Reklama
  • Wiadomości

Dyżury śmigłowców SAR w Darłowie i Oksywiu

Siły zbrojne planują utrzymanie po 1 września dwóch punktów dyżurowania śmigłowców SAR nad Bałtykiem – w Darłowie i Oksywiu – poinformowało we wtorek Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych. Oznacza to, że utrzymanie systemu dyżurów, który - wówczas tymczasowo - wprowadzono od 19 lipca. Wcześniej, od października 2015 r. dyżury były tylko w Darłowie.

  • foto P. Leoniak
    foto P. Leoniak
  • Mapa: Defence24.pl
    Mapa: Defence24.pl

Od 1 października 2015 r. w całodobowej gotowości do działań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, stacjonujący w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W połowie lipca 2017 r. nastąpiła zmiana – od tego czasu całodobowy dyżur pełnią załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach (w sąsiedztwie Oksywia), a jednocześnie w Darłowie w godzinach od 11.00 do 19.00 w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany jest drugi śmigłowiec – Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.

Gdyńska brygada zapowiadała, że dyżury w takiej formule będą utrzymywane czasowo, do końca sierpnia. We wtorek – w odpowiedzi na publikacje, że po wakacjach skończą się całodobowe dyżury – Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało jednak, że nieprawdą jest, że zawieszone zostaną dotychczasowe punkty, w których obecnie śmigłowce Marynarki Wojennej pełnią dyżury.

Siły Zbrojne RP nadal planują utrzymywanie dwóch punktów dyżurowania na lotniskach w Darłowie i Oksywiu.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Jak wyjaśnił w rozmowie z Defence24.pl oficer prasowy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej kpt. Marcin Braszak, oznacza to, że dyżury śmigłowców SAR w dyżury w Gdyni i Darłowie po 31 sierpnia będą się odbywać w tym samym systemie, jak od połowy lipca. Dodał, że nie został określony termin, do kiedy taki stan rzeczy ma zostać utrzymany.

Śmigłowce wspiera samolot patrolowy Bryza, dyżurujący na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Czytaj więcej: Marynarka Wojenna będzie „reanimować” śmigłowce

Polska strefa odpowiedzialności SAR na Bałtyku ma ponad 30 tys. kilometrów kwadratowych. Z bazy w Darłowie do najdalszych punktów strefy odpowiedzi na granicy z obwodem kaliningradzkim jest ponad 200 km, a w rejon Świnoujścia jest przeszło 150 km.

Mapa SAR
Mapa: Defence24.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej planuje zakup nowych śmigłowców dla Marynarki Wojennej, w wersji zwalczania okrętów podwodnych z możliwością wykonywania misji ratowniczych, aby zastąpić starzejące się Mi-14. Jako jeden z wariantów dopuszcza się zakup wiropłatów w dwóch partiach po cztery maszyny każda. MON deklaruje, że stosowna umowa powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej: Śmigłowce morskie dla Polski „do wszystkiego”. Efektywna unifikacja, czy ślepa uliczka? [ANALIZA]

W połowie lipca 2017 r. Brygada Lotnictwa MW zapowiadała, że od 1 września w całodobowej gotowości do działań SAR będzie utrzymywany jeden śmigłowiec – na przemian W-3WARM Anakonda i Mi-14PŁ/R – na lotnisku w Darłowie. Uzasadniano to ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg.

Jeszcze do niedawna polskiej strefy odpowiedzialności strzegły cztery śmigłowce SAR.

W latach 2008–2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym do wersji SAR przebudowano dwa śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14 PŁ. Pod koniec przebudowy i podczas wdrażania do służby maszyn, które zostały oznaczone jako Mi-14PŁ/R, Marynarka Wojenna wprowadziła naprzemienne dyżury – od 1. do 20. dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca – na lotnisku w Darłowie. Utrzymanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie przywrócono od 1 lipca 2011 r., po zakończeniu szkolenia załóg Mi-14 PŁ/R.

W 2014 r. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z WSK "PZL-Świdnik" umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców z rodziny W-3 – dwóch transportowych W-3T i trzech W-3RM Anakonda – do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA i W-3WARM. W związku z ograniczoną liczba maszyn ratowniczych oraz koniecznością szkolenia załóg od 1 października 2015 r. w całodobowym dyżurze SAR utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Do tej pory prace modernizacyjne zakończono na czterech z pięciu wyżej wymienionych maszyn a dwa śmigłowce transportowe przystosowano do wykonywania zadań ratowniczych.

Pod koniec 2016 r. rozpoczął się drugi etap procesu modernizacji, obejmujący trzy kolejne maszyny W-3. W grudniu 2016 r. do Świdnika przekazano pierwszą z nich, w lipcu 2017 r. – drugą. Trzeci śmigłowiec poleciał do Świdnika we wtorek.

Według lipcowych zapowiedzi Brygady Lotnictwa MW jeszcze w tym roku ma zostać wdrożona procedura wydłużenia resursu dwóch śmigłowców ratowniczych Mi-14 PŁ/R. Ma ona wydłużyć ich eksploatację o kolejne cztery lata.

Czytaj także: Śmigłowce SAR dla Polski: To nie wymiana, a skok generacyjny

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama