Filipiny. NIe sądzisz chyba że ta wersja powstała specjalnie dla Polski? Dla sepcjalsów po wyposażeniu wystarczą. Kluczowa była produkcja w zakładach w Polsce przez polskich pracowników. Można się spierać czy to dobrze czy źle.

    2. ZZZZ

      Nie, ta wersja powstała dla krajów które nie mają szansy aby przejść procedurę FMS i kupić prawdziwy amerykański Black Hawk UH60. Oraz dla tych, którzy nie mają czasu aby tę procedurę przechodzić. To taka bieda wersja dla Trzeciego Świata. My, jako wielki sojusznik USA, zasługujemy chyba na więcej, prawda? Że niby w Polsce produkowane? A jakie to ma znaczenie, skoro fabryka amerykańska :) A skoro już tak bardzo polski rząd martwi się o zakłady położone w Polsce to czemu uwalił Caracale? Przecież one miały być montowane przez polskich pracowników, w fabryce położonej w Polsce, na dodatek będącej własnością polskiego Skarbu Państwa. To chyba lepsze rozwiązanie, c'nie?

    3. Tomasz33

      No właśnie dlatego głównie je kupili, żeby zadowolić polskich pracowników i zmiązki zawodowe(między innymi oczywiście). Sam sobie wytłumaczyłeś dlaczego Polska nie wybrała UH60. Masz rację że Polska zasługuje na więcej, dlatego w przypadku Patriotów, F-35 i HIMARS-a nie było problemów. Rezygnacja z Caracali jako jednej bazy pod wszystko, to lepsze dopasowanie śmigłowców pod konkretne potrzeby, czyli kupowanie małych ilości w różnych programach.

  24. Dan

    Wszyscy dookoła kupują prawdziwe Blackhawki, a w Polsce jedynie wykastrowane S-70i bierze się pod uwagę... Związki zawodowe ważniejsze niż interes narodowy!

    1. Tomasz33

      Tylko że te litewskie będą do wszystkiego. A te polskie tylko dla Wojsk Specjalnych, więc wystarczą. Jak rozumiem w naszym przypadku, kluczowym był zakup w Polsce, a właściwie wyprodukowanych przez polskich pracowników. Dlatego nie wybrano wersji dla Wojsk USA. Inne kraje też kupują S-70i, nie tylko UH-60M.

    2. biały

      co jest w interesie narodowym to aby sprzęt wojskowy był bardziej wypasiony czy to aby Polacy pracowali i mieszkali w Polsce zamiast wyjeżdzać na stałe do Niemiec , , drugi plus naszych s70 jest taki że jest większa szansa na szybsze naprawy modułów któe są produkowane w kraju niż czekanie na nie aż przyjadą ze stanów

    3. Rex

      Dziwne... bo już kilka krajów na świecie kupiło te "bieda" S-70i w tym Turcja licencję na 109szt + 190 w opcji. Również Arabia Saudyjska po zakupie S-70i z Mielca chce kupić licencję na produkcję 200szt u siebie.... no ale wg. ciebie nikt ich nie kupuje

  25. Jan

    "W całkowicie krajowych zakladach"...litości. A czemu to nikt niech naszych super maszyn z Mielca?

    1. Rex

      to może użyj internetu do zdobycia informacji a nie wypisywania głupot to dowiesz się kto już je zakupił

Reklama