Francja: Nowy pojazd dla sił specjalnych

18 kwietnia 2017, 13:05
PLVS Renault Truck Defense
Fot. Ministerstwo Obrony Francji

Podczas niedawnych targów SOFINS we Francji Renault Trucks Defence (RTD) pokazało prototyp nowego pojazdu Special Forces Light Vehicle (SFLV - Véhicule Léger Forces Spéciales) w układzie 4x4.

Nowy pojazd jest wynikiem podpisanej w styczniu 2016 roku umowy z francuską agencją ds. zamówień obronnych DGA (Direction Générale de l'Armement) na dostawę 443 pojazdów specjalnych, w tym lekkich 240 VLFS (o masie do 5000 kg) i 203 cięższych Heavy Special Forces Vehicle (HSFV - Poids Lourds Force Spéciale o masie do 11000 kg). Zastąpią one w eksploatacji wozy Panhard VPS (Véhicule Patrouille Spéciale) i P4 PATSAS. W lutym RTD dostarczyła pierwszą partię 25 PLFS dla francuskich sił specjalnych, a całość zamówienia ma być zrealizowana do 2024 roku. W przedsięwzięcie zaangażowana będą też firmy Panhard oraz Essonne Sécurité.

Jak podają przedstawiciele producenta SFLV jest obecnie intensywnie testowany w różnym terenie od ponad trzech miesięcy. RTD zbuduje jeszcze jeden pojazd prototypowy oraz cztery przed-seryjne, które zostaną przekazane do badań kwalifikacyjnych dla DGA. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac do końca roku ma powstać docelowy wariant pojazdu, zaakceptowany przez wojsko.

SFLV ma masę własną 2900 kg i DMC 4000 kg (ładowność 900 kg z 200 kg zapasem konstrukcyjnym). Jego załogę stanowić będzie do pięciu operatorów sił specjalnych (dowódca i kierowca wozu z przodu oraz do trzech żołnierzy z tyłu). Zajmować będą oni miejsca w fotelach redukujących skutki wybuchu miny czy innego ładunku pod dnem wozu i wyposażonych w wielopunktowe pasy bezpieczeństwa.

Pojazd napędza wysokoprężny silnik Sofim firmy Iveco o mocy 200 KM, sprzężony ze skrzynią biegów firmy Mercedes (podobnej do tej z VBL). Dużą mobilność w terenie dają też m.in. wysoki prześwit, skok zwieszenia i koła o dużej średnicy.

Samo nadwozie jest zupełnie nową koncepcją o otwartej architekturze, zbudowaną w technologii struktury rurowej z dodatkowym korpusem i zamontowanymi do niej elementami wyposażenia. Pojazd nie ma szyby przedniej ani drzwi bocznych.

Założeniem konstrukcyjnym było też zapewnienie maksymalnej świadomości sytuacyjnej załodze oraz łatwego dostosowania do transportu różnymi środkami (wymiary i konstrukcja sprawiają, że można za pomocą samolotu C-130H-30 Hercules transportować trzy takie wozy). Pojazd również może być desantowany na paletach z samolotu transportowego lub transportowany na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcami.

Prototyp został uzbrojony w 12,7 mm wkm zamocowany na okrągłym pierścieniu zapewniającym obrót w zakresie 360o (można w to miejsce zamontować też 40 mm granatnik automatyczny) oraz 7.62 mm km na przednim stanowisku dowódcy wozu.

 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
b
wtorek, 18 kwietnia 2017, 13:58

Super sprzet, szkoda ze my Polacy na honkerach jezdzimy i nic nie wskazuje na zmiane w najblizszym czasie.

Kowal
wtorek, 18 kwietnia 2017, 17:55

Przecież to inna klasa pojazdu w której u nas nie używa się honkerów więc o co ci chodzi?

rozczochrany
wtorek, 18 kwietnia 2017, 17:00

Widziałeś najnowsza wersję TUR 5 z AMZ Kutno? Bardzo ciekawy sprzęt.

Ad_summam
wtorek, 18 kwietnia 2017, 16:48

Nasi specjalsi jeżdżą na honkerach? No proszę....

rolo
wtorek, 18 kwietnia 2017, 18:25

renault super maszyna,te plandeki kulootporne,drzwi półpancerne,silnik z busa,10 x lepszy od honkera i 100x droższy..hihihihihihihihihi,etc,itd,itp .

KajaK
wtorek, 18 kwietnia 2017, 13:25

Specjaliści od designu łączcie się!

halny
wtorek, 18 kwietnia 2017, 23:53

wygląda jak kopia rosyjskiego Tigra

mimo
wtorek, 18 kwietnia 2017, 21:21

slabo opancerzony. ogoie slabo wyglada

Tweets Defence24