Reklama
  • Wiadomości

Dobry czas dla C-295

C-295 znajduje kolejnych nabywców. Czeskie siły powietrzne zakupiły kolejne dwa samoloty tego typu w wersji transportowej. Tę samą ilość zakupiła Irlandia, będą to jednak maszyny wersji MPA (Martime Patrol Aircraft czyli samolotu Patrolowania Morskiego).

C-295 czeskich sił powietrznych / Fot. Airbus Defence and Space
C-295 czeskich sił powietrznych / Fot. Airbus Defence and Space

Kontrakt zawarty przez Czechy zakłada dostarczenie dwóch samolotów w zmodyfikowanej wersji C295W, która ma na końcach skrzydeł tzw. winglety - zmniejszają one zużycie paliwa o około 4 proc., co pozwoli na przenoszenie na większe odległości cięższych ładunków. Dostawy są planowane na pierwsze półrocze 2021 r. Przy okazji podpisano też umowę na modernizację czterech posiadanych już przez Vzdušne síly Armády České republiky samolotów tego typu do standardu C295W.

image
Wizualizacja C-295 MPA Irlandzkich sił powietrznych / Fot. Airbus Defence and Space

Irlandia zakupiła z kolei dwa samoloty w wersji patrolowania morskiego. Zastąpią one w wykonywaniu tych zadań maszyny CN-235. Maszyny te zostaną wyposażone w awionikę Collins Aerospace Pro Line Fusion oraz system zarządzania misją FITS (Fully Integrated Tactical System). 

Oznacza to, że w ciągu 20 lat produkcji zamówiono łącznie 214 egzemplarzy tego średniego samolotu transportowego. Jest on oferowany potencjalnym nabywcom w wersjach m.in.: transportowej, MPA, SAR, SIGINT, AEW czy MEDEVAC. Samolot może wykonywać też zadania gaśnicze czy tankowania w powietrzu. Jednym z 29 krajów użytkujących te maszyny jest Polska, która eksploatuje 16 egzemplarzy i jest jednym z największych klientów na tę konstrukcję. Pieszczotliwie zwane "Kasiami" (od biura konstrukcyjnego EADS CASA) samoloty mogą przewieźć do 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem w każdych warunkach pogodowych. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama