Reklama

Geopolityka

Tragiczny lot PS752. Trzy scenariusze z Teheranu [ANALIZA]

oeing 737-800 Ukraine International Airlines który rozbił się pod Teheranem/ Fot. Wikimedia Commons/Vasyatka1/CC-BY-SA-4.0
oeing 737-800 Ukraine International Airlines który rozbił się pod Teheranem/ Fot. Wikimedia Commons/Vasyatka1/CC-BY-SA-4.0

Ukraiński samolot pasażerski Boeing 737-800 ze 167 osobami na pokładzie rozbił się kilka minut po starcie z teherańskiego lotniska. Wśród ofiar są obywatele 7 krajów, przede wszystkim Iranu i Kanady. Okoliczności tej tragedii, jej przebieg i przede wszystkim przyczyny, są tematem wielu wątpliwości i spekulacji. Chociaż irańskie władze mówią od początku o awarii silnika, to nie jest wykluczony również atak terrorystyczny, czy też, podobnie jak w przypadku MH17, możliwość trafienia pociskiem przeciwlotniczym.

Jeśli chodzi o lot PS752 linii Ukraine International Airlines z Teheranu do Kijowa, to bardzo niewiele można powiedzieć z całą pewnością. Samolot Boeing 737-800 z 9 osobami załogi i 167 pasażerami na pokładzie wystartował z lotniska im. Imama Chomeiniego 8 stycznia 2020 roku o godzinie 06:12 czasu lokalnego (02:42 GMT), aby trzy minut później zniknąć z radarów. Szczątki maszyny znaleziono  około 17 km od lotniska, w rejonie Khalaj Abad. W znacznej odległości od ostatniej znanej z radarów pozycji samolotu, ostro na prawo od zarejestrowanego kierunku lotu. Irańskie służby ratownicze i porządkowe dość szybko pojawiły się na miejscu tragedii. Udało się również zabezpieczyć tak zwane, „czarne skrzynki”, czyli rejestratory parametrów lotu i rozmów prowadzonych w kabinie.

Jak wnika z dostępnych danych od startu maszyna w sposób stały i stabilny nabierała wysokości, lecąc planowanym kursem, po czym nagle utraciła sterowność i runęła. Załoga nie sygnalizowała żadnych problemów technicznych. Świadkowie twierdzą, że samolot płonął przed uderzeniem w ziemie. Maszyna uderzyła w ziemię ze znaczną siłą, co spowodowało rozrzucenie szczątków płatowca i ofiar oraz bagaży na znacznym obszarze. Pewność jest też co do liczby i narodowości ofiar:

82 Irańczyków,

63 Kanadyjczyków,

11 Ukraińców (w tym 9 członków załogi),

10 Szwedów,

4 Afgańczyków,

3 Niemców

3 Brytyjczyków.

Jak twierdzą władze ukraińskie, duża liczba obywateli Iranu wśród ofiar wynika z tego, że byli to w większości studenci, lecący do Kijowa po zakończonych feriach noworoczno-świątecznych. Duża grupa obywateli Kanady najprawdopodobniej miała przesiąść się na lotnisku Boryspol w tani lot do Toronto, realizowany przez tego samego przewoźnika. Jeśli chodzi o sam samolot, to był to Boeing 737-800 dostarczony przez producenta w 2016 roku. Maszyna przeszła ostatnie planowe czynności obsługowe dwa dni przed katastrofą, była w dobrym stanie technicznym a jej załoga była jedną z bardziej doświadczonych w liniach Ukraine International Airlines. Ta część faktów została potwierdzona. Co do reszty pojawiają się najróżniejsze wersje wydarzeń i teorie na temat ich przyczyn.

Irańska wersja oficjalna

Przedstawiciel irańskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego Hasan Razaejfar, szef wydziału ds. badania wypadków lotniczych, przekazał już w dniu katastrofy, że samolot nie sygnalizował awaryjnej sytuacji. Irańskie służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo i organizację ruchu lotniczego w krótkim czasie oświadczyły, że maszyna rozbiła się w wyniku technicznej awarii jednego z dwóch silników. Miało to doprowadzić do pożaru i gwałtownej utraty wysokości.

Jest to o tyle dziwne, że w przypadku awarii jednego z silników załoga ma zwykle dość czasu aby przynajmniej powiadomić o kryzysowym zdarzeniu kontrolę lotów. Tymczasem samolot nie tylko nie kontaktował się z wieżą kontrolna, ale zniknął też z systemów śledzących. Oznacza to, że przestał działać transponder - urządzenie podające pozycje samolotu. Jeśli równocześnie zamilkło radio, to są to okoliczności bardzo dziwne i niepokojące. 

Samolot Boeing 737-800 powinien być w stanie utrzymać się w powietrzu przy jednym sprawnym silniku przez czas wystarczających do powrotu na lotnisko. Nawet w przypadku awarii i pożaru, systemy gaśnicze powinny przynajmniej ograniczyć pożar. Tymczasem z amatorskiego nagrania wynika, że maszyna płonęła dość gwałtownie obniżając lot, zanim uderzyła w ziemię i eksplodowała. Odchylenie kursu w prawo sugeruje, że to silnik umieszczony właśnie z tej strony maszyny został uszkodzony i prawdopodobnie płonął. Irańskie służby interpretują to jako zmianę kursu w celu powrotu na lotnisko.

Okoliczności zdarzenia wyjaśnić powinien zapis specjalnych rejestratorów, tak zwanych czarnych skrzynek. Jednak Ali Abedzadeh, irański dyrektor organizacji lotnictwa cywilnego oświadczył, pomimo tego, że rejestratory odnaleziono, to nie przekaże czarnych skrzynek rozbitego samolotu jej producentowi, Boeingowi - podała agencja Mehr. Powiedział też, że nie jest jeszcze jasne któremu państwu zostaną one przekazane.

Oba rejestratory parametrów lotu są uszkodzone, ale uważa się, że nadal możliwe jest odzyskanie zapisanych w nich danych - powiedział cytowany przez stację przedstawiciel władz irańskich. 

Awaria techniczna

Władze w Teheranie, a za nimi irańskie media, niemal natychmiast ogłosiły iż przyczyna katastrofy jest awaria jednego z silników. Jest to sytuacja o tyle dziwna, że zwykle takie wnioski formułuje się właśnie w oparciu o zapis rejestratorów i badania wraku. Dobrze pamiętamy w Polsce temat katastrofy samolotu Tu-154 na smoleńskim lotnisku i nie trudno przypomnieć sobie działania odpowiednich służb.

Wiele osób interpretuje tak szybkie wydanie „wyroku”, jako próbę przykrycia innych przyczyn. Zatarcia śladów działań nielegalnych lub też błędu człowieka. Jakiego błędu?

Zbłąkany pocisk

Kolejna wersja, która pojawiła się w mediach krótko po zdarzeniu, to podobne do incydent MH17 przypadkowe lub zamierzone trafienie samolotu Boeing 737 przez irańską obron przeciwlotnicza. Na przykład katarski portal informacyjny Al-Hadath opublikował m. in. w mediach społecznościowych krótki komunikat – „Przyczyną katastrof ukraińskiego samolotu było przypadkowe trafienie irańskim pociskiem”. Zwolennicy tej wersji wskazują m. in. na wiele śladów przebicia przez małe obiekty, widocznych na większych fragmentach skrzydła, poszycia kadłuba i statecznika pionowego. Sugerują, że są one podobne do śladów znalezionych na szczątkach samolotu Boeing 777 zestrzelonego nad Donbasem przez rosyjska wyrzutnię przeciwlotniczą Buk.

Faktycznie, teoretycznie samolot mógł stać się przypadkowym celem dla pocisku rakietowego ziemia-powietrze lub artylerii przeciwlotniczej. Co prawda leciał na wprost pasa startowego międzynarodowego lotniska, ale również MH17 leciał trasą, którą przed nim podążały liczne samoloty. Podczas startu maszyna znajduje się na tyle nisko, że może zostać trafiona nie tylko przez systemy krótkiego czy średniego zasięgu, ale również przenośne wyrzutnie ręczne (tak zwane MANPADS).

Alternatywną przyczyna powstania dziwnych otworów w poszyciu mogą być uszkodzenia powstałe już na ziemi, lub też spowodowane są przez wyrwane przez ogromną energię odśrodkową łopatki turbiny lub sprężarki silnika, które w przypadku uszkodzenia mogą zostać z niego wyrzucone, zachowując się jak pociski.  

Atak terrorystyczny

Trzecia pojawiająca się możliwość, to atak terrorystyczny, którego celem mógł być niekoniecznie samolot Ukraiński, ale dowolna maszyna produkcji amerykańskiej. W takim przypadku jednak mało prawdopodobne jest uszkodzenie silnika, chyba że zostało spowodowane przez wspomniany wcześniej przenośny pocisk rakietowy ziemia-powietrze. Trafiłby on w źródło ciepła, czyli właśnie w jeden z silników. Gdyby na pokładzie maszyny była klasyczna bomba, to spowodowała by ona rozerwanie kadłuba samolotu i jego natychmiastowych zniszczenie lub upadek, a nie zaobserwowany pożar i inne opisane przez świadków okoliczności.

Niezależnie od tego którą z wersji uznajemy za najbardziej prawdopodobną, z wyrażaniem kategorycznych ocen warto wstrzymać się do czasu zebrania większej ilości informacji. W tej kwestii kluczowe jest to, gdzie trafią czarne skrzynki lotu PS752 i czy zostaną skutecznie odczytane ich zapisy. Dotyczy to szczególnie parametrów lotu i kluczowych systemów pokładowych, gdyż może to powiedzieć bardzo wiele o przebiegu zdarzenia oraz jego przyczynach. W obecnej chwili Iran jest dysponentem tych kluczowych danych i odmówił przekazania ich producentowi samolotu, firmie Boeing. Kwestią dziś otwarta pozostaje to, czy zostaną one przekazane władzom lotniczym Ukrainy lub też ewentualnej międzynarodowej komisji. Jeśli ich zapisy zostaną zatajone, może to wskazywać na niejasne intencje Teheranu lub próbę ukrycia faktów. Natomiast szybkie wyjaśnienie całej sprawy z pewnością leżeć będzie w interesie Iranu.

Reklama
Reklama

Komentarze (32)

  1. Tomek

    Czy przegląd tego Boeinga kilka dni wcześniej był dokonywany w Izraelu, tak jak naszego 737 MAX-A? Który wczoraj poleciał tam na przegląd? Czy ktoś potrafi to sprawdzić??

  2. Tom

    Czy przegląd tego Boeinga kilka dni wcześniej był dokonywany w Izraelu, tak jak naszego 737 MAX-A? Który wczoraj poleciał tam na przegląd? Czy ktoś potrafi to sprawdzić??

  3. yaro

    Przynajmniej jeden kraj i przynajmniej jeden rząd tego kraju potrafił przyznać się do zestrzelenia samolotu, przeprosić rodziny i zapewnić o modlitwie .... Amerykanie zestrzelili dwa samoloty pasażerskie i nawet nie powiedzieli przepraszam a jeszcze generała za to nagrodzili ... to taka subtelna różnica pomiędzy krajem który szanuje wolność a krajem który jest wszędzie na świecie wywołuje awantury.

    1. ts

      irańczycy nie są niewinnymi barankami, są po prostu słabsi. przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu się na pewno istotny był fakt, że duża część ofiar to irańczycy i sprawa ma duży ciężar polityczny w kraju. a i tak najlepsi w przyznawaniu się są rosjanie.

    2. Davien

      Yaro, a niby jakie dwa samoloty pasazerskie zestrzelili amerykanie? Bo wiadomo o jednym, nieodpowiadającym na wezwania Airbusie w 1988r który stracono przez pomyłke, do ceg sie USA przyznało. Za to Rosjanie maja na koncie min 5 maszyn pasażerwskich, wszystkie zestrzelone z premedytacja.

    3. Xenon

      Jestes pewien, że się przyznali? A jeżeli podczas pobytu w Kanadzie, któryś z pasażerów został zwerbowany i później przekaząl kluczowe informacje? To co najwyżej przyznali się, do zestrzelenia, ale dalej nie ujawnią, że bylo ono celowe.

  4. yaro

    W katastrofie boeinga 737-800 w Teheranie zginęło wielu wysoko wykwalifikowanych naukowców i badaczy pracujących na kanadyjskich uczelniach oraz studentów - informuje Reuters. Wszyscy naukowcy i studenci byli z pochodzenia Irańczykami i mogli być w tym czy innym stopniu zaangażowani w irańskim programie jądrowym. Niektórzy pracowali również na Uniwersytecie Szarifa w Teheranie

    1. Równie dobrze, mogli zostać zwerbowani w kanadzie przez obce służby.

  5. ok

    Samolot startuje z Teheranu ,operatorzy sprzętu doskonale widzą jego kierunek lotu. To się kupy nie trzyma .Stawiałbym na to ,że zestrzelili celowo

  6. Veritas

    W dniu 3 lipca 1988 roku irański samolot pasażerski Airbus A300 linii lotniczych Iran Air został zestrzelony przez amerykański krążownik rakietowy USS Vincennes (CG-49), typu Ticonderoga. Z jednostki US Navy odpalono dwa przeciwlotnicze pociski Standard SM-2MR. Irański samolot pasażerski po trafieniu został rozerwany na części i spadł do morza. Na pokładzie cywilnej maszyny znajdowało się 290 osób: 274 pasażerów, w tym 66 dzieci i 16 członków załogi - wszyscy zginęli. Trasa przelotu przebiegła na wysokości 4300 m w międzynarodowym korytarzu powietrznym Amber 59, będącym linią prostą pomiędzy punktami startu i lądowania: Bandar-e Abbas - Dubaj. W czasie swojego lotu irańska samolot pasażerski znajdował się w stałym kontakcie ze służbami kontroli lotów, monitorowanymi przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Pozarządowa organizacja Międzynarodowe Stowarzyszenie Studiów Strategicznych (ISSA) określiła umieszczenie okrętu US Navy wyposażonego w system AEGIS w strefie lotów cywilnych, jako "nieodpowiedzialne", a działanie kapitana amerykańskiej jednostki uznała za "agresywne”. Członkowie załogi USS Vincennes otrzymali medale Combat Action Ribbon, koordynator ognia został odznaczony Navy Commendation Medal, a kapitan dodatkowo otrzymał Legion of Merit "za wyjątkowe zasługi podczas wykonywania obowiązków dowódcy”…

    1. Davien

      W 1940r rosyjski bombowiec SB-2 dla zabawy zestzrelił estoński samolot pasażerski , w 1952r zestzrelili szwedzki DC-3 po czym atakowali nad wodami miedzynarodowymi szukające rozbitków szwedzkie Cataliny, zestzrelili dwa samoloty koreańskie zestzrelili MH-17 wiec panie Veritas... A co do Zestrzelenie Airbusa to USa się przyznało ze zestzrelili go omyłkowo biorąc za irańskiego F-14 a c do odznaczeń to dostali je za ochronę konwojów i pomoc dla fregaty USS Roberts wiec zwyczajnie w tej materii kłameisz jak zwykle.

    2. antyDavien

      A w czasie wojny zbombardowano Drezno gdzie zginęło 40 tys cywilów --- Davien nie kompromituj się.

    3. I bardzo dobrze

  7. Gucio77

    Szybki i głupi odwet amerykański. Myślę że użyli drona i zestrzelili B737 myśląc ze to samolot Irańskich linii.

    1. Jan

      Tak, amerykański dron przeleciał nie wykryty tysiąc kilometrów w głąb Iranu aż nad sam Teheran pokryty szczelna siecią radarów, tam w niezauważony sposób zestrzelił samolot nad międzynarodowym lotniskiem nad głowami miliona osób i sobie spokojnie, również nie wykryty, odleciał.

    2. Gts

      Piękne, takie gimnazjalne albo ruskie. Słabo, trzeba by jeszcze tego drona przecisnąć przez gęstą sieć radarów i po ataku na bazy USA w Iraku, całą OPL postawioną w stan alarmowy. Na tę chwilę zachowanie Irańczyków i obserwacje nieba pozwalają z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że to był jednak irański zestaw SAM.

    3. gucio : myślisz że us army nie ma nic ciekawszego do roboty tylko strzelać do cywilnych samolotów na lotnisku w teheranie ?

  8. to oczywiste

    Czuję, że przy obecnej sytuacji w tym regionie Iran zostanie wrobiony w zestrzelenie

    1. bobb

      To już możesz przestać czuć. Właśnie Iran ogłosił, że zestrzelił ten samolot omyłkowo. Oczywiście podkreślili, że winni są Amerykanie bo wywierali na biedną OPL Iranu presję psychiczną.

  9. 9K330 TOR

    Oto prawdziwa przyczyna.Świetna nie mająca analogów technika wojenna wiadomo skąd+"super" wyszkolony personek obsługi.Noo super armia..tylko niech się nie zadepczą sami.

    1. co za beznadziejny przypadek

      operatorem maszyny jest człowiek, to człowiek podejmuje decyzję i on naciska guzik, więc może bez trolingu ...

  10. Poznaniak

    Scenariusz jest jeden.To zestrzelenie samolotu przez Iran rakietą z zestawu przeciwlotniczego 9K330 TOR.Nie sądzę by zrobili to umyślnie.Raczej prze bałagan i napiętą "atmosferę"Faktem jest jednak że już mataczą.Przy okazji..taką rakietę można kupić w każdym sklepie z rakietami.Ot taka "wschodnia" mentalność.Znana zresztą już (MH 17).Niech Bóg ma załogę i pasażerów w swojej opiece.

    1. Gts

      Dlatego Iran nie udostępnia czarnych skrzynek choćby komisji międzynarodowej, a miejsce katastrofy już czyszczą buldożery.

    2. Lld

      Ludzie, to bylo kilkanascie km od ruchliwego lotniska, ta trasa startowaly dziesiatki jak nie setki samolotow kazdego dnia. Startujacy samolot w takiej odleglosci od lotniska jeszcze leci powoli i jest wielki jak krowa na niebie oraz swieci jak choinka. Jak niby mozna go pomylic z czymkolwiek o przeznaczeniu bojowym? Jesli zestrzelili go Iranczycy to obzluge baterii musieliby stanowic uciekinierzy z psychiatryka, innej mozliwosci nie ma. Jedyne co moge sobie wyobrazic to to, ze obsluga probowala zestrzelic np drona a pocisk przypadkiem trafil w boeinga, ale pocisk jest naprowadzany radarowo wiec malo prawdopodobne, chyba ze zaloga z psychiatryka. Celowe zestrzelenie 3 min po starcie gdy na pokladzie 80 iranczykow rowniez nieprawdopodobne, przeciez mogli po prostu nie pozwolic mu wystartowac 3 min wczesniej. Baaaaardzo dziwne.

    3. Davien

      Panie LLd, daruj juz sobie tego drona i fantazje Sputnika. Iran 4 godziny wczesneij ostrzelał irackie bazy w których stacjonowali Amerykanie i mogli spodziewac sie odwetu wiec jakaś obsługa spanikowała iw zieła B-737 za bombowiec USA. Nikt nie twierdzi ze stzrelali celowo, na razie nie wiadomo czy było to zestzrelenie atak terrorystyczny czy awaria silnika. Natomiast Iran zachowuje sie akurat w tej sprawie dosyc podejrzanie.

  11. Historia

    Ten wypadek nasuwa skojarzenia z zestrzeleniem w 1988 r. irańskiego Airbusa przez salwę pocisków rakietowych z amerykańskiego okrętu Vincennes, znajdującego się na irańskich wodach terytorialnych. Trwała wojna iracko-irańska, sytuacja była napięta i amerykańscy wojacy spanikowali, biorąc wznoszący się duży samolot pasażerski za irański F-14, szykujący się do ataku na okręt. Transponder pracował, maszyna leciała w korytarzu powietrznym, a prawie 300 osób na pokładzie zginęło.

    1. Davien

      Panie Historia, a czy ktos twierdzi ze Iran zrobił to celowo?

  12. Ciekawski

    A może to F35 ?? chciały się zemścić za atak rakietowy ? Czy były by wstanie przeniknąć nad terytorium Iranu ? I wykonać pokazowy atak zastraszając władze iranu ?

  13. ...

    moze 2 w 1? np awaria silnika, wtedy zbocznie z trasy lotu a wtedy pomysleli ze to obcy samolot i zestrzelii?

    1. To Ty widzisz. Na filmie bowiem widać lecacy palący sie obiekt , potem dochodzi do jakiegoś zdarzenia powodującego że widać odpadajace palące sie cząstki po czym obiekt zaczyna spadać i rozbija się.

    2. Davien

      Na filmie ichtamnietku widac lecacy obiekt z działąjącym silnikiem, nagle silnik staje w płomieniach a maszyna spada jak kamień w dół

  14. GB

    Są zdjęcia w necie na których widać części samolotu z dziurami jakby po odłamkach. Jeśli to potwierdzi komisja międzynarodowa lub ukraińska to będzie to oznaczać iż samolot został najprawdopodobniej zestrzelony. Zobaczymy...

    1. Davien

      GB, na części tych elementów dziury okazały się ziemią tak ciekawie narzucona po upadku( zródło to Lotnictwo) A co sie stało to zobaczymy, najlepiej bedzie wiadomo po działąniach iranu.

  15. perpolitus

    Pewnie skrzynka zostanie przekazana Rosji. Tylko MAK i Tatiana Anodina są gwarantem rzetelnego zbadania wszystkich okoliczności.

    1. Persja

      A jak myślicie jaka byłaby opinia Boeinga gdyby im przekazali te skrzynki? Być może analiza już była gotowa. Nikt się nie zastanowił, że dziwnie blisko lotniska ?

    2. Davien

      Normalna, a nie ustawiona by ukryc własną wine jak robi to Iran .

    3. Gts

      No setki kilometrów w głąb terytorium najeżonego radarami i zestawami SAM. Nie lepiej gdzieś bliżej granicy?

  16. MAZUR

    BOEING rozbił się? To typowe dla Boenga co drugi dzień czytamy o katastrofach, inn rozbił się nad terenem Ukrainy kilka tlat temu. Coś Ukraina nie ma szczęścia do Boeingów, co chwila jakiś rozbija się i zupełnie nie trafiony rakieta?

    1. Gts

      Swoje ordynarne kłamstwa zachowajcie dla siebie. Na razie jeden scenariusz jest niezbicie udowodniony, że to był wasz ruski BUK i wasza obsługa, która uciekła do Rosji i zniknęła. Za to dziś co raz większe jest prawdopodobieństwo zestrzelenia maszyny lotu PS752 systemem 9K330.

  17. Ska

    Nie ma 4 scenariusza - samolot zostal stracony celowo. Usa miala wysoko postawionego kreta w iranie, ktory wsytawil im soleimaniego. Podal im miejsce, date, godzine. Po zabiciu generala iranczycy zaczeli go szukac. Co jesli udalo mu sie odleciec tym samolotem, a iranczycy w ostatniej chwili sie zorientowali..? Brzmi jak teoria spiskowa, ale swiat juz nie takie rzeczy widzial to raz. A dwa zdrajce musieli pojmac lub zabic za wszelka cene.

    1. Stari i mądry

      Dokłanie tak jest jak piszesz,takie same info.znalazłem na arabskich forach internetowych,nawet Irańczycy mieszkajacy na zachodzie mówia o tym ze na pokładzie znajdowali sie ważni ludzie którzy nie mogli ot tak odleciec z Iranu....Tak wiec czy to teoria spiskowa?

  18. Szummi

    Ale jeśli był to zamach, to kto najbardziej na tym skorzystał? Kto najbardziej nie lubi Ukraińców? Komu zależy na eskalacji napięcia i konfliktu bo jak dla mnie moment nie nie był przypadkowy?. No i ta podobna strategia informowania opinie publicznej co do przyczyny rozbicia samolotu dosłownie chwilę po tragedii ( całkiem możliwe że samolot jeszcze się tlił jak " specjaliści" wiedzieli co się stało ) przypomina to aż za dobrze Smoleńsk 2010 kiedy kilka minut po rozbiciu maszyny rozchodzi się esemesem informacja na kogo zwalić całą sprawę...

    1. say69mat

      Masz na myśli nie tyle Osobę, ale instytucję??? Mianowicie wywiad i rozpoznanie satelitarne,, znajdujące się w gestii National Reconnaissance Office??

  19. pod tor

    Wygląda na to, że w okolice prawego silnika przyczepiono niewielki ładunek wybuchowy przez obsługę naziemną. A w tle można wyczuć Rosjan.

    1. Wppr

      Zgadzam się co do Rosjan to w ich stylu...

    2. Łowca_Ruskich

      Tak jest, 100% ruscy i do tego w onucach.

    3. Feluś

      Ja też ich wyczuwam, a w tle to najbardziej!

  20. 7plmb

    Już po samym postępowaniu z czarnymi skrzynkami widać kto jest winny-Iran.

    1. terapeuta

      Oczywiście, że tak. Trzeba jednak zachować spokój i odwiedzić lekarza prowadzącego.

    2. Kiks

      Normalny kraj by je przekazał natychmiast. Iran sobie coraz bardziej grabi.

    3. Oczywiście wszak amerykańskie instytucje gwarantują całkowiecie obiektywne śledztwo w tej sprawie, prawda? Tak samo jak to miało miejsce w sprawie MAX-ów.

  21. zbrodnia 3.07.1988 Iran

    To 737 NG. Do wykrytych niedawno pękających elementów mocowania skrzydła. Doszly nowe wady . Błędy w montażu instalacji elektrycznej i wykryta słaba wytrzymałość jednej z turbin silnika. Te 3 wady zagrażają ewidentnie bezpieczeństwu . Cywilizowani operatorzy uziemili spora część tego szmelcu. Dzikie kraje jak polska i ukraina maja klaskać i krzyczeć ze wsio okiej...

    1. Michał

      Brawa dla znawcy...

    2. R

      A prosze odrobine poczytac, nie uziemil? w Korei 9 z tego 5 Korean Air. Qantas jeden a 32 ida wczesniejsze przeglady.

    3. R

      A prosze odrobine poczytac, nie uziemil? w Korei 9 z tego 5 Korean Air. Qantas jeden a 32 ida wczesniejsze przeglady.

  22. Panther

    Jest tylko jedna osoba, która może rozwikłać tą zagadkę.

    1. Muniek

      Komisja Teherańska!

  23. zausznik

    Wygląda na to, że w okolice prawego silnika przyczepiono niewielki ładunek wybuchowy przez obsługę naziemną. A w tle można wyczuć Rosjan.

  24. piotr

    Czytajac wasze komentarze mozna dojsc tylko do jednego wniosku powinniscie isc leczyc sie do dobrego lekarza bo wszedzie widzicie spiski .pozdrawiam .

  25. aktualizator

    Fakt ze stosunkowo nowy Boeing spada w kule ognia zaledwie minute albo dwie po starcie świadczy ze albo został trafiony pociskiem z zewnątrz, albo, co mniej prawdopodobne, był wybuch bomby na pokładzie. Jednoznacznie. Wersja Iranu: Samolot ukraiński mógł omyłkowo stracić amerykański dron MQ-1 Predator. Ta wersja jest rozważana przez irańskie wojsko, które są świadome polowania Pentagonu na najwyższych urzędników państwowych. Stany Zjednoczone od dawna starają się wyeliminować nie tylko przywódców politycznych Republiki Islamskiej, ale także dowódców IRGC i Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Irańską wersję wojskową potwierdza fakt, że przed katastrofą w rejonie lotniska w Teheranie odkryto amerykańskiego drona MQ-1 Predator. Wojsko USA prawdopodobnie planowało uderzyć w rządowy samolot, ale przez pomyłkę zniszczyło cywilny samolot pasażerski. Gdy ta wersja będzie poparta dowodami, zostanie przedstawiona społeczności światowej, poinformował przedstawiciel Sil Zbrojnych Iranu.

    1. TWBalbina

      Tak, jak wiadomo nowe Boeingi nie spadają, patrz 737MAX

    2. Stirlitz

      Bzdury wymyślane w maglu na Rublowce. Wymyślanie takich bzdur pokazuje jasno, że to Iran zestrzelił samolot pasażerski i stosuje identyczną metodę zaciemniania sytuacji co ruscy po zestrzeleniu MH-17.

    3. Wszystko spadnie kiedy pilot nie zna sprzętu i nie potrafi nim poprawnie sterować