Myśliwiec Mirage 2000, należący do Indyjskich Sił Powietrznych, wylądował w ramach ćwiczeń na drodze ekspresowej Yamuna, która łączy stolice kraju Delhi i słynące z mauzoleum Taj Mahal miasto Agra. Ta nowa droga (oddana do użytku w 2012 r.) jest jedną z niewielu tras w Indiach, których jakość pozwala na prowadzenie z nich operacji lotniczych. Biorący udział w teście samolot Mirage 2000H wystartował z jednej baz w centralnych Indiach i wylądował na uprzednio przygotowanym odcinku drogowym po wykonaniu pierwszego przelotu próbnego na wysokości 100 metrów. Trasa została przygotowana do operacji lotniczej przez personel z Bazy Sił Powietrznych Agra, który dostarczył konieczne zaplecze, takie jak systemy naprowadzania, pojazdy ratunkowe, czy osoby zajmujące się odstraszaniem ptaków. Na razie nie wiadomo, czy Indie planują dalsze testy na drodze Yamuna.
Zaledwie kilka dni temu Indyjskie Siły Powietrzne zapowiedziały, że chcą wykorzystywać drogi publiczne jako zapasowe lotniska dla myśliwców na wypadek wojny, o czym pisaliśmy na łamach Defence24.pl. Pierwszy taki odcinek przystosowany do działań samolotów bojowych ma powstać na drodze ekspresowej Agra – Lucknow.
Koncepcja Drogowych Odcinków Lotniskowych na przykładzie Polski również była już opisywana na naszych łamach.
Andrzej Hladij
cccp-y
dno to magister+najgorszy premier IIIRP bo kupili F-16 z fabryki w texasie zamiast Gripena z montowni w Mielcu.
Typhoon
a żebyś wiedział
AFGAN
W latach 90-tych nasze lotnictwo w miarę regularni trenowało działania z DOL, jednak po wprowadzeniu F-16 i wejściu do NATO popadliśmy w samozachwyt i ogłosiliśmy że nic na nie zagraża. Zastanawiam się tylko gdzie wylądują wracające z misji bojowej nasze F-16, kiedy bazy w Krzesinach, Łasku, Mińsku Mazowieckim i Malborku zostaną przeorane lub zaminowane Iskanderami wystrzelonym z Kaliningradu.
Typhoon
Indie potrafią. U nas nadal nikt nie kuma i nic w tym kierunku się nie robi. Co tu się dziwić. Wszyscy znajdują się w stanie snu o tomahawkach i F-35
gregor
Bo tylko wsioki startują z ulic bo to w Indiach nawet autostradą nie można nazwać a my mamy lotnisko w każdym powiecie :)
jasio
W Polsce każda droga ekspresowa czy autostrada ma odcinek zarezerwowany dla DOL, nie siej taniej propagandy...
TRHTRH
Ależ się robi , wystarczy trochę poczytać.
magazynier
A Nasi Eksperci milczą? Przecież F-16 też wyląduje na DOL( zostało ich trochę po PRL). Pytanie do Naszych Ekspertów jakie jest prawdopodobieństwo, że wystartuje?
Swiatowid
W polsce nikomu nic sie nie chce. W MON mysla ze ameryka ich obroni. Tylko ze ameryka daleko a ruscy za miedza. Ale MON ma plany jak uciekac z polski w razie akcji W. Tp doktryna polskiego MON !
Swiatowid
W polsce nikomu nic sie nie chce. W MON mysla ze ameryka ich obroni. Tylko ze ameryka daleko a ruscy za miedza. Ale MON ma plany jak uciekac z polski w razie akcji W. Tp doktryna polskiego MON !
nowy
zobaczcie najpierw w przepisach jaki maksymalnie długi odcinek autostrady bez zakrętów w polsce może byc bo według tego badziewia je budowano] a po drugie to mamy pseudo autostrady tylko o 2 pasach ruchu w jednym kierunku
Steve
Jak wyglądają możliwości polskiego lotnictwa w tej kwestii? Możemy szybko przystosować nasze autostrady?
Draco
Jak w Polsce wylądować na autostradzie jak dookoła są te cholerne ekrany. Chyba modelem...
Piotr Kraczkowski
Podnoszony jest problem kosztów utrzymania takich odcinków dróg nadających się na pasy startowe. Wydaje się, że najlepiej mieć jak najwięcej takich odcinków i pielęgnować je tak samo jak pozostałe drogi. W pobliżu takiego odcinka warto natomiast zakopać trochę materiału budowlanego, który w razie wojny pozwoliłby dokonywać niezbędnych napraw nawierzchni. ___Eurofightery nie są tak wrażliwe na piasek na pasie startowym jak F-16. Powinniśmy przechodzić na Eurofightery i powoli wygaszać program F-16. Eurofightery są po prostu nasze, europejskie.
Flanker
"W pobliżu takiego odcinka warto natomiast zakopać trochę materiału budowlanego, który w razie wojny pozwoliłby dokonywać niezbędnych napraw nawierzchni...." Zdarzyło mi sie przeczytać kilka pańskich komentarzy, które często wywoływały uśmiech na ustach i odczucie lekkiego zakłopotania, ale ten chyba bije wszystkie. Komentarze są pisane dla żartu, czy (o zgrozo) na poważnie? Nie wiem co gorsze.
fx
Ty sobie kup rowerek i przestań BREDZIĆ. Czy ty jesteś normalny czy tylku uciekłeś na kilka chwil z Tworek ? Wszędzie cię pełno i bredzisz z czego mają ubaw ludzie co cokolwiek wiedzą o militariach. Nasze F-16 z palcem w tyłku mogą lądować na autostradach tylko po co aby tobie się podobało. https://www.youtube.com/watch?v=7jwdRL9L_MQ
edi
Amerykanie przyzwyczajeni są do działań swoich samolotów z dobrze przygotowanych lotnisk, gdzie drogi startowe i kołowania są systematycznie czyszczone. Mimo tego i zdecydowanego odsunięcia w F-16 ku tyłowi mocno spłaszczonego i przylegającego do kadłuba samolotu wlotu powietrz a do silnika, wyposażono go dodatkowo w specjalne zasłony utrudniające zasysanie przypadkowych nieczystości z pasa startowego. F-16 spokojnie może startować z autostrad a czyszczenie pasa powoduke większa żywotność silników. Myślisz że Mig 29 czy Eurofighter startujący z nieprzygotowanego lotniska niczego nie zassie ? Zresztą poczytaj o awaryjności tej europejskiej konstrukcji i jaki jest koszt jej utrzymania o czym pisali niedawno Niemcy.
Typhoon
I prawidłowa a u nas Poza KONCEPCJĄ nic więcej nie ma. Bla bla bla
hp7
Czy indyjską autostradę przedziela po środku drut kolczasty ??
rapid
może to granica Chińsko-Indyjska ?
Levi
Albo czy ma zainstalowane po bokach ekrany dzwiekochlonne?