- Wiadomości
Polskie pojazdy ewakuacji technicznej dla Czech
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. zaprezentowała najnowszą wersje opancerzonego Ciężkiego Kołowego Pojazdu Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) dla Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej. Jest to już trzecia odsłona opancerzonych holowników wykonanych przez firmę SZCZĘŚNIAK, po prototypie (KWZT-1) oraz serii pojazdów dostarczonych dla Sił Zbrojnych Arabii Saudyjskiej (KWZT-2).
Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) oznaczony przez producenta jako KWZT-3 to nowa konstrukcja. Podwozie stanowi samochód TATRA T 815 – 7M0R98 47 447 8x8.1R Jest to podwozie z niezależnym zawieszeniem, silnikiem 600 KM (447 kW), automatyczną skrzynią biegów oraz 4-drzwiową, 5-osobową kabiną opancerzoną do poziomu 2 według STANAG 4569.
Polska firma SZCZĘŚNIAK jest wykonawcą zabudowy pojazdu przeznaczonego dla czeskich sił zbrojnych. Z przodu pojazdu znajduje się hydraulicznie sterowany lemiesz służący do stabilizacji pojazdu, spychania innych pojazdów oraz udrażniania przejazdu. W środkowej części pojazdu umieszczono żuraw firmy HMF8520 K2 o udźwigu 17 320kg na 4.4 m oraz 9 500 kg na 8 m. CKPEiRT wyposażony jest ponadto w przyciągarkę główną o sile uciągu 25 t na całej długości liny (100mb). Posiada ona opcje przekierowania liny do przodu pojazdu w celu samoewakuacji. Do wspomagania pracy liną główną zastosowano przyciągarkę pomocniczą. Natomiast z tyłu pojazdu znajduje się urządzenie holownicze UH-14.
Jak zapewnia producent, w porównaniu do pierwszej wersji pojazdu wprowadzono szereg modyfikacji podnoszących funkcjonalność pojazdu. Przeprojektowano koło nawrotne do samoewakuacji (co zagwarantowało brak konieczności wchodzenia do wnętrza zabudowy), zmniejszono wagę urządzenia holowniczego oraz wprowadzono dodatkowy zakres pracy trawersy (wzdłuż osi ramienia holowniczego).
Pojazd to wspólny projekt trzech firm: SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.,TATRA oraz VTÚPV Vyškov.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS