Geopolityka

Wspólne zakupy Łotwy, Estonii i Finlandii

Fot. pildid.mil.ee
Fot. pildid.mil.ee

Przedstawiciele ministerstw obrony dwóch państw bałtyckich Łotwy i Estonii oraz Finlandii podpisali umowę, zgodnie z którą państwa te będą w przyszłości wspólnie kupowały pojazdy opancerzone – podały estońskie media.

Zgodnie z podpisanym właśnie porozumieniem, już wkrótce mają zostać rozpoczęte praktyczne konsultacje w sprawie ścisłej współpracy zakupowej pomiędzy Łotwą, Estonią i Finlandią. Celem ma być przede wszystkim zwiększenie mobilności jednostek piechoty zainteresowanych państw. Najprawdopodobniej chodzi więc o wspólny zakup transporterów opancerzonych i/lub bojowych wozów piechoty. Ich dostawy miałyby się rozpocząć w roku 2024.

Wspólne zakupy przyczynią się zapewne do uzyskania  niższej ceny jednostkowej za pojazdy. Jest to szczególnie ważne w przypadku niewielkich zakupów, jakich mogłyby dokonać samodzielnie Łotwa i Estonia. Przypomnijmy, że Łotwa dysponuje zaledwie jedną brygadą piechoty zmechanizowanej, na co dzień dysponującą trzema batalionami. Z czego dwa udało się na chwilę obecną już „zmechanizować”, dzięki zakupowi używanych pojazdów brytyjskiej produkcji - CVR(T). Z kolei Estonia ma dwie brygady piechoty, z czego jedną zmechanizowaną (też z dwoma batalionami zmechanizowanymi). W ostatnich latach wyposażono ją w używane norweskie bojowe wozy piechoty CV90.  

Pomimo, że Estonia dysponuje kolejną brygadą piechoty, a Łotwa czterema brygadami ochotniczej Gwardii Narodowej, które teoretycznie także mogłyby zostać wyposażone w pojazdy opancerzone, to i tak skala produkcji, w przypadku samodzielnych zakupów, byłaby relatywnie nieduża i wyniosłaby, mniej więcej, do 200 na każde z tych państw pojazdów.  Z kolei zakup dokonany wraz z Finlandią, która obecnie użytkuje ponad tysiąc wozów opancerzonych (200 bwp, w tym 102 z rodziny CV90 i 110 BMP; i około 1000 kołowych i gąsienicowych transporterów opancerzonych, nie wspominając o 200 czołgach Leopard 2A4 i A6) może znacząco obniżyć koszty. Szczególnie, że Finlandia sama jest producentem kołowych pojazdów opancerzonych. Co więcej, wspomniane państwa już teraz dysponują sprzętem tych samych typów. Estonia i Finlandia zamówiły m.in. w ostatnim czasie południowokoreańskie haubice samobieżne K9 Thunder.

Komentarze