Legislacja
Jest projekt w zakresie organizacji szkoleń obronnych
Planowane jest wprowadzenie nowej podstawy do organizacji szkoleń obronnych. Rząd chciałby, aby za sprawą projektu rozporządzenia uzyskana została jakość i innowacyjność prowadzonego szkolenia, dostosowując je do standardów szkolenia realizowanego w państwach NATO. Chodzi, o zdaniem władz, zaprezentowanie spójnych, przejrzystych dla adresatów przepisów, eliminując tym samym pojawiające się współcześnie wątpliwości interpretacyjne.
Do uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt rozporządzenia w sprawie szkolenia obronnego z 23 lutego tego roku. Wyjaśniając celowość nowego aktu, podkreślono, że dokonany „kompleksowy przegląd obszaru szkolenia obronnego w państwie oraz dotychczasowe doświadczenia z jego realizacji, jak również analiza rozwiązań szkolenia obronnego funkcjonujących w europejskich państwach NATO wskazały, że niezbędnym jest wypracowanie nowej koncepcji szkolenia obronnego w Polsce”.
Zauważono przy tym, że „projektowane zmiany uwzględniają postulaty i wnioski zgłaszane corocznie przez organy administracji rządowej w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych. Dotyczą one wypracowania spójnych i jednolitych zasad organizacji szkolenia teoretycznego, wyraźnego rozdzielenia szkolenia teoretycznego od praktycznego, uaktualnienia problematyki szkoleniowej i dostosowania jej do zadań obronnych wykonywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej oraz u właściwych przedsiębiorców, zmniejszenia liczby i zakresu sporządzanych dokumentów koncepcyjno-planistycznych i wykonawczych oraz precyzyjnego określenia roli i zadań organizatorów szkolenia.
Według twórców projektu, ważne było także to, że „w procesie przygotowania szkolenia wykorzystane zostaną również wyniki badania ankietowego przeprowadzonej przez Ministerstwo Obrony Narodowej w zakresie potrzeb uczestników szkolenia skierowanej, za pośrednictwem obecnych koordynatorów szkolenia, do osób kierujących wykonywaniem oraz wykonujących zadania obronne”.
Zgodnie z zapisami projektu rozporządzenia, wspomniane szkolenie obronne ma obejmować trzy elementy, tj.: kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych; wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne; a także ćwiczenia obronne, w tym gry decyzyjne i treningi, zwane dalej „ćwiczeniami”, prowadzone w formie zajęć praktycznych.
Zaznaczono przy tym, że zgodnie z nowym rozporządzeniem kursy obronne mają polegać na zapoznaniu ich uczestników z: ogólnymi uwarunkowaniami dotyczącymi bezpieczeństwa państwa, w tym obronności; podstawami prawnymi realizacji zadań obronnych; organizacją i zasadami funkcjonowania systemu obronnego; sposobem realizacji zadań obronnych ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa. Jeśli zaś chodzi o wyższe kursy obronne to w ich przypadku dążyć się ma w szczególności do zapoznania uczestników ze strategicznymi zagadnieniami z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego oraz nabyciu praktycznych umiejętności niezbędnych do realizacji zadań obronnych.
Czytaj też: Obrona Polski musi się opierać na sprawdzonych scenariuszach, a nie na dogmatach [WYWIAD]
W projekcie rozporządzenia założono też, że ćwiczenia będą polegały na: zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego na poszczególnych szczeblach administracji publicznej; nabywaniu przez osoby ćwiczące praktycznych umiejętności wynikających z ustalonych dla danego stanowiska pracy zadań obronnych; kształtowaniu umiejętności współdziałania w realizacji zadań obronnych jednostek organizacyjnych administracji publicznej i przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne, na poszczególnych szczeblach administracji publicznej; kształtowaniu umiejętności współdziałania jednostek organizacyjnych administracji publicznej z jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych.
Odbiorcami prowadzonych kursów obronnych mają być osoby kierujące wykonywaniem oraz same wykonujące zadania obronne w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej oraz w jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy samorządu terytorialnego. Pracownicy komórek właściwych w sprawach obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, w jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy samorządu terytorialnego oraz u przedsiębiorców wykonujących zadania obronne, uczestniczą w kursach obronnych, obejmując stanowisko po raz pierwszy w tych komórkach.
W przypadku udziału w wyższych kursach obronnych, w projekcie czytamy, że uczestniczyć w nich mają: ministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektorzy generalni w rozumieniu ustawy z 2008 r. o służbie cywilnej; osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępcy; kierownicy jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych i ich zastępcy; kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów; wojewodowie i wicewojewodowie; marszałkowie i wicemarszałkowie województw, starostowie, prezydenci miast oraz ich zastępcy; dyrektorzy i kierownicy komórek organizacyjnych oraz ich zastępcy w urzędach obsługujących podmioty, takie jak ministerstwa, urzędy wojewódzkie, itp.; osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej. Założono również, że w wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.
Organizatorem kursów obronnych i wyższych kursów obronnych ma być Minister Obrony Narodowej. W projekcie czytamy, że będą one prowadzone w cyklu rocznym, w uczelni wojskowej, będącej jednostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
Nowe rozporządzeni ma też wyróżnić organizowane w przyszłości ćwiczenia:
- międzynarodowe – służące doskonaleniu zasad współdziałania z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi;
- krajowe – służące zgrywaniu systemu obronnego państwa, w tym procedur kierowania obroną państwa oraz doskonaleniu współdziałania między podmiotami wchodzącymi w skład systemu obronnego państwa;
- kompleksowe – służące zgrywaniu elementów systemu obronnego państwa oraz współdziałania jednostek administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców w realizacji zadań obronnych;
- doskonalące – służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz doskonaleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami;
- gry decyzyjne – służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych;
- treningi – służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych.
Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, podległe organizatorom ćwiczenia. Jednocześnie, zastrzega się, że w ćwiczeniach danego organizatora ćwiczenia mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy, na których nałożono zadania obronne. Trzeba też odnotować, że ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym poprzez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewiduje się udział sił układu pozamilitarnego.
Organizatorami ćwiczeń mają być w takim wydaniu:
- Prezes Rady Ministrów w odniesieniu do ćwiczeń międzynarodowych i krajowych;
- minister – w ramach kierowanego przez niego działu administracji rządowej – w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
- osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra kierownicy jednostek organizacyjnych podległych im lub przez nich nadzorowanych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów – w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
- wojewoda – w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
- marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta – w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
Jeśli chodzi o odstęp pomiędzy ćwiczeniami, to w projekcie można przeczytać, że ćwiczenia przeprowadza się nie rzadziej niż raz na sześć lat w przypadku ćwiczeń krajowych i kompleksowych, jak i nie rzadziej niż raz na trzy lata – w przypadku pozostałych ćwiczeń.
Czytaj też: Żołnierskie zarobki – fakty i mity [ANALIZA]
Koordynatorami ćwiczeń są w takich przypadkach:
- Prezes Rady Ministrów – za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez: ministrów kierujących działami administracji rządowej; osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych; kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów, wojewodów;
- ministrowie – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych;
- wojewodowie – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
JR