MSPO 2020: HSW zwiększa współpracę z BAE Systems. Kraby na eksport

8 września 2020, 12:42
DSC_0525
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego przedstawiciele Huty Stalowa Wola i BAE Systems poinformowali o porozumieniu dotyczącym zgód eksportowych brytyjskiego Departamentu Handlu Zagranicznego dla przyszłych kampanii marketingowych armatohaubicy Krab produkowanej w polskich zakładach.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Porozumienie ma zostać podpisane "w najbliższym czasie" i umożliwić ściślejszą współpracę pomiędzy obiema firmami niż dotychczas. Przypomnijmy, że HSW S.A. i BAE Systems nawiązały współprace w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wielu i w jej efekcie powstała haubica Krab. Brytyjczycy dostarczyli do niej system wieżowy i przekazali do Polski związane z nią technologie.

Zapowiadane porozumienie nie oznacza usunięcia tego obowiązującego do tej pory a jedynie jego uaktualnienie. Ma to stworzyć większe możliwości eksportowe polskiej armatohaubicy. Obie firmy finalizują bowiem porozumienie dotyczące zgód eksportowych Brytyjskiego Departamentu Handlu Zagranicznego dla przyszłych kampanii marketingowych haubicy Krab. Po zakończeniu procesu prawnego BAE Systems i HSW wspólnie zaplanują kampanie eksportowe i uzgodnią potencjalny udział HSW w globalnym łańcuchu dostaw BAE Systems.

Należy zauważyć, że Krab - choć wywodzi się z ulepszonej wersji brytyjskiej haubicy AS-90, z lufą o długości 52 kalibrów - został przed doprowadzeniem do obecnej postaci bardzo gruntownie zmodernizowany i wyposażony w nowe elementy mechaniczne, elektroniczne (w tym dotyczące kierowania ogniem z pomocą ZZKO Topaz), a także nowe podwozie typu K9, z licencją dającą nieograniczone możliwości dalszego wykorzystania w innych platformach. Krab jest więc w praktyce zupełnie nowym systemem artyleryjskim, a jego oferta nie konkuruje z AS-90, bo ta już nie jest produkowana. Dlatego porozumienie, wsparte zaangażowaniem Brytyjczyków może znacząco poszerzyć możliwości eksportowe Kraba.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 48
Reklama
LMed
poniedziałek, 14 września 2020, 07:16

Wyprodukować, sprzedać na wolnym rynku i zarobić? Trudne!!! Szczególnie jak się porówna do dotowanej sprzedaży Państwu.

Rezerwista
czwartek, 10 września 2020, 20:28

I to są dobre wiadomości dla polskiego przemysłu !!!

Sdr
czwartek, 10 września 2020, 19:01

Niezły ruch Brytyjczyków. Sprzedać licencje z ograniczeniem eksportowym. Poczekać aż licencjonobiorca zainwestuje sam w linie technologiczne i podrasuje produkt, a następnie wejść z ofertą pośrednictwa, zarabiając na tym i nie ponosząc kosztów rozbudowy potencjału technologicznego. Uczyć się panowie jak się zarabia na myśli technicznej.

jurgen
środa, 9 września 2020, 10:31

HSW i Zając robią całą robotę za PGZ - można zapytać, za co czapa PGZ bierze prowizję 5 % ?

Piotr ze Szwecji
środa, 9 września 2020, 02:12

Można się pokusić o pytanie o udział PGZ w modernizacji brytyjskich AS-90.

dropik
czwartek, 10 września 2020, 07:28

szybciej kraby zastąpią AS90 i to jest największa szansa na export , o ile bedzie tani bo sama BAe moze zaoferować najnowszą m109

wert
sobota, 12 września 2020, 00:30

tani nie będzie. Od pierwszego kontraktu na 1 dywizjon Koreańczycy kasowali 14.6 mln PLN/szt, od 4 następnych w drugiej transzy kasują 11.5 mln PLN/szt. Nasza Kalina na początku kosztowała 8 mln, dziś by pewnie kosztowała 6

mc.
wtorek, 8 września 2020, 20:16

Jeszce musi mieć zgodę na eksport od Niemców (silniki). Przypominam, że Niemcy nie zgodzili się na eksport haubic K9 do ZEA i transakcja upadła.

wert
sobota, 12 września 2020, 00:20

niemiecki zakaz dotyczy stref konfliktów czyli Bliski Wschód, Afryka, czyli dla nas 100% zakazu

Dropik
czwartek, 10 września 2020, 07:28

Do exportu UK nie zabronią ;)

Genau
wtorek, 8 września 2020, 21:33

Dlatego trzeba zmienić dostawcę silników dla pojazdów wojskowych.

mc.
wtorek, 8 września 2020, 21:58

Silnik jest "powiązany" z podwoziem, czyli kupując licencję na podwozie "wybraliśmy" silniki. Oczywiście powinniśmy - możemy korzystać z koreańskiego silnika Doosan DV27K (słabszej wersji bo ten to silnik czołgowy). W zasadzie produkując haubice i oby czołgi we współpracy z Koreą można się "pokusić" o produkcję silników. Potrzebne będą silniki do WZT, "Kryli" itd.

lknjn
czwartek, 10 września 2020, 10:57

Trutu tutu. Niemcy nie wymyślili tego podwozia i nie mają do niego żadnych praw.

Yaro
środa, 9 września 2020, 23:00

Człowieku nawet dla czołgów (gdzie stopień "upchania" elementów jest masakryczny) daje się wprowadzać alternatywne modele silników, a co dopiero w takim podwoziu K9, w którym miejsca jest od groma (w porównaniu z czołgiem). Sorry ale kupując licencję nie skazaliśmy się na silniki MTU - ten producent został przez MON uznany za wiodącego jeżeli chodzi o silniki dla sprzętu wojskowego i tyle.

Piotr ze Szwecji
piątek, 11 września 2020, 07:38

Zawsze są oryginalne silniki angielskie podwozia K9. Nie wiadomo czy równie dobre jak koreańskie, lecz są. UK ma też potencjał rozwijać technologie silników i ma firmy od tego. Do tego dołożyć najlepszy na świecie angielski kompozytowy pancerz, który by się przydał nie tylko na polskim K9 Krabie. Współpraca z Anglią jest warta świeczki, kiedy zarobić mogą na tym i Polska i Anglia.

środa, 9 września 2020, 12:21

Zawsze jest iveco

Monkey
wtorek, 8 września 2020, 19:07

Dobry ruch, Brytyjczycy mogą się okazać bardziej słowni od Amerykanów.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 9 września 2020, 20:54

To jest pewne.

Gość 222
wtorek, 8 września 2020, 18:23

A jak tam Anders, i OP1

Pentagram
wtorek, 8 września 2020, 17:55

BAE CHCE WEJŚĆ NA GCC z haubica 155 Mówi się Oman, nawet topaz im pasuje Wstępnie 12 sztuk Trzymam kciuki

Rain Harper
wtorek, 8 września 2020, 17:04

Krab z silnikiem IVECO w zamian za CAMM do Narwi? Trzeba by mieć cojones.

asf
wtorek, 8 września 2020, 16:45

Czy na tegorocznym MSPO jest prezentowany Borsuk?

dropik
czwartek, 10 września 2020, 07:31

nie ma. Wg planów hasa na Pojezierzu Drawskim ....

Gracz
środa, 9 września 2020, 14:28

Na mspo nie było borsuka ani zssw 30 (trochę się zawiodłem)

BUBA
wtorek, 8 września 2020, 19:08

Borsuk odszedl w sina dal. Pozosal kartonowy model.

Marek
czwartek, 10 września 2020, 11:00

Był już ze styropianu. Jak widzę teraz pojawił się z kartonu. Ciekawe jakie bzdury jeszcze ludziska wymyślą.

znowu to samo
środa, 9 września 2020, 13:15

Nadal BORSUK jest "dopracowywany" i pierwsze mają być wg. umowy z MON w lutym 2023 r. Ale skąd trolik ma to wiedzieć, ehhh.... ręce opadają ilu tu "fachfców" którym nic nie chce się czytać, bo po co

Gołaś
wtorek, 8 września 2020, 15:42

Obawiam się ingerencji MTU w ten eksport. Niemcy grają drużynowo.

tut
wtorek, 8 września 2020, 17:24

Chciałbym żeby Polska kupiła K2. Wtedy moglibyśmy wsadzić do krabów silniki chujdaja i mieć w głębokim poważaniu MTU oraz całą dojczlandie.

mick8791
środa, 9 września 2020, 23:41

Silnik czołgowy do haubicoarmaty? Ty chcesz nią robić wyścigi dragsterów? Poza tym umowa z Koreańczykami przewiduje wyposażenie podwozia w konkretny typ silnika - MTU 881. Dodatkowo zgodnie z polską strategią idziemy w silniki MTU z centrum serwisowania i montażu w WZM Poznań.

wert
sobota, 12 września 2020, 00:38

Pawerpack z przekładnią jest chyba wyłączony z licencji

asd
wtorek, 8 września 2020, 16:53

MTU to nie ma chyba już nic do gadania - koreańce, moim zdaniem, montują tam już własny powerpack jak w K2.

Rex
wtorek, 8 września 2020, 17:40

Przecież w K9 stosują nadal silnik MTU. Dzięki temu Niemcy w zeszłym miesiącu mogli zablokować sprzedaż K9 do ZEA.

jbc
środa, 9 września 2020, 12:21

Zgadza się, ale były to haubice wyprodukowane wcześniej, a zapasów koreańskiej armii. Tam były niemieckie silniki. Do nowego sprzętu mają już swój.

mick8791
środa, 9 września 2020, 23:43

Bzdura na biegunach. Wprowadzają nowy silnik do K2. Haubica K9 w dalszym ciągu jest wyposażona w silnik MTU.

Genau
wtorek, 8 września 2020, 16:52

HSW powinno poszukać producenta silników, który nie będzie blokował montowania ich w pojazdach na eksport, może Doosan, Iveco ?

Rex
wtorek, 8 września 2020, 17:42

Lepsza współpraca z Ukraińcami przy zaprojektowaniu nowej jednostki do której będziemy mieli pełne prawa. Do tego budowa w Polsce zakładu mogącego produkować silniki. Patrząc, że w przyszłości potrzebujemy ich setki lub tysiące to pewnie takie działanie by się opłacało.

dropik
czwartek, 10 września 2020, 07:33

co za brednie. Ukraina nie jest wiarygodnym partnerem , a ich technologie silnikowe to już wspomnienia.

mick8791
środa, 9 września 2020, 23:55

Ale zdajesz sobie sprawę, że poziom zaawansowania technologicznego Ukrainy w dziedzinie silników jak mniej więcej taki sam jak Rosji? Czyli muzeum. To, że produkują silniki nie oznacza, że są one nowoczesne.

PawelOz
środa, 9 września 2020, 03:27

Rex, 100%. Powinnismy sie dogadac z Ukraina i stukac wszystko u nas na licencji. Moze da sie do Kraba wrzucic silnik z MotorSicz, ten do Sokola

PEPE
wtorek, 8 września 2020, 14:51

Może dojdzie do tego, że British Army kupi AHS Krab dla zastąpienia swoich AS-90

Rex
wtorek, 8 września 2020, 17:17

Jak kontrakt będzie duży to pewnie Niemcy zablokują Kraba prze silnik MTU - tak jak zablokowali sprzedaż K9 do ZEA. Przydało by się zbudować z Ukraińcami silniki do naszych przyszłych sprzętów.

mick8791
czwartek, 10 września 2020, 00:03

Niemcy to pragmatycy, a nie idioci. Robią biznes ale nie za wszelką cenę. Eksport do ZEA zablokowali ze względu na wojnę w Jemenie i dość niejasną rolę ZEA w tym temacie. Wcześniej sami eksportowali technikę wojskową do tego kraju.

Nikt
wtorek, 8 września 2020, 18:11

Albo silnik np. Iveco

Marcin
wtorek, 8 września 2020, 16:44

Może tak być. Kiedyś w Newcastle widziałem czołgi Challenger, stały koło fabryki, chyba czekały na modernizację. Teraz nic się tam nie dzieje, nie wiem czy jeszcze coś tam klepią.

han_
wtorek, 8 września 2020, 21:55

Stało się Brytyjczycy zrezygnowali z broni Pancernej

dropik
czwartek, 10 września 2020, 07:34

nie zrezygnowali . dyskusja się toczy ...

mick8791
czwartek, 10 września 2020, 00:04

Z niczego nie zrezygnowali. To bujda i podpucha wypromowana przez kilku idiotów. Opieraj się na faktach, a nie plotkach!

Tweets Defence24