- sponsorowane
- Wiadomości
- Analiza
- Polecane
Megmar: na lądzie, morzu i w powietrzu
Firma Megmar Logistics & Consulting tradycyjnie podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego zaprezentowała swoją szeroką ofertę rozwiązań przeznaczonych do użycia we wszystkich trzech domenach: na lądzie, morzu i w powietrzu.

Autor. Invisio
Od ponad 20 lat Megmar Logistics & Consulting z siedzibą w Kutnie dostarcza Siłom Zbrojnym RP najnowocześniejsze technologie i systemy, które podnoszą skuteczność i bezpieczeństwo działań w każdych warunkach. Firma zrealizowała już ponad 600 kontraktów, wspierając Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną oraz Wojska Specjalne.
Dzięki współpracy z producentami, jak INVISIO, Rolatube, Wescom Defence, Hesco, Survitec, Martin-Baker, Faun Trackway i Argon Electronics, kutnowska spółka dostarcza siłom zbrojnym oraz służbom mundurowym, czy ratunkowym rozwiązania, które sprawdzają się na współczesnym polu walki oraz w ekstremalnych warunkach.
Portfolio Megmar Logistics & Consulting obejmuje następujące obszary:
- Bezprzewodowe taktyczne systemy łączności z aktywną ochroną słuchu firmy Invisio;
- Lekkie, rozwijalne maszty Rolatube;
- Modułowe zestawy fortyfikacyjne Hesco oraz środki pirotechniczne Wescom;
- Zaawansowanych systemy szkoleniowe OPBMR (Argon Electronics) i rozwiązania inżynieryjne Faun Trackway;
- Rozwiązania morskie – wyposażenie i technologie wspierające operacje Marynarki Wojennej oraz działania ratownicze na wodzie;
- Systemy i sprzęt zwiększający skuteczność oraz bezpieczeństwo Sił Zbrojnych RP.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, bogatemu portfolio produktów i partnerskim relacjom z klientami, firma pozostaje jednym z liderów polskiej branży obronnej. Niezależnie od skali wyzwań, Megmar dostarcza technologie i wsparcie, które budują przyszłość bezpieczeństwa narodowego.

Autor. Invisio
Bezprzewodowa łączności i ochrona słuchu od Invisio
Aktywne ochronniki słuchu dostosowane do współpracy z systemami łączności, to jeden z podstawowych elementów żołnierskiego wyposażenia, mający znaczenie nie tylko z pkt. widzenia tzw. świadomości sytuacyjnej, ale również zdrowia żołnierzy (ochrona słuchu). Jedne z bardziej zaawansowanych rozwiązań tego typu oferuje firma Invisio.
Rozwiązania oferowane przez tego producenta wyróżniają się modułową konstrukcją, wysoką wytrzymałością oraz niewielkimi gabarytami i niską wagą poszczególnych elementów. Ich niezawodność i funkcjonalność idą w parze z zachowaniem pełnego komfortu, ergonomii i swobody działania użytkowników. Zapewniają pełną świadomość sytuacyjną w każdych warunkach, są zanurzalne oraz odporne na pył i kurz.
Technologia IntelliCable umożliwia niestandardowe i nieograniczone konfiguracje urządzeń (plug & play) i opiera się na inteligentnym układzie wbudowanym w kable, automatycznie wykrywając i aktualizując urządzenia komunikacyjne i ich ustawienia, przez co żołnierze mogą dowolnie kompletować środki łączności zależnie od upodobań i zadań.
System Invisio Link zapewnia nieograniczoną mobilność oraz nieprzerwaną, bezprzewodową łączność pomiędzy radiostacjami i użytkownikami rozszerzając możliwości systemu interkomowego Invisio.

Autor. Invisio
Bezprzewodowe rozwiązanie Invisio Link dodaje moduł typu dongle do istniejącego systemu noszonego na ciele oraz stację bazową (antena) do urządzenia interkomowego. Dzięki temu zapewnia on połączenie pomiędzy załogą pojazdu a spieszoną sekcją/desantem i pozwala na płynne przechodzenie między różnymi trybami pracy bez konieczności podpinania czy odpinania przewodów.
Po jednorazowym sparowaniu z interkomem, Invisio Link automatycznie nawiązuje połączenie, zmniejszając obciążenie użytkownika i gwarantując ciągłość komunikacji w dynamicznych warunkach. System umożliwia również tworzenie zamkniętych grup łączności, co jest szczególnie przydatne w złożonych misjach. Każdy użytkownik może skonfigurować, które kanały i radiostacje chce odbierać — możliwa jest obsługa nawet czterech radiostacji jednocześnie, oprócz rozmów w ramach grupy interkomowej.
Również pod względem parametrów, jak masa, pobór mocy Invisio Link wyróznia się na tle konkurencji. Moduł noszony na ciele waży jedynie 80 g i można go zamocować w dowolnym miejscu. Z kolei stacja bazowa waży 270 g przy wymiarach 78 × 100 × 30 mm i może być zamontowana na stałe, na taśmach molle lub w torbie. Dostępna jest także opcja anteny zewnętrznej do instalacji w trudnych warunkach radiowych.

Autor. Rolatube
Rozwijane maszty antenowe Rolatube
Ultralekkie rozwijane maszty i zintegrowane maszty antenowe firmy Rolatube to najlżejsze tego typu rozwiązania na świecie. Na przykład siedmiometrowy maszt System 75 typu Single Tube (pojedyncza tuba) o nośności do 2 kg waży jedynie 8 kg. Z kolei w wersji Double Tube maszt System 75 o nośności do 5 kg waży 12,5 kg. Jeśli chodzi o rozwijane anteny firmy Rolatube, to w przypadku również 7-metrowego rozwiązania System IAM jego masa w zależności od wersji nie przekracza 7,7 kg.
Maszty i anteny firmy Rolatube można rozstawić w zaledwie kilka minut nawet przez dwuosobowy zespół. To rozwiązanie ma szczególne znaczenie w działaniach małych oddziałów oraz przy tworzeniu polowych stanowisk dowodzenia czy tymczasowych centrów zarządzania kryzysowego – na przykład na obszarach dotkniętych skutkami klęsk żywiołowych.
Kolejna cechą opisywanych rozwiązań są ich niewielkie rozmiary po zrolowaniu (np. maszty single tube mogą być przenoszone w torbie o wymiarach 170 mm x 250 mm x 180 mm), dzięki czemu można je przenosić przypięte do plecaka lub w torbach transportowych w trakcie misji patrolowych i rozpoznawczych, poprawiając skuteczność łączności radiowej. Z kolei na stanowiskach dowodzenia zwiększają zasięg łączności i skuteczność systemu dowodzenia i koordynacji działań.

Autor. Rolatube
Rozwijane maszty antenowe Routable dają dodatkowe korzyści poprzez zintegrowanie anteny UHF i/lub VHF wewnątrz kompozytowego masztu, zapewniając rozwiązania typu „plug & play”. Po ich rozwinięciu i ustawieniu wystarczy jedynie podłączyć końcówkę kabla anteny do radiostacji.
Rozwijane maszty, na których można umieścić urządzenia obserwacyjne lub detekcyjne, umożliwiają prowadzenie rozpoznania zza przeszkód terenowych, drzew czy z poziomu wyższych kondygnacji budynków. Oferta obejmuje kilka wariantów – System 50 (średnica 50 mm), System 75 (75 mm) oraz System 100 (100 mm) – dostępne w różnych wysokościach (do 10 m) i kolorach.
W podobnej technologii firma Rolatube oferuje również trójnogi: System 30 Compact Tactical Tripod oraz System 50 Tripod, na których mogą być montowane zarówno systemy broni strzeleckiej (np. karabiny wyborowe), jak i inne wyposażenie np. optoelektroniczne systemy rozpoznawcze (o masie nawet do 115 kg).

Autor. Rolatube
Produkty z rodziny Rlolatube są wykorzystywane zarówno przez armie państw - członków NATO, służby mundurowe krajów UE, a także w wielu innych branżach. W Polsce znalazły się one na wyposażeniu m.in Wojsk Specjalnych i Państwowej Straży Pożarnej.
Są to rozwiązania zapewniające zabezpieczenie różnorodnych działań operacyjnych i taktycznych niezależnie od tego, czy korzystają z nich żołnierze na polu walki, funkcjonariusze służb porządku publicznego czy też personel reagowania kryzysowego np. do inspekcji infrastruktury krytycznej.

Autor. Scanmatic AS
Wabiki antytorpedowe Scanmatic
Firma Scanmatic oferuje rozwiązania stanowiące istotny element wyposażenia okrętów przeznaczonych do działań ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) i osłony innych jednostek przed atakami torpedowymi prowadzonymi przez okręty podwodne przeciwnika.
Scanmatic Tordec to pozorny cel przeznaczony do obrony przeciwtorpedowej dla okrętów nawodnych (SSTD - Surface Ship Torpedo Defence, typ Softkill). Urządzenie zakłóca układ naprowadzania torped, a jego głównym zadaniem jest zdjęcie akwizycji celu z broniącego się okrętu oraz „przejęcie” torpedy poprzez generowanie symulowanych sygnałów celu. Polega to na emisji silnego, ciągłego sygnału szerokopasmowego, który maskuje akustyczną sygnaturę okrętu, co czyni go niewidocznym dla zbliżającej się torpedy. Dodatkowo system może być zaprogramowany do odtwarzania niestandardowych sygnatur w formacie .wav, co pozwala na symulację określonych profili dźwiękowych.

Autor. Scanmatic
Dzięki zastosowaniu nowych ogniw bateryjnych Tordec może pracować aktywnie nawet do 30 minut, co ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia okrętowi opuszczenia strefy zagrożenia.
Dodatkowo system jest kompatybilny ze standardowymi w NATO wyrzutniami pirotechnicznymi celów pozornych kalibru 130 mm co ułatwia jego integrację z istniejącymi platformami i systemami uzbrojenia. Może też być wystrzeliwany z wyrzutni pneumatycznych opracowanych przez Scanmatic.
Scanmatic Sondec to zaawansowany wabik i symulator sonarowy chroniący okręty przed torpedami akustycznymi. Zakłóca systemy naprowadzania, działając jako generator zakłóceń lub realistyczny symulator echa sonaru. Urządzenie to odbiera i analizuje impuls sonarowy, a następnie transmituje odpowiedź w postaci echa. Odpowiedź ta jest modyfikowana przy użyciu zaawansowanych technik w celu symulowania realistycznego celu. Są to m.in.: opóźnienia czasowe symulujące odległość od celu; refleksy symulujące realistyczny rozmiar i szczegóły celu oraz przesunięcie Dopplera symulujące prędkość celu.
Pierwotnie zaprojektowany z myślą o użyciu na okrętach podwodnych, Sondec został zaadaptowany do ochrony jednostek nawodnych.

Autor. Scanmatic
Wystrzeliwany ze standardowego w NATO wyrzutnika celów pozornych nie wymaga dedykowanego sprzętu i łatwo integruje się z istniejącymi systemami. Dzięki elastycznej konfiguracji i obsłudze plików .wav może naśladować różne profile celów.
Urządzenie aktywuje się automatycznie po wystrzeleniu, działa ponad godzinę i samoczynnie się dezaktywuje, zapewniając skuteczną ochronę jednostki w trudnych warunkach operacyjnych.
Oba rozwiązania firmy Scanmatic: Tordec i Sondec są opracowywane oraz poddawane rygorystycznym testom w wymagających warunkach akwenów północnych (w tym Morza Bałtyckiego), gdzie niskie temperatury, zmienne prądy morskie oraz trudne warunki hydrologiczne stanowią wyjątkowe wyzwanie dla systemów obronnych. Dzięki temu rozwiązania te oferują najwyższą niezawodność i skuteczność nawet w najbardziej ekstremalnych scenariuszach operacyjnych, potwierdzając ich gotowość do działania w realnych warunkach bojowych.

Autor. Survitec Group Ltd.
Jednoosobowe tratwy ratunkowe
Tratwy Aerolite One, Leg-Raft i Back-Raft firmy RFD Beaufort Ltd to nowa generacja jednoosobowych tratw ratunkowych SSLR (Single Seat Liferaft) zaprojektowanych z myślą o lotnictwie wojskowym oraz operacjach lotniczych nad wodą.
Tratwa Aerolite One zapewnia wyporność oraz ochronę przed żywiołem (w tym zimnem i wiatrem), zwiększając szanse przetrwania członków załóg statków powietrznych w trudnych warunkach w wodzie. Została ona tak zaprojektowana, aby zmieściła się zarówno w kompaktowej torbie ochronnej, jak i w pakiecie przetrwania fotela katapultowego.

Autor. Survitec Group Ltd.
Zarówno tratwa Leg-Raft przechowywana w zasobniku, który może być mocowany na nodze pilota/członka załogi, jak i Back-Raft w formie ergonomicznego plecaka noszonego na plecach pilota lub członka załogi, zapewniają maksymalną mobilność oraz oszczędność miejsca, odpowiadając na potrzeby użytkowników realizujących misje lotnicze w trudnych warunkach. Są one kompatybilne ze wszystkimi typami śmigłowców wojskowych oraz samolotów nieodrzutowych wykorzystywanych do działań nad akwenami wodnymi.
Tratwy firmy Beaufort są nawet o 25% lżejsze i do 50% bardziej kompaktowe od tradycyjnych rozwiązań, co znacząco ułatwia ich transport i przechowywanie.
Wytrzymała, ognioodporna konstrukcja, dwustopniowe systemy aktywacji zabezpieczone przed przypadkowym uruchomieniem oraz nadmuchiwany daszek i podłoga chroniące przed zimnem gwarantują niezawodność w najbardziej wymagających sytuacjach.

Autor. Survitec Group Ltd.
Dzięki kompatybilności z systemami napełniania FLU-6 i Survitec „Zero Maintenance” oraz długim interwałom serwisowym jednoosobowe tratwy Beauforta stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań i wyznaczają nowy standard bezpieczeństwa załóg statków powietrznych operujących nad akwenami wodnymi.
Firma RFD Beaufort Ltd to część grupy kapitałowej Survitec Group Ltd. będącej największym dostawcą produktów oraz usług bezpieczeństwa w branży morskiej, lądowej, obronnej i lotniczej.

Autor. FAUN Trackway
Elastyczne pokrycia drogowe FAUN Trackway
System FAUN Trackway, zarówno w wersji M150 HGMS (Heavy Ground Mobility System) jak i M30 MGMS (Medium Ground Mobility System), został zaprojektowany w zgodzie z wymaganiami operacyjnymi i normami technicznymi NATO, co gwarantuje jego pełną interoperacyjność w środowisku sojuszniczym. Rozwiązanie to znajduje się na wyposażeniu sił zbrojnych wielu państw członkowskich, m.in.: Belgii, Kanady, Danii, Grecji, Holandii, Norwegii, Turcji, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.
FAUN Trackway stanowi komponent wielokrotnie sprawdzony w warunkach operacyjnych, jako skuteczne narzędzie do natychmiastowego wsparcia operacji wojskowych w różnych warunkach terenowych i klimatycznych – zarówno w ramach ćwiczeń, jak i realnych działań.
Wersja MGMS umożliwia wykonanie pokryć drogowych zapewniających swobodę ruchu i manewru pojazdom kołowym i gąsienicowym o masie do MLC 30 (Military Load Classification). Z kolei HGMS przeznaczone są do tworzenia dróg dla pojazdów o masie do MLC 70 a nawet cięższych (MLC 150) w zależności od podłoża.
Konstrukcyjnie obie wersje są podobne i składają się z aluminiowych paneli rozkładanych i zwijanych, które można dzielić i łączyć ze sobą tworząc nie tylko tymczasowa nawierzchnie dróg, ale też np. lądowiska dla śmigłowców, czy punkty przeładunkowe.

Autor. FAUN Trackway
Do transportu oraz do rozkładania i zwijania pokrycia stosowane mogą być pojazdy o napędzie 8x8 (HGMS) lub 6×6 i 4×4 (MGMS) z hakowym systemem załadowczym DROP/PLS lub wyposażone w żuraw (HDS). Firma FAUN oferuje również specjalnie opracowany system rozkładania i zwijania paneli Trackway pod nazwą Trackrack, który umożliwia szybkie rozłożenie i zwinięcie pokrycia przy minimalnym nakładzie siły roboczej. Panele Trackway zwijane są na szpulę/bęben napędzany hydraulicznie. W celu rozłożenia pokrycia, rama na której zamocowany jest bęben obraca się o 90°, a pojazd cofając się, rozkłada pokrycie. Rozłożenie 50-metrowego odcinka przez przeszkolonego operatora i kierowcę zajmuje zaledwie kilka minut. Proces ten jest odwracany w celu podniesienia paneli po zakończeniu użytkowania, tak aby był gotowy do rozłożenia w innym miejscu, kiedy będzie to konieczne.
Niezależnie od warunków – grząskie podłoże, wydmy, rozmiękczona gleba czy strefy silnie eksploatowane logistycznie – system FAUN Trackway umożliwia natychmiastowe przywrócenie zdolności manewrowych. Rozwiązanie to zapewnia przejezdność dla pełnego wachlarza pojazdów wykorzystywanych przez SZ RP, w tym gąsienicowych, kołowych oraz specjalistycznych platform logistycznych.
Zobacz też
Na tle innych rozwiązań HGMS wyróżnia się wysoką trwałością, modułową budową i możliwością wielokrotnego użycia. Maty aluminiowe mogą być stosowane m.in. jako:
- drogi manewrowe i dojazdowe,
- lądowiska dla śmigłowców,
- platformy rozładunkowe i punkty przeładunkowe,
- podbudowy pod stanowiska kontenerowe (np. dowodzenia), szpitale kontenerowe, czy tymczasowe osiedla kontenerowe dla osób poszkodowanych w wyniku klęsk naturalnych (np. na terenach popowodziowych).
Dzięki możliwości dzielenia segmentów systemu, pokrycia mogą być dostosowane do topografii terenu i używane np. do stabilizacji brzegów przepraw wodnych, chroniąc je przed erozją wynikającą z intensywnego ruchu pojazdów.

Autor. Hesco
Modułowy system okopowy HESCO
System HESCO BattleShore to nowoczesne rozwiązanie inżynieryjne, które umożliwia szybkie i skuteczne zabezpieczenie pozycji w okopach. Łączy niewielkie wymagania logistyczne z łatwym składowaniem – 16 palet mieści się w standardowym 20-stopowym kontenerze – oraz długą żywotnością. Konstrukcja przystosowana jest do pracy w szerokim zakresie warunków klimatycznych, od –30°C do +50°C.
Wymiary pojedynczego modułu, za pomocą którego można zbudować tymczasowy schron w okopie, to: 7,53 m długości, 1,3 m wysokości i 0,825 m szerokości. Nad ok. 2/4 długości rozkładany jest strop o szerokości 1,2 m.

Autor. Hesco
Kluczowym atutem jest prostota i szybkość montażu (poniżej 3 godz.), co pozwala na błyskawiczne przygotowanie umocnień w warunkach bojowych. System umożliwia wykorzystanie dostępnych na miejscu materiałów wypełniających, co ogranicza potrzebę dodatkowych dostaw i upraszcza logistykę.
BattleShore jest dostępny w kolorach beżowym i khaki, co pozwala na dopasowanie do terenu i zapewnia lepsze maskowanie. Konstrukcja wykonana jest ze stali konstrukcyjnej spełniającej normę EN 1090. System BattleShore jest w pełni zgodny z normą BS-EN-13331-1 oraz „Trilateral Design and Test Codes for Military Bridging and Gap-Crossing Equipment”. Co istotne, rozwiązanie to jest produkowane w Polsce, gwarantując wysoką jakość wykonania i łatwą dostępność serwisową.
Nowa generacja hełmu lotniczego od Lift Airborne Technologies
AV2.2 to najnowszy system ochrony głowy opracowany z myślą o pilotach samolotów bojowych. Stworzony przez amerykańską firmę Lift Airborne Technologies, łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania materiałowe, ergonomiczne i bezpieczeństwa, wyznaczając nowy standard w dziedzinie wyposażenia lotniczego.
Podstawowym założeniem konstrukcji AV2.2 była redukcja masy i poprawa komfortu, w porównaniu z poprzednimi modelami hełm jest o 21 – 22% lżejszy, także w konfiguracjach z goglami NVG. Z kolei dzięki zoptymalizowanemu środkowi ciężkości stabilność poprawiono o kolejne 22%, co ma bezpośrednie przełożenie na mniejsze obciążenie karku podczas długotrwałych misji i manewrów przy wysokich przeciążeniach.

Autor. Lift Airborne Technologies
Hełm oferuje również szersze pole widzenia – dodatkowe 2,6°, co znacząco wspiera świadomość sytuacyjną pilota.
Rdzeniem konstrukcji AV2.2 jest skorupa wykonana z włókna węglowego, połączona z ramą EPS oraz wkładami ochronnymi Koroyd Impact Liner. Technologia Koroyd wykorzystuje strukturę cienkościennych rurek, które w momencie uderzenia ulegają kontrolowanej deformacji, pochłaniając energię i znacząco ograniczając jej przenoszenie na czaszkę użytkownika.Rozwiązanie to zapewnia wysoką ochronę przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej masy i lepszej wentylacji.
Dodatkowe elementy zwiększające funkcjonalność:
- system regulacji dopasowania z koszykiem potylicznym, który stabilizuje hełm i zapobiega jego przemieszczaniu się do przodu;
- system wentylacji z kanałami powietrznymi, zapewniający skuteczne chłodzenie nawet w ekstremalnych warunkach;
- magnetyczny pasek podbródkowy, który umożliwia szybkie zapinanie i odpinanie jedną ręką.

Autor. Lift Airborne Technologies
Hełm AV2.2 przeszedł wymagające testy MIL-STD, potwierdzające jego odporność i zgodność ze standardami wojskowymi. Szczególnie istotnym parametrem jest wytrzymałość osłony wizjera typu Single Pivot, która spełnia wymagania norm MIL-Spec i zachowuje integralność przy prędkościach do 600 KEAS Windblast.
Dzięki połączeniu lekkiej konstrukcji z zaawansowanymi materiałami amortyzującymi, hełm skuteczniej absorbuje energię uderzeń niż standardowe rozwiązania dostępne na rynku.
Od Orlika do F-35 - fotele katapultowe Martin Baker
Fotele Martin-Baker towarzyszą polskim lotnikom na każdym etapie kariery – od szkolenia podstawowego na PZL-130 Orlik, przez zaawansowany trening na M-346 Bielik i FA-50, po samoloty 5. generacji F-35 (US16E).
Martin-Baker Aircraft Company Ltd. to globalny lider w systemach ratunkowych dla lotnictwa. Od ponad 75 lat firma rozwija fotele katapultowe i crashworthy (odporne na zderzenia), które stały się synonimem bezpieczeństwa w powietrzu. Motto firmy: „Engineering for Life” nie jest hasłem marketingowym, lecz filozofią operacyjną – każdy element systemu projektowany jest tak, by w sytuacji awaryjnej zapewnić pilotowi i załodze maksymalne szanse przeżycia.
Według danych producenta, w eksploatacji znajduje się obecnie ponad 16 000 foteli w 70 typach statków powietrznych, obsługiwanych przez 106 sił powietrznych w 81 krajach. Łącznie dostarczono już ponad 91 500 foteli, a systemy Martin-Baker uratowały życie 7 790 pilotom.

Autor. Martin Baker Aircraft Company Ltd.
Warto przypomnieć, że w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu eksploatowane są samoloty PZL-130 Orlik, wyposażone w fotele Martin-Baker Mk PL-11B. To konstrukcja o pełnej zdolności „zero-zero”, zapewniająca możliwość katapultowania nawet z zerowej wysokości i prędkości – fundamentalny element bezpieczeństwa w pierwszej fazie szkolenia pilotów wojskowych.
Z kolei samoloty M-346 Bielik, eksploatowane w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w ramach systemu szkolenia zaawansowanego (AJT), wyposażone są w fotele Martin-Baker PL16D. Model ten został zaprojektowany z myślą o szerokim zakresie mas i wzrostu pilotów, pełnej kompatybilności z hełmami HMD oraz zdolności katapultowania w każdych warunkach lotu. Dzięki temu Bielik stanowi pomost między szkoleniem podstawowym, a operacjami na samolotach bojowych.
Także nowo wprowadzone do służby w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim samoloty FA-50 Fighting Eagle wyposażone są w fotele Martin-Baker - model KR16K. To rozwiązanie zaprojektowane specjalnie dla lekkich myśliwców bojowo-szkolnych, które łączą zadania operacyjne z przygotowaniem pilotów. KR16K zapewnia pełen zakres bezpieczeństwa katapultowania, od „zero-zero” po ekstremalne warunki operacyjne.

Autor. Martin-Baker Aircraft Company Ltd.
Również wszystkie warianty F-35 Lightning II są fabrycznie wyposażane w fotele US16E. System ten został opracowany jako integralny element programu Joint Strike Fighter, spełniający rygorystyczne wymagania w zakresie ochrony odcinka szyjnego oraz dostosowania do ciężkich hełmów HMD. Także polskie F-35A otrzymają fotele US16E, co zapewnia ich pilotom najwyższy standard bezpieczeństwa.
Warto też odnotować, że w listopadzie 2020 roku Lockheed Martin wybrał fotel US18E dla F-16 Block 70/72, zastępując używany od dekad ACES II. Konstrukcja ta należy do rodziny Mk18 – „5th Generation Escape System” i została opracowana na bazie doświadczeń z programu F-35.

Autor. Autor. Martin-Baker Aircraft Company Ltd.
Dla Sił Powietrznych RP istotne jest, że US18E/Mk18 został zaprojektowany tak, aby można go było zainstalować także na starszych wersjach F-16. To potencjalny kierunek modernizacji floty F-16C/D Block 52+, zwiększający bezpieczeństwo pilotów i obniżający koszty obsługi dzięki modułowej konstrukcji.
Martin-Baker rozwija także systemy crashworthy – siedzenia odporne na przeciążenia przy twardych lądowaniach i zderzeniach. Modele takie jak MPACS czy Troop & Gunner Seats spełniają wymagania norm wojskowych (MIL-S-58095A, MIL-S-85510), oferując dodatkową ochronę balistyczną i ergonomię. Dla użytkowników śmigłowców rodziny Black Hawk, obecnych również w Polsce, tego typu rozwiązania oznaczają wymierny wzrost przeżywalności załóg.

Autor. Martin-Baker Aircraft Company Ltd.
Artykuł sponsorowany
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]