Reklama
  • Wiadomości

Ka-52K zakończył próby morskie. Trafi na Mistrale i Kuzniecowa

Koncern Russian Helicopters poinformował o zakończeniu pierwszej fazy testów morskich szturmowego śmigłowca pokładowego Ka-52K. Maszyna powstała na potrzeby okrętów desantowych Mistral i jej pierwszym odbiorcą będzie prawdopodobnie Egipt, który pozyskał jednostki tego typu od Francji po wstrzymaniu sprzedaży do Rosji. Zakontraktowano dostawę 48 śmigłowców do Egiptu. Nowe maszyny mają też trafić na pokład okrętu Admirał Kuzniecow i rosyjskich jednostek desantowych. 

Fot. Russian Helicopters
Fot. Russian Helicopters

Prototyp śmigłowca trafił z powrotem do zakładów Biura Konstrukcyjnego Kamowa w celu badań i analizy samej struktury jak i poszczególnych podzespołów po kilkumiesięcznych próbach morskich. Miały one miejsce od ostatniego kwartału 2016 roku do kwietnia 2017 roku.

Dotyczyły nie tylko własności pilotażowych po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych związanych z eksploatacją na okrętach, takich jak składane, skrócone względem wersji lądowej skrzydła do przenoszenia uzbrojenia czy składane łopaty wirników. Równie istotne było sprawdzenie zmian w zakresie zabezpieczeń antykorozyjnych i stanu kluczowych komponentów po wielomiesięcznej eksploatacji w warunkach morskich.

Czytaj też: Rosja odmłodzi flotę śmigłowców pokładowych

Po zakończeniu kontroli i sprawdzeniu stanu płatowca maszyna ma trafić do kolejnej fazy testów, która będzie również obejmować, jak informuje rosyjski producent, testy na pokładzie ciężkiego krążownik lotniczego (lotniskowca) Admirał Kuzniecow. Jest to również test przed ich wprowadzeniem do służby w rosyjskiej marynarce wojennej. Ka-52K mają trafić na pokład Admirała Kuzniecowa w ramach planowanej modernizacji floty śmigłowcowej, która zakłada wymianę do 2025 roku wszystkich śmigłowców na konstrukcje nowe lub co najmniej unowocześnione.

Ka-52 "Aligator" jest jednym z najnowszych rosyjskich śmigłowców bojowych, słynnym ze względu na nietypową kabinę z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie i układ napędowy z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi typowym dla konkstrukcji Kamowa.

Czytaj też: Rosja: Śmigłowiec Ka-52 Katran lepszy niż AH-64 Apache

Pokładowy Ka-52K  „Katran” różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami o mniejszej rozpiętości oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych stosowanych na pełnym morzu.

Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w ruchome działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama