- WIADOMOŚCI
Kiedy powstanie kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego dla Wojska Polskiego?
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął poszukiwanie chętnych do opracowania założeń projektowych na kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego Jodła-KTI. Tylko na przygotowanie zaproszenia do udziału w tym postępowaniu wojsko potrzebowało ponad rok czasu.
Faktyczny proces wprowadzania kołowego transportera wsparcia inżynieryjnego (KTWI) do Sił Zbrojnych rozpoczął się już rok temu w grudniu 2014 r., kiedy Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie do udziału w dialogu technicznym (w ramach tzw. fazy analityczno – koncepcyjnej). Celem tego dialogu było zidentyfikowanie wyrobów i rozwiązań możliwych do wykorzystania w procesie pozyskania KTWI.
Jak się okazało Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził dialog techniczny, w którym wzięły udział dwie spółki: ROSOMAK S.A. i AMZ Kutno Sp. z o.o., ale na opracowanie dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia dalszej części postępowania potrzeba było jeszcze prawie 9 miesięcy (podmioty zainteresowane udziałem w dialogu technicznym musiały wysłać swoje zgłoszenia do 26 stycznia 2015 roku, natomiast sam dialog miał być przeprowadzony w lutym 2015 r.). Tymczasem należy pamiętać, że wymagania operacyjne oraz ogólne założenia taktyczno – techniczne musiały być gotowe jeszcze przez grudniem 2014 r.
Niestety dopiero po prawie roku (26 listopada br.) Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie … i to tylko do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na realizację etapu Określenie Założeń do Projektowania (OZP) pracy rozwojowej pt. „Kołowy transporter wsparcia inżynieryjnego KTWI” pod kryptonimem Jodła-KTI”.
Podmiot wybrany w wyniku tego postępowania ma opracować w ramach OZP:
- projekt koncepcyjny wyrobu w oparciu wstępne wymagania zawarte we Wstępnych Założeniach Taktyczno – Technicznych na „Kołowy Transporter Wsparcia Inżynieryjnego KTWI”;
- analizę techniczno-ekonomiczną;
- projekt założeń taktyczno-technicznych na „Kołowy Transporter Wsparcia Inżynieryjnego KTWI”.
Umowa ma zostać zrealizowana do 31 października 2016 r., co oznacza, że dopiero wtedy będzie można rozpisać przetarg na budowę prototypu KTWI. Jeżeli nic się nie zmieni w sposobie działania polskich Sił Zbrojnych, wykonawcę tych prac poznamy w 2017 r. Sam prototyp będzie więc gotowy najwcześniej w 2018 r.
Co chce otrzymać wojsko?
Celem Sił Zbrojnych jest prawdopodobnie pozyskanie tandemu dwóch współpracujących ze sobą pojazdów: Kołowego Transportera Rozpoznania Inżynieryjnego Jodła i Kołowego Transportera Wsparcia Inżynieryjnego Jodła-KTI.
Pojazd KTWI ma być wykorzystywany do wykonywania wszelkiego rodzaju prac inżynieryjnych przede wszystkim z zadaniem zwiększenia zdolności do przetrwania (np. przez budowanie umocnień) i mobilności (np. przez wykonywanie przejść przez pola minowe) wojsk własnych oraz zmniejszenia mobilności przeciwnika (np. przez budowę zapór inżynieryjnych, usuwisk, minowanie i niszczenie mostów). Ma on być również przydatny przy usuwaniu skutków klęsk żywiołowych i katastrof.
Zgodnie z wcześniej opublikowanymi wymaganiami załoga przyszłego pojazdu Jodła-KTI ma się prawdopodobnie składać z ośmiu osób (dowódcy, kierowcy i sześciu saperów). KTWI musi przy tym zapewnić załodze odpowiednią ochronę balistyczną oraz zabezpieczyć ją przed skutkami wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Jodła-KTI ma być uzbrojony z zdalnie sterowaną wieżyczkę wyposażoną w karabin maszynowy kalibru 12,7 mm oraz głowicę optoelektroniczną.
Jak na razie nie wiadomo, jaki docelowy sprzęt inżynieryjny ma być na KTWI. Wcześniej wymagano by był to m.in.: ruchomy lemiesz, wykrywacz min, manipulator (przystosowany do montażu końcówek do wykonywania wierceń, młota hydraulicznego lub zaczepu pozwalające na podnoszenie obiektów o wadze do 1,5 t), piły spalinowe, przecinarki, wyciągarka itp.
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140