Francja: wkrótce dostawy zmodernizowanych VBL Ultima

15 marca 2021, 14:59
1280px-Véhicule_Blindé_Léger_At_Bagram_Air_Base_Afghanistan
Fot. Jonathan Mallard Follow/Flickr/CC BY 2.0
Reklama

Jak poinformowała spółka Arquus (dawniej Renault Trucks Defence), francuska armia już w tym roku ma odebrać według przyjętych harmonogramów pierwszych 90 egzemplarzy zmodernizowanych opancerzonych samochodów rozpoznawczych VBL (Véhicule Blindé Léger) Ultima 4 × 4.

Dostawy te mają zostać zrealizowane w ramach trwającego obecnie wielkiego programu modernizacji wspomnianej floty wozów VBL eksploatowanych przez francuskie wojska lądowe do nowego standardu VBL Ultima. Na mocy zawartego w 2017 roku kontraktu pomiędzy francuską Generalną Dyrekcji ds. Uzbrojenia (DGA), a wspomnianym koncernem Aquus modernizacji ma zostać poddanych ok. 730 egzemplarzy tych wozów z łącznie ok. 1390 jakie obecnie znajdują się na uzbrojeniu francuskiej armii.

Wspomniana modernizacja tych francuskich opancerzonych samochodów rozpoznawczych ma dotyczyć oprócz remontów kapitalnych i wymiany konkretnych podzespołów przede wszystkim kwestii związanych z mobilnością. Dotychczasowy napęd w postaci 4-cylindrowego silnika Peugeot XD3T o mocy 95 KM zostaje wymieniony na nowszy i mocniejszy PSA DW10FC o mocy 130 KM. Podobne działania modernizacyjne dotyczą automatycznej skrzyni biegów (starą ZF zastąpi przekładnia Mercedesa W5A580), zawieszenia, układu hamulcowego i chłodzenia, które zostaną zastąpione przez wzmocnione podzespoły. Dzięki wprowadzonym zmianom masa wozu wzrosła z 4,5 do 5,2 tony przy ładowności aż 1,3 tony. Pojazd straci jednak zdolność pokonywania przeszkód wodnych pływaniem.

Prace te mają pozwolić na wydłużenie służby tych pojazdów o kolejnych 15 lat oraz znaczną poprawę ich charakterystyk eksploatacyjnych.

image
Reklama

Véhicule Blindé Léger (VBL) to francuski opancerzony samochód rozpoznawczy, który został zaprojektowany i był produkowany przez francuską spółkę Panhard (obecnie po połączeniu z Renault Trucks Defence - spółka Arquus). Załoga pojazdu składa się z trzech żołnierzy - kierowca i dowódca siedzący z przodu w kabinie i operator uzbrojenia zajmujący pozycję w tylnej części pojazdu. Uzbrojenie jest zależne od jednej z czterech podstawowych wersji tego pojazdu. W przypadku wersji standardowej VBL i dowodzenia VB2L uzbrojenie stanowi uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W przypadku wersji rozpoznawczej VBL RECO jest to odpowiednio wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm, a w przeciwpancernej VBL Milan wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Milan.

image
Zmodernizowany VBL Ultima w zakładach Arquusa. Fot. Arquus

Francuskie wojska lądowe zamówiły łącznie 1621 egzemplarzy tych wozów na potrzeby pododdziałów rozpoznawczych w których pełnią one służbę od 1985 roku. W tym okresie wielokrotnie brały one udział w działaniach bojowych francuskiej armii w czasie większości ówczesnych misji zagranicznych w krajach takich jak Afganistan, Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Liban, Mali, Rwanda, Somalia. Kolejnych ponad 700 egzemplarzy tych wozów trafiło w ręce aż 21 odbiorców eksportowych na całym świecie. Zainteresowane nabycie ok. 500 tych pojazdów była także rosyjska straż graniczna, jednak kontrowersyjne rozmowy na temat tej transakcji zostały trwale przerwane w wyniku wydarzeń z 2014 roku i zachodnich sankcji na Rosję jakie po tym nastąpiły.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
As
poniedziałek, 15 marca 2021, 18:58

E tam nasze Honkery lepsze.

Wawiak
wtorek, 16 marca 2021, 16:59

Honker nie był w żaden sposób rozwijany - ot, kolejna zmarnowana szansa. Od podstaw zaprojektowano samochód i na tym się skończyło. W końcu ktoś inny potrzebował halę pod montaż swoich samochodów... :-/ Na pewno miał mnóstwo wad - sęk w tym, że zabrakło woli i decyzji, by je usunąć, a samą konstrukcję rozwinąć.

Sa
wtorek, 16 marca 2021, 12:43

E tam. Honker to "gazik". Francuzi tak jak wielu innych nadal używają "gazików". U nich te "gaziki" nazywają się Peugeot P4.

GGa
wtorek, 16 marca 2021, 08:27

Akurat sztywne mosty i resory piórowe są dużo lepszym rozwiązaniem niż niezależne zawieszenie. Gdyby do nadwozia naszych Honkerów wstawić mosty z patrola, silnik z BMW, nową ramoklatkę i opony 35 cali to będzie terenówka, która objedzie wszystko co jest dostępne na rynku. Poza tym zmotanie Honkera wyjdzie taniej niż zakup nowego Rangera.

Tweets Defence24