Reklama

Siły zbrojne

Drugi Zumwalt nękany problemami technicznymi

Fot. www.gdbiw.com
Fot. www.gdbiw.com

Amerykanie musieli przerwać próby stoczniowe drugiego niszczyciela nowej generacji typu Zumwalt z powodu problemów z systemem zasilania elektrycznego. Może to spowodować opóźnienia w przekazaniu tego okrętu do służby.

Amerykanie przyznali się, że ich drugi w serii niszczyciel rakietowy typu Zumwalt USS „Michael Monsoor” (DDG 1001) boryka się z równie uciążliwymi problemami, jak pierwsza taka jednostka - USS „Zumwalt” (DDG 1000). To właśnie z tego powodu okręt, który udał się na próby stoczniowe 4 grudnia br., musiał z nich powrócić już dzień później.

Zgodnie z informacją przekazaną przez dowództwo systemów morskich (US Naval Sea Systems Command), oficjalną przyczyną przerwania rejsu były problemy z układami ochronnymi zabezpieczającymi urządzenia elektryczne przed niespodziewanymi wahaniami mocy. Jednocześnie zaznaczono, że wykryte trudności nie opóźnią przekazania jednostki do służby operacyjnej.

Podobne zapewnienia były jednak składane również w procesie oddawania pierwszego niszczyciela. W rzeczywistości problemy ze zintegrowanym systemem zasilania elektrycznego IPS (Integrated Power System) na USS „Zumwalt” przesunęły termin wprowadzenia tego okrętu do linii, i to o wiele miesięcy.

Sprawa jest o tyle niepokojąca, że USS „Michael Monsoor” miał być pozbawiony wad pierwszego, prototypowego okrętu. Teraz się okazało, że na USS „Zumwalt” nie wykryto wszystkich niedociągnięć.

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. AWU

    Zumwalt podobnie jak Seawolf są dramatycznymi skokami technologicznymi które pozostawiają resztę świata daleko w tyle. Doświadczenia zdobyte podczas ich konstrukcji zostaną wykorzystane przy produkcji innych projektów. Przykładem rozwiązania z projektu Seawolf zastosowane przy budowie klasy Virginia. W kręgach USN uważa się że Virginia osiągnęła doskonałość i następnym krokiem będzie budowa łodzi z napędem pozbawionym części ruchomych.

    1. Courre de Moll

      Ale chyba odrobineczkę za drogo i za długo i za mało efektywnie wychodzą te doświadczenia. Miały być 32 okręty za 1,3 mld/szt. Po serii kolejnych redukcji (sama USN proponowała porzucić kontrakt w zamian za więcej bukrów, ale się senat nie zgodził) zostały z tego 3 sztuki po ponad 7 mld/szt (a to nie koniec). Przy czym z 11 nowych technologii kluczowych dla projektu, za "dojrzałe" uznaje się bodajże... 3 (stan z raportu z 2016). No trochę trudno to określić sukcesem niestety.

    2. nbnnv

      Zumvalt to jest porażka w planowaniu przyszłego pola bitwy. Dlatego się nie nadaje. USA potrzebuje następcy Tico/Burke.

  2. Batory pod Pskowem

    Normalne problemy wieku dziecęcego tak jest zawsze (nasze f-16) po dostarczeniu tak samo. Nie dramatyzował bym . Za dwa trzy lata po wejściu do służby nie będą miały odpowiedników w żadnej flocie świata.

    1. matros 3

      @Batory pod Pskowem Nowatorska konstrukcja, której głównym orężem miała byc artyleria lufowa i nowatorski pocisk, w zasadzie całkowicie inteligentny, sterowany etc. Niestety projekt zabiły niebotyczne koszty, a teraz te 2 sztuki dogorywają a nadają sie w zasadzei co najwyzej na oceaniczne patrolowce, bo nikt o zdrowych zmysłach nie wyśle ich np. na patrol w Zatoce Adeńskiej, bo wystarczy 1 motorówka za 2 000$ i "po ptokach" a w zasadzie kolejna atrakcja podwodna dla nurków powstanie . a-10 zastąpią albo at6 albo super tukano bo wielozadaniowy F16 jest do tego za drogim, raptor zaszachowany został przez Su-35, patrząc na ostatnią "prezentacje Nikki H. w ONZ to "patrjot" nie trafił w rakiete skonstruowana z dziurawych beczek po ropie..... to jest właśnie "wojna asymetryczna" czyli twór za 1 000 000 $ używany jest do niszczenia pzredmiotu wyklepanego pzrez lokalnego kowala za 300 rupii. Kto wcześniej padnie ?

  3. szajswaffe

    2 okręty-buble, z niesprawną instalacją, kiblami, nawigacją to wg niektórych "krok w przyszłość". Ale T-14 który nie chciał odjechać na Placu Czerwonym (zresztą z winy załogi, nie sprzętu, później jechał dalej) - to jest "złom" :)

    1. bender

      Primo poziom komplikacji jest zupełnie inny. To tak jakbyś porównywał motorower z jachtem motorowym. Secundo Amerykanie nie mieli do tej pory parcia, żeby koniecznie wypychać niedokończone Zumwalty na parady okrętów. Ale jak trafi im się taka wpadka to daj znak. Tertio wpadki rosyjskiej floty to temat na osobny wątek. Osobiście bawi mnie fakt, że nie mogą zrobić siłowni do nowoczesnych, ale przecież nie nowatorskich fregat.

    2. PL

      Możnaby zbudować takich okrętów-bubli więcej i kilka wysłać na Morze Bałtyckie.

  4. Jestem robotem

    Panowie amerykańscy stoczniowcy powinni się zgłosić do holenderskiej firmy Terberg Control Systems. Nie ma lepszych w automatyce zasilania.

  5. Ppp

    Niemożliwe... amerykańska technika i zawodzi? Oj chyba mają rosyjskie podzespoły... (sarkazm)

    1. xawer

      Sarkazm niepotrzebny:-) Przy tak nowatorskiej i skomplikowanej konstrukcji byłoby nieprawdopodobne gdyby wszystko działało. Nawet niemiecka perfekcja techniczna notuje błędy prototypów:-)

  6. Courre de Moll

    Tak to jest, gdy idzie się w przekombinowane supernowoczesne projekty, na które obcina się potem finansowanie - wychodzą pojedyncze sztuki, nie tylko problematyczne, ale i kosztujące bazyliony, gdyż od redukcji zamówienia koszty badań i rozwoju się nie zmniejszą, a na koła do rolls-royce'ów dla prezesów musi być.

  7. Marcin

    Czy to prawda ze będzie zamontowany rail gun ?

    1. yaro

      niewiadomo, ponieważ ostatnia rekomendacja dla tej broni jest taka, że projekt ma być zamknięty w 2019 roku ...

    2. DSA

      Nieprędko. Podobno program railguna ma mieć obcięte środki. Może się skończyć tym że po 12 latach i wydaniu 0,5 mld USD railgun nie będzie wdrożony.

  8. As

    Nawet nie piszcie o możliwych opóźnieniach Polskim czytelnikom. Nie wiecie jakie opóźnienia są tolerowane w naszych stoczniach przy byle motorówce.

  9. chateaux

    Nigdy nie bylem zwilennikiem okretow tego typu, ale choroby wieku dzieciecego zostana usuniete predzej czy pozniej, i wciaz beda to najpotezniejsze niejadrowe okrey w historii.

  10. Teodor

    "problemy ze zintegrowanym systemem zasilania elektrycznego IPS (Integrated Power System)" - dla mnie zintegrowany to znaczy wspolny, a od dawna wiadomo, ze systemy mocy zasila sie z innego miejsca niz precyzyjne systemy pomiarowe i sterujace, aby uniknac pikow napieciowo - pradowych. Nie wiem dokladnie na czym polega ten ich problem, ale byc moze nie na wszystkim da sie oszczedzic. Ponadto przy duzym zaawansowaniu urzadzen elektronicznych na liniach zasilajacych jest pelny smietnik. Doprowadzic to do porzadku wymaga ogromnej wiedzy i czasu.

  11. Stelle

    Podejrzewać można przegrzewanie się układów dystrybucji mocy, falowników itd. Zastosowanie dodatkowych układów chłodzenia z przetestowaniem może trwać bardzo długo, chociaż wydawaloby się, że problem jest stosunkowo mały

  12. agjio

    Zumwalty to pomyłka. Okręt za miliardy USD a ma problemy za zapychającymi się toaletami. Marynarze w czasie testów musieli korzystać z wiader opróżnianych za burtę.

    1. Nieździwiony

      Wygląd ciekawy, parametry również, ale pytanie brzmi czy i kiedy nowe działa i jakie ?

    2. Marek1

      a ty tam byleś i widziałeś ;)))

    3. Kick

      Czy zapychajace się toalety zmniejszają jego potencjał bojowy?

  13. Marek

    Tak bywa z nowymi rzeczami