Reklama

Siły zbrojne

Ka-52K zakończył próby morskie. Trafi na Mistrale i Kuzniecowa

Fot. Russian Helicopters
Fot. Russian Helicopters

Koncern Russian Helicopters poinformował o zakończeniu pierwszej fazy testów morskich szturmowego śmigłowca pokładowego Ka-52K. Maszyna powstała na potrzeby okrętów desantowych Mistral i jej pierwszym odbiorcą będzie prawdopodobnie Egipt, który pozyskał jednostki tego typu od Francji po wstrzymaniu sprzedaży do Rosji. Zakontraktowano dostawę 48 śmigłowców do Egiptu. Nowe maszyny mają też trafić na pokład okrętu Admirał Kuzniecow i rosyjskich jednostek desantowych. 

Prototyp śmigłowca trafił z powrotem do zakładów Biura Konstrukcyjnego Kamowa w celu badań i analizy samej struktury jak i poszczególnych podzespołów po kilkumiesięcznych próbach morskich. Miały one miejsce od ostatniego kwartału 2016 roku do kwietnia 2017 roku.

Dotyczyły nie tylko własności pilotażowych po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych związanych z eksploatacją na okrętach, takich jak składane, skrócone względem wersji lądowej skrzydła do przenoszenia uzbrojenia czy składane łopaty wirników. Równie istotne było sprawdzenie zmian w zakresie zabezpieczeń antykorozyjnych i stanu kluczowych komponentów po wielomiesięcznej eksploatacji w warunkach morskich.

Czytaj też: Rosja odmłodzi flotę śmigłowców pokładowych

Po zakończeniu kontroli i sprawdzeniu stanu płatowca maszyna ma trafić do kolejnej fazy testów, która będzie również obejmować, jak informuje rosyjski producent, testy na pokładzie ciężkiego krążownik lotniczego (lotniskowca) Admirał Kuzniecow. Jest to również test przed ich wprowadzeniem do służby w rosyjskiej marynarce wojennej. Ka-52K mają trafić na pokład Admirała Kuzniecowa w ramach planowanej modernizacji floty śmigłowcowej, która zakłada wymianę do 2025 roku wszystkich śmigłowców na konstrukcje nowe lub co najmniej unowocześnione.

Ka-52 "Aligator" jest jednym z najnowszych rosyjskich śmigłowców bojowych, słynnym ze względu na nietypową kabinę z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie i układ napędowy z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi typowym dla konkstrukcji Kamowa.

Czytaj też: Rosja: Śmigłowiec Ka-52 Katran lepszy niż AH-64 Apache

Pokładowy Ka-52K  „Katran” różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami o mniejszej rozpiętości oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych stosowanych na pełnym morzu.

Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w ruchome działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (9)

  1. Krzyś

    Niechcący Francja zrobiła wspaniały prezent dla Putina, zaoszczędził ponad 1 mld EURO na zakupie niepotrzebnych Rosji Mistrali (przy kulturze technicznej Rosjan Mistrale nie przeżyłyby kilku lat w Rosji) i zarobi około 1 mld EURO na sprzedaży śmigłowców Ka-52 Egiptowi. Jeżeli Egipt nie będzie miał "siana" to spłaci Rosję dostawami cytrusów i warzyw poza sezonem.

  2. SAS

    Nie minie dekada, a na Mistralach powieje czerwona gwiazda na redzie dzierżawionej rosyjskiej bazy morskiej w Egipcie. Egipt tylko przechowuje te okręty w imieniu Rosjan.

  3. marzyciel

    Pięknie się prezentuje i jeszcze do tego nowy , szkoda ze nasze polskie zakłady już nic nie produkują ? A mieliśmy ich trochę do 1989roku . No cóż można tylko westchnąć .......

  4. rumcajs

    Może ktoś wie, wybrzeże którego kraju chce zaatakować Egipt, używając do tego Mistrali?

    1. x1

      Węgier i Białorusi

    2. ja

      Może ktoś ... zna ...

  5. Doc Nihilist

    Będzie jak z pokładowym myśliwcami MiG, które zaskoczyły Hindusów swoją kiepską jakością i niskim resursem międzyremontowym. Rosyjskie standardy są marne. Jeśli Egipt kupi te śmigłowce, szybko pożałuje i zacznie prosić Amies o Cobry.

    1. AWU

      Cena poniżej 50% AH-1Z Vipera, ale konstrukcja nie sprawdzona w walce, przeszła dopiero PIERWSZE testy morskie i wysłana z powrotem do producenta. Doświadczenie Hindusów potwierdza że Rosjanie mają jeszcze długą drogę w nabywaniu doświadczenia w konstrukcji maszyn lotnictwa morskiego.

  6. Patcolo

    To jest jena z nielicznych maszyn, której Rosji naprawdę zazdroszczę

  7. Naiwny

    Egipt pilnie potrzebuje tych śmigłowców bo bez nich mistrale mogą tylko rdzewieć na redzie w Aleksandrii. A mistrale z pełnym wyposażeniem Egipt może użyć m. in w Jemenie gdzie militarnie wspiera interwencję Arabii Saudyjskiej. Podobnie W Libii, Somalii czy w Erytreii. To podobno zresztą Arabia Saudyjska sfinansowała zakup Mistrali i obecnie finansuje zakup śmigłowców do nich. To zresztą jest gigantyczny kontrakt: 48 śmigłowców (na poczatek), szkolenie pilotów, serwis, systemy uzbrojenia itp. I to wszystko ruski złom.

    1. Urko

      Egipt może potrzebuje, ale w rosyjskich mediach są informacje, że Egipt zalega zarówno płatnościami jak z podpisywaniem niby już umówionych aneksów do umowy. Tak więc, może to tylko propaganda, ale wcale nie jest pewne, czy Egipcjanie nie doprowadzą do sytuacji, że dla Rosjan nie będzie sensu wciskanie im na siłę tych śmigłowców.

  8. AA

    Borykający się z gigantycznym kryzysem Egipt kupuje Mistrale, teraz kupuje w Rosji śmiglaki...coś tu śmierdzi, Antek miał chyba rację

    1. kkk

      widać kryzys nie jest taki gigantyczny, jak go niektórzy malują....

    2. Ja.m

      Jakim kryzysem?? Wzrost PKB, mają większy niż Polska.

    3. Łukasz

      Z czym miał rację? "Antek" dał się nabrać na stary fakenews internetowego trolla twierdzący, że Rosjanie dostali mistrale za 2 dolary. Dlatego jeszcze raz pytam, w czym "Antek" miał rację?

  9. Osa

    Spoko. Teraz tylko nieznani terroryści opanują statek wraz ze sprzętem, i odpłyną w kierunku Krymu do dalszego działania...

Reklama