Reklama
  • Wiadomości

Holandia i Luksemburg wspólnie kupują maszyny MRTT. Polska dołączy do projektu?

Holandia i Luksemburg zdecydowały o zakupie dwóch samolotów Airbus A330 MRTT zdolnych do pełnienia roli tankowca i samolotu transportowego. Maszyny będą własnością NATO i mają stacjonować w bazie lotniczej w Eindhoven. „Belgia, Niemcy, Norwegia i Polska zamierzają dołączyć do porozumienia w dalszym czasie” - podaje holenderski resort obrony.

Fot. Laurent ERRERA CC BY-SA 2.0
Fot. Laurent ERRERA CC BY-SA 2.0

28 lipca przedstawiciele rządów Holandii oraz Luksemburga podpisali umowę na zakup dwóch samolotów MRTT (Multi-Role Transport-Tanker) Airbus Defence A330, które mają być dostarczone od 2020 roku. Będą stacjonowały w bazie lotniczej w Eindhoven, stanowiąc własność NATO. Dlatego też oprócz Europejskiej Agencji Obrony (EDA) i organizacji OCCAR w ich kupno zaangażowana jest agencja NATO Support and Procurement Agency (NSPA).

Czytaj także: Francja zamawia osiem tankowców powietrznych Airbus A330 MRTT

Pomimo tego, że samoloty będą własnością NATO to tylko Holandia i Luksemburg będą miały wyłączne prawa użytkownika. Oprócz samego zakupu samolotów projekt MRTT obejmuje również ich utrzymanie oraz wdrażanie operacyjne. W związku z tym, że Holandia jest państwem wiodącym, to na niej będzie ciążyć obowiązek rejestracji A330 MRTT oraz monitorowania ich stanu. Oczekiwana długość działania operacyjnego samolotu została określona na 30 lat, zaś budżet inwestycyjny został oszacowany pomiędzy 250 mln a mld euro. 

Porozumienie podpisane przez Holandię i Luksemburg zostało ujęte w liście intencyjnym i może stanowić pierwszy etap rozwoju floty samolotów transportowo-tankujących NATO. Według holenderskiego resortu obrony "Belgia, Niemcy, Norwegia i Polska zamierzają dołączyć do porozumienia w dalszym czasie". W kwietniu 2014 roku kilka państw Unii Europejskiej i NATO (Niemcy, Belgia, Holandia, Polska, Hiszpania, Norwegia) zgłosiło chęć wspólnego kupna 8 samolotów klasy MRTT.

W komunikacie Holendrów podkreśla się, że jeśli pozostałe państwa podpiszą umowy na kupno dodatkowych samolotów ich cena jednostkowa (dotycząca m.in. prac projektowych) się zmniejszy, gdyż zostanie podzielona na wszystkie państwa. Docelowo w Eindhoven może stacjonować do ośmiu A330 MRTT i tyle też maszyn może maksymalnie pozyskanych w ramach tego projektu, jeśli również inne kraje zgłoszą akces. Koszty i zakres udziału personelu mają być zależne od zapotrzebowania danych państw. 

Samolot transportowo-tankujący to maszyna posiadająca możliwość zarówno transportu ładunków, ludzi jak i uzupełniania paliwa innym samolotom. Zwykle maszyna tej klasy posiada możliwość instalowania różnych modułów w kadłubie, co umożliwia spełnianie różnych wymagań klientów. Kupowany Airbus A330 wyposażony jest w dwa silniki o ciągu 320kN każdy, dzięki czemu jego maksymalny zasięg wynosi niemal 15 tys. km, a jego pułap operacyjny sięga 13 tys. m. Załoga składa się z trzech osób: dwóch pilotów i operatora tankowania. Przy czym w konfiguracji samolotu tankowania powietrznego A330 MRTT przenosi 111 ton paliwa dzięki wykorzystaniu elementów kadłuba samolotu pasażerskiego.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama