Przemysł Zbrojeniowy

Kolejne rosyjskie lodołamacze atomowe

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

Stocznia Bałtycka z Sankt Petersburga została zwycięzcą przetargu na budowę dwóch lodołamaczy atomowych proj. 22220, przeznaczonych do służby na rosyjskich akwenach arktycznych.

Oferta stoczni była jedyna. Wyceniono ją na ponad 100 mld rubl. Użytkownikiem oddanych do służby lodołamaczy będzie przedsiębiorstwo Atomflot. odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym.

Nowe lodołamacze, mające wejść do służby w 2024 i 2026 r, będą czwartą i piątą jednostką tego typu, zbudowaną przez Stocznię Bałtycką. Obecnie, w różnych fazach budowy, znajdują się trzy lodołamacze proj. 22220. Stępkę pod budowę pierwszego z nich - „Arktika” - położono 5 listopada 2011 r., statek zwodowano 16 czerwca 2016 r. a do służby ma wejść w maju przyszłego roku. Budowę pierwszej jednostki seryjnej „Sibir” rozpoczęto 26 maja 2015 r., zwodowano ją 22 września 2017 r., rozpoczęcie służby planowane jest na 2021 r. Z kolei stępkę lodołamacza „Urał” położono 25 lipca 2016 r., zwodowano go 25 maja 2019 r., a do służby ma wejść w roku 2022.

Lodołamacze proj. 22220 mają 33 540 t wyporności i wymiary 173,3x33x10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez okres 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

image
Fot. Defence24.pl

Komentarze (2)

  1. halny

    Ameryka jest specjalistą w lotniskowcach a Rosja w lodołamaczach. Lotniskowce służą do napadania na różne kraje a lodołamacze torują najkrótszą drogę z Azji do Europy.

    1. Tratata

      Rosjanie napadają drogą lądową albo metodą skrytobójczą. Lotniskowe im nie wychodziły.

    2. CdM

      1) Rosja jest specjalistą w taktycznych pociskach jądrowych, a USA w systemach obrony przeciwrakietowej. Co służy do napadania a co do obrony? 2) Co do potrzeby posiadania lodołamaczy, spójrz może na globus.

    3. Szach mat w jednym ruchu.

      Można by powiedzieć,że rosjanie to miłujący pokój ludzie! Podziwiam twój intelekt i wiedzę.

  2. biały

    ktoś mi wytłumaczy po co na tym okręcie stoi taki duży ( blok mieszkalny ) , przecież to wygląda jak hotel na tysiąc osób ???

    1. inż.

      Załoga 74 osób plus 200 Rosatomu plus 100 sepcjalsów do ochrony atomowych reaktorów razem prawie 400 ludzi.

    2. -CB-

      Po pierwsze, ma dość liczną załogę (ponad 70 osób). Po drugie, zazwyczaj w rejsy pływają też naukowcy i oprócz kajut dla nich są tam też laboratoria itp. Po trzecie wreszcie, jest tam część "hotelowa", bo bardzo często w rejsy są też zabierani turyści (za grube tysiące - dwutygodniowy rejs na biegun północny kosztuje obecnie około 100 tys. zł).

    3. yan

      @bialy. Zapewnia lepszy rozkład masy na dziobie do kruszenia lodu pod ciężarem statku, a z powodu braku gruszki na dziobie na wysokiej fali zmniejsza kołysanie i naprężenia kadłuba. Zapewnia daleką widoczność z mostka przy torowaniu. Więcej naturalnego światła dla ludzi w arktycznych warunkach, a w razie jakiejś katastrofy, odpoczywający ludzie nie trafiają z miejsca do lodowatej wody gdyby wdarła się do kadłuba. Swoje robią też pewnie i mniejsze koszty instalacji tylko dla jednej strefy mieszkalnej. Osłania rufę od wiatru i pyłu wodnego gdzie na pokładzie mogą pracować ludzie, przy tamtejszych odczuwalnych temperaturach każda drobna ulga ma znaczenie.