Litwa wymienia Mi-8 na Black Hawki

7 lipca 2020, 10:40
Black Hawk U.S. Army Sgt. Phillip Hickman
Fot. Sgt. Phillip Hickman/U.S. Army

Departament Stanu udzielił zgody na sprzedaż Litwie sześciu śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk wraz z bogatym pakietem wyposażenia i uzbrojenia. Wraz z pakietem szkoleniowym i wsparciem eksploatacji maksymalna wartość sprzedaży została oszacowana na 380 mln dolarów, z czego mniej niż połowa to cena samych maszyn. Decyzja wymaga jeszcze akceptacji Kongres USA, co w tym przypadku jest formalnością.

Defense Security Cooperation Agency (DSCA) opublikowała 6 czerwca informację o udzieleniu przez Departament Stanu zgody na sprzedaż Litwie śmigłowców w ramach programu Foreign Military Sale. Otwiera to możliwość autoryzacji decyzji przez komisję obrony Kongresu Stanów Zjednoczonych. Co istotne, zgoda obejmuje maszyny w dość bogatej konfiguracji, choć uzbrojenie obejmuje jedynie karabiny maszynowe ze stosownym zapasem amunicji.

Wniosek obejmuje 6 maszyn w standardowej konfiguracji US Army Sikorsky UH-60M Black Hawk wyposażonych m.in. w systemy kodowanej łączności Harris, nawigację GPS i transpondery IFF, układ ostrzegania o opromieniowaniu laserem AN/AVR-2B i system obrony przed rakietami AN/AAR-57 Common Missile Warning System (CMWS) wraz z wyrzutniami flar i dipoli z zapasem kilkuset sztuk, głowicę optoelektroniczną FLIR TALON, IHUD, gogle noktowizyjne AN/AVS-6 i karabiny maszynowe M240H. Do wszystkich systemów przewidziano części zapasowe i kompletne elementy do wymiany, w tym również dwa silniki T700-GE-701D. Pakiet obejmuje również 38,4 tys. naboi 7,62 mm do karabinów M240H, naziemną radiostację VRC-100 HF, sprzęt naziemny niezbędny w eksploatacji, szkolenia dla załóg i personelu oraz wsparcie szkolenia i eksploatacji na miejscu.

Całość oszacowano na nie więcej niż 380 mln dolarów, chociaż doświadczenie wskazuje, że cena powinna być znacznie niższa. Władze litewskie spodziewają się, że koszt tej inwestycji wraz z budową niezbędnej infrastruktury nie przekroczy 300 mln dolarów. Znaczną część Wilno chciałoby pokryć z amerykańskich programów wsparcia sojuszników, takich jak  Foreign Military Financing (FMF). Plan ministra obrony Litwy Raimundasa Karoblisa, zakłada szybkie negocjacje z zawarciem kontraktu w 2020 roku. Dostawy pierwszych Black Hawków oczekiwane są na rok 2024.

Decyzja Litwy związana jest z wyczerpaniem resursów i rosnącymi kosztami serwisowania posiadanych jeszcze trzech poradzieckich śmigłowców Mi-8T. Oprócz nich w służbie znajdują się również relatywnie nowe maszyny Airbus Helicopters AS365 N3+ Dauphin, jednak są one poważnie obciążone zadaniami morskiego SAR oraz dozoru akwenów morskich i patrolowania granic. Black Hawki mają wspierać siły zbrojne Litwy, realizować zadania poszukiwawczo-ratownicze na rzecz innych służb, ale również działać na rzecz Batalionowej Grupy Bojowej NATO w tym kraju. Na podobny krok zdecydowała się w 2018 roku Łotwa, która zamówiła 4 maszyny tego samego typu. Pierwsze mają zostać dostarczone w bieżącym roku. 

Pozyskując UH-60M Black Hawk Litwa dołączyła do takich krajów europejskich jak Słowacja, Austria, Szwecja, czy wspomniana wcześniej Łotwa, które zdecydowały się w ostatnim czasie na zakup maszyn firmy Sikorsky (obecnie część Lockheed Martin). Z pewnością na tą decyzję wpływ miały doświadczenia ze współpracy z jednostkami U.S. Army w nie wyposażonymi, które stale biorą udział w ćwiczeniach sił NATO w krajach bałtyckich. Również Polska w 2019 roku dołączyła do użytkowników śmigłowców tej rodziny, odbierając 4 śmigłowce w produkowanej całkowicie w krajowych zakładach PZL Mielec wersji S-70i Black Hawk. Ich obecna konfiguracja dalece odbiega od standardu US Army na jaki zdecydowała się np. Litwa, jednak mają one zostać w ramach podpisanej jeszcze w styczniu 2019 roku umowy doposażone w sprzęt uznany za niezbędny Wojskom Specjalnym.

Rodzina maszyn wielozadaniowych UH-60 Black Hawk jest "koniem roboczym" lotnictwa armii amerykańskiej od 1979 roku. Produkowane obecnie UH-60M należą do trzeciej generacji tej rodziny opracowanej na początku XXI wieku. Wśród zmian w stosunku do starszych śmigłowców UH-60 należy wymienić systemy awioniki nowej generacji, mocniejsze silniki oraz układ sterowania klasy "fly-by-wire".

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 218
Reklama
BUBA
niedziela, 13 września 2020, 16:47

Litwa kupuje a nasz MON pudruje zlom.

Litwinów
czwartek, 9 lipca 2020, 13:19

A co mieliśmy czekać na pozwolenie od BŁASZCZAKA i bida hawk z mielca? Niech sobie PIS czeka

do przedszkola
środa, 8 lipca 2020, 14:18

Normalnie jestem pod wrażeniem. Wy na prawdę wierzycie że UH-60 sprzedany Litwinom, to kropka w kropkę to samo co UH-60 w US Army. To niby na czym miałaby polegać ta ochrona przewagi technologicznej nad innymi krajami?

Murf fanem Polski
środa, 8 lipca 2020, 04:56

Spójrzcie na moich polskich przyjaciół; To transport Helio. Przydatne, ale nic więcej. Jest tylko tyle pieniędzy do wydania i wiele obszarów wojska, które wymagają poprawy. Posiadanie najnowszego i największego Blackhawk ani trochę nie odstraszy Rosjan. Posiadanie Patriotów. Himmary i F-35 będą. Dysponuje flotą zmodernizowanych lampartów II i T-72. Posiadanie oszczepów, Spike. i Piraci ATGM. Tak robi posiadanie doświadczonego operacyjnie wojska. Posiadanie sił powietrznych, które mają więcej czasu na kij niż RAF Posiadanie nawet 50 nowych błyszczących Blackhawkóws lub Karakali nie będzie. Umieść pieniądze tam, gdzie będzie to miało największe znaczenie.

Kolumeta
środa, 8 lipca 2020, 01:29

Dobrze byłoby odkupić te 3 Mi-8 dla kawalerii, jeśli będą w dobrych pieniądzach

say69mat
środa, 8 lipca 2020, 00:37

Ile S70i zostało zakupionych przez SZRP aby zrobić porządny 'piar' mieleckiego śmigłowca wśród naszych sąsiadów??? Dziwimy się, że nie kupują mieleckiego produktu??? Wytrząsamy się jedynie nad konstrukcją śmigłowca, a nie nad kondycją gestora politycznego. W którego gestii pozostaje decyzja polityczna na temat wyboru konkretnego producenta, modelu tak aby zaspakajał elementarne potrzeby SZ. Przecież kwestia wyboru śmigłowca ciągnie się jak smród po gaciach od czasu misji w Iraku.

??
środa, 8 lipca 2020, 23:59

.. człowieku co ty bredzisz uh 60m to tylko inna nazwa mieleskiego uh..nie bredż..

WojtekMat
środa, 8 lipca 2020, 16:08

Nie dziwimy się. S70-i to konstrukcja na rynek cywilny. Co najwyżej dla sił policyjnych. Tak się ma do UH-60 jak Toyota Avensis do Toyoty Landcruiser. I jego "doposażanie" w uzbrojenie nie zmieni tego faktu. Można oczywiście żonglowac % ale to jest jak porównanie % składu ciała kulturysty z % składem ciała otyłego piwosza - też wyjdzie co najmniej 90% podobieństwa . Żadna "reklama" czy "lobbing" tego nie zmieni. To nie jest śmigłowiec wojskowy i nikt rozsądny za granicą go na ten cel nie kupi. U nas "obdarowano" nimi specjalsów aby jakoś przykryć kompromitację z brakiem śmigieł.

???
czwartek, 9 lipca 2020, 00:00

co ty bredzisz.. na jaki rynek cywilny ???

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 15:10

Z jakiego powodu Państwo Polskie ma robić "piar" amerykańskiej fabryce?

say69mat
środa, 8 lipca 2020, 16:09

Jak na razie robi piar producentom śmigłowców rodziny Mi2, Mi8, Mi14, Mi17, Mi24, Mi171. I ... jak widzę jakoś ci ten fakt nie przeszkadza???

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 17:27

W jaki sposób Państwo Polskie robi "piar" śmiglakom z serii Mi?

Marek
środa, 8 lipca 2020, 17:17

Pytanie okazało się za trudne. Wymiękłeś brachu :D

Blaszak
wtorek, 7 lipca 2020, 21:55

Nikt tych biedahawków z Mielca nie bierze dla wojska poza Polskim upośledzonym MONem

Co za dno
czwartek, 9 lipca 2020, 09:20

Polski cwany MON kupił w zakładzie w Polsce, nie w zakładzie w USA. Pieniądze choć częściowo zostają w Polsce, Polacy mają zatrudnienie. Ty byś najgorszym wzorem, cała kasę wyprowadził za granicę. Co za g l u p o t a!

Zetol
środa, 8 lipca 2020, 08:05

To stwierdzenie podsumowuje wszystko!

Rex
wtorek, 7 lipca 2020, 21:00

Chętnie zobaczyłbym na portalu analizę porównawczą UH-60 i S-70i. Gadki malkontentów i narzekaczy o "biedahawkach" już mnie męczą ;)

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 10:09

Zrób sobie, dane są. Będzie ciekawie. Różnic naprawdę będzie niewiele, szczególnie gdy S-70i otrzyma wyposażenie wojskowe - niekoniecznie made in USA. Ewentualnie poczekaj aż D.....i napiszą.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 8 lipca 2020, 01:13

Też bym zobaczył tylko że to nie możliwe bo co mieli by pisać skoro 95% to to samo a to co inne jest utajnione dość dobrze. zresztą są artykuły o S-70i z tagów i gołym okiem widać że dobrze wyposażony przewyższa szmelc używany przez wojska USA

Gts
środa, 8 lipca 2020, 11:52

Bzdura. Są trzy podstawowe różnice. Mocniejsze silniki z lepszym systemem ich sterowania, potrojone systemy kierowania i mocniejsza przekładnia. Do tego wkłady balistyczne, których s70i nie ma. Dodatkowo wkłady balistyczne i amortyzujące i cały UH-60 waży ponad 500kg więcej niż S70i. Mając na myśli 95% chyba miałeś na myśli objętość puszki. Awionikę UH napędza mocniejszy hardware, uodporniony na zakłócanie czy EMP. Owszem kiedyś różnic było jeszcze więcej, ale integracja wszystkiego w szklanym kokpicie ułatwia sprawę, teraz to w dużej mierze są opcje, które szybko można zamówić i zintegrować. Nie potrzebujesz osobnego modułu z osobnym wyświetlaczem np GPS, potrzebujesz tylko odbiornika/nadajnika podpiętego do głównego wyświetlacza. Niestety różnice są znaczne, nie ma co jednak nawiedzonym pisowskim ignorantom tego tłumaczyć jak krowie na rowie.

Ot co
czwartek, 9 lipca 2020, 09:33

Aż 500kg różnicy?? I t o jest ta przewaga? Ha ha ha. Ale mimo to S70 wszędzie sprawnie i skutecznie latają, i wykonują, zadania? Wykonują! To przestań demonizowac. Prawdziwa różnica z UH60M to jest głównie specjalne wyposażenie dla USArmy. Reszta to mały pikuś. Wkłady balistyczne plus super wyposażenie i różnica 500kg? B z d u r a. Jedyny "feler" S70 z Mielca, to taki, że kupiliśmy go parę sztuk zamiast co najmniej 24 i to w wersji wsparcia pola walki, tej ze Spike. Koniec bzdurnych wynurzeń.

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 23:30

Owe 500 kg to głównie różnorodne systemy bojowe (dodatkowe radiostacje, WRE, łączność satelitarna) których na standardowym S-70i po prostu nie ma. A te "genialne wkłady balistyczne" to zwykła mata kevlarowa (z racji powierzchni tez waży) i opancerzone fotele załogi, podstawy pod km itd. Rewelacji tu nie ma.

eco
środa, 8 lipca 2020, 16:03

Stareńkie są. Można by powiedzieć 40 lat mineło jak jeden dzień.

tyle
środa, 8 lipca 2020, 14:47

No i co z tego. Rakiety , rakiety i jeszcze raz rakiety we wszelkich możliwych konfiguracjach. Wszystko inne , oprócz środków rozpoznania i prowadzenia ognia potem. Jak mi ktoś napisze że wszystko jest ważne to powiem , my nie jesteśmy bogatym krajem tylko na dorobku i wszystkiego na raz nie mamy możliwości ani kupić ani zrobić. Dyletanctwo, lenistwo czy wroga krecia robota w zakresie zakupów uzbrojenia to osobny temat.

krowa nie kłamie
środa, 8 lipca 2020, 14:38

Czyli jak zwykle poczyniłeś poemat żeby na końcu stwierdzić że jest bez sensu. Brawo. Zapomniałeś dodać tylko że zakłady w Mielcu należą do PISu, bo producent podaje zgoła odmienne informacje, zaczynając od silników.

BUBA
wtorek, 7 lipca 2020, 19:44

Ciekawe czy MON bedie mial bezczelnos mowic o WP. Ludzie idziemy na wybory .... to szansa dla WP i PMW

Tede
wtorek, 7 lipca 2020, 21:10

SZANSA? .... przecież PO przez 8 LAT rządziła przed PIS i dla WP zrobiła jeszcze mniej. Nie zrobili ani jednego kluczowego zakupu, nie zrobili nic w ramach ważnych modernizacji, nie kupili śmigłowców/czołgów/OPL/samolotów/okrętów. Nie potrafili przez 8 lat nawet 1 okrętu dokończyć. Na modernizację WP wydawali w 4 lata mniej niż obecnie w 1 rok. Zlikwidowali 4tą dywizję. Zmniejszyli liczebność WP

Żołnierz
środa, 8 lipca 2020, 03:20

Wojsko w tych czasach nie idzie do natarcia na Huraaa i nie przelicza się na ilość tylko jakość wyszkolenie. Żołnierz to nie człowiek przebrany w mundur i mający broń. Mieliśmy ludzi po Misjach Irak Afgan a teraz prawie już nie ma nikogo a Amerykanie mają nas w dupie bo poco mają dawać swoje doświadczenie jakimś debilom co nic nie potrafią. Tak wygląda Polska Armia i tak Ci powie Żołnierz Amerykański z bojowej jednostki. Więcej takich specjalistów jak Ty.

KK
środa, 8 lipca 2020, 00:33

Bzdury. Zakup Caracali, Kraby, Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy, dokończenie Ślązaka, program polskie kły.rakiety AGN-158 JASSM , marynarka wojenna otrzymała pociski okrętowe RBS15 Mk3 . Pod koniec 2013 roku zakupiono105 czołgów Leopard 2 A5. tylko prawie wszystko uwalone przez rządy PIS

Nic nie wiesz, a piszesz?
czwartek, 9 lipca 2020, 09:41

Zakup Caracali to była dywersja gospodarcza i sabotaż, wsparcie dla podupadającego Airbusa i kolosalne wyprowadzenie kasy za granicę, o wiele większe niż np. przy absurdalny zakupie Pendolino. Kraby to porażka rządu PO, i kolejne wyprowadzenie kasy, tym razem do Korei. NDR dostał najgorsze możliwe radary i żadnego rozpoznania, ten zakup to też niemal porażka. Ślazaka dokończył PIS, nie PO. Leopardy zatrzymały rozwój polskiego sprzętu pancernego i uzalrżnily w tym zakresie od Niemiec. I znowu kasa wypływa z budżetu, tym razem do Niemiec. NIC kompletnie nie rozumiesz, myślisz płytko i tendencyjnie. Jedyne "uwalone" przez PiS to n a s z c z ę s c i e Caracale. I za to, każdy zdrowo myślący ich pobłogosławi i będzie wdzięczny.

Dred
czwartek, 9 lipca 2020, 00:07

Zapomniałeś dodać o zakupie 60tys niekierowanych rakiet z Bułgarii, chyba na wojnę z Zulusami, rezygnację z min przeciwpiechotnych i uwalenie Krotona, rezygnację z Patriotów od Angeli, uwalenie modernizacji MI24, kupienie nieuzbrojonego Mastera zamiast T50 itp.. a dodatkowo likwidacja dywizji z Legionowa i garnizonów z połowy garnizonów z Chełmna, zamoscia, Siedlec, itd..

dim
środa, 8 lipca 2020, 11:02

Nie wiem o co Państwo spieracie się, jedni i drudzy ? Skoro faktyczne finansowanie zakupów WP zawsze utrzymywało na poziomie poniżej 0,5% PKB ? A to znaczy jedynie, że jedni i drudzy obronność Państwa Polskiego mieli w nosie. Tych poniżej 0,5% PKB na remonty i modernizację, są to czyste i oczywiste fakty. Gdy cała reszta to tylko marketing polityczny. O który naprawdę zbędnie tu Państwo bijecie dużo piany.

Kasander
środa, 8 lipca 2020, 00:07

Komu to tłumaczysz ? On nawet po polsku nie potrafi pisać.

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 22:56

nowe rosomaki, 2a5, liwce, nsm, mastery, jassm, przygotowaly raki, kraby i 2pl :) niszczyciel min itp itd. Polska nie ma ani sprzetu ani kasy na 3 dywizje a papierowa "zelazna" jest zrobiona z kanibalizacji tego co juz jest a za czasow pis pozbylismy sie ponad 300 czolgow t-72m1 :)

Skoncz już bredzic.
czwartek, 9 lipca 2020, 09:52

Jakie "nowe" Rosomaki? 2a5? No tak więcej kasy dla ukochanych przez PO Niemiec, i ciągle zakupy części za Odrą. Oto "sukces" Leo2a5? NSM z najgorszymi z możliwych radarów, za to całkowicie bez rozpoznania pozahoryzontalnego? Master? Też w najgorszej, do dziś nie efektywnej w szkoleniu wersji? No brawo, kupić coś co nie spełnia kluczowej roli, czyli treningu ogniowego? "Przygotowały" Raki i Kraby?? Ha ha ha. Podwozie krajowe Kraba "położył" dyrektor "z nadania" PO, ale zakup za granicą to gruba kasa wyprowadzona na licencję ze Skarbu Państwa, nie wiesz? To ci "sukces"? Czemu za to nic nie piszesz o zakupach... tysięcy tablic, o redukcji liczby żołnierzy w jednostkach poniżej liczby urzędników? Czemu nie piszesz o likwidacji całej dywizji? O likwidacji oddziałów Straży Granicznej na granicy z Ukrainą, gdy Rosja na nią napadła? Czemu nie piszesz o bliskiej współpracy z FSB? Czy ty wiesz jakie skandaliczne brednie wypisujesz? Nie, bo byś ich nie wypisywał!

Dred
czwartek, 9 lipca 2020, 00:08

Zwłaszcza mastery, zapomnieli tylko laserów z Aliexpress kupić żeby móc przeciwnikowi w oczy świecić...

pomidor
wtorek, 7 lipca 2020, 19:00

Owszem, na UH-60, a nie na cywilne strucle z Mielca, ktorymi oficjele z Gazpromu wożą tyłki po rosji a nam błaszczak zafundował dla specjalsów...

środa, 8 lipca 2020, 00:19

Gazprom nie ma Black Hawków

kris
wtorek, 7 lipca 2020, 17:47

My mamy wyrob Blackhawko podobny,kiedys mielismy tez taka czekolade.

w
wtorek, 7 lipca 2020, 22:32

ta czekolada była o niebo lepsza od tych dzisiejszych "czekolad" zwłaszcza milki

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 20:11

A niby dlaczego "BHpodobny"? Wiele rozwiązań z wersji ogólnoświatowej jest lepszych niż te zarezerwowane dla US Army. Ma też część gorszych rozwiązań, ale w ogólnym rozrachunku w nie ma się czego wstydzić.

WojtekMat
środa, 8 lipca 2020, 16:09

S70-i to konstrukcja na rynek cywilny. Co najwyżej dla sił policyjnych. Tak się ma do UH-60 jak Toyota Avensis do Toyoty Landcruiser. I jego "doposażanie" w uzbrojenie nie zmieni tego faktu. Można oczywiście żonglowac % ale to jest jak porównanie % składu ciała kulturysty z % składem ciała otyłego piwosza - też wyjdzie co najmniej 90% podobieństwa . Żadna "reklama" czy "lobbing" tego nie zmieni. To nie jest śmigłowiec wojskowy i nikt rozsądny za granicą go na ten cel nie kupi. U nas "obdarowano" nimi specjalsów aby jakoś przykryć kompromitację z brakiem śmigieł.

Brednie piszesz
czwartek, 9 lipca 2020, 09:55

I to dlatego Turcja produkuje u siebie dla wojska... S70? A nie żadnego UH60? Dla wojska cywilne śmigłowce? Turcy zwariowali? A może, TY? Ich kontrakt licencyjny to tylko na wstępie 300 szt. I to akurat tych "cywilnych"? Piszesz oczywiste głupoty.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 11:53

I dlatego Turcja panie bredzacy pierwsze co zrobiła to wywaliła wszystko poza kadłubem i instaluja własne , na poziomie UH-60M. A Turcja biedaczku nie mogłaby u siebie produkować UH-60 bo to oznaczenie wyłacznie dla maszyn powstałych w USA na potrzeby armii USA.

Clash
środa, 8 lipca 2020, 19:26

S70 i to śmigłowiec wojskowy i jest to bardzo łatwo sprawdzać kolego.

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:14

A niby jakie to plusy ma niby S-70i?? Bo ma gorsze sterowanei silnikami, starsza przekładnie główna, nie ma FBW, i żadnych zastrzezonych elementów wyposażenia na które jest wymagana zgoda Kongresu USA.

Aha
środa, 8 lipca 2020, 02:23

Dokladnie tak jest, ale madralinscy na forach wypisuja swoje madrosci! S70i nie posiada niektorych systemow uzywanych przez armie amerykanska i sa one zastapione innymi, ogolnodostepnymi. Ma to zwiazek z tym, ze fima nie musi pytac rzadu o zgode na sprzedaz, tylko sprzedaje S70i komercyjnie bez zadnych przeszkod. To, ze lopaty czy silnik sa z wersji L a nie najnowsze, nie ma nic wspolnego z "biedahawkiem" a z standardem, kiedy wprowadzano S70i do produkcji. Roznice nie sa jakies wielkie a systemy mozna uzupelnic swoimi czy innymi najwyzszej klasy, wiec tez nijak sie to ma do "biedahawka" tak tu propagowanego. vvv - to, ze nie ma szperacza nie ma nic wspolnego z wersja a z zamowieniem i win za to zamawiajacych a nie helikopter. Ogolnie, moze tak od poczatku: S70 to nazwa producenta (Sikorsky) a H60 to oznaczenie w USArmy/Navy (sa UH, HH, SH), ale wszystko ten sam helikopter. S70i to jak juz napisalem, pozbawiona systemow armii amerykanskiej na ktore wymagana jest zgoda na eksport, wersja helikoptera. Sikorsky czy teraz LM oferuje je kazdemu bez potrzeby wlaczania w to rzadu USA i jego zgody. Wyposazenie jest "seryjne", ale kazdy moze sobie domowic co chce i nie ma mowy o jakiejs "biedahawk" wersji, jak ktos ma pieniadze i zamowi porzadny helikopter. Jak Wojsko Polskie czy Policja (tutaj akurat to i tak wiecej niz potrzeba) zamowi golasa za podstawowa cene z podstawowym i skromnym wyposazeniem to taki helikopter dostaje!

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:16

S-70i panei Aha to zubozona, pozbawiona całego zastrzezonego wyposażenia wersja UH-60M wiec bajki o łopatach sobie daruj. Celowo dostał łopaty, przekładnei czy FADEC z wersji L, nie am tez fly by wire

vvv
środa, 8 lipca 2020, 12:29

nie i jeszcze raz nie. S-70i to uproszczona malpia wersja ktora tylko wygląda podobnie do pełnokrwistych uh-60l, mh-60, hh-60 itp. Oznaczenie okresla jasno model oraz literka za wersja doposazenia i ich przeznaczenie. nasze s-70i to golasy bez niczego, nawet nie maja ostrzezenia ze ktos ich namierzyl i wiele innych wymaganych opcji. s-70i nie posiada rowniez technologi dedykowanych dla US Army i wersji uh/mh/hh. Nie mozesz sobie domowic doposazenia bo to wymaga przeprojektowania kadłuba a nikt ale to nikt nie robi tego po otrzymaniu smigiel. zobacz sobie skurupe mh-60 dostsowoana do radaru i glowicy optycznej na dziobie i systemow samoobrony. widac ze jestes laikiem i nie znasz sie na technologii. MON zamowil a nie wojsko i mielismy znacznie lepsze i w pelni wyposazone francuskie smigla ktore pod kazdym wzgledem sa lepsze niz s-70i czy aw-101

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 22:57

s-70i dla wojska nie ma niczego nawet szperacza. S-70i to malpia wersja uh-60m a jego awionika, moc silnikow, lopary, systemy samoobrony sa znacznie uproszczone i gorsze.

Piszesz brednie
czwartek, 9 lipca 2020, 10:01

Brednie ignoranta. Każdy śmigłowiec ma wersje. Z mocniejszym lub słabszy. I silnikami, tym czy tamtym wyposażeniem. Chciałbym bardzo mieć np. takie "bieda" BMW525 ze "słabiutkim" silnikiem 252 KM, zamiast "wypasionej" Corolli z silnikiem 112KM. A ty? Czym zatem istotnym, poza s p e c j a l n y m wyposażeniem, różni się S70 od UH60? Niczym. To wciąż znakomity śmigłowiec, i szkoda tylko że MON nie kupił 20 szt więcej.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 11:56

Zrozum piszacy brednie że w Polsce nie produkuje się S-70 bo nei wolno. Powstaje S-70i czyli okrojona, małpia wersja UH-60M.

ktos
środa, 8 lipca 2020, 10:28

a tak jest bo ty tak mowisz... to podaj konkrety czym konkretnie sie rozni np awionika albo silniki itd...

Clash
środa, 8 lipca 2020, 10:26

Jak zamòwisz to S70i zostanie dostarczony z tym twoim szperaczem, to samo dotyczy innego wyposazenia. Dziekuje za uwage i zycze milego dnia

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 15:16

S70i to goła wersja przeznaczona dla krajów, które nie dadzą rady przejść procedury FMS. Więc, jeśli jesteś takim krajem, i zakupisz S70i w Mielcu to tego dodatkowego wyposażenia objętego zakazem eksportu bez zgody Kongresu USA nie dostaniesz. Dziękuję za uwagę.

Clash
środa, 8 lipca 2020, 19:38

S70 to też jest goła wersja, S70i to oznaczenie tej samego śmigła z Mielca, dodatkowe wyposażonie sprawia że śmigłowiec zmienia oznaczenie z S70 na np: UH coś tam. Tak najogólniej wygląda sprawa, jak masz ochotę mogą dostarczyć tobie lepsza albo zbliżoną konfiguracje na komponentach innych niż ma USA. Tak zrobiła np Turcja. I nie sadz farmozonów o tym co Kongres może sprzedać Polsce a czego nie. Jeśli sprzedali F35 to gwarantuje że wyposażonie USA do wiatraków też jest w naszym zasięgu. Osobiście podejżewam że MON chce wepchnąć dużo polskiego wyposażenia co by miało ręce i nogi.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:03

Clash, S-70 to eksportowa wersja UH-60 wiec nie zmyslaj, ok. S-70i to UH-60 wykastrowany z całego zastrzezonego przez Kongres wyposazenia z przekładniami i łopatami wirnika oraz sterowaniem silnikami z wersji L. Nic innego Mielcowi robic nie wolno wiec zapomnij o jakiejs dziwacznej wysnionej konfiguracji:) Turcy panie Clash kupili licencję po czym wywalili w diabły praktycznie wszystko poza kadłubem i instaluja tam swoje wyposazenie i silniki na poziomie tych z UH-60M. Oczywiscie ze mozesz kupić do S-70i wyposażenie jak do UH-060M ale Mielec ci nic z neigo nie zainstaluje bo mu nie wolno. Maszyna poleci do Stanford w USA gdzie zainstaluja mu kupione przez Polske w ramach FMS wyposazenie po czym musi przejść certyfikacje Sikorsky-ego. MON nic nie moze wepchnac do S-70i bez zgody Amerykanów wiec daruj sobie fantazje, ok. A F-35 kupilismy w procedurze FMS i sa to takie same maszyny jak te dla Norwegii

ZZZZ
czwartek, 9 lipca 2020, 09:20

Samoloty F35 kupujemy dokładnie wg tej samej procedury wg której Litwa kupuje śmiglaki UH60. Procedury FMS. Procedura ta zakłada wyrażenie zgody przez Kongres USA na sprzedaż za granicę pewnego rodzaju uzbrojenia, wyposażenia czy technologii. Śmiglak UH60 takie wyposażenie posiada więc musisz przejść procedurę FMS aby go kupić od Amerykanów. Natomiast dla tych, którzy nie mają czasu na tę procedurę albo wiedzą, że nie uzyskają zgody Kongresu USA, jest przewidziana wersja bieda Black Hawka, oznaczona S70i. W procesie produkcyjnym tej bieda wersji uczestnicży fabryka LM w Mielcu. Wersja ta pozbawiona jest tego krytycznego wyposażenia czy technologii, więc kupić ją możesz składając zamówienie w fabryce LM w Mielcu. Zgoda Kongresu USA w tym przypadku nie jest wymagana. Więc, Litwa kupuje prawdziwego Black Hawka UH60 poprzez procedurę FMS, a my kupiliśmy jego bieda wersję składaną w Mielcu. Ta bieda wersja co najwyżej nadaje się dla policji. Mówienie o tym, że to śmiglak dla wojsk specjalnych poczytuję jako kolejny przykład społecznego eksperymentu prowadzonego przez Dobrą Zmianę, polegającego na tym, że Polakom można wmówić każdy kit.

K.
środa, 8 lipca 2020, 21:01

Nie kupisz przez FMS śmigłowców w Mielcu, od tego trzeba zacząć . W Mielcu robią tylko zubożałą wersję S70i . Jedno głupie " i " robi różnicę .

Clash
czwartek, 9 lipca 2020, 09:22

To nie jest zubożona wersja a bazowa wersja kolego, a doposażenie może odbyć się w USA.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:04

To jest małpia wersja UH-60M panei Clash dopuszczona do sprzedazy poza FMS.

K.
czwartek, 9 lipca 2020, 17:55

S70 to podstawowe wersja , M to wersja amerykańska , zubożona wersja to S70i .

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:05

S-70 to oznaczenei maszyn eksportowych

K.
wtorek, 14 lipca 2020, 17:16

S-70 to oznaczenie wersji którą producent przedstawił w programie na następcę śmigłowca Bell UH-1 Huey . Nie spełniła ona wszystkich wymagań i dlatego powstały wersję kolejne opracowane dla Stanów , obecnie to M . Maszyny eksportowe bez FMS to S70i .

kris
wtorek, 7 lipca 2020, 22:22

Dlaczego?Prosze porownac i zobaczyc roznice i wtedy sobie odpowiedziec ale Litwa ma madrzejszych decydentow wiec czego wymagac.

rydwan
wtorek, 7 lipca 2020, 21:41

malkontenci zawsze beda jeczeć bo jedna śróbka w całym sprzecie sie różni.

Boss
wtorek, 7 lipca 2020, 17:43

Litewska armia ha ha w Polsce jest więcej Straży Miejskiej.

Lejek
środa, 8 lipca 2020, 02:03

Ha, ha, Litwa będzie miała tylko 6 UH-60M a wielka Polska całe 4 S-70i. Całe szczęście że ruskiego złomu mamy więcej od Litwinów. Ha, ha.

Dred
wtorek, 7 lipca 2020, 16:54

Czekam na pierwszy post miłośników Caracali...

kk
środa, 8 lipca 2020, 00:34

lepszy caracal w garści niż black hawk na dachu. Lepiej mieć caracale niż nic, a 5 lat minęło....

Dred
środa, 8 lipca 2020, 14:15

Rozumiem, że rampa mu sama wyrośnie....

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:06

Wow a twoim BH rozumiem że już wyrosła?:))

alkaprim
środa, 8 lipca 2020, 16:14

Dred-komu lub czemu wyrośnie?-BH S70 czy Caracalowi?

eco
środa, 8 lipca 2020, 16:06

Co ty z tą rampą w magazynie Biedronki pracujesz?

Dred
środa, 8 lipca 2020, 23:48

A MI-8 którego niby miał zastąpić ten super Caracal to co ma z tyłu?

say69mat
środa, 8 lipca 2020, 09:32

??? Wdepnij na strony internetowe francuskiego Zgromadzenia Narodowego, i przejrzyj raporty Komisji Obrony w odniesieniu do interpelacji związanych z wykorzystaniem H215M i H225M w trakcie Operacji Serval i Barkhane z przełomu 2013/2014 roku. Pozdrawiam serdecznie, tak na marginesie, jakim to cudem decydent polityczny podejmujący decyzję oi wyborze śmigłowca. Nie zlecił krytycznej analizy śmigłowca przez wywiad lub kontrwywiad wojskowy??? Dalej, jakim cudem wywiad i kontrwywiad wioskowy nie dostarczył pochodzących z legalnych 'białych' źródeł ostrzeżenia, że te śmigłowce nie są najlepszym wyborem. Ze względu na szalenie skomplikowany i wrażliwy na zanieczyszczenia zespół napędowy i szalenie wrażliwe na zanieczyszczenia silniki.

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:20

Birac pod uwage ze w Operacji Serval nie brały udziału H225M to cos ci zdecydowanie nie wyszło:) A bajki o zacieraniu sie napedu w smigłowcach uzywanych intensywnie wMali i na misjach o sobie daruj.

Dred
środa, 8 lipca 2020, 23:48

Czyżby kolejny miłośnik francusko niemieckiej myśli technicznej z lat 60?

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:07

Drede, czyzbys był kolejna sierotką po PRL-u płaczacą rzewnymi łzami za rosyjskim złomem:))

Lord Godar
wtorek, 7 lipca 2020, 16:25

No jak to ? Wolą wersję "M" zamiast naszych "60-tek" z Mielca ?

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 20:12

Bo wolą tanią używkę niż droższą nówkę.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 20:49

Ta "tania uzywka" jak ją nazwałaś kosztuje prawie 2x tyle co nówka z Mielca. Ale jest to standardowy UH-60M a nie S-70i czyli wersja okrojona ze wszystkich zakazanych do eksportu technologii.

R
środa, 8 lipca 2020, 11:26

Plus pare innych dodatkow.

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 21:13

zakazane technologie ...niektóre sprzed 20 lat a wśród dostępnych na wolnym rynku technologii można znaleźć nowsze i lepsze odpowiedniki

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:21

I jak chcesz je zainstalowac to musisz je kupic, nastepnie poprosic Sikorsky'ego by ci je zintegrował z S-70i i na nowo certyfikowac. istotnie"super". Aha, dalej masz małpia wersję UH-60M.

Clash
środa, 8 lipca 2020, 21:00

I wszystko co napisałeś to prawda ale zwróć uwagę że S70i powstaje w Polsce, LM ma filie w Polsce tak więc certyfikacja też może odbyć się.... w Polsce.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:09

Nie, nei może bo żeby cokolwiek na nim zainstalowac z wyposazenia z USA to smigłowiec MUSI poleciec do Stanford poniewaz Mielec zwyczajnie nie ma prawa nawet sie do takiego wyposazenia dotknac. I certyfikacja musi miec miejsce tam gdzie mają prawo takie rzeczy robić, a Mielec nie ma prawa na nic poza zwykłym S-70i.

ZZZZ
czwartek, 9 lipca 2020, 14:09

Z tym, że aby kupić wyposażenie, objęte zakazem eksportu poza terytorium USA, musisz uzyskać zgodę Kongresu USA. To jest w tej sprawie najistotniejsze.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:10

Do tego Mielec nei ma nawet prawa go zainstalować, smigłowiec musi leciec do USA.

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 22:58

tak tak...szczegolnie nasze s-70i ktore nie maja nawet szperacza ani glowicy optycznej :D

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 10:12

Nasz Klient - nasz Pan. Gdyby MON lub MSW zamówiły ze szperaczem i głowica to taki by miały. Ale trzeba by doliczyć jeszcze po min. 10 mln PLN do każdego- wyborcy tego nie łykną. A powoli po cichu wyprowadzi się do LM dużo więcej kasy.

olo
wtorek, 7 lipca 2020, 16:18

Proporcjonalnie do liczy ludności Polska powinna zamówić ...72 sztuki ! I co ? Kopara opada ?

Kasander
środa, 8 lipca 2020, 00:10

Jakie trzeba mieć IQ , żeby wymyślić taki komentarz?

Jerema
środa, 8 lipca 2020, 08:55

To jest jedynie skala porównawcza - czego tu nie rozumiesz? Widać wyraznie, że kupujemy jedynie ilości ( za wyjątkiem Rosomaków w sumie) śladowe sprzętu wojskowego, który daje nam złudne poczucie bezpieczeństwa. Wnioski trzeba umieć samemu wyciągać... Może to do siebie powinieneś swój komentarz skierować?

adam
wtorek, 7 lipca 2020, 16:01

Ciekawe dlaczego nikt nie kupuje bieda-hawków robionych w Mielcu?

Ja
wtorek, 7 lipca 2020, 21:44

Filipiny

Rex
wtorek, 7 lipca 2020, 20:52

No tak... bo "bieda hawków" nie kupiło już: - Arabia Saudyjska - Brunei - Chile - Meksyk - Filipiny - Polska - Turcja (kupili licencję na 109szt. + 191 w opcji)

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:23

Rex i np taka Turcja wywaliła w diabły wszystko poza kadłubem do którego instaliją własne wyposazenie i awionikę łacznie z silnikami i przekładnia na poziomie UH-60M.

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 22:59

AS - dobry przyklad s-70i jaki taki a do wymagajacych zadan bojowych uh-60m :)

kj1981
wtorek, 7 lipca 2020, 15:38

Hahahaha, nawet Litwa będzie miała lepsze Black Hawki od nas...

Jan
wtorek, 7 lipca 2020, 15:26

"W całkowicie krajowych zakladach"...litości. A czemu to nikt niech naszych super maszyn z Mielca?

Rex
wtorek, 7 lipca 2020, 20:53

to może użyj internetu do zdobycia informacji a nie wypisywania głupot to dowiesz się kto już je zakupił

12345
wtorek, 7 lipca 2020, 15:15

To jest żenada dla polskich polityków z Pis i PO. Oni nie umią zamówić 100 black hawków z rezerw US ARMY. Wyszłoby kilka razy taniej niż 8 maszyn łącznie z mielca i świdnika. Czy oni mają rozum ? Nie ukrywajmy - jesteśmy państwem 3-ego świata jka Rwanda i nie stać nas na nowe śmigłowce, dlatego kupmy stare, po remontach i modernizacjach (około 100 sztuk). A potem możemy się bawić w dokupienie 50 specjalistycznych wersji nowych śmigłowców. Litwa potrafi korzystać z EDA, Polska nigdy nie umiała i nie będzie umiała.

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 00:03

Starocie typu A jak te dla Afgańców - faktycznie skok jakościowy, ....???? Poza tym umieją a nie umią.

ZZZZ
wtorek, 7 lipca 2020, 19:41

Nie wrzucajmy do jednego worka polityków PO oraz PiS. Ci pierwsi zrobili bardzo dobry deal z Francuzami odnośnie zakupu i produkcji w Polsce śmigłowców Caracal. Deal uwalony przez polityków PiS, którzy w ramach swojej bezprzykładnej czołobitności wobec Amerykanów, zapewnili polskim specjalsom bieda wersje z Mielca, będącego własnością koncernu Lockheed Martin. W ich propagandzie nazywanego polską fabryką.

R
wtorek, 7 lipca 2020, 18:13

Kiedys dawno temu mialy byc francuskie mszyny, ale ktos to uwali. PO co nam 100 uzywanych BH?

dropik
wtorek, 7 lipca 2020, 15:05

Polska 4 biedahołki, litwa 6 wypasionych blackhawkow. Słowacja 9. komentarz dodatkowy zbędny

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 20:45

A wiesz w ogóle jaka jest różnica między tymi wersjami? W wielu aspektach S-70i są lepsze niż UH-60 bo mają zastosowane najlepsze rynkowe komponenty zamiast tych opracowanych 20 lat temu dla USA.

wtorek, 7 lipca 2020, 23:22

Jasne sto lat za murzynami i niby 20 lat do przodu.....

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 23:00

nie maja zadnej przewagi na uh-60m szczegolnie te puste skorupy dla Polski. przestan pisac glupoty

K.
wtorek, 7 lipca 2020, 22:06

Sprawdź sobie od kiedy jest produkowana wersja M . S70i to wersja okrojona z wyposażenia zaprojektowanego dla Amerykanów , to wykastrowany M z wyposażeniem jakie możesz kupić na rynku komercyjnym z elementami starszej wersji L . To nie jest jakaś nowa super wersja BH tylko wersja dla mniej wymagających klientów , po to powstała ta maszyna .

Lord Godar
wtorek, 7 lipca 2020, 19:49

Bo nasi kupili w Mielcu te BH aby uspokoić związki zawodowe , a nie uzbroić komandosów jak należy .

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:13

Pewnie że zbędny, biorąc pod uwagę że te z Litwy mają zastąpić "całe" 3 sztuki MI-8T. Polska ma 4 Black Hawki dla wojsk specjalnych które jeszcze nie są do końca wyposażone. Litwa zamówiła 6 najbardziej wypasionych bo one będą do wszystkiego. I tu jest klucz do zrozumienia dlaczego wybralio taką wersję. Polska zamówiła też 4 AW101 dla MW. Jest też kolejny program Kondor(już na ukończeniu), na kolejne 4-8 sztuk również dla MW. Polska ma +- 182 sztuki śmigłowców. A Litwa?

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 20:55

Tomasz te nasze S-70i nawet po doposażeniu obok maszyn dla specjalsów nei będa stały, za 44mln usd( łącznie z zakupem smigłowca, pakietem logistycznym i szkoleniem) nie zrobisz MH-60M, ledwo wyszedłby goły uh-60M( po tyle je USA sprzedaje nowe). AW-101 to juz w ogóle "historia" Zamówili 4 maszyny w nieistniejącej nigdzie na świecie wersji ZOP/SAR, do tego sie nawzajem wykluczajacej. I to za tyle ze... A w tym samym czasie uwalili przetarg na 50 H225M z czego 34 w wersjach scisle specjalistycznych.

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 10:14

Wymień kraje, poza USA, używające MH-60M w standardzie Sił Specjalnych USA - czas start!

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:27

Gnom, a co mnie obchodzi kto uzywa MH-60M, to nasz MON odwalił kiche próbując zrobić z wykastrowanej wersji UH-60M smigłowiec SOF. Więc skończ juz z tymi załosnymi manipulacjami.

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 23:33

Jeszce raz dla takich nie łapiących jak ty, ale prościej. Wskaż komu USA sprzedały swoje wersje specjalne śmigłowców H-60 wszelkich odmian (może będzie ci łatwiej).

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:21

Jak widac Gnomku dalej nie możesz zrozumiec prostej sprawy ale co sie dziwić przy twoim rozumku:) A dla twojej marnej wiedzy-Japonia Kolumbia Saudowie,, wersji dla HKG nie licze:) Aha oznaczenia eksportowe jiedaku to S-70 a nie H-60:)

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 8 lipca 2020, 00:19

Tak ci się wydaje i tylko tyle

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:25

No to do roboty i udowodnij swoje brednie grzesiu?:)

ZZZZ
wtorek, 7 lipca 2020, 20:27

Mówisz o AW101 w nieistniejącej wersji CSAR/ZOP? Też nie mogę się doczekać tych maszyn.

Tede
wtorek, 7 lipca 2020, 21:21

Wyposażenie AW101 można zmienić w ciągu godziny dostosowując je do misji. To że ty sobie tego nie potrafisz wyobrazić nie znacz, że dla całego świata jest to możliwe

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:28

A jak chcesz zmienic te wyposażenei jak wersja ZOP ma je na stałe wbudowane w tył kadłuba, tam gdzie SAR powinein miec rampe??

Leonardo D.
środa, 8 lipca 2020, 17:23

A kogo chcesz wciągać przez rampę skoro wyciągarka jest z boku, przy poszerzonych drzwiach? Mi14 też nie mają rampy, czemu są SAR?

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:22

Wersja ZOP nie ma w ogóle rampy , a nasze Mi-14 SAR sa przebudowane z maszyn ZOP.

K.
środa, 8 lipca 2020, 21:10

Chodzi o pojemność maszyny , tylko część wyposażenia możesz szybko zdemontować , reszta wymaga długich prac . Kupujesz duży , drogi śmigłowiec aby wykorzystać jego możliwości . Ilu niby zabierze rozbitków ? W 101 w wersji ZOP w miejscu gdzie w innych wersjach jest rampa znajduje się specjalistyczne wyposażenie .

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 23:35

Jednak poczekajcie, aż ów AW-101 się pojawi, bo piszecie do swoich wyobrażeń (i nie najmądrzej)

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:25

Gnom, pisze bo widziałem i wersję ZOP i wersję SAR dla AW-101 ale ty jak widac nie.

K.
czwartek, 9 lipca 2020, 18:00

To napisz proszę z czym się pomyliłem . Taką maszynę kupujesz aby wykorzystać jej możliwości . Nie wymontujesz całego wyposażenia , w przypadku dużej katastrofy ilu mniej zabierze rozbitków przez tak bezsensowną konfigurację ?

Gnom
piątek, 10 lipca 2020, 00:02

A na jakiej odległości, w jakich warunkach, w jakim stanie. Nie koniecznie wyposażenie specjalistyczne będzie przeszkadzać rampie. Tym bardziej, że rozbitków nie będzie podejmować po wodowaniu a wciągarkami itd. Daj tej maszynie szansę. Caracal, a tym bardziej BH wcale nie potrafiłby więcej.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:24

Gnom jak nie masz pojecia to...w wersji ZOP NIE MA w ogóle rampy bo jej miejsce zajmuje zainstalowane na stałe wyposażenie ZOP takie jak chocby zanurzany sonar. Caracal a tym bardziej BH nei powstaja w tak poronionych wersjach co podsumował już Airbus wycofując sie z przetargu.

K.
piątek, 10 lipca 2020, 18:16

Tradycyjnie nie odpowiedziałeś , ilu mniej zabierze rozbitków maszyna która będzie wyposażona w konsole ZOP ? Jaki jest sens zakupu dużych maszyn jeżeli będą ograniczone poprzez wersję wyposażenia jakiej nikt inny nie używa ? Tak na spokojnie , jaki sens mają Twoje pytania ? Mogę śmiało odpowiedzieć , że na każdej odległości ( czym dalej będzie to tragiczniejsze dla rozbitków zostawionych w wodzie ) , w każdych warunkach i czym więcej ciężko rannych tym gorzej . Rampa nie będzie przeszkadzać ? Panie kolego , wersja ZOP w 101 nie ma rampy , w miejscu gdzie się ona znajduje w innych wersjach tej maszyny jest zabudowane specjalistyczne wyposażenie ZOP . 14 Caracali ( bo tyle miało być dla MW ) biłoby na głowę 4 AW101 , nie mamy czego porównywać .

ZZZZ
czwartek, 9 lipca 2020, 09:23

Biorąc pod uwagę, że wersja ZOP/SAR nie istnieje to dłuuugo poczekasz.

Gnom
piątek, 10 lipca 2020, 00:02

Zapewne co najmniej do czasu terminu dostawy.

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 23:01

nie zmienisz oraz PIS nie zamówil sprzetu do wersji ZOP :) na dodatek nikt nikt ale to nikt nie robi pseudo CSAR/ZOP

Dan
wtorek, 7 lipca 2020, 15:04

Wszyscy dookoła kupują prawdziwe Blackhawki, a w Polsce jedynie wykastrowane S-70i bierze się pod uwagę... Związki zawodowe ważniejsze niż interes narodowy!

Rex
wtorek, 7 lipca 2020, 20:56

Dziwne... bo już kilka krajów na świecie kupiło te "bieda" S-70i w tym Turcja licencję na 109szt + 190 w opcji. Również Arabia Saudyjska po zakupie S-70i z Mielca chce kupić licencję na produkcję 200szt u siebie.... no ale wg. ciebie nikt ich nie kupuje

Clash
środa, 8 lipca 2020, 15:30

Filipiny, Chile...

biały
wtorek, 7 lipca 2020, 19:50

co jest w interesie narodowym to aby sprzęt wojskowy był bardziej wypasiony czy to aby Polacy pracowali i mieszkali w Polsce zamiast wyjeżdzać na stałe do Niemiec , , drugi plus naszych s70 jest taki że jest większa szansa na szybsze naprawy modułów któe są produkowane w kraju niż czekanie na nie aż przyjadą ze stanów

vvv
wtorek, 7 lipca 2020, 23:03

montownia s-70i w Polsce moze robic tylko belki ogonowe i spawac elementy kadłubu i tylko wersji s-70i. To jest ich jedyny zakres w łancuchu dostaw...i nic nie serwisuja produkują lub naprawiają

Obywatel RP.
środa, 8 lipca 2020, 19:52

Partyjny wpis vivat Rafał

Xxx
środa, 8 lipca 2020, 09:46

Hahahaha żeby coś mądrego powiedzieć to trzeba mieć pojęcie proponuje się doszkolić i powiększyć wiedze a następnie się wypowiadac

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:18

Tylko że te litewskie będą do wszystkiego. A te polskie tylko dla Wojsk Specjalnych, więc wystarczą. Jak rozumiem w naszym przypadku, kluczowym był zakup w Polsce, a właściwie wyprodukowanych przez polskich pracowników. Dlatego nie wybrano wersji dla Wojsk USA. Inne kraje też kupują S-70i, nie tylko UH-60M.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 21:00

Tomasz, wybrano maszyny które ze smigłowcami SOF nei maja absolutnie nic wspólnego, nawet po doposażeniu nic z tego nie wyjdzie bo wyciągarka, reflektor czy PKM w drzwiach nie robi z S-70i MH-60M. USA nie kupują wersji S-70 dla swoich sił zbrojnych, nawet kupując S-70i jako smigłowce pożarnicze pierwsze co zrobili to je doposazyli u siebie. Turcy wybierając S-70i w programie T-70 zostawili goły kadłub a cała resztę łacznie z silnikami i przekładniami wywalili integrując własne, bazujace na awionice i silnikach do UH-60

Kóma
wtorek, 7 lipca 2020, 15:03

...i oczywiście te BH (S-70i) będą pochodzić z Mielca ;)

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 00:06

Kadłuby - zapewne, przód kabiny z Czech itd. Tak wyglada dziś produkcja.

cyniq
wtorek, 7 lipca 2020, 14:59

Malkontentom którzy będą narzekać że nie wzięli S70i przypomnę że Litwa nie ma "własnych" zakładów lotniczych które trzeba dotować.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 7 lipca 2020, 20:20

Polska też nie ma własnych zakładów lotniczych bo producentem S70i jest firma amerykańska.

nrddn
wtorek, 7 lipca 2020, 14:48

mała Litwa kupiła Black Hawki UH-60, a my kupiliśmy znacznie gorsze S-70i

rydwan
wtorek, 7 lipca 2020, 21:50

litwa nie posiada takiego malkontenta jak ty a my musimy sie z tobą męczyć

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 21:22

a niby w czym gorsze?

eVa
wtorek, 7 lipca 2020, 20:57

a w czym gorsze? W tym, że nie trzeba mieć zgody Senatu USA na ich zakup? I w tym, że mają sporo nowszego wyposażenia niż to stworzone 20 lat temu dla USA?

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:22

Ale w przypadku Polski to nie koniec zakupów. Ich śmigłowce będą do wszystkiego, dlatego wybrali taką wersję. Polskie Black Hawki będą tylko dla Wojsk Specjalnych. Nie tylko Polska kupuje S-70i. Kupiły je np Filipiny. Polska kupiła też AW101, lepiej się nie da. Jest program Kondor na kolejne 4-8 sztuk, również dla Marynarki Wojennej.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 21:02

Tomasz po pierwsze te S-70i nie nadają sie zupełnei na maszyny SOF wiec przykład totalnie do kitu, po drugie zobacz czemu Filipiny wzięły S-70i mimo że chciały no zobacz-UH-60M? A przyczyna była prosta i nazywa sie polityka Duterte

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 23:41

Zechciej wreszcie wyjaśnić dlaczego S-70i po doposażeniu nie będą się nadawać do SOF. Nie zauważyłem w twoich postach byś miał jakiekolwiek pojęcie o PR lub NEO lub podobnych. Sugerowałem byś chociaż dostępne w necie 50-3 przejrzał. Osiągi to tylko pewien element wymagań wobec takiego śmigłowca. Zatem wciąż czekam (co najmniej od jesieni) na twoje wyjaśnienia, ale różne od dziecięcego nie bo nie. Do roboty!

Tomasz33
środa, 8 lipca 2020, 01:01

Masz rację że się nie nadają na SOF. Ale do transportu, i działań bojowych(osłony za pomocą działka itp) już tak. Od CSAR-SOF miał być kiedyś inny przetarg.

K.
środa, 8 lipca 2020, 21:17

To było postępowanie na maszyny dla Sił Specjalnych , dedykowaną maszyną jest maszyna SOF . Jakie niby jeszcze ma być postępowanie na maszyny dla wsparcia sił specjalnych jeżeli w tym postępowaniu wybrano S70i które jak sam piszesz nie nadają się do tego ?

Tomasz33
środa, 8 lipca 2020, 21:38

MIały być w wersji CSAR-SOF. Zostało SOF. Była na samym pocątku o takim wariancie mowa. Co nie zmienia faktu że te 4 sztuki S-70i zostaną jeszcze doposażone.

K.
czwartek, 9 lipca 2020, 18:02

Było tylko jedno postępowanie na maszyny dla sił specjalnych w którym wybrano S70i . S70i nie doposażysz do wersji CSAR/SOF , nie da się .

Gnom
piątek, 10 lipca 2020, 00:07

Zatem i do ciebie. Czego wyamaja standardy NATO od maszyny SOF czego nie da się zabudować na S-70i. Skoro tak pewnie piszesz swoją opinię zapewne wiesz. Zatem oświeć takiego jak ja, który twierdzi, że wszystkie elementy jakie posiadają na swoich maszynach SOF inne kraje NATO (np. Francja, Wlk, Brytania, Włochy) , ba nawet USA da się zabudować (w sensie uzyskanych funkcji) na S-70i. Jedyne co będzie go różnić to niektóre osiągi i brak tankowania w powietrzu, które dla kraju nie będącego graczem światowym nie stanowi problemu. Żeby była jasność nie jestem fanem BH w żadnej wersji.

K.
piątek, 10 lipca 2020, 18:25

Nie zrobisz tego bo nikt nie certyfikował wyposażenia dla wersji "i" . Mielec tego nie zrobi , możesz oddać maszyny do Stanów gdzie będzie trzeba z nich wyrzucić wszystko i pruć kadłub . Jakie są fundusze na ten cel ? Przypomnij proszę , może uświadomisz sobie , że to jednak niemożliwe . Widziałeś kiedyś maszynę SOF bez sondy , ze słabszymi silnikami , starą przekładnią , z ograniczeniami do lotów w nocy na małych wysokościach ?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 8 lipca 2020, 00:23

Tak jest ale według ciebie !!

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:29

To udowodnij swoje słowa a nie plujesz jadem.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 8 lipca 2020, 19:11

Jak śmigłowce wrócą po doposażeniu w USA i będzie artykuł to udowodnię Nie masz pojęcia co te śmigłowce będą miały ale już wiesz że się nie nadają wiec może sam udowodnij zamiast wspierać miejsca pracy w USA

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:31

Grzesiu no to do roboty i spróbuj za 23mln usd zrobic z nich chociaż UH-60M, ale odlicz najpierw od tego logistyke, szkolenie załóg i serwis na czas eksploatacji maszyn> czas start:)

K.
środa, 8 lipca 2020, 21:13

Za te pieniądze nie doposażysz ich do wersji M , sprawdź sobie ile kosztuje PaveHawk .

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 23:44

PaveHawk to HH i SAR/CSAR, a nie wymarzone przez D...a, jedyne specjalne MH-60M. Ale jeszcze raz - czy w szyscy na świecie do operacji specjalnych mają MH-60M lub HH-60 (za chwilę W)?

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:32

Gnom, a jaka armia na świecie dla swoich sił specjalnych kupuje okrojone wersje smigłowców transportowych???

K.
czwartek, 9 lipca 2020, 18:15

PaveHawk ma różne wersję wyposażenia , jest nim wersja HH jak i MH jak już to G nie M . Nie wszyscy mają też tak rozbudowane siły specjalne . Wiedziałeś , że Grom lata temu miał przeszkolonych operatorów jednostki lotniczej ? Szkolili się w 160. SOAR . Jak myślisz na czym ?

Gnom
piątek, 10 lipca 2020, 00:10

Na śmigłowcach. A poważniej, to niech napiszą wprost, że ponieważ przeszkolili się na 60 i rząd traktuje ich jako prezent dla USA to muszą mieć 60 - będzie sprawa jasna. Ale ja, jako podatnik RP nie widzę powodu by polscy żołnierze, utrzymywani za polskie pieniądze realizowali tylko cele polityki USA pod dyktando USA. Sądzę, nie bezpodstawnie, że wielu z nich tez się z tym zgodzi.

K.
piątek, 10 lipca 2020, 18:32

Nie muszą latać na 60 , ale muszą mieć najlepszy sprzęt nie wykastrowanego transportowca . Amerykańskie siły specjalne podczas ćwiczeń doskonale poznali Caracale . Także jestem podatnikiem i uważam , że wydając tyle środków na WS powinniśmy postawić kropkę nad i kupując rasowe maszyny do wsparcia tych żołnierzy . Nie musimy dziadowić a raczej uszczęśliwiać związków zawodowych Mielca kosztem elity naszej armii .

ZZZZ
wtorek, 7 lipca 2020, 14:46

Cytuję: "Również Polska w 2019 roku dołączyła do użytkowników śmigłowców tej rodziny, odbierając 4 śmigłowce w produkowanej całkowicie w krajowych zakładach PZL Mielec wersji S-70i Black Hawk. Ich obecna konfiguracja dalece odbiega od standardu US Army na jaki zdecydowała się np. Litwa, jednak mają one zostać w ramach podpisanej jeszcze w styczniu 2019 roku umowy doposażone w sprzęt uznany za niezbędny Wojskom Specjalnym" koniec cytatu. Mam pytanie w związku z tym fragmentem, czy jest jakiś kraj na świecie, który kompletuje śmigłowiec dla wojsk specjalnych zaczynając od bieda wersji S70i?

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:24

Napweno są kraje które je kupują, ostatnio zrobiły to Filipiny. NIe sądzisz chyba że ta wersja powstała specjalnie dla Polski? Dla sepcjalsów po wyposażeniu wystarczą. Kluczowa była produkcja w zakładach w Polsce przez polskich pracowników. Można się spierać czy to dobrze czy źle.

ZZZZ
wtorek, 7 lipca 2020, 20:34

Nie, ta wersja powstała dla krajów które nie mają szansy aby przejść procedurę FMS i kupić prawdziwy amerykański Black Hawk UH60. Oraz dla tych, którzy nie mają czasu aby tę procedurę przechodzić. To taka bieda wersja dla Trzeciego Świata. My, jako wielki sojusznik USA, zasługujemy chyba na więcej, prawda? Że niby w Polsce produkowane? A jakie to ma znaczenie, skoro fabryka amerykańska :) A skoro już tak bardzo polski rząd martwi się o zakłady położone w Polsce to czemu uwalił Caracale? Przecież one miały być montowane przez polskich pracowników, w fabryce położonej w Polsce, na dodatek będącej własnością polskiego Skarbu Państwa. To chyba lepsze rozwiązanie, c'nie?

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 00:08

A USA też tak uważa jak Ty: " My, jako wielki sojusznik USA", bo jak na dziś, to raczej dojna krowa i dostawca mięsa armatniego.

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 20:58

No właśnie dlatego głównie je kupili, żeby zadowolić polskich pracowników i zmiązki zawodowe(między innymi oczywiście). Sam sobie wytłumaczyłeś dlaczego Polska nie wybrała UH60. Masz rację że Polska zasługuje na więcej, dlatego w przypadku Patriotów, F-35 i HIMARS-a nie było problemów. Rezygnacja z Caracali jako jednej bazy pod wszystko, to lepsze dopasowanie śmigłowców pod konkretne potrzeby, czyli kupowanie małych ilości w różnych programach.

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 00:50

Tylko, że broń powinno się kupować bardziej pod potrzeby sił zbrojnych a nie pod zadowolenie związków zawodowych w fabryce, która niczego interesującego dla polskiej armii nie produkuje. A po drugie, jeśli jest możliwość zastosowania jednej platformy do zrealizowania zakupu śmiglaków do różnego przeznaczenia to się z tego korzysta. To pozwala zawalczyć u tego jednego dostawcy kilkudziesięciu maszyn o wymierne korzyści dla polskiego przemysłu. Offset w postaci przeniesienia produkcji śmiglaków do kraju kupującego to minimum, o które się walczy przy zakupie 50 maszyn. Kwestie serwisowe też odgrywają kluczowe znaczenie. Natomiast małe liczące po kilka sztuk zakupy śmiglaków od różnych producentów to frayerstwo. Takie zakupy są drogie, widać to choćby po cenie AW101, takie zakupy są za małe aby zawalczyć o offset dla polskiego przemysłu. Nie mówiąc o koszmarze serwisowym i logistycznym użerania się z maszynami od kilku producentów. Dlaczego wybieramy najgorsze rozwiązania a potem walczymy o ich sensowność jak o niepodległość?

Black Hawk Crew Chief
wtorek, 7 lipca 2020, 14:46

Do autora artykułu - UH-60M/S-70i nie posiada sterowania "fly by wire". Troszkę więcej rzetelności poproszę również w kwestii jak bardzo S-70i odbiega od standardowego gołego UH-60M. Polecam się.

La_brujita
wtorek, 7 lipca 2020, 21:41

W punkt!

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 21:04

UH-60M posiada FBW i to od ładnych paru lat a mianowicie od 2008r

Fanklub Daviena
środa, 8 lipca 2020, 13:39

Nigdy UH-60M FBW nie posiadało. Posiada cyfrowego autopilota (jak mnóstwo innych helikopterów, choćby i rosyjskie), kłamliwie przez marketingowców nazywany FBW. Że nie posiada FBW podaje to sama armia USA, która NIE CHCE w helikopterach FBW, bo nie ma to sensu w takich maszynach. "Newer military helicopters like the UH-60M have digital advanced flight control systems, which are often confused with fly-by-wire technology. Digital flight controls involve layering computer hardware and software over the aircraft’s existing mechanical systems. Instead of the pilot directly moving the linkages — the control arms, push-pull tubes and the like — his stick-and-rudder inputs feed into electronics that communicate with those linkages to alter the corresponding control surfaces. In a true fly-by-wire system, there are no mechanical linkages." - piloci helikopterów NIE CHCĄ fly-by-wire, bo w przypadku awarii chcą mieć możliwość mechanicznego wprowadzenia maszyny w autorotację. Fly by wire NIC W WOJSKOWYM HELIKOPTERZE NIE DAJE. W cywilnym jeszcze można liczyć na jakieś mikroskopijne oszczędności na masie, ale w wojskowej maszynie jak okablowanie ma być opancerzone, zabezpieczone przed pożarem, EMP, i z akumulatorowym zasilaniem awaryjnym, to wcale nie wypada lepiej od mechanicznego sterowania ze wspomaganiem komputerowym. Tylko skasowany Comanche z helikopterów miał mieć fly-by-wire i w przeciwieństwie do producenta, piloci nie wykazywali do tego entuzjazmu. :)

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:35

Widzisz biedaku jak mało wiesz:)) Od 2008r w UH-60M jest montowany system fly by wire

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 10:21

Jednak sprawdź rzeczywistość a nie plany programu BH. FBW dla BH był świadomie opóźniony i powrócono do jego realizacji dopiero niedawno.

Fanklub Daviena
środa, 8 lipca 2020, 14:09

Nie powrócono! BH nie ma fly-by-wire tylko komputerowe wspomaganie przez autopilota klasycznego układu sterowania (tak mają liczne inne nowoczesne helikoptery, w tym rosyjskie) i to davienowaci mylą z prawdziwym fly-by-wire, gdzie nie ma mechanicznych połączeń między manipulatorami pilota a a układami wykonawczymi. Amerykańscy piloci nie chcą fly-by-wire w helikopterach i słusznie, bo nic to nie daje, tylko zwiększone ryzyko. Producenci wielokrotnie chcieli prawdziwe fly-by-wire wprowadzać, ale piloci mówili nie! Fly-by-wire ma taki sam sens na helikopterach jak zastępowanie w samochodach kolumny kierownicy czujnikami położenia kierownicy i elektronicznym sterowaniem drążkami skrętnymi kół. Niby można, i jakieś niszowe modele są, ale nikogo producenci nie przekonają, że to równie niezawodne jak drążek kierownicy... :)

Gnom
piątek, 10 lipca 2020, 10:07

Widzę, ze nie poszło to jeszcze raz. Jesienią 2019 pojawiły się informacje o powrocie do prac z FBW na H-60. Być może ktoś nie dodał, że dotyczyło prac dla wersji W.

Zawisza_Zielony
wtorek, 7 lipca 2020, 14:45

I wybrali Black Hawk w wariancie zamawianym przez USA Army a nie Bieda Hawki z Mielca.

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:27

A dlaczego Filipiny chcą te z Mielca? Myślisz że to specjalna wersja tylko dla Polski? Te litewskie będą do wszystkiego, więc i wyposażenie musi być wszechstronne. Polskie Black Hawki są tylko dla Wojsk Specjalnych.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 21:05

Bo nie maja najmniejszych szans na kupno w USA poprzez FMS, iel razy można powtarzac. Te litewskie UH-60M to standardowe maszyny transportowe natomiast jak widac nie wie pan co to sa maszyny SOF. To polecam sobie sprawdzic MH-60M zanim jeszcze pan cos napisze.

Gnom
środa, 8 lipca 2020, 10:23

Owe standardowe "maszyny transportowe" maja różne wyposażenie od kilku poprzednich block dla USA i to w tak "nieistotnych kwestiach" jak EGI - ot taki standard.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:36

Tak Gnomie to jest standard dla UH-60M w ramach wserii produkcyjnej ale jak widać bez narzekania nei istniejesz:)

Tomasz33
środa, 8 lipca 2020, 00:56

Rozumiem że nie mają szans na FMS, chodziło tylko o zaznaczenie faktu, że nie tylko Polska ale i inne kraje kupują wersję S-70i. Maszyny CSAR-SOF(o takich mówiono), to wersje bojowego poszukiwania i ratownictwa, w wariancie specjalnym dla pododdziałów wojsk specjalnych. Ale od tego miało być osobne postępowanie, a te Black Hawki z Mielca miały być raczej do działań bojowych i przewozu, nic więcej.

Davien
środa, 8 lipca 2020, 14:44

Tomasz, podstawowa sprawa, maszyny do CSAR sa zupełnei inne od tych dla SOF i ich łaczenie w jedno skończy sie takim samym frankensztajnem jak te nasze AW-101 ZOP/SAR.

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 11:42

Coraz bardziej bredzisz, kolego. Bieda wersje z Mielca to śmiglaki dla wojsk specjalnych. https://www.defence24.pl/wojsko-kupuje-black-hawki-dla-wojsk-specjalnych

Tomasz33
środa, 8 lipca 2020, 14:11

No i gdzie tu widzisz niezgodność? S-70I to wersja dla wojsk specjalncyh. Prawda. Ale nie jest to wersja CSAR-SOF. Miało być od tego podobno osobne postępowanie. Były artykuły na ten temat. Poszukaj sobie.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 12:38

S-70i to wykastrowana odmiana UH-60M z paszynami SOF nie mająca absolutnie nic wspólnego. Nie am wersji CSAR-SOF bo wymagania róznia sie zbyt powaznie.

ZZZZ
środa, 8 lipca 2020, 17:24

Sam napisałeś " a te Black Hawki z Mielca miały być raczej do działań bojowych i przewozu, nic więcej." a tymczasem nawet na D24 pisali, że te bieda wersje z Mielca zostały zakupione dla wojsk specjalnych. https://www.defence24.pl/wojsko-kupuje-black-hawki-dla-wojsk-specjalnych

Tomasz33
środa, 8 lipca 2020, 21:39

No tak(i dodatkowo jeszcze będą wyposażone), ale między innymi takie działania będą pełnić.

ZZZZ
czwartek, 9 lipca 2020, 09:28

Reasumując, miały być dla wojsk specjalnych, ale ponieważ jeszcze nie zostały doposażone, to działają głównie jako taksówki, głównie wożąc polityków PiS.

ZZZZ
wtorek, 7 lipca 2020, 14:41

Dlaczego nie chcą bieda wersji S70i składanej w polskich zakładach w Mielcu?

kola
wtorek, 7 lipca 2020, 18:14

Bo nie lubią Polaków. Poważnie, bardziej niż Rosjan.

wania
środa, 8 lipca 2020, 00:14

Rosjanom to są zapewne bardzo wdzięczni a zbroją się przeciwko Polakom?

kola
środa, 8 lipca 2020, 19:10

Dokładnie.

lol
wtorek, 7 lipca 2020, 14:33

No i s70 nie kupili ? Kurczę nie znają się czy jak - przecież jak to polscy politycy mówią - s70 to nowsza wersja BH i w dodatku najlepsza ... ;-)

P11c
wtorek, 7 lipca 2020, 14:30

Polscy spejalsi w S-70i Black Hawk wychylają się z śmigłowca i robią pif paf, pif paf, a nawigację ma każdy w swoim telefonie, nie potrzeba ich doposażać....

Dyktatorek
wtorek, 7 lipca 2020, 14:30

Czy jest tu coś do komentowania ??? Bo jedynie "nóż w kieszeni się otwiera" jak się pomyśli jak w ostatnich latach pozyskiwano śmigłowce !!! Zamiast 48 sztuk Carracalii ...mamy co ??? Wiem wiem ...zaraz odezwą się amatorzy teorii Maciarewicza i Błaszczaka ...jacy to My jesteśmy The Best !!! ...i kto tu kogo uczył jeść widelcem ...żenada ...Ciekawy tylko jestem czy przyjdzie czas ,że osoby odpowiedzialne za ten zakamuflowany sabotaż WP odpowiedzą przed sądem

Obywatel RP.
środa, 8 lipca 2020, 09:48

Vivat PO byś napisał krócej by było

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:30

Zamiast Caracali mamy kilka osobnych programów co pozwoli lepiej dopasować maszyny pod konkretne potrzeby. 4 Black Hawki dla Specjalsów, 4 AW101 dla MW, i kolejny program w trakcie czyli KOndor na 4-8 sztuk również dla MW. A to nie koniec. Polska posiada około 192 sztuki śmigłowców.

Davien
wtorek, 7 lipca 2020, 21:09

Zamiast Caracali nie mamy nic. Kupiono 4 S-70i całkowicie nie nadające sie dla Sił Specjalnych, kupiono 4 AW-101 w poronionej i wykluczającej się wzajemnie wersji ZOP/SAR rezygnując z 50 H225M powstajacych w Polsce w polskich zakładach śmigłowcowych z silnikami i przekładniami produkowanymi w Polscem do których mielibysmy pełne prawa modernizacyjne i serwisowe. Zakłady w Łodzi miały byc zakładami polskimi a nie będącymi własnoscią zagranicznych koncernów jak Świdnik czy Mielec.

say69mat
środa, 8 lipca 2020, 00:29

Myślisz, że Caracal jako workhorse dla SZRP to najlepsze rozwiązanie??? Francuz płakał jak sprzedawał ;))) Z jednej strony mamy francuską wtopę. Z drugiej, jak można oceniać w kategoriach realizmu politycznego sprzedaż Mielca przed rozstrzygnięciem przetargu amerykanom??? Tak na marginesie, przetarg na śmigłowce jest ilustracją kondycji decydentów politycznych w obszarze polityki obronnej. Gdzie idealizm sąsiaduje z najzwyklejszą pazernością wspieraną brakiem jakichkolwiek kompetencji. Poza wolą polityczną.

KAR
środa, 8 lipca 2020, 00:03

Nie byłoby tematu, gdyby rząd PiS-owski zaoferował alternatywnie coś w zamian za Caracale i w porównywalnej ilości. Finał jest taki, że nie ma ani śmiglaków, ani forsy (13 miliardów PLN), która była przeznaczona na ich zakup przez poprzedni rząd PO-PSL. W tle jest jeszcze postać niejakiego Berczyńskiego...

Ślązak
wtorek, 7 lipca 2020, 14:27

Brygada Żelazny Wilk najlepiej jakby dostała je bezpośrednio pod swoje rozkazy oczywiście nie może zabraknąć narzekań na to że śmigłowce kupujemy z Mielca cóż jak to w Polsce.

Litwinów
wtorek, 7 lipca 2020, 14:20

245mlnpln za helikopter full wypas Pierwsza transza

Orthodox
wtorek, 7 lipca 2020, 18:16

Czytanie ze zrozumieniem Cię wyraźnie przerasta.

Hmmm
wtorek, 7 lipca 2020, 14:00

Lepsze niż S70i? Ile mamy S70i?

asf
wtorek, 7 lipca 2020, 13:57

"Decyzja Litwy związana jest z wyczerpaniem resursów i rosnącymi kosztami serwisowania posiadanych jeszcze trzech poradzieckich śmigłowców Mi-8T." - a naszemu MON to nie przeszkadza...

Paweł P.
wtorek, 7 lipca 2020, 13:11

+1

say69mat
wtorek, 7 lipca 2020, 13:02

Jak widzimy zdecydowanie jest łatwiej wymienić postsowieckiej Litwie, Mi8 na UH60M. Niż wymienić v/s zresetować CPU odpowiedzialnych za realizację koncepcji kompleksu militarno przemysłowego w tzw. Wolnej i Niepodległej ;)))

Tomasz33
wtorek, 7 lipca 2020, 18:33

Jasne, całe 3 sztuki zamienić na 6. W przypadku Polski, która ma 192 sztuki śmigłowców różnych typów i różne potrzeby, jest znacznie trudniej.

Tweets Defence24