Reklama

Bartosz Ramus : To już kolejna konferencja organizowana  w ramach Safety Forum Szczecin w tym roku. Jesienna edycja odbyła się pod hasłem : „Bezzałogowe statki powietrzne i drony morskie. Nowe technologie do ochrony obiektów strategicznych”. Jak Pan ją ocenia?

Konferencja odbyła się 14 i 15 października w Hotelu Novotel, a druga część w sztabie 12. Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie, gdzie mogliśmy zobaczyć  jak wojsko wykorzystuje nowoczesne technologie w działaniach operacyjnych. Podczas dwudniowej konferencji uczestnicy wysłuchali naukowców, ekspertów, producentów oraz decydentów, zajmujących się BSP, ale nie tylko. Prof. Mirosław Gerigk z Politechniki Gdańskiej przedstawił prototyp rewolucyjnego drona morskiego, który mógłby weprzeć działania MW ofensywnie i defensywnie. Podobnie intersująca prezentację przedstawił dr inż. Ryszard Rugała z Centrum Techniki Morskiej dotyczącą autonomicznych platform nawodnych i podwodnych w działaniach przeciwminowych. Była też prezentacja perspektyw rozwojowych bezzałogowych statków morskich, które mogłyby powstawać w Szczecinie. Szczecin ma bogate zaplecze intelektualne do kreowania i rozwijania technologii bezzałogowych. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny prowadzi badanie nad tymi technologiami. 

Kto brał udział w konferencji?

Udział w konferencji wzięli m.in. przewodniczący Sejmowej Komisji ON poseł Michał Jach, wiceministra Bartosza Kownackiego reprezentował płk Sławomir Augustyn - Szef Inspektoratu Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych. Był także dowódca 12. Dywizji Zmechanizowanej gen. dyw. Rajmund Andrzejczak i gen. Dariusz Górniak dowódca 12. BZ. W Safety Forum Szczecin uczestniczyło też dowództwo 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, a także przedstawiciele Inspektoratów Uzbrojenia Marynarki Wojennej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, decydenci wojskowi oraz prezesi i przedstawiciele najważniejszych firm  w  Polsce i  regionie, jak choćby Polska Grupa Zbrojeniowa reprezentowana m.in. przez Pełnomocnika Zarządu PGZ prof. Marka Ilnickiego. Zapowiedział on podczas Konferencji SFS powstanie Polskiego Konsorcjum Technologicznego, które miałoby skupiać przy Polskiej Grupie Zbrojeniowej firmy oraz środowisko akademickie zajmujące się innowacyjną gospodarką.

Rynek bezpilotowców będzie rósł?  

Myślę, że dynamika jest olbrzymia. Widać to było podczas MSPO w Kielcach. Szczególnie było to widać na stoisku Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która powoli wyrasta na lidera tej branży. PGZ powołało konsorcjum zawiązane pomiędzy PGZ, PIT-RADWAR, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych oraz Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 w Bydgoszczy  które zajmują się  rozwojem tej technologii. To  szansa na rozwój polskich systemów bezzałogowych statków powietrznych. Zgodnie z Narodowym Programem Budowy Bezzałogowych Samolotów firmy zaoferują wspólnie polskiej armii m. in. platformę E-310 opracowaną wspólnie przez polskie spółki, należące do PGZ. Bezzałogowy system krótkiego zasięgu E-310 to rozwiązanie pozwalające na powietrzny monitoring terenu całej Polski. Perspektywy rozwojowe polskiej technologii BSP przedstawił na konferencji dr inż. Tomasz Gugala dyr. Programów bezzałogowych PGZ. Na konferencji bardzo merytoryczny była też segment morski dzięki wsparciu dyrektor Biura Platform Morskich PGZ Pani Joanny Sztiller. Słowem w Szczecinie udało się rzeczywiście zgromadzić wybitne grono specjalistów w dziedzinie bezzałogowych technologii  zarówno w obszarze powietrznym jak i morskim.

Jakie są komentarze po konferencji ?

Niezwykle pozytywne. Zaskoczył przede wszystkim uczestników, którzy przyjechali z całej Polski, niezwykle wysoki poziom merytoryczny konferencji. Rozdzwoniły się telefony i zapytania o kolejne tego typu przedsięwzięcia. Cieszę się, że Konferencja Safety Forum Szczecin została tak pozytywnie przyjęta. Przypomnijmy, że to już jej druga edycja. Dlatego będziemy inwestować w markę Safety Forum Szczecin i organizować dwa razy do roku merytoryczne konferencje na różne istotne dla bezpieczeństwa i przemysłu tematy. Ten sukces cieszy również lokalnie, ponieważ region Pomorza Zachodniego jest bardzo ważny dla bezpieczeństwa kraju. Tutaj bowiem zgromadzone jest blisko 20 proc. potencjału obronnego Polski, jak choćby 12. Dywizja Zmechanizowana, Wielonarodowy Korpus Północno–Wschodni, 8. Flotylla Obrony Wybrzeża, 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu czy 1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, dlatego cieszy zrozumienie i wsparcie tej  konferencji przez Sejmową Komisję Obrony Narodowej i jej przewodniczącego posła Michała Jacha, ale też patronaty wiceministra ON Bartosza Kownackiego i ministra Pawła Solocha szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Bezzałogowce, czy popularnie drony, nie są  jednak wyłącznie skierowane do wojska?

To prawda. Producenci dronów coraz częściej kierują się na wymagający rynek cywilny. Wojsko nie jest w stanie wchłonąć wszystkiego choć niewątpliwie potencjalnym odbiorcą może być budowana Obrona Terytorialna. Pomorze Zachodnie posiada też kluczowe elementy infrastruktury krytycznej np. Zakłady Chemiczne w Policach, Port LNG w Świnoujściu, szlaki żeglugowe, rozległe podejścia do portów, ponadto takie nowoczesne technologie mogą być z powodzeniem wykorzystane przez policję, straż pożarną czy zespoły zarzadzania kryzysowego w gminach nadmorskich w sezonie wysokim. Dlatego wśród uczestników konferencji był również komendant Zachodniopomorskiej Straży Pożarnej St. Brygadier Jacek Jaśkiewicz, ale także przedstawiciele Policji. Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście już wykorzystuje bezpilotowce do monitoringu i ochrony portów, oraz rozwija koncepcje jego użycia o czym wspominał Adam Pawlak kierownik Bezpieczeństwa Portów. Inni uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami z zakresu użytku dronów w sferze wojskowej m.in płk pil. Łukasz Andrzejewski-Popow dowódca 12. Bazy BSP, czy płk dypl. dr Tomasz Gugała Dyrektor Programu Systemów Bezzałowych PGZ. W konferencji uczestniczyli też potencjalni użytkownicy nowych technologii jak Grupa Azoty, Porty Szczecin i Świnoujście, Terminal LNG czy Lasy Państwowe.

Kiedy następna konferencja w ramach Safety Forum Szczecin?

Już na wiosnę. Informację będzie można śledzić na naszej stronie internetowej www.nobilismedia.pl. Korzystając z okazji chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim uczestnikom za udział w konferencji i twórczą dyskusję.  

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Sz

    To ważne, żeby takich konferencji było jak najwięcej. Uczestnicy spotkania mogą wymieniać się uwagami i przede wszystkim usłyszeć bezpośrednio głos teoretyków i ekspertów. Jednak systemy bezzałogowe to element w modernizacji SZ. Ważne jest by kontynuować dialog i rozszerzać jego obszar tematyczny.

  2. Nightcrawler

    Sala pełna przedstawicieli służb, instytucji oraz przedsiębiorstw najlepiej pokazuje istotę całej konferencji. Po pierwsze, temat jest nie tylko aktualny, ale też dalece perspektywiczny. Po drugie, tak duże zainteresowanie pokazuje, że problem nie leży w Szczecinie - jego lokalizacji, czy też innych aspektach. Jeżeli znajdą się odpowiedni ludzie, to również w tym mieście można zorganizować merytoryczną konferencję czy innego rodzaju wydarzenie. Mam nadzieję, że w przyszłości Safety Forum Szczecin będzie wyglądać jeszcze lepiej, bo ostatnie znacznie zawyżyło poprzeczkę.

  3. Obserwator

    Konferencja nie wątpliwie była warta uwagi, ciekawe pomysł na zastosowanie techniki statków bezzałogowych w sektorze cywilnym dają nam niesamowite zdolności np. dotransportowania ładunków drogą morską nie tylko taniej ale również pozwala na inną budowę statku zabrać więcej ładunku.Tego typu konferencji powinno być więcej ponieważ, statki bezzałogowe mogą znaleźć zastosowanie nie tylko w wojsku.

  4. Brama portowa

    Tylu mundurowych już dawno nie widziałem w tym mieście czyli można dwóch ludzi potrafi zorganizować taka merytoryczna konferencje a sztab ludzi organizuje plaże z widokiem na wały Chrobrego szacun dla tej dwójki zapalencow

  5. Patriota

    Bilski udowodniłeś niedowiarkom ze można nawet w szczecinie

  6. Lokalny patriota

    Nareszcie ktoś widzi potencjał Szczecina szacunek panie komandorze