Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Daewoo zbuduje piątego południowokoreańskiego „boomera” typu Changbogo-III

Próby morskie okręty typu Changbogo-III Batch-I „Dosan Ahn Chang-ho”. Fot. ROK Navy
Próby morskie okręty typu Changbogo-III Batch-I „Dosan Ahn Chang-ho”. Fot. ROK Navy

Południowokoreańska marynarka wojenna zadecydowała, że drugi okręt podwodny o napędzie diesel-elektrycznym typu Changbogo-III Batch-II będzie wyprodukowany przez koncern Daewoo. Budowa tego okrętu, przystosowanego do odpalania spod wody taktycznych rakiet balistycznych i rakiet manewrujących będzie kosztowała 844 miliony dolarów.

Południowokoreańska Agencja do spraw realizacji programów obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) podpisała ze stocznią DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) umowę o wartości za 985,7 miliardów wonów (844 milionów USD) na budowę drugiego okrętu podwodnego projektu KSS-III Batch-II. Jest to już druga jednostka tej wersji zamówiona w koncernie Daewoo.

Wybór właśnie tego producenta nie jest jednak zaskoczeniem, ponieważ to właśnie on wybudował największą liczbę okrętów podwodnych w Korei Południowej. Od czasu zamówienia w 1987 roku pierwszego, diesel-elektrycznego okrętu podwodnego typu Jang Bogo-I (Typu 209/KSS-I) zbudowano tam w sumie 22 jednostki tej klasy, z których 16 już zostało dostarczonych (w tym 9 typu 209/KSS-I o wyporności 1290 ton i 3 Typu 214/KSS-II o wyporności 1860 ton), a 6 jest w trakcie budowy. Co więcej, jest to jedyna południowokoreańska stocznia, która zdobyła zamówienia eksportowe na okręty podwodne (dla indonezyjskiej marynarki wojennej).

Koncern Daewoo przewodzi także w realizacji programu KSS-III. Stocznia DSME wyprodukowała już bowiem pierwszy z trzech okrętów podwodnych typu Changbogo-III Batch-I „Dosan Ahn Chang-ho” (SS-083), kończy budowę drugiego „Ahn Mu” (SS-085), który zwodowano 10 listopada 2020 roku i rozpoczęła cięcie blach pod pierwszy okręt wersji drugiej Changbogo-III Batch-II „Lee-Bong-chang” (SS-087). Konkurencja, czyli koncern Hyundai (stocznia Hyundai Heavy Industries), jak na razie otrzymał jedynie zamówienie na jeden okręt podwodny typu Changbogo-III Batch-I „Yi Dong-nyeong” (SS-086).

Zadanie zlecone dla Daewoo jest trudne, ponieważ wiąże się m.in. z mocnym przeprojektowaniem jednostek wersji Batch-I. Po wprowadzeniu zaproponowanych zmian, okręty podwodne wersji drugiej mają mieć wyporność zwiększoną o około 400 ton (z 3305 ton do 3690 ton), być dłuższe o około 6 metrów (z 83,5 m do 90 m), mają mieć zwiększoną z 6 do 10 liczbę silosów w kadłubie zawierających wyrzutnie pionowego startu dla rakiet manewrujących i balistycznych, jak również mają otrzymać nowej generacji baterie akumulatorów litowo-jonowych. Ważną zmianą będzie zapowiadane dodatkowo wprowadzenie wysokotemperaturowej technologii nadprzewodnikowej HTS (High-Temperature Superconductor) w pełni zintegrowanym, elektrycznym układzie napędowym.

„Oprócz udanej dostawy drugiego okrętu projektu KSS-III Batch-II, dokładnie przygotowaliśmy projekt budowy okrętu nawodnego, który ma zostać zamówiony w tym roku oraz podstawowy projekt konstrukcyjny dla koreańskiego lekkiego lotniskowca, który ma być zamówiony w przyszłym roku. Przyczynimy się w ten sposób do ochrony suwerenności morskiej”

Wiceprezes wykonawczy i szef działu okrętów specjalnych stoczni DSME
Reklama
Reklama

W Batch-II wymieniony zostanie także okrętowy system kierowania uzbrojenia, który w wersji Batch-I został zaprojektowany przez firmę Babcock z Wielkiej Brytanii, a obecnie ma być opracowany i wyprodukowany przez firmy miejscowe. Zadanie będzie zrealizowane najprawdopodobniej przez południowokoreańską grupę Hanwha, która dla okrętów KSS-III wcześniej dostarczyła okrętowy system walki. Nie zmieniony zostanie jednak najprawdopodobniej dostawca systemu walki elektronicznej PEGASO (którym jest hiszpański koncern Indra), konsol sterowniczych (produkowanych przez francuską grupę przemysłową ECA) oraz masztów optoelektronicznych (zabezpieczanych przez francuski koncern Safaran).

W ten sposób zostanie zbudowany oceaniczny okręt podwodny o napędzie diesel-elektrycznym, który może się poruszać pod wodą z maksymalna prędkością 20 w i którego zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 10 000 mil morskich. Południowa Korea ujawniła również, że okręt ma możliwość działania pod wodą przez nawet 20 dni (nie mając napędu atomowego). Załoga składająca się z 50 osób będzie miała możliwość wykorzystania w czasie walki dziesięciu wyrzutni pionowego startu dla rakiet manewrujących typu Chonryong lub rakiet balistycznych krótkiego zasięgu typu Hyunmoo (o zasięgu około 500 km) oraz sześciu standardowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm.

Dzięki okrętom Changbogo-III Południowa Korea stała się ósmym krajem na świecie posiadającym „boomery” (po Stanach Zjednoczonych, Rosji, Chinach, Francji, Wielkiej Brytanii, Korei Północnej i Indiach), a więc okręty zdolne do odpalania rakiet balistycznych spod wody, z wyrzutni pionowego startu. Potwierdziło to zakończone sukcesem, faktyczne strzelanie podwodne przeprowadzone z zanurzonego okrętu „Dosan Ahn Chang-ho” na początku września 2021 roku.

Zgodnie z obecnie zatwierdzonym harmonogramem pierwszy okręt podwodny typu Changbogo-III Batch-II ma zostać przekazany południowokoreańskiej marynarce wojennej w 2026 roku, drugi w 2028 roku, a trzeci w 2029 roku. W sumie ma powstać aż dziewięć jednostek tego typu, po trzy w wersji: Batch-I, Batch-II i Batch-III. Szczegóły na temat zmian wprowadzonych w ostatnich trzech okrętach Changbogo-III Batch-III jak na razie nie zostały ujawnione. Jak na razie zapowiada się jedynie zastosowanie na nich najnowszych, dostępnych technologii przy zachowaniu już zaprojektowanego kadłuba.

Reklama
Reklama

Komentarze