Reklama
  • Wiadomości

IDET 2017: Modernizacja czeskich samolotów L-159

Firma Aero Vodochody poinformowała o podpisaniu umowy, na mocy której wykona modernizację kokpitów samolotów L-159 używanych w armii czeskiej.

  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Stosowną umowę podpisano podczas targów IDET 2017. Wpisuje się ona w szersze plany firmy Aero, związane z modernizacją samolotu L-159 i oferowaniem go na eksport. Producent poinformował kilka miesięcy temu  o przywróceniu zdolności produkcyjnych tej maszyny i dostarczeniu pierwszych nowowyprodukowanych samolotów odbiorcy zagranicznemu.

Czytaj też: Czesi wznawiają produkcję samolotów L-159. Polecą do Iraku.

Giuseppe Giordo, prezes Aero Vodochody jest przekonany, że wobec obecnego zapotrzebowania na lekkie samoloty bojowe i szkolno-bojowe, L-159 ma duże szanse eksportowe. Opracowywany jest obecnie szereg modyfikacji tej maszyny. Umowa podpisana z czeskim ministerstwem obrony jest logicznym początkiem procesu, ponieważ armia czeska jest największym użytkownikiem samolotów tego typu. Innym przykładem współpracy z armią Czech jest przebudowa trzech egzemplarzy L-159 na wersję L-159T2, zmodernizowaną wersję lekkiego samolotu bojowego z dwuosobową załogą.

Podczas targów IDET 2017 przekazano też informację o planowanej wspólnej konferencji pilotów czeskich i irackich, mającej służyć wymianie doświadczeń.

Aero Vodochody intensywnie pracuje także nad rozwojem projektu samolotu L-39NG, stanowiącego dalsze rozwiązanie koncepcji maszyn L-39 Albatros i L-159 ALCA. Litery NG oznaczają skrót Next Generation. Pierwsze informacje na temat prac nad tą maszyną, wówczas pod robocza nazwą L-169, pojawiły się w 2013 roku. Założenie w L-39NG jest podobne jak w wypadku rozwoju brytyjskich maszyn typu BAE Hawk – konsekwentne rozwijanie awioniki (przystosowanej do samolotów 4. i 5. generacji), silnika i innych elementów przy możliwie małej ingerencji w sam płatowiec. Napęd nowego czeskiego samolotu szkolnego stanowi lekki i bardziej ekonomiczny silnik Williams International FJ44-4M. Ma on zastąpić zarówno amerykański silnik Honeywell F124 (używane w L-159), jak i rosyjski Progress AI-25TL stosowany w L-39 Albatros. Pierwszy seryjnie nowy samolot L-39NG ma opuścić fabrykę Aero Vodochody już w 2018 roku. 

Czytaj też: L-39NG demonstruje możliwości nowego silnika.

Fot. A. Hładij/Defence24.pl

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama