- Wiadomości
Grecka triera po remoncie weszła do linii
W Grecji zakończono remont kopii starożytnej triery „Olympias”, która została wyremontowana przez kadrę i inżynierów greckiej marynarki wojennej w bazie sił morskich na wyspie Salamina.
„Olympias” to replika starożytnego okrętu, której budowa rozpoczęła się w maju 1985 r. Jednostka została wprowadzona do linii w lipcu 1987 r. Grecy zbudowali pełnowymiarową i dokładną kopię greckiej triery, która stała się etatową jednostką reprezentacyjną marynarki wojennej. Jej załoga składa się najczęściej ze 170 podoficerów i kadetów akademii morskiej, którzy uczą się rzemiosła żeglarskiego. Grecka marynarka wojenna chce również organizować załogi „obywatelskie”, w których wioślarze byliby dobierani z cywilnych ochotników.
Triera jest ważnym elementem nawiązującym do wielkiej tradycji sił morskich Grecji. Takie same okręty jak „Olympias”, 29 września 480 p.n.e. rozbiły bowiem wielką flotę perską w Bitwie pod Salaminą – uważaną za jedną z najważniejszych starć w historii.
Grecy odtworzyli jednostkę pływającą o długości 36,9 m, szerokości 5,5 m, zanurzeniu 1,25 m i wyporności 35 t. Zgodnie z nazwą jest to tzw. trójrzędowiec, czyli okręt wyposażony w trzy rzędy wioseł. Budowano go z drewna sosnowego, co zapewniało wytrzymałość przy niewielkim ciężarze. Triera była jednostką specjalnie przystosowaną do działań przybrzeżnych, bardzo zwrotną i szybką - przy dobrym wietrze mogła się poruszać z prędkością do 10 w. Sam maszt z żaglem był jednak demontowany i chowany pod pokład przed każdą bitwą.
Głównym uzbrojeniem triery był ważący 200 kg taran o długości 2 m, cały pokryty metalem. To właśnie z jego pomocą uderzano w burtę wrogich jednostek topiąc je lub unieruchamiając – poprzez połamanie wioseł.
Na każdej trierze znajdował się ponadto oddział ciężkozbrojnych hoplitów oraz łuczników. W przypadku gdyby doszło do bezpośredniej walki pomoc stanowili również wioślarze, którzy byli wolnymi ludźmi i mieli prawo posiadać broń. Do walki mogło wiec stanąć jednocześnie nawet dwustu ludzi.
Okręt przeszedł już próby morskie odbywając rejs pod żaglami i został zacumowany w Muzeum Morskiej Tradycji przy nabrzeżu Faliaro w Atenach. Jest to zrozumiałe, ponieważ „Olympias” ma również bardzo duże znaczenie w pracach naukowych w ramach tzw. archeologii eksperymentalnej.
Już od momentu podjęcia decyzji o odbudowie triery zaczęto bowiem badania nad technikami szkutniczymi, później eksperymentowano przy samych pracach stoczniowych oraz już po zwodowaniu okrętu. Posiadając pełnowymiarową kopię triery można było poznać możliwości manewrowe jednostki, warunki bytowe załogi i zrozumieć w praktyce taktykę wykorzystywaną podczas bitew morskich.
„Olympias” pełni również funkcję reprezentacyjną. Jako jedyny, znajdujący się w linii okręt tej klasy jest on często zapraszany na różne imprezy – w tym międzynarodowe. To właśnie na jego pokładzie w 2004 r. został przetransportowany płomień olimpijski w czasie igrzysk w 2004 r.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133