Geopolityka
Orliki ze "szklanym kokpitem" dla polskiego lotnictwa?
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu analizy rynku dotyczącej modernizacji 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 TC-I Orlik do standardu PZL-130 TC-II Glass Cockpit i kompatybilnego z nimi symulatora. Maszyny mają być zunifikowane z układem kabiny myśliwca F-16 Block 52+.
Termin zgłaszania propozycji mija 31 stycznia 2014 roku. Program modernizacji miałby zostać zrealizowany do 2018 roku. Obejmuje on nie tylko zmodyfikowanie 12 płatowców i pakiet logistyczny na 20 lat ich eksploatacji, ale też dostarczenie modułu do symulatora lotów samolotu PZL-130 Orlik odpowiadającego tej wersji awioniki.
Samoloty w wersji Orlik TC-II Glass Cockpit miałyby stanowić pośredni element szkolenia pomiędzy samolotami PZL-130 Orlik w standardzie TC-II Garmin, których dostawy zakończono we wrześniu zeszłego roku a maszynami odrzutowymi AJT, których proces wyboru właśnie dobiega końca. Z nich piloci przesiądą się już bezpośrednio na F-16.
Przedstawione przez Inspektorat Uzbrojenia wymagania są zbieżne z wariantem Orlik MPT, który znajduje się obecnie w ofercie EADS PZL Warszawa-Okęcie. Jest on, podobnie jak eksploatowany już w polskim lotnictwie samolot Orlik TC-II, wyposażony w nowe skrzydła z wingletami, silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-25C ze śmigłem Hartzell oraz nową, w pełni cyfrową awionikę firmy Garmin.
Obejmuje ona 4 wyświetlacze wielofunkcyjne, nowoczesny szerokokątny HUD i system HOTAS (Hands On Throttle And Stick) w którym większość przełączników przeniesiono na dźwignię przepustnicy i drążek. Integracja awioniki i oprogramowania była realizowana we współpracy z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Prototyp tej wersji miał być oblatany w 2013 roku.
Zdobycie kontraktu ma modernizację kolejnych 12 maszyn jest łakomym kąskiem dla EADS PZL-Okęcie. Zapewniłoby dalszą pracę przy modernizacji samolotów PZL-130 Orlik TC-I do standardu TC-II, co już było realizowane przez te zakłady. Zamówienie ze strony Polskich Sił Powietrznych ułatwiłoby też pozyskiwanie klientów zagranicznych na eksportowy wariant PZL-130 ze "szklanym kokpitem" - Orlik MPT (MULTI Purpose Trainer).
Modernizacja kolejnych 12 samolotów Orlik jest zbieżna z szacunkami Sił Powietrznych jeszcze z roku 2007, które zakładały że oprócz 16 samolotów Orlik TC-II z klasycznym wyposażeniem pilotażowo-nawigacyjnym potrzebne będzie jeszcze od 12 do 16 maszyn z cyfrową awioniką typu "glass cockpit". Miały one stanowić element pośredni, przy przejściu z maszyn tłokowych na odrzutowce szkolno-treningowe AJT.
hjhfghf
PZL-130 przenosi uzbrojenie ?
Hades
Szkoda że Su 22 nie chcą zmodernizować!!!!!!!!!!!!!!! Przez ponad 20 lat nikt nie zdobył się na odwagę żeby zrobić z tego samolotu naprawdę dobra maszynę z nową awioniką i dodanym uzbrojeniem.Niedługo to chyba Orliki zastąpią Su ha ha ha bo tutaj wszystko jest możliwe,a dobry samolot najlepiej zezłomować bo to radziecka technika,ale jest bardziej odporniejszy niż niektóre nowsze konstrukcje
Pipin
Su-22 dobry na dziś samolot ale w czym? Jako cel.
Matt
Su-22 nie ma nawet radaru, awionikę można wymienić na nową ale gdzie wsadzisz coś czego nikt nie planował?
Mirosław Znamirowski
Kiedy wojsko odstępowało pasmo częstotliwości, na którym działa telefonia komórkowa w standardzie UMTS, to MON twierdziło, że pieniądze uzyskane od operatorów przeznaczy na modernizację samolotów Su-22. I co się stało z tymi pieniędzmi?
Narling
Moim zdaniem świetna decyzja, wzorem Szwajcarów (vide ich Pilatusy) szkolenie zaawansowane można przeprowadzać na samolotach turbośmigłowych, o redukcji kosztów w stosunku do samolotów odrzutowych nie trzeba nawet wspominać.