- Wiadomości
MON podał listę firm, które staną do walki o kontrakt na okręty podwodne
Dzisiaj upłynął termin składania zgłoszeń do udziału w dialogu technicznym dotyczącym okrętu podwodnego nowego typu dla Marynarki Wojennej: - jednak z Hiszpanią i Szwecją, ale za to bez Turcji, Korei Południowej, Włoch no i oczywiście Rosji.
Inspektorat Uzbrojenia przekazał nam informację, że do dialogu technicznego na okręt podwodny nowego typu dla Marynarki Wojennej przesłanych zostało pięć zgłoszeń z:
- Grupy stoczniowej DCNS z Paryża - Francja;
- Stoczni Navantia z Kartageny - Hiszpania;
- Koncernu ThyssenKrupp Marine Systems GmbH z Kilonii – Niemcy;
- Konsorcjum FMV i Kockums – zgłoszenie przesłane przez FXM – Szwedzka Agencję Promocji Exportu Technologii Wojskowych;
- Administracji logistycznej do spraw obronnych FMV (Forsvarets Materielverk) ze Sztokholmu – Szwecja.
Jak widać tak naprawdę zgłosiły się cztery podmioty: DCNS (z okretem podwodnym Scorpene), Navantia (z okrętem podwodnym S-80), TKMS (najprawdopodobniej z okrętami podwodnymi typu 214 i 212A) i Kockums z FMV (z okrętem podwodnie A-26) – a więc wszyscy najważniejsi kandydaci, jacy wcześniej byli typowani do tego postepowania przez specjalistów.
Nie sprawdziła się natomiast informacja opublikowana przez Rzeczpospolitą, że w dialogu technicznym na nowy okręt podwodny dla Polski wezmą udział cztery państwa: Niemcy, Francja, Turcja i Korea Południowa.
Należy przy tym zaznaczyć, że nie wiadomo, czy tylko cztery wymienione powyżej podmioty wezmą udział w dialogu technicznym, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł „…sobie prawo zaproszenia do dialogu również podmioty, które nie odpowiedziały na niniejszą informację”. Może się więc jeszcze zdarzyć, że w dialogu wezmą udział przedstawiciele przemysłu południowokoreańskiego, tureckiego a teoretycznie nawet włoskiego z włosko - rosyjską propozycją budowy okrętu S1000.
Zgodnie z informacjami zawartymi w zaproszeniu do dialogu technicznego do zainteresowanych podmiotów zostaną teraz wysłane (lub już zostały) zapytania o informacje RFI (Request for Information). W odpowiedziach na RFI powinny się znaleźć dane pozwalające na ocenę możliwości spełnienia przez oferowany okręt podwodny wstępnie określonych wymagań.
Zasadniczym celem dialogu technicznego będzie jednak uzupełnienie informacji uzyskanej w czasie toczącej się od kilku lat fazy analityczno - koncepcyjnej, tak by można było przygotować zamówienie na trzy nowe okręty podwodne dla MW. Będzie już bowiem wtedy wiadomo: jaki zakres technologii jest możliwy do przekazania dla polskiego przemysłu obronnego, czy jest możliwość budowania/montażu OPNT w oparciu o polski potencjał przemysłowy, jakie są technologie krytyczne, jakie są uwarunkowania dotyczące logistycznego systemu wsparcia i eksploatacji oraz jaki jest optymalny harmonogram pozyskania okrętów.
Teraz pozostaje nam czekać, ponieważ dialog techniczny ma być prowadzony na przełomie lutego i marca br., chociaż i ten czas zgodnie z informacjami zawartymi w zaproszeniu do dialogu technicznego może być przedłużony.
AKTUALIZACJA
W ostatniej chwili otrzymaliśmy z Inspektoratu Uzbrojenia dodatkową informację, że do dialogu technicznego zgłosiły się jeszcze następujące podmioty:
- Spółka KENBIT Sp.j z Warszawy;
- SAAB Polska z Warszawy;
- Thales Polska Sp. z o.o. z Poznania;
- KONGSBERG DEFENCE & AEROSPACE AS z Norwegii.
Natomiast szwedzka propozycja była uznana jako jedna: - FMV i Kockums
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133