- W centrum uwagi
- Wiadomości
Indie: Uzbrojenie dla indyjskich Scorpènów poszukiwane
Indyjska marynarka wojenna rozpoczęła przetarg na zakup uzbrojenia torpedowego dla swoich okrętów podwodnych typu Scorpène, które są budowane w Indiach na licencji francuskiego koncernu Naval Group. Według rosyjskich mediów do przetargu został zaproszony również koncern zbrojeniowy Rosoboronexport.

Przetarg na torpedy dla okrętów podwodnych o napędzie diesel elektrycznym typu Scorpène (określanych również jako typu Kalvari) to efekt zapytania o informację RFI (request for information), jakie zostało rozesłane przez indyjskie ministerstwo obrony pod koniec 2017 r. Na zakup tego uzbrojenia Indie przeznaczyły około 300 mln USD. Sprawa jest o tyle pilna, że jeden z sześciu Scorpènów zamówionych przez indyjską marynarkę wojenną jest już w linii (INS „Kalvari”) – i to od grudnia 2017 r. a dwa kolejne mają być w pełni operacyjne do końca 2019 roku.
Teraz okazuje się, że pierwszy z tych okrętów podwodnych działał przez półtora roku bez docelowego uzbrojenia. Według indyjskich mediów jako rozwiązanie tymczasowe na uzbrojenie INS „Kalvari” wprowadzono zmodernizowaną wersję ciężkich torped AEG SUT 264 (produkowanych przez firmę Atlas Elektronik). Świadczy o tym fakt wysłania tego okrętu w rejs operacyjny w lutym i marcu 2019 r. podczas konfliktu z Pakistanem (trudno jest przypuszczać by został on wysłany bez uzbrojenia). Torpedy AEG SUT 264 nie zostały jednak prawdopodobnie kupione, ale wzięte z własnych zapasów (około 60 sztuk) utworzonych dla czterech innych indyjskich okrętów podwodnych Shishumar (typu 209) wyprodukowanych w latach osiemdziesiątych w niemieckiej stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft w Kilonii (2 sztuki) i indyjskiej stoczni MDL (2 sztuki).
Jak na razie indyjskie media w oparciu o źródła w ministerstwie obrony informują o planie zakupu 108 ciężkich torped. Każdy okręt podwodny typu Scorpène może przenosić do 18 sztuk uzbrojenia, ale wlicza się w to również rakiety przeciwokrętowe, miny oraz lekkie torpedy ZOP. Ilość zaplanowanych do zakupu torped ciężkich może oznaczać, że tylko one znajdą się na uzbrojeniu nowych jednostek (po 18 sztuk) lub, że na nowe jednostki planuje się więcej niż tylko jedną jednostkę ognia.

Samo postępowanie pośrednio pokazuje, jak otwarty i nowoczesny okrętowy system walki został zastosowany na indyjskich Scorpènach. Okręty te są standardowo wyposażone we włoskie torpedy ciężkie Black Shark produkowane przez firmę WASS (Whitehead Alenia Sistemi Subacquei) należącą do Grupy Leonardo. Takie też uzbrojenie miało zostać zamówione przez indyjskie siły morskie. W czerwcu 2016 r. w Indiach wybuchła jednak afera korupcyjna związana z inną firmą podlegającą pod Grupę Leonardo - Leonardo Helicopters, co automatycznie spowodowało anulowanie umowy z WASS na dostawę 98 torped (wartą około 200 milionów dolarów).
Obecnie według rosyjskich mediów do przetargu realizowanego przez stocznię MDL (Mazagon Dock Ltd) w Bombaju zaproszono nie tylko francuski koncern Naval Group (torpeda F21 Artemis), ale również szwedzki koncern Saab (torpeda HWT), niemiecką firmę Atlas Elektronik (torpeda DM2A4 Seehecht) oraz nawet rosyjski koncern Rosoboronexport.

Zadanie dla dostawcy będzie o tyle trudne, że Indie chcą, by tylko część z zamówionych torped została wyprodukowana za granicą i dostarczona w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Pozostałe mają być wyprodukowane w indyjskich zakładach przemysłowych pod nadzorem organizacji ds. prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie obronności DRDO (Defence Research and Development Organisation).
Indie technologicznie są na to częściowo przygotowane o czym świadczy zamówienie w 2018 roku 73 indyjskich ciężkich torped kalibru 533 mm typu Varunastra, które mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych czterech lat. Uzbrojenie to jednak prawdopodobnie zostanie wprowadzone tylko na okręty nawodne. W lipcu 2019 roku przekazano również pierwszą partię indyjskich, lekkich torped Shyena kalibru 324 mm dla sił morskich Birmy.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS