F-15EX polecą do Indii?

2 lutego 2021, 13:54
F-15EX
Fot. Boeing
Reklama

W przetargu na średni samolot dla indyjskich sił powietrznych wezmą udział dwa amerykańskie myśliwce. Obok F-21, czyli zaawansowanego wariantu F-16, będzie to także F-15. Doniesienia te potwierdził koncern Boeing, który stwierdził iż uzyskał już zgodę władz na zaoferowanie Indiom najnowszej wersji F-15EX.

O udzieleniu przez władze USA wstępnej licencji na sprzedaż wielozadaniowych myśliwców F-15EX Advanced Eagle Maria H Laine, wiceprezes Boeing ds. sprzedaży międzynarodowej i współpracy przemysłowej poinformowała w wywiadzie dla Press Trust of India. Przyznała tym samym, że już teraz trwają wzmożone rozmowy pomiędzy przedstawicielami przemysłu oraz rządu. Ich efektem będzie zaprezentowanie myśliwca F-15EX na wystawie lotniczej Aero India 2021, która właśnie się rozpoczyna i potrwa do 5 lutego.

Zgodnie z zapowiedziami F-15EX proponowany jest Indiom w ramach trwającego programu MRRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), którego celem jest pozyskanie 114 samolotów. Władze na ten cel chcą przeznaczyć 15 mld USD. Co ciekawe, to nie jest jedyny amerykański myśliwiec proponowany w tym programie. Koncern Lockheed Martin będzie próbował sprzedać F-21, który ma być głęboką modernizacją najnowszej wersji myśliwca F-16 Block 70/72. Ponadto w przetargu mogą wziąć udział szwedzki JAS-39E/F Gripen, francuski Dassault Rafale czy rosyjski MiG-35.

F-15EX to efekt badań prowadzonych w ciągu ostatniej dekady i inwestycji szacowanych łącznie przez Boeinga na 5 mld USD. Prowadzono je początkowo na potrzeby wyłącznie USAF, jednakże niespieszne tempo zakupów Pentagonu zadecydowało o próbach pozyskania zewnętrznych nabywców. Dlatego też zanim Boeing mógł zaprezentować F-15EX Indiom, musiał uzyskać zgodę podyktowaną regulacjami dotyczącymi handlu technologiami wojskowymi ITAR (International Traffic in Arms Regulations).

Za najważniejszą cechę F-15EX uważane jest zastosowanie na nim nowoczesnych rozwiązań z zakresu elektroniki i otwarta architektura zastosowanego systemu, która umożliwi dalsze powiększanie jego możliwości. Nowe jest też wyposażenie dwuosobowej kabiny, systemy walki elektronicznej, oprogramowanie i systemy misyjne. Program F-15EX ma być przy okazji także platformą w oparciu o którą będzie prowadzony program DevSecOps mający na celu wypracowanie nowego, doskonalszego oprogramowania.

Po wielu miesiącach w lipcu 2020 roku Boeing otrzymał zamówienie na pierwszych osiem ciężkich bojowych samolotów wielozadaniowych F-15EX. Oznacza to początek wieloletniego procesu, w ramach którego zakupionych zostanie prawdopodobnie między 76 a 144 egzemplarzy tych maszyn. 

Indyjskie siły zbrojne prowadzą szereg programów modernizacyjnych lotnictwo wojskowe. W styczniu 2021 roku Komisja Gabinetowa ds. Obronności zaaprobowała wydanie równowartości 6,56 mld USD na 83 myśliwce krajowej produkcji LCA (Light Combat Aircraft) Tejas w wersji Mk-1A, które pozwolą wypełnić lukę po wycofanych w ubiegłym roku ostatnich MiG-27. Ponadto marynarka wojenna poszukuje zastępców na myśliwce MiG-29K, które miałyby być wycofane w 2034 roku. Jednym z oferentów w tym postępowaniu jest prezentowany przez Boeing F/A-18E/F Block III.

W tym celu prowadzone są testy F/A-18 Super Hornet w możliwości krótkiego startu typu STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), w trakcie których samolot startuje z lotniskowca wykorzystując moc własnych silników i specjalny pokład startowy wznoszący się w postaci skoczni (ski jump), a nie jak na większości lotniskowców katapultę. Lądowanie zaś odbywa się za pomocą lin hamujących samolot. Cecha ta jest konieczna, ponieważ Indie posiadają wyłącznie jeden lotniskowiec - INS Vikramaditya - wykorzystujący właśnie system STOBAR.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 83
Reklama
R
środa, 3 lutego 2021, 14:53

I nastapil wylew Davienow, juz wiele samolotow polecialo do Indii, ale malo dolecialo.

Davien
czwartek, 4 lutego 2021, 09:35

Jak wiać R-cia strasznie boli fakt że Indie olewaja rosyjskie maszyny i wolą zachodnie:)

czwartek, 4 lutego 2021, 12:51

Kupiły już coś ?Poza francuskimi?

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:07

Więcej niz jestes w stanie policzyć:)

Autor
środa, 3 lutego 2021, 11:26

Powinniśmy kupić i produkować na licencji Gripeny w najnowszej możliwej wersji

Clash
środa, 3 lutego 2021, 14:40

A po co wam Grippeny? Przecież wy już macie swoje Migi i Su co to analogów w świecie nie mają...

biały
środa, 3 lutego 2021, 14:39

oczywiście wybudowanie fabryki na 80 maszyn na pewno by się zwróciło , co innego jeśli byli byśmy podwykonawcami to wtedy może miało by to jakiś sens ekonomiczny , mała ilość wyprodukowanych maszyn znacznie zwiększa koszt produkcji podzespołów zarówno w produkcji osatecznej samolotu jak i w produkcji podzespołów potrzebnych w serwisie

Luke
środa, 3 lutego 2021, 02:29

Tak na serio to eskadra by nam sie przydala

ŚWIERGOT
wtorek, 2 lutego 2021, 23:22

apropo F-21 ,USA sugerowała Polsce 1-2 eskadry 16- 32 sztuk jako system świetnie współpracujący z F-35 ..posiadają te same czujniki i systemy co F-35 mogą realizować wszystko co F-35...tylko są widoczne ale F-21 za to biorą 27 % więcej ładunku i mają większy zasięg o 27 % od F-35 są tańsze od F-35 o 27% i koszty eksploatacji tańsze o 27 % nie potrzebują specjalnej infrastruktury zabezpieczenia ,obsługi technicznej uzbrojenia bo mogą wykorzystywać i być obsługiwane przez to wszystko co posiadają nasze F-16...ot mamy taki mały niuansik i wychodzi nam tzw koszt /efekt .....gdzie każdy wojskowy który ma wpływ decyzyjny na kreowanie naszych sił zbrojnych powie F-35 to bardzo dobry zakup ..ale przechodząc na emeryturę będąc uwolniony od tzw zależności politycznych i dyletantów cywilnych którzy mają wpływy i władze , taki generał ,pułkownik powie ....F-35 to nie latadełko na obszar Polski gdzie niema tzw głębi operacyjnej a wszystko jest pelegnowane i kontrolowane przez systemy radarowe itp , naszego hipotetycznego wroga ....a wystarczyło dokupić te dodatkowe 32 sztuki f-21 plus by być modnym i do wystąpień defiladowych oraz jako substytut programu Płomykówka 16 sztuk F-35 ...i ceny obu zakupu wyszły by nam podobnie jak zakup 32 sztuk F-35

ja
środa, 3 lutego 2021, 12:16

co z tego jak nie będziemy mieć choć paru niewidzialnych dla ruskiej 3D żaden F-21 się nie przebije. Osobiście byłbym za nowymi F/A-18 E/G, które podobno są mało widzialne dla radarów ale też mogą przenosić o wiele więcej uzbrojenia niż C/D. No i można jednocześnie zakupić wariant walki radioelektronicznej, czego F-16 nie mają.

czwartek, 4 lutego 2021, 12:54

Jak pokazały ostatnie ćwiczenia sztabowe posiadanie "niewidzialnych" nic nie daje. Bo w założeniach uwzględniono już F-35 jak i resztę zamówionego sprzętu z USA i co? po 4 dniach rosjanie w Warszawie. Czyli wojna przegrana w pierwszym dniu.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 3 lutego 2021, 16:24

F/A18 E/G to by była najlepsza opcja. SH przebija F-16 pod każdym względem przy niewiele większych kosztach a Growler to sprzęt który może zmienić przebieg bitew dlatego jest wart każdej ceny.

Fanklub Daviena
środa, 3 lutego 2021, 14:06

Agent USA się ujawnił... Jak te F-18 błaźnie mają być niewidzialne, jak uzbrojenie przenoszą na zewnątrz? :D

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 19:57

I co z tego? Izrael lata nad Syrią samolotami 4-gen z podwieszeniami a Syryjczycy nic nie mogą zrobić bo izraelskie samoloty mają bardzo dobre systemy WRE.

inteligencja fanboja zwala z nóg
czwartek, 4 lutego 2021, 08:08

Ale jak to? Przeciez wy zawsze pisaliście, że aby pkonaći działać w rosyjskiej bańce antydostepowej, niezbedny jest F-35, gdyz zadne inne samoloty generacji 4+ nie dadza rady. A tutaj okazuje się, że taki F-18 z WRE da juz rade. Jak to punkt widzenia zależy od punktu siedzenia...

GB
środa, 3 lutego 2021, 15:13

Błaźnie, wiedz że jedną z opcji "niewidzialności dla radarów" jest walka elektroniczna? Jak myślisz dlaczego różne izraelskie F-16 i F-15 latały i latają po całej Syrii i te beznadziejne radary produkcji rosyjskiej ich "nie widzą", a jak widzą to jest już za późno. Tak lotnictwo izraelskie zbombardowało w głębi Syrii syryjski reaktor i wróciło bez strat.

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 13:46

i dlatego jest lepiej mieć Growlera czy chociażby F-15/16 z dobrymi zasobnikami WRE, niz F-35 o właśnościach lotnych rodem z lat szęćdziesiatych.

Monkey
wtorek, 2 lutego 2021, 22:39

Cóż, ten przetarg zapowiada się naprawdę ciekawie. Mają już Rafale, ale to droga zabawa. Szwedzi mieli zaś kiedyś wpadkę korupcyjną przy sprzedaży holowanych dział. Amerykańskie produkty nigdy na takim szczeblu jeszcze nie "gościły" w Bharatiya Vayu Sena, ale z drugiej strony wojska lądowe mają na wyposażeniu najnowsze AH64E. Rosjanie to kiedys tradycyjny dostawca, który próbuje zachować część indyjskiego rynku. Będzie ciekawie:-)))

Fanklub Daviena
wtorek, 2 lutego 2021, 21:41

A może portal napisze coś o problemach SuperHornetów ze zbiornikami konforemnymi? Tak poważnymi, że US Navy zastanawia się nad rezygnacją z nich, a bez nich F-18 ma chałę a nie zasięg... :D

Dawo
środa, 3 lutego 2021, 09:58

US Navy zdementowała te doniesienia przecież.

Eter
środa, 3 lutego 2021, 09:20

Podaj jakies niesputnikowe źródło tych rewelacji tuwarzyszu. :D

AA
środa, 3 lutego 2021, 09:14

Po co portal ma pisać jak i tak wszyscy wiedzą że SH nawet z uszkodzonymi zbiornikami jest lepszy od całego ruskiego złomu

w
środa, 3 lutego 2021, 08:26

zawsze sa problemy. Ale amerykanie to nie polacy którzy w tym przypadku by zlikwidowali wyrób i zakład. Dopracuja i bedzie ok

Davien
wtorek, 2 lutego 2021, 23:55

Jak widac fakt że Indie wykopały z hukiem rosyjskei maszyny z przetargu na następcę MiG-29K bolii.....

biały
środa, 3 lutego 2021, 14:42

a w ogóle Ruscy mają jakiś samolot mogący startować z takiego lotniskowca jakiego mają Indie

Sasos
wtorek, 2 lutego 2021, 22:32

Te poważne problemy polegają na utrudnionym dostępie do kadłuba w celu wykonania rutynowych czynności serwisowych. Więc Ci się nie udało.

Alo
wtorek, 2 lutego 2021, 22:13

A może Fanklub napiszę coś o tych tysiącach Armat, co to już mieliście mieć tysiące? Zdaje się, że na razie wyszło całe 20 sztuk. Żeby być w temacie.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 2 lutego 2021, 22:05

Akurat SH ma wystarczający zasięg i bez tego szajsu jakim są te zbiorniki, jedyne dobre zbiorniki to te które można odrzucić przed nawiązaniem walki a konforemne to syf psujący aerodynamikę.

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 20:05

Ty sobie zobacz co wyczyniają w powietrzu polskie F-16 ze zbiornikami konforemnymi. Znajdziesz filmy na yt. Zbiorniki konforemne wpływają na aerodynamikę w bardzo minimalnym stopniu bo takie były założenia projektowe dotyczące tych zbiorników więc nie bredź o syfie psującym aerodynamikę (zresztą ty to bredzisz w każdym temacie).

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 4 lutego 2021, 07:48

Widziałem na YT film jak F-16 nie mógł sobie poradzić z MiGiem 29 a ten filmik jak F-16 były bezradne przeciwko grackim Mirage to widziało wielu. Założenia projektowe zbiorników może były dobre tylko tylko założenia projektowe samolotu były inne.

T.S.
wtorek, 2 lutego 2021, 21:22

Kupują co chcą, i mają do tego prawo. Szkoda, że my nie mamy takich możliwości. Ale cóż, kiedy smycz jest bardzo krótka

środa, 3 lutego 2021, 02:30

Nie smycz jest krótka tylko pieniędzy za mało ale jeżeli kolega chce to może żyć na poziomie większości Hindusów wtedy kupimy nawet pincet i sami se wojne wygramy

Danisz
środa, 3 lutego 2021, 00:39

to nie wyimaginowana smycz, tylko niekompetentni ignoranci na stanowiskach - oni nie potrafią kupić maseczek z atestem, a ty oczekujesz, że będą robić uczciwe przetargi na myśliwce?

biały
środa, 3 lutego 2021, 14:44

oni nie są ignorantami , oni patrzą jak tu wykorzystać okazję aby samemu sie wzbogacić

Marcin
wtorek, 2 lutego 2021, 20:53

USAF zamówiła 288 F-15EX . po tym jak okazało się że F-35 nie zdaje egzaminu jako następca F-15C

Wania
środa, 3 lutego 2021, 08:34

Tak. F-35 miał zastąpić f-15,16,18, f-22 i parę innych modeli. Zastanów się najpierw co piszesz. Rosjanie konstruując su-57 mieli na myśli przeciwwagę dla f-22, wyszedł im bubel więc teraz wszyscy ze wschodu piszą, że to rywal dla f-35. A ponieważ i dla tego samolotu nie jest rywalem to trzeba propagandowo spróbować go zdyskredytować.

Marcin
środa, 3 lutego 2021, 18:59

A-10 do kompletu, chociaż nie wiem jak to miałoby się udac? dlatego też wymieniają całe skrzydła leciwych Thunderboltów bo jak się okazało F-35 nie zastąpi ich , w jaki sposób Su-57 miałby byc przeciwwagą dla F-22 skoro oblatano jego prototyp po zakończeniu produkcji samolotu amerykańskiego. Czy bubel to nie wiem, ale fakt że nowe F-15 i F-16 mają zastąpic najstarsze egzemplarze tych samych typów świadczy niezbicie że F-35 jest nieudany, może warto się z tym pogodzic, skoro nawet USNavy i USAF go nie chcą?

Czysta prawda
czwartek, 4 lutego 2021, 23:21

No właśnie, to,że Su-57 (mocno póki co niedopracowany) dopiero teraz wchodzi na uzbrojenie, tylko uwydatnia przepaść pomiędzy V generacją USAF ,a ich WWS. Naprawdę tak ciężko to zrozumieć...?

Davien
środa, 3 lutego 2021, 19:29

Marcinku skończ juz może te fantazje:) Su-57 to dość nieudana podróbka F-22 wiec teraz go z F-35 porównujecie, ale i tu lezy i kwiczy biedny Felon na całego

Ot chwila ulotna
wtorek, 2 lutego 2021, 21:39

F35 miał być następcą F 15? Amerykanie w ogóle wiedzą o tym?

środa, 3 lutego 2021, 06:14

@Ot chwila ulotna. Za chwilę to okaże się, że F35 nic nie miał zastępować. Tak go sobie zrobili. Ale zakładam, że chodziło mu raczej o 15E.

Davien
środa, 3 lutego 2021, 19:30

Widzisz ichtamnietku ale F-35 miał zastapić F-16 i F/A-18C/D oraz A-10 i tylko tyle. Pozdrowienia dla Blofelda może w końcu coś zrozumie :)

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 4 lutego 2021, 09:20

Dzięki za pozdrowienia, ale z tego co pamiętam to sam pisałeś jeszcze nie aż tak dawno temu żeby zapomnieć, że F-35 też będzie zastępować F-15, widać zmieniasz poglądy na bieżąco gdy fantazjowaniem nie da się zakrzyczeć prasy.

GB
piątek, 5 lutego 2021, 13:49

On tez wypisywał o tych operacyjnych YF-12 w 2021 roku. Ciekawe czy te tez mają być zastapione przze F-35?

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 5 lutego 2021, 20:48

Sorry Winetu ale pisał o YF-12 ale nie pisał o 2021 to wy dodaliście.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 2 lutego 2021, 22:06

Spytaj się Daviena to ci wytłumaczy.

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 12:26

A dlaczego Davien skoro producent oraz USAF twierdzą że F-35 ma zastąpić F-16 i F/A-18? Co towarzyszu? Jeżeli prawda jest przeciw to tym gorzej dla prawdy?

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 4 lutego 2021, 07:51

Nie jestem twoim towarzyszem, a co twierdzi producent to nikogo mnie obchodzi bo producent powie wszystko żeby zarabiać kasę, USAF nie ma nic do gadania w kwestii F/A-18, i tyle są warte twoje bajki.

Voodoo
wtorek, 2 lutego 2021, 19:35

A po co Hindusom zubożona wersja Flankera C???....Eagle ma mniejszą prędkość, manewrowość, prędkość wznoszenia, gorszą do zwrotu ustalonego, odporność na uszkodzenia, można wymieniać do jutra.....wystarczy przeszczepic do MKI rozwiązania z Flankera E/G i kładzie wszystkie EX,SX, XYZ, włącznie z Eagle NG Hiperstealth

Czysta prawda
środa, 3 lutego 2021, 10:58

Twój Flanker (w nowszej wersji jakby nie patrzeć), niedawno dostał straszne lanie od Gripena C, który mocno ustępuje nie tylko F-15EX,ale i naszym F-16 Block 52plus. Prędkości nigdy Su-27 nie miał większej od F-15,ani max,ani wznoszenia. Podobnie z pułapem ,udźwigiem uzbrojenia czy zasięgiem, gdzie mocno odstaje od F-15. Na polu awioniki, to już jest przepaść, bo do dziś radary PESA są max tego czym dysponuje Su. Zostaje tylko manewrowość, lepsza od F-15,ale nie na tyle, by nawet w dog-fight sprawa była przesądzona. Zresztą nie można zapominać, jak bardzo spada manewrowość Su-27 z choćby połowicznym obciążeniem zbiorników paliwa i jak szybko wtedy ta maszyna robi się ociężała w powietrzu. Na pokazach może zachwycać,ale w warunkach bojowych już niekoniecznie.

GB
środa, 3 lutego 2021, 09:49

Co do hinduskiego Su-30MKI to one nawet uciekają przed F-16, a co mówić o nowej wersji F-15.

Marcin
środa, 3 lutego 2021, 19:01

tyle że dwa F-16 zostały zestrzelone przez indyjskie MiG-21 Bison, he he

środa, 3 lutego 2021, 20:09

Nie został zestrzelony żaden F-16. Nie masz na to żadnego dowodu.

piątek, 5 lutego 2021, 14:59

Został zestrzelony, jeden.

Wolodia
środa, 3 lutego 2021, 09:07

Czy to nie rosyjski su zamienił się w okręt podwodny w Syrii po spotkaniu z jednym ptakiem?

Wania
środa, 3 lutego 2021, 09:06

F-15 ma być przeciwwagą dla najnowszych chińskich samolotów. Chińczycy o su-35 napisali, że jest znacznie gorszy od ich samolotów pod względem radaru, elektroniki czy wyposażenia. I trudno im nie wierzyć, widząc brak radaru AESA w su i poziom rosyjskiej elektroniki. Su nie będzie przeciwnikiem dla f-15 bo jest po prostu za słaby pod każdym względem. To samolot tkwiący w systemach i rozwiązaniach z lat 90 ubiegłego wieku.

X
środa, 3 lutego 2021, 13:34

Chińczycy napisali też że mają lepsze lotnictwo od Amerykanów

Daniel J.
środa, 3 lutego 2021, 00:16

Zubożona wersja? Su-30 - większa masa własna (o ponad 3 tony) i mniejsza maksymalna masa startowa (o około 2 tony) w porównaniu do F-15. Prędkość wznoszenia su-30 to 230 m/s w porównaniu do 250 m/s F-15. Su-30 na dużych wysokościach „wyciąga” maks. 1140 ktas (mach 2) w porównaniu do 1434 ktas (mach 2,5+). Maks. pułap Su-30 to 56800 ft., zaś F-15 - 60000 ft. Stosunek ciągu do masy w Su-30 wynosi 0.86 zaś w F-15 to 0.93. Co więcej su-30 ma 150 szt. naboi do działka podczas gdy f-15 mieści 500 szt.. Su-30 ma natomiast większy zasięg oraz większe wymiary fizyczne. Jeśli chodzi zaś o su-35 to ten ma jeszcze lepszy zasięg o ponad 1,5 tyś. km ale i zabiera więcej paliwa. jest tez fizycznie większy od F-15 cięższy o 4,5 t i nadal posiada mniejszą masę startową - o ok. 1200 kg. Owszem ma większą prędkość wznoszenia - 280 m/s - niż F-15 lecz nadal jest wolniejszy jeśli chodzi o maks. prędkość - 1300 ktas (mach 2.25). Pułap maksymalny - powiedzmy taki sam (w rzeczywistości o 1000 ft mniejszy niż F-15). Su-35 i stosunek ciągu do masy 1.13, lecz tylko przy 50% pojemności zbiorników paliwa, zatankowany „pod korek” to 0.92. Podsumowując : to raczej su-30 jest zubożoną wersją F-15, zaś dopiero su-35 mu dorównuje i wygrana zależała by - moim zdaniem - od umiejętności pilotów. Lecz użyłem słowa „dopiero” gdyż F-15 miał swój pierwszy lot w 1986 zaś su-35 swój dziewiczy lot odbył w 2008 r.

Voodoo
środa, 3 lutego 2021, 12:11

Uwielbiam takie "tasowanie się " wiadomościami z Wiki.....Ale weźmy z oficjalnej strony IAF.....Flanker MKI....Prędkość npm 1,46 Ma na pułapie operacyjnym 57000ft 2,34 Ma ( czyli nie max). Prędkość wznoszenia w typowej konfiguracji ( połowa uzbrojenia pełne zbiorniki) 300m/s....stosunek ciągu do masy w typowej konfiguracji 1:1,07......Zubożona wersja nie oznacza różnic w osiągach od modelu bazowego...może mieć inny radar inne środki walki WRE itd......Flanker E/G to nawet nie wspominaj do dziś połowa jego możliwości jest tylko w sferze domysłów a nie faktów

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 20:12

Czyli nie max? Hahahah Co za ignorant XD. Zaraz jeszcze napiszesz że to prędkość przelotowa.

Davien
wtorek, 2 lutego 2021, 23:57

Voodoo jak widac indie nie chca nieudanej rosyjskiej odpowiedzi na F-15A czyli tych twoich Flankerów:)

x95
środa, 3 lutego 2021, 11:59

Na razie rząd Indii zatwierdził zakup 21 samolotów MIG-29. I to by było na tyle.

ciekawy
wtorek, 2 lutego 2021, 21:05

Mam ubaw po pachy przy czytaniu twoich dowcipów. Zwłaszcza z tą odpornością na uszkodzenia ci wyszło. Resurs płatowca w najnowszej wersji F-15 to powyżej 20 tys godzin. To chyba najwyższy wskaźnik ze wszystkich samolotów bojowych na świecie. Kiedyś F-15 po zderzeniu się z innym samolotem stracił skrzydło a pilot jak gdyby nic wrócił i wylądował w bazie. Pochwal się takim czymś na swoim klepanym młotkiem Su. Prędkość? Żaden Su nie jest szybszy od F-15 bo żaden Su nie osiąga 2,5 liczby Macha (niektóre wersje F-15 osiągają nawet 2,8 liczby Macha). Zapomniałeś też wspomnieć o udźwigu który w najnowszym F-15 to ponad 13 ton. Chciałeś wymieniać do jutra a łżesz już w pierwszym zdaniu.

Voodoo
środa, 3 lutego 2021, 08:32

Ciekawie......Ciekawie bajdurzysz....resurs płatowca 20 tyś godzin???...Ty chyba nie wiesz co piszesz....można napisać i 50 tyś pod warunkiem że płatowiec poddawany jest okresowym przeglądom i po Twoich mitycznych 20 tyś godzin z pierwotnego płatowca zostanie tylko jego dokumentacja techniczna....Eagle i 2,8 Ma????? Chyba w stromym nurkowaniu.....choć też nie rozpadł by się w powietrzu zbyt delikatny na taki opór. Prędkość którą podajesz 2,5 Ma jest prędkością w konfiguracji gładkiej bez uzbrojenia i dodatkowych zbiorników z połową paliwa ( w dodatku nie zalecana że względu na silniki) Flanker C parametry podawane ma w pełnej konfiguracji bojowej co potwierdzili zagraniczni użytkownicy FlankeraC......można wymieniać do jutra

w cccp nie ma voodoo
środa, 3 lutego 2021, 12:33

Który to niby zagraniczny użytkownik Flankera potwierdził jego zmyślone parametry :)

Gnom
wtorek, 2 lutego 2021, 23:33

Poprzedni wariant też miał spory resurs, a tu patrz kabina od reszty odmaszerowała. Co stało powodem konieczność zakupu partii nowych F-15, bo starym zdechł zaplanowany resurs, a przywrócenie produkcji F-22 nie specjalnie miałoby sens ekonomiczny.

wtorek, 2 lutego 2021, 22:32

Stracił skrzydło.... jeśli wrócił to zasługa tylko i wyłącznie pilota. Jest parę filmików jak sobie poradzili piloci przy stracie skrzydła i jeśli udaje się wylądować to tylko jest zasługa umiejętności pilota. Aha samolotem z FBW to niemożliwe.

Alo
wtorek, 2 lutego 2021, 21:01

A na co komu Flanker? Przecież to się nadaje co najwyżej na samoloty typu Iryda czy MiG-29.

Maras2
wtorek, 2 lutego 2021, 20:43

Ale cos musza brać z USA za dobre pieniądze żeby mogli brac z Rosji za dobre pieniądze. Tymczasem upgrade MKI czeka. Mają praktycznie od ręki radar Irbis i silniki Al-41 ale podejrzewam że oni uparli się na radar z Su-57 i izd. 30 a tego od Rosji nie dostaną zresztą wymagaloby to kosztownych zmian w płatowcu.

Davien
wtorek, 2 lutego 2021, 23:59

Maras, a po kiego Indie maja się bawic w przestarzałe już nieco Su-30MKI jak w przypadku F-15EX maja maszynę lepsza o prawie cała generacje;))

czwartek, 4 lutego 2021, 09:02

Powinni sie cieszyć że proponuja im F-15EX zamiast bublowatego F-35, który do niczego sie nie nadaje.

czwartek, 4 lutego 2021, 09:02

Powinni sie cieszyć że proponuja im F-15EX zamiast bublowatego F-35, który do niczego sie nie nadaje.

Ot chwila ulotna
wtorek, 2 lutego 2021, 21:41

Fakt. To by kosztowało bo jak zamontować coś co na razie nie istnieje....

w
wtorek, 2 lutego 2021, 17:16

szkoda ze nie do nas. Co najmniej 100 szt

Ryszard 56
wtorek, 2 lutego 2021, 16:40

I to samoloty dla Nas plus F-21

Kowalski
wtorek, 2 lutego 2021, 19:39

Zgadzam sie w 100%, Godny przeciwnik dla Rosyjskich Suchojow, i tanszy.

Daniel J
środa, 3 lutego 2021, 00:21

Nie miałbym nic przeciwko F-15ex w Polsce. Ba, powiem nawet, że potrzebujemy samolot typowo do dominacji powietrznej, lecz tańszy od radzieckich nie jest. Wersja ex kosztuje USA w zasadzie tyle samo, co F-35 i ma taki sam koszt utrzymania w przeliczeniu na godzinę lotu. Jest natomiast tańszy od EF’a którego cena potrafi dojść i do 200 mln€/szt. Chociaż EF jest tańszy w eksploatacji i nowocześniejszy.

Davien
środa, 3 lutego 2021, 13:00

Daniel, akurat u nas F-35 sprawdza się 10x lepiej od F-15EX z uwagi na lepsze sensory i stealth co w naszej sytuacji jest decydujace. Nawet USA nie biorą F-15EX na pierwsza linię ale jako maszyny dla NG do obrony kontynentu amerykańskiego. Natomiast koszty utrzymania EF-2000 to 70 tys euro za godż lotu( Dane z Austrii, ) EF-2000 jest tez mniej zaawansowany od F-15EX i przede wszystkim od F-35.

czwartek, 4 lutego 2021, 09:03

Tak, F-35 sprawdzi sie 10 razy lepiej jako maszynka do robienia pieniędzy dla LM.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 3 lutego 2021, 21:05

F-35 jest tak kosmicznie zaawansowany że sterownie systemami za pomocą komend głosowych działa słabo w EF działa dobrze, w F-35 hełm z super systemami jest ciężki duży i ogranicza możliwości rozglądania się, w EF podobny hełm nie przeszkadza pilotowi, w F-35 nie ma standardowych przycisków obok wyświetlacza tylko ekran dotykowy który działa fatalnie bo nie za każdym razem, w EF pilot niema takiego problemu, takich kwiatków jest podobno 900. F-35 ze swoim radarem z nieruchomą anteną i wąskim polem "widzenia" radaru praktycznie nie może naprowadzać rakiet jednocześnie samemu oddalając się od przeciwnika, EF z nowym radarem AESA i anteną przestawianą mechanicznie, może po odpaleniu rakiet wykonać zwrot 90* i uciekać przed rakietami przeciwnika samemu ciągle naprowadzając swoje Meteory za pomocą datalinku na śledzony radarem cel. F-35 to cienizna, bublowate wykonanie, kiepskie osiągi i mocno przereklamowane systemy tak naprawdę nie mające nic lepszego od konkurencji. F-15 to przynajmniej konstrukcja sprawdzona z doskonałymi osiągami a systemy tak samo dobre jak we wszystkich nowych myśliwcach z USA. Mityczne stealth to obecnie może mieć każdy powtarzam każdy myśliwiec, wystarczy poszycie zrobić z materiału RAM co już Boeing zrobił projektując Advanced SH.

Davien
czwartek, 4 lutego 2021, 09:41

Sam chciałeś:) EF-2000 nie ma Hełmu nawet zblizonego mozliwosciami do JHMCS z F-35, ma zwykły HMCS jak w polskich F-16 Bajek o radarze nawet komentowac nie ma sensu, podobnie jak o urojonych wadach F-35 Natomiast co do stealth to jak widać wy w Rosji nawet pokryć RAM nie potraficie zrobic czego najlepszym dowoden jest Su-57:) Ale skad taki.... jak ty miałby to wiedzieć:)

piątek, 5 lutego 2021, 13:51

No tak, bo przeciwieństwie do F-35, hełm w Eurofighterze działa.

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 14:21

I znacznie gorzej niż hełm w F-35 który tez działa bez problemów:))

niedziela, 7 lutego 2021, 09:01

Hełm w F-35 nie działa. Odsyłam do lektury najnowszego raportu GAO. Problem być może zostanie usunietu w drugiej połowie 2021 roku. Byc może.

Maras2
wtorek, 2 lutego 2021, 20:44

Ta tańszy. Koszt zakupu z cała reszta i eksploatacja napewno bedzie wyzszy.

Davien
środa, 3 lutego 2021, 00:00

Patrząc ile nas kosztują w Polsce wasze MiG-29 w małpiej wersji to na pewno nie:)

Tweets Defence24