Geopolityka
Strażnik nieba wschodniej flanki NATO w Warszawie
W Warszawie wylądował samolot wczesnego ostrzegania AWACS. Maszyna została zaprezentowana wraz z polskimi myśliwcami MiG-29 i F-16, z okazji tysięcznej misji w ramach wzmocnienia krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak podaje resort obrony, spotkanie zorganizowane zostało w związku z wykonaniem tysięcznej misji nadzoru przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO przez natowski samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS.
Ministerstwo Obrony Narodowej z satysfakcją odnotowuje tysięczną misję rozpoznawczą samolotów AWACS w przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO (...) Działania AWACS-a wpisują się w szerszą gamę środków, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance. Mówimy tu o zwiększonej licznie misji Air Policing, stałej rotacyjnej obecności sił sojuszniczych oraz o zdecydowanym zwiększeniu ilości i skali ćwiczeń w ramach sojuszu.
W spotkaniu uczestniczył także: zastępca dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. dyw. Jan Śliwka, dowódca komponentu NATO E-3A w Geilenkirchen gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga natowskiego samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS.
Działania samolotów AWACS nad Polską i innymi krajami regionu, realizowane od 2014 roku, pozwalają na istotne zwiększenie świadomości sytuacyjnej odnośnie działań lotnictwa (w tym Federacji Rosyjskiej) w regionie. W ten sposób wzmacniają bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO. Dodatkowo są demonstracją obecności Sojuszu w naszym regionie.
Od momentu wejścia Polski do NATO w roku 1999 polskie Siły Powietrzne rozpoczęły współpracę z załogami samolotów systemu AWACS należących do NATO. Jesienią 2000 roku samolot systemu AWACS po raz pierwszy pojawił się na polskim niebie. Po przystąpieniu do programu NAPMO (NATO Early Warning and Control Programme Management Organisation) Polska wraz z 15 innymi krajami NATO stała się pełnoprawnym współużytkownikiem floty samolotów AWACS. Samoloty te bazujące na stałe w bazie Geilenkirchen w Niemczech mogą również lądować i operować z lotnisk wojskowych w Polsce.
Czytaj więcej: Tysiąc lotów natowskich samolotów AWACS nad Europą Środkowo-Wschodnią
Polskie Siły Powietrzne mogą korzystać z informacji systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu, uczestniczą też w ćwiczeniach z udziałem samolotów wczesnego ostrzegania i naprowadzania. Pierwsze misje AWACS-a nad Polską to udział w cyklicznych ćwiczeniach Fruit Fly/Eagle Talon odbywających się nad terytorium Polski z udziałem polskich MiG-29, Su-22, TS-11 oraz samolotów F-16 po przyjęciu ich na wyposażenie w roku 2006. Samoloty systemu AWACS brały udział we wszystkich ważnych ćwiczeniach z wojskami Anakonda i Dragon, oraz zabezpieczały inne wydarzenia odbywające się na terytorium Polski jak np.: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 oraz wizyta papieża Benedykta XVI.
W bieżącym roku samoloty AWACS aktywnie uczestniczyły w ćwiczeniu Anakonda 2016 oraz wspierały polskie F-16 i MiG-29 podczas osłony SZCZYTU NATO w Warszawie oraz Światowych Dni Młodzieży. Samoloty NATO zabezpieczały również sześć misji Sił Powietrznych podczas misji Air Policing nad krajami bałtyckimi.
Przedstawiciele Sił Powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS w bazie Geilenkirchen. Od 2002 roku stanowisko zajmowało tam kilkunastu oficerów. Od roku 2015 realizowana jest stała współpraca pomiędzy bazą w Geilenkirchen a 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego polegająca na wspólnym planowaniu i realizacji misji lotniczych wspólnie z załogami samolotów E-3A.
endras1
mbx- a od kiedy to ruscy chwalą samoloty amerykańskie.
mbx
Przez młgłę samolot nie mógł wykonać misji prześwietlania nieba ! AFP - donosi ze samolot miał trudności na okęciu - ciekawe ile w tym prawdy ile fikcji . Ale tradycyjnie nasi fanboje będą w ciskać że to najlepszy samolot na świecie ?