Reklama
  • Wiadomości

MON podał listę firm, które staną do walki o kontrakt na okręty podwodne

Dzisiaj upłynął termin składania zgłoszeń do udziału w dialogu technicznym dotyczącym okrętu podwodnego nowego typu dla Marynarki Wojennej: - jednak z Hiszpanią i Szwecją, ale za to bez Turcji, Korei Południowej, Włoch no i oczywiście Rosji.

  • Flota okrętów podwodnych wymaga pilnej modernizacji fot. M. Dura
    Flota okrętów podwodnych wymaga pilnej modernizacji fot. M. Dura
  • W dialogu technicznym OPNT nie wezmą natomiast udziału Włosi z ich rosyjsko – włoską propozycją S1000 – fot. M.Dura
    W dialogu technicznym OPNT nie wezmą natomiast udziału Włosi z ich rosyjsko – włoską propozycją S1000 – fot. M.Dura
  • Hiszpanie z proponowanym przez nich okrętem S-80 wezmą jednak udział w dialogu technicznym na okręt podwodny dla naszej Marynarki Wojennej – fot. M.Dura
    Hiszpanie z proponowanym przez nich okrętem S-80 wezmą jednak udział w dialogu technicznym na okręt podwodny dla naszej Marynarki Wojennej – fot. M.Dura

Inspektorat Uzbrojenia przekazał nam informację, że do dialogu technicznego na okręt podwodny nowego typu dla Marynarki Wojennej przesłanych zostało pięć zgłoszeń z:

  • Grupy stoczniowej DCNS z Paryża - Francja;
  • Stoczni Navantia z Kartageny - Hiszpania;
  • Koncernu ThyssenKrupp Marine Systems GmbH z Kilonii – Niemcy;
  • Konsorcjum FMV i Kockums – zgłoszenie przesłane przez FXM – Szwedzka Agencję Promocji Exportu Technologii Wojskowych;
  • Administracji logistycznej do spraw obronnych FMV (Forsvarets Materielverk) ze Sztokholmu – Szwecja.

Jak widać tak naprawdę zgłosiły się cztery podmioty: DCNS (z okretem podwodnym Scorpene), Navantia (z okrętem podwodnym S-80), TKMS (najprawdopodobniej z okrętami podwodnymi typu 214 i 212A) i Kockums z FMV (z okrętem podwodnie A-26) – a więc wszyscy najważniejsi kandydaci, jacy wcześniej byli typowani do tego postepowania przez specjalistów.

Nie sprawdziła się natomiast informacja opublikowana przez Rzeczpospolitą, że w dialogu technicznym na nowy okręt podwodny dla Polski wezmą udział cztery państwa: Niemcy, Francja, Turcja i Korea Południowa.

Należy przy tym zaznaczyć, że nie wiadomo, czy tylko cztery wymienione powyżej podmioty wezmą udział w dialogu technicznym, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł „…sobie prawo zaproszenia do dialogu również podmioty, które nie odpowiedziały na niniejszą informację”. Może się więc jeszcze zdarzyć, że w dialogu wezmą udział przedstawiciele przemysłu południowokoreańskiego, tureckiego a teoretycznie nawet włoskiego z włosko - rosyjską propozycją budowy okrętu S1000.

Zgodnie z informacjami zawartymi w zaproszeniu do dialogu technicznego do zainteresowanych podmiotów zostaną teraz wysłane (lub już zostały) zapytania o informacje RFI (Request for Information). W odpowiedziach na RFI powinny się znaleźć dane pozwalające na ocenę możliwości spełnienia przez oferowany okręt podwodny wstępnie określonych wymagań.

Zasadniczym celem dialogu technicznego będzie jednak uzupełnienie informacji uzyskanej w czasie toczącej się od kilku lat fazy analityczno - koncepcyjnej, tak by można było przygotować zamówienie na trzy nowe okręty podwodne dla MW. Będzie już bowiem wtedy wiadomo: jaki zakres technologii jest możliwy do przekazania dla polskiego przemysłu obronnego, czy jest możliwość budowania/montażu OPNT w oparciu o polski potencjał przemysłowy, jakie są technologie krytyczne, jakie są uwarunkowania dotyczące logistycznego systemu wsparcia i eksploatacji oraz jaki jest optymalny harmonogram pozyskania okrętów.

Teraz pozostaje nam czekać, ponieważ dialog techniczny ma być prowadzony na przełomie lutego i marca br., chociaż i ten czas zgodnie z informacjami zawartymi w zaproszeniu do dialogu technicznego może być przedłużony. 

AKTUALIZACJA

W ostatniej chwili otrzymaliśmy z Inspektoratu Uzbrojenia dodatkową informację, że do dialogu technicznego zgłosiły się jeszcze następujące podmioty:

  • Spółka KENBIT Sp.j z Warszawy;
  • SAAB Polska z Warszawy;
  • Thales Polska Sp. z o.o. z Poznania;
  • KONGSBERG DEFENCE & AEROSPACE AS z Norwegii.

Natomiast szwedzka propozycja była uznana jako jedna: - FMV i Kockums

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama