Serbia otrzymała "prezent" z Rosji: zmodernizowane T-72 i BRDM

26 maja 2021, 14:31
and_7466_1621759756_1621766765
Fot. MO Serbii
Reklama

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Serbii, dostarczone została druga, główna partia ciężkich wozów bojowych zakupionych w Rosji na potrzeby serbskiej armii. W ręce serbskich żołnierzy trafiło m.in. kilkadziesiąt opancerzonych samochodów rozpoznawczych BRDM-2MS i czołgów podstawowych T-72B1MS "Biały Orzeł".

W czasie uroczystej ceremonii przekazania dostarczonego przez rosyjską zbrojeniówkę sprzętu wojskowego udział wziął wicepremier i minister obrony dr Nebojša Stefanović oraz szef sztabu generalnego serbskich sił zbrojnych gen. Milan Mojsilović. W uroczystości wzięli również udział sekretarz stanu i wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej gen. armii Nikołaj Pankow i wiceminister obrony generał pułkownik Alexander Fomin, a także rosyjski ambasador Aleksander Botsan-Charczenko. Nowe wozy przedefilowały przed zgromadzonymi dygnitarzami, którzy następnie mieli okazję zapoznać się z nimi z bliska.

Według informacji przekazanych przez serbski resort obrony, w ramach rosyjskiej darowizny dla tego kraju o łącznej wartości 75 mln euro przekazanych miało zostać łącznie 30 egzemplarzy BRDM-2MS oraz 30 egzemplarzy T-72B1MS. Transakcja ta została sfinalizowana na podstawie porozumienie zawartego przez prezydentów Vucica i Putina w Soczi. Dostawy pierwszych BRDM i czołgów miały miejsce odpowiednio w lipcu 2019 i listopadzie 2020 roku, było to 10 transporterów i 11 T-72. Wynika z tego, że obecnie przekazanych zostało kolejnych 20 i 19 egzemplarzy tych pojazdów.

BRDM-2MS to rosyjska modernizacja opancerzonego samochodu rozpoznawczego BRDM-2, przygotowana na potrzeby serbskiej armii. Jej głównym celem jest dostosowanie pojazdu do wymagań współczesnego pola walki. W jej ramach dotychczasowy napęd wymieniono na nowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM, dzięki czemu wóz może osiągnąć prędkość 100 km/h. Wzmocniona została także odporność balistyczna, poprzez wprowadzenie dodatkowych modułów opancerzenia, zainstalowano też dodatkowe drzwiczki na bokach kadłuba dla załogi. Świadomość sytuacyjną poprawia sześć kamer termowizyjnych zamontowanych dookoła kadłuba, a także panoramiczny przyrząd obserwacyjny dowódcy zainstalowany na stropie wieżyczki. Pomimo wprowadzonych modyfikacji wóz zachował zdolność do pływania, a ponadto jego masa została nieco zmniejszona (do 6900kg.).

T-72B1MS to zmodernizowana wersja czołgu podstawowego T-72B1 o eksportowej nazwie "White Eagle" opracowana i realizowana przez rosyjską spółkę UralWagonZawod (UWZ). Główny nacisk położono na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi oraz precyzji prowadzonego ognia. W związku z tym czołg w tej wersji  został wyposażony w nowy, dzienno-nocny celownik działonowego PN-72U Sosna-U oraz celownik panoramiczny dowódcy PKP-72 Sokole Oko z termowizorem trzeciej generacji. Dodatkowe wyposażenie stanowi m.in.: autotracker, system nawigacji satelitarnej GLONASS, system autodiagnostyczny kadłuba oraz pomocnicza jednostka napędowa (APU). Na zakup tych czołgów jak dotąd zdecydował się Laos, Mjanma i Serbia, a nieoficjalnie także Nikaragua i Urugwaj, a swoje zainteresowanie nim wyraził także Wietnam.

Obecnie na uzbrojeniu serbskich wojsk lądowych ma znajdować się ok. 212 egzemplarzy czołgów podstawowych z rodziny M-84 (w różnych wersjach) i 63 T-72A (z czego 13 do szkolenia, a 48 w rezerwie) oraz 32 egzemplarze BRDM-2 (oraz od 22 do 40 w rezerwie). Pozyskanie partii T-72B1MS pozwoli najprawdopodobniej na uzbrojenie kolejnego batalionu czołgów, a zmodernizowane BRDM-2 prawdopodobnie zastąpią standardowe wozy tego typu w pododdziałach rozpoznawczych. Pozwoli to na znaczące zwiększenie potencjału serbskiej armii w zakresie broni pancernej i bojowego rozpoznania.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 120
Reklama
Litości
piątek, 28 maja 2021, 07:17

Serbia się cieszy że ma śmieci w armii No ale na cywilów wystarczy

Niuniu
czwartek, 27 maja 2021, 22:29

Kosowo ma roszczenia terytorialne wobec Serbii. To tak dla przykładu. jak się przyjżeć Bośni i chercegowinie to też konflikt o serbską część się XIX wieku i od czasu do czasu wybucha z nową siłą. Serbia dostała w sumie sporo sprzętu od Rosji i Chin. Teraz Chorwacja wyciąga rękę po darowiznę do NATO w tym Polski. zapewne coś im kapnie ale będzie dużo więcej kosztowało. W tym Nas.

Robert
czwartek, 27 maja 2021, 17:18

Ciekawe co chcą w zamian

Reo
niedziela, 30 maja 2021, 22:14

Obstawiam żeby Serbia trzymała się z dala od zachodu.

Pytanie
czwartek, 27 maja 2021, 16:10

Po co Srbii tyle sprzętu, przecież żaden z sąsiadów nie ma roszczeń terytorialnych wobec tego kraju. Za to Serbii maży się dominacja na terenie byłej Jugosławi. Czyżby nowa wojna na Bałkanach?

Trzcinq
czwartek, 27 maja 2021, 20:28

Doświadczeni historią niedawna muszą

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:16

Jak chca ponownie stracić wiekszość armii i prosic o kapitulację ich problem.

Heraklit
sobota, 5 czerwca 2021, 00:20

pobożne życzenia etatowego aktywu SBU :))))). napiszcie to Serbom i Putinowi :))))), a nie Polakom i liczcie, że nie kopnie was zdziwko :)) nigdy, nie wchodzi się do tej samej wody :))))

Kom
czwartek, 27 maja 2021, 16:48

Gdybyś za sąsiadów miał albańczyków i Chorwatów to byś się zrobił na wszelki wypadek.

skryba
czwartek, 27 maja 2021, 11:35

Podobną modernizację BRDM robiły Siemianowice 15 lat temu, ciekawe dlaczego PGZ przespał tę okazję. A modernizacja T-72 w wersji malezyjskiej była dobrą okazją dla Łabęd.Ale w tym PGZ same biznesowe niemoty.

Genio
środa, 26 maja 2021, 22:03

A dlaczego nam nie dali? Jeszcze nie zasłużyliśmy? Przecież nasz rząd tyle robi aby rozbić jedność UE

Wojciech
czwartek, 27 maja 2021, 11:54

Chyba Merkel

yar
czwartek, 27 maja 2021, 08:42

"Przyjażń" z Rosją już przerabialiśmy. Ja nic nie chcę dostawać od Rosji! NIC!

Pearl
czwartek, 27 maja 2021, 14:06

To już nie ta Rosja.

fo
piątek, 28 maja 2021, 01:17

racja, dziś jest gorsza

Box123
piątek, 28 maja 2021, 00:20

Nie? Putin powiedział wprost, że największą tragedią był upadek TEJ Rosji

biały
czwartek, 27 maja 2021, 10:06

to przestań używać benzyny i gazu , bo spora część tych surowców jest z Rosji

GB
czwartek, 27 maja 2021, 12:16

Za gaz płacimy, nie dostajemy go za darmo.

Wojciech
czwartek, 27 maja 2021, 11:58

Co ma piernik do wiatraka. Jakbym mógł dawno bym znalazł inną alternatywę a tego co umowy podpisywał z więzienia bym nie wypuścił

Trzcinq
czwartek, 27 maja 2021, 20:29

I nad ogniskiem obiady rodzinie byś robił

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:17

Nie, kupiłbym chocby tańszy z USA czy kataru, gazu na rynku jest pod dostatkiem:))

niedziela, 30 maja 2021, 13:46

Serio? A jak go odbierzesz?

Meroj
czwartek, 27 maja 2021, 08:37

Ty piszesz z niemiec? Tam jak widac też sponsorują antypolską propagandę tak jak i w Rosji

Prawda
czwartek, 27 maja 2021, 06:19

A tęczowi marksiści rozbijają jedność NATO

środa, 26 maja 2021, 22:16

Tylko dobra Rosja "daje" :) W normalnych krajach niema nic za darmo.

Herr Wolf
czwartek, 27 maja 2021, 06:39

W " normalnych " daje się puste papierki z odsetkami nie do spłacenia a następnie przejmuje się dany kraj z inwentarzem niewolników..!

Trol
czwartek, 27 maja 2021, 09:11

Rosyjski kolego, a kiedy oddacie polskie setki tysięcy dzieł sztuki zrabowane z Polski? Dzięki tym pustym pspierkom z uni nie jest mi wstyd teraz przyjmować w Polsce kolegów z Niemiec czy nie jest dla mnie szokiem jechać za granicę przytłoczony tym jak tam jest a jak było kiedyś u nas. Kiedyś Węgry do Polski to był high end. Dziś Węgry to taki biedny kuzyn Polski.

jojo
czwartek, 27 maja 2021, 16:41

A zdajesz sobie parowo sprawę że koszty uczestnictwa i tego co dostaliśmy z UE się praktycznie równoważą ? A od następnej perspektywy budżetowej będziemy dopłacać ? Zresztą obecna uebi ZSRR to jeden pies , tyle że uni brakuje że 20-30 lat do rozpadu. .. pierw będzie bieda i wojna domowa ..... Tak to już jest jak rządzi zlewaczala banda

Jorge
czwartek, 27 maja 2021, 18:30

Wystarczy że rozlicza rzetelnie tranzakcje rubla transferowego po prawdziwym kursie

szymek12321
czwartek, 27 maja 2021, 10:03

Biedny jesteś, bo nie byłeś nawet na Węgrzech.

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 10:32

Masz na myśli wille kumpli Orbana? Pojeździj sobie po Węgrzech to zobaczysz "przepych". Węgry to nie Budapeszt.

yar
czwartek, 27 maja 2021, 08:44

Tak robi Rosja? Uzależnia od siebie i bierze co chce? Przykłady? Białoruś, Wenezuela, Syria. I byłe republiki ZSRR. A jak ktoś nie chce "ruskiego mira" to się go zbrojnie najeżdża - jak Gruzję czy Ukrainę!

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 08:21

To rodzaj skoro puste, a nie kisisz w portfelu.

Bini
środa, 26 maja 2021, 19:55

Brzmi o mocy 150 koni to mój fiot może tyle.

Herr Wolf
czwartek, 27 maja 2021, 06:40

To co tu jeszcze robisz zostań aktorem..

Wania
środa, 26 maja 2021, 19:39

Znając Rosję to czołgi są w wersji eksportowej, więc wszystko mają w słabszej wersji. Fankluby zawsze twierdzą, że sprzęt rosyjski, który właśnie przegrywa jest w okrojonej eksportowej wersji. Więc już można podsumować - złom.

zeneq
czwartek, 27 maja 2021, 04:18

Parafrazując - darowanym czołgom nie zagląda się pod pancerz. Lepiej dla ich żołnierzy czy gorzej że mogą mieć osłonę za friko?

John
środa, 26 maja 2021, 22:03

Podobnie jak Abrams dla odbiorców zagranicznych

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:29

Jedynie dla Iraku, pozostałe są porównywalne z wersjami dla USA.

czwartek, 27 maja 2021, 11:10

No to fajnie te super abramsy w Jemenie wypadły. Super czołgi, no super.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:20

No popatrz stracili chyba 8 sztuk, kilkanascie uszkodzonych, łacznie 20. Ale za to jak "cudownei" wypadłły T-72( sama Syria to ponad 300 zniszczonych bezpowrotnie).

Orange
czwartek, 27 maja 2021, 09:27

No chyba nie. Poszukaj

Alaris
czwartek, 27 maja 2021, 16:20

No chyba tak. Czołgi dla Maroko, AS i Tajwanu są w większości tożsame z abramsami USA, za wyłączeniem pancerza z uranu i Trophy ( Tajwan). No i Kuwejt ale ten ma swoją unikalną wersję

Trzcinq wyjaśnia
czwartek, 27 maja 2021, 20:30

No to się tam sprawdziły bez kitu przykład dałeś

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:23

M1A1 sprawdzily sie w Iraku, M1A2 Saudów w Jemenie (zaledwie 8 straconych), zreszta patrząc co M1A1 robiły z irackimi czołgami....

niedziela, 30 maja 2021, 13:46

50 saudowie utracili.

Szept
czwartek, 27 maja 2021, 12:16

Na pewno nie, Davien jak zwykle fantazjuje.

Herr Wolf
czwartek, 27 maja 2021, 06:40

...i nie tylko!

Swój
środa, 26 maja 2021, 19:28

Niech jadą na Kursk może drony tam nie dociągną he he to już zlom

Mundurowy
środa, 26 maja 2021, 18:48

Serbia.. przez kogo wybuchła 1 wojna światowa.. kto był sojusznikiem?

Urlyk
czwartek, 27 maja 2021, 18:39

No raczej nie przez Serbię

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:24

Dokładnei przez Serbię i Rosje wspierającą Serbów z Czarnej Reki.

Herr Wolf
czwartek, 27 maja 2021, 06:43

Jak poprosisz to ci powiem kto wywołał 1ws i kolejne..

yar
czwartek, 27 maja 2021, 08:47

W jednym i drugim przypadku to Rosja mocno się przyczyniła. Więc może lepiej zamilcz..

Orange
czwartek, 27 maja 2021, 09:28

Doczytaj bo bzdury piszesz

Wawiak
czwartek, 27 maja 2021, 10:54

17.09.1939 realizacja paktu Ribbentrop-Mołotow. W przypadku II Wojny Światowej ZSRS jest WSPÓŁWINNE z Niemcami. To jest fakt, a nie interpretacja - i pozostanie nie, choćby całek "kierownictwo" Rosji zbiorowo na uszach stanęło.

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 08:22

Lepiej nic nie mów. Mieliśmy już próbki.

Trzcinq
środa, 26 maja 2021, 19:13

Przez państwa centralne?

sfgh
czwartek, 27 maja 2021, 07:38

Nie, przez plemię handlowe które chciało dobrać się do ziemi Palestyńczyków...

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:01

A nie przypadkiem z powodu morderstwa arcyksiecia Franciszka Ferdynanda i nieprzejednanej postawy Rosji?

Herr Wolf
czwartek, 27 maja 2021, 06:41

Tak uczą w USA!

y
czwartek, 27 maja 2021, 08:48

Tak uczą w normalnych szkołach. Rozumiem, że w Rosji macie historię "alternatywną"?

Łowca A alfabetów
czwartek, 27 maja 2021, 09:29

To tylko iskra była a same przyczyczyny są zgoła inne ale w USA tak was uczą

GB
czwartek, 27 maja 2021, 12:17

A czego ciebie uczą w Rosji?

Pumpernikiel
czwartek, 27 maja 2021, 00:29

No tak, bo konflikty kolonialne Niemiec, Anglii i Francji, spór o strefę wpływów na Bałkanach i wyścig zbrojeń (dodajmy do tego animozje pomiędzy Cesarstwem Niemieckim i III Republiką, związane z proklamowaniem tego pierwszego) to tylko i wyłącznie wina Rosji xddd

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:31

Naprawdę polecam poduczyc sie realnej historii a nie tej kremlowskiej.

Pumpernikiel
czwartek, 27 maja 2021, 09:49

To chyba Ty w śmieszny sposób spłaszczać tak wielopoziomowy problem, jakim był wybuch pierwszej wojny światowej, do ,,eee Panie, to wina ruskich''

Daniel
czwartek, 27 maja 2021, 09:41

Kolego Davien - bardzo szanuję Kolegę za ogrom wiedzy i obiektywne spojrzenie na wiele tematów. Ale tutaj akurat prawda jest rozmyta. Polecam poczytać relacje zwykłych ludzi z tamtego okresu. Wszystkie kraje i społeczeństwa szykowały się do wojny, świat szedł na zderzenie. Główną, ale nie jedyną przyczyną był bardzo dynamiczny wzrost znaczenia zjednoczonych Niemiec w skali globalnej i brak miejsca dla nich przy podziale kolonii - wszystko już było podzielone. Większość ludzi myślała, że wojna będzie wyglądała tak jak ta francusko-prusko z 1870 - góra kilka miesięcy walk manewrowych, może jakieś oblężenie - i koniec. Nikt nie spodziewał się, że potrwa to tyle i zginie 20 mln żołnierzy. Rosja oczywiście też bardzo liczyła na zyski - głównie na Bliskim Wschodzie i Bałkanach (kosztem Turcji i Austro-Węgier).

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 12:26

Panie Daniel IWŚ wybuchła bo niejaki Gawriło Princip strzelił do Franciszka Ferdynanda , teraz zobacz kto wspierał Czarna ręke. A potem to był wzajemny łańcuch sojuszy i powiazań, wypowiadanie wojny jeden drugiemu i tak IWŚ ogarneła cała Europę.Nawiasem mówiąc zobacz dlaczego Niemcy przystapiły do IWŚ co pociagneło za sobą Francje i UK

niedziela, 30 maja 2021, 13:54

Mylisz przyczynę ze skutkiem, ale to nic nowego. Nie masz po prostu zielonego pojęcia o tym co spowodowało wybuch I wojny. Nie masz pojęcia o tym że akurat rosja to w tym momencie była najmniej zainteresowana jej wybuchem.

ret
czwartek, 27 maja 2021, 12:17

Daremny trud. Kolega Davien ma czarno-biały świat. Jak z filmów z Busterem Keatonem. U niego jest tylko jeden negatywny bohater.

Trzcinq
czwartek, 27 maja 2021, 09:29

To ja radzę wrócić do nauki bo braki u was wielkie

trzcinq
środa, 26 maja 2021, 22:09

Bezpośrednią przyczyną i owszem, to była iskra która jak nie wtedy to gdzie indziej by rozpętała zawieruchę wojenną. Głównymi winowajcami są państwa zachodnie a gdzieś w tym wszystkim zaplatał się konflikt habsbursko-rosyjski rabi Davien. Oj słabo u was ze szkolnictwem. Ja wiem że za wszystko wg ciebie odpowiada Rosja ale to się nazywa rusofobia. Idź do lekarza

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:36

Ok to darmowa lekcja realnej historii: 1914r Gawriło Princip z wspieranej przez Serbie i Rosję organizacji Czarna Reka strzela do Franciszka Ferdynanda. Serbia dostaje Austiackei ultimatum, Rosja ogłasza ze będzie bronić Serbii Austro Węgry wupowiadają wojnę jedynie Serbii na co Rosja ogłasza pełna mobilizację Niemcy daja Roji ultimatum, ktre ta olewa, Francja ogłasza pełna mobilizację, Niemcy wypowiadają wojne Rosji i póznij Francji, Potem po inwazji Belgii i ultimatum wojne wypowiada UK i Belgia. No i Austro-Wegry wypowiadają wojne Rosji w odpowiedzi na jej działania. UPS znowu Rosja i Niemcy w centrum:))

sfgh
czwartek, 27 maja 2021, 07:40

Generalnie w Europie kiepsko jest ze szkolnictwem bo zafałszowuje się przyczyny wybuchu I i II WS. Tylko Chińczycy piszą otwartym tekstem kto jest winien.

Trzcinq
czwartek, 27 maja 2021, 09:30

Buahahahhahahatonzmieniacie historie. Za wojnę północ południe też rosjanie odpowiadają co?

GB
czwartek, 27 maja 2021, 12:18

Za koklusz i grypę oczywiście też.

Fanklub Daviena i GB
środa, 26 maja 2021, 19:21

Z powodu niesprawiedliwego podziału światowych zasobów i rynków zbytu w wyniku brytyjskiego i francuskiego kolonializmu? IIIWŚ też z tego powodu wybuchnie jak USA nie ustąpią, bo nie może być tak by 4% ludności zużywało 25% światowych surowców i produkowało 25% światowych śmieci i odpadów! :D

środa, 26 maja 2021, 22:17

Skoro ich stać to mogą. Dlaczego Rosja zamiast konsumować woli sprzedawać?

Olo
czwartek, 27 maja 2021, 07:42

Bo Rosja na wszystko sama musi zarobić a Amerykanie żyją na kredyt i za cudze pieniądze.

Trol
czwartek, 27 maja 2021, 09:17

Rosja zarobić? Oni sprzedają jedynie to co wygrzebia w ukradzionej innym ziemi. Połowa exportu Rosji to węglowodory. A handlują też złotem, tytanem, diamentami, węglem . A wyroby ich przemysłu gdzie? Co najwyżej wojskowego.

czwartek, 27 maja 2021, 12:07

Moga przestac sprzedawac, tylko wtedy nie narzekaj, ze wszystko tak koszmarnie podrozalo i sa potezne problemy z dostepnoscia praktycznie wszystkiego. Bo tak sie odbije brak na rynku paliw i surowcow...A co do ukradzinej ziemi to ci sie pastuchy z Rosja pomylily. Bo cala "ich" ziemia pochodzi z rabunku i mordu indian polnocno amerykanskich...

y
czwartek, 27 maja 2021, 08:51

Zarobić? Dowcip roku! Rosja ZAWSZE wyzyskiwała wszystkich jakikolwiek od nich zależnych! Teraz też to próbuje, ale idzie jej coraz gorzej...

czwartek, 27 maja 2021, 12:08

Zamien Rosja na USA i pomnoz przez 10 bedziesz znacznie blizszy prawdy:>.

Wawiak
czwartek, 27 maja 2021, 11:00

Bo jak się ma takie terytorium, którego zdecydowana większość nie nadaje się do normalnego wykorzystania, to zawsze się będzie miało deficyt. Weź pod uwagę choćby koszty utrzymania infrastruktury transportowej.

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 08:24

Zarobić? Raczej ukraść.

Trzcinq
czwartek, 27 maja 2021, 09:31

Co widzę po waszych wojnach na bliskim Wschodzie amerykanskintrollu

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 10:35

Ruscy okradali na potęgę przez kilkadziesiąt lat okupowane przez siebie kraje. Nie złość się, bo się spocisz.

Mor
czwartek, 27 maja 2021, 17:02

Jakie kraje?

trzcinq
środa, 26 maja 2021, 22:11

Prawda stary. Również uważam że III wojna wybuchnie z winy USA. Wskazuję na to ich agresywna postawa wobec największych oponentów Rosji i Chin przede wszystkim a początki jej widać już od jakiegoś czasu

Extern
środa, 26 maja 2021, 22:11

A Niemcy chciały się sprawiedliwie z innymi podzielić zasobami i rynkami zbytu odebranymi tym wrednym kolonizatorom :-)

azure
środa, 26 maja 2021, 21:01

Rosja przed wielką wojną była zbyt mała, co prawda dostała łomot od Japończyków ale marzyły się indie po zagarnięciu Azji środkowej. Ale co tam, winni są zawsze inni ;)

luu
środa, 26 maja 2021, 20:44

Trzecia wojna wybuchnie z powodu religii, niestety jest miejsce tyko dla jednej

gegroza
środa, 26 maja 2021, 20:26

Dlaczego nie moze - komunizm i pseudorówność jest utopią

Banianiuszyn
środa, 26 maja 2021, 16:51

W sumie sam złom.

Alek
środa, 26 maja 2021, 18:51

Do tego jeszcze granaty dymne, farba multispektralna i siatka Berberys i mielibyśmy niezły czołg

biały
środa, 26 maja 2021, 17:28

ale zawsze lepszy od naszych modyfikowanych T-72

Michał
środa, 26 maja 2021, 21:42

T 72 to ruina w tych czasach

Krzysztof
środa, 26 maja 2021, 19:18

Trzeba na czymś szkolić żołnierzy a program pozyskania nowego czołgu podstawowego nie został zawieszony

Davien
środa, 26 maja 2021, 17:56

Ale znacznie gorszy od naszych Leo2A4/A5.

normo
środa, 26 maja 2021, 22:20

Chodzi tobie o te stare Leopardy z kwadratową wieżą orginalnie bez termowizorów?

Hanys
środa, 26 maja 2021, 19:28

T-72B bez problemu przebije Leoparda 2A4/A5 w wieżę od frontu, a w drugą stronę już nie koniecznie :)

yar
czwartek, 27 maja 2021, 08:53

Jakoś WSZĘDZIE gdzie te Twoje T-72 walczyły, to ZAWSZE dostawały łomot od czołgów zachodnich.

środa, 26 maja 2021, 21:35

Szkoda że w Iraku tego nie pokazały jak są takie dobre

Kom
czwartek, 27 maja 2021, 17:05

O to kto w Iraku używał T-72B?

Kiks
środa, 26 maja 2021, 21:24

Jasne. Przestrzeli od razu cztery.

Smuteczek
środa, 26 maja 2021, 18:36

Czy tak znacznie gorszy od A4?? Oj nie wiem

Davien
środa, 26 maja 2021, 21:03

Oj znacznei gorszy. Poziom Leo2A4 to takT-72B3 lub T-90MS/M.

Rozbawiony trollem
czwartek, 27 maja 2021, 09:32

Buahahahahhahahahahahahahaah

środa, 26 maja 2021, 17:01

W sumie złom lepszy od naszego

środa, 26 maja 2021, 22:18

Bez przesady - w Rosji macie lepszy.

Pumpernikiel
czwartek, 27 maja 2021, 00:36

Ale Serbowie dostali wersję B1, która (może mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę) jest lepsza od posiadanej przez WP eksportowej wersji M. Inna sprawa, że i tak są to czołgi przestarzałe.

Davien
czwartek, 27 maja 2021, 08:36

Od T-72M jest lepszy od naszych Leo2A4/A5 znacznei gorszy.

ret
piątek, 28 maja 2021, 08:13

Tygrys też teoretycznie był lepszy od T-34. Z naciskiem na teoretycznie.

Davien
sobota, 29 maja 2021, 00:40

Tygrys był po pierwsze czołgiem cięzkim a nie średnim i taki T-34 w starciu z nim szans nie miał co ładnie pokazał Kursk. Czoł sredni to pantera, której T-34 do kół nie dorastał.

ret
poniedziałek, 31 maja 2021, 03:20

Problem jest zupełnie inny. Kolego Davien pojedyncze egzemplarze ze sobą nie walczą. Tygrys to nawet na miano czołgu nie zasługuje. Mam wrażenie, że do końca nawet nie wiesz do czego służyły czołgi. A służyły do dwóch rzeczy do wsparcia piechoty i do działań nazwijmy to rajdowych w składzie wosk szybkich. I to zarówno w niemieckim Blitzkriegu jak i radzieckiej głębokiej operacji. I teraz weźmy Tygrysa i zastanówmy się do czego się nadawał. Do żadnej z tych ról. Za ciężki aby przejechać większość mostów, wystający poza skrajnię wagonów kolejowych, z niską prędkością maksymalną, małą podatnością obsługową, wielkim zużyciem paliwa, dużą awaryjnością. Za drogi aby można go produkować w dużych ilościach. W walkach T-34-85 na skutek słabej manewrowości często przegrywał.(np. w styczniu 1945 pod Kielcami) pomijam tu fakt, że zadaniem czołgów nie jest wcale walka z czołgami. To rola artylerii ppanc. I do tego większości wypadków jego rola się sprowadzała. Ze względu do dobrą armatę i gruby pancerz mógł służyć jak słabo mobilne albo nieruchome działo ppanc. Po wojnie część niemieckiego sprzętu została przejęta przez sojuszników ale nikt nie wpadł na pomysł aby wprowadzić Tygrysa do swojej armii, mimo że np. Panterę próbowali używać Francuzi przez 5 lat. Bez powodzenia, z tych samych mniej więcej powodów. A T-34 gdzie nie gdzie służy do dziś. A przy okazji bitwę pod Kurskiem to Niemcy przegrali.

niedziela, 30 maja 2021, 13:58

To tygrysy i pantery jeździły po ulicach Moskwy czy może w Berlinie ktoś inny?

czwartek, 27 maja 2021, 09:54

Przecież mówię tylko o teciakach

środa, 26 maja 2021, 22:12

I tu jest racja jeszcze nas zaskoczą nigdy nie lekceważ przeciwnika.

Kiks
czwartek, 27 maja 2021, 08:26

To Serbia nim jest? Sami skazali się na ostracyzm.

Tweets Defence24