Czesi prezentują dowódczo-sztabowego Titusa 6x6

17 marca 2021, 14:14
Tatra
Fot. Tatra Defense Vehicle
Reklama

Jak donoszą lokalne media, spółka Tatra Defense Vehicle zaprezentowała prototyp wersji dowódczo-sztabowej kołowego transportera opancerzonego Titus 6 × 6. Wozy tego typu mają trafić już wkrótce na uzbrojenie czeskiej armii.

Dostawy tych wozów dla rodzimych sił zbrojnych są dla czeskiej Tatry obecnie jednym z głównych zadań w najbliższym czasie. W czeskiej armii zastąpią one obecne eksploatowane i mocno już przestarzałe specjalistyczne systemy dowodzenia i łączności oraz kierowania ogniem artylerii bazujące na platformach starego typu. Głównym zadaniem tych wozów ma być zapewnienie wsparcia dowodzenia i łączności na szczeblu brygady i batalionu, oraz pododdziałów artylerii w pododdziałach pancerno-zmechanizowanych poprzez stworzenie mobilnego i bezpiecznego środowiska pracy polowej.

Ostatecznie na mocy umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej finalnie ze spółką Eldis (wchodzącej podobnie jak Tatra w skład koncernu Czechoslovak Group) zakupionych zostało łącznie 62 egzemplarzy tych wozów na potrzeby czeskich wojsk lądowych z terminem dostaw w latach 2022-2023. Wśród tej puli mają występować trzy różne wersje - wóz dowódczo-sztabowy (6 egzemplarzy), wóz transportowo-łącznościowych (36 egzemplarzy) oraz wozów kierowania ogniem artylerii (20 egzemplarzy). Wozy te mają trafić do obu brygad czeskiej armii - 4. Brygady Szybkiego Reagowania z Zatecu oraz 7. Brygady Zmechanizowaną z Hranic, które są uzbrojone odpowiednio w kołowe bojowe wozy piechoty Pandur II 8 × 8 CZ oraz bojowe wozy piechoty BVP-2.

image
Reklama

TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała ona na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.

Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w NATO-wskim standardzie Stanag 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
Krzysiek z Wrocławia
wtorek, 30 marca 2021, 11:03

Czyli jednak nie udało się zmieścić APU we wnętrzu, Teraz przekracza dopuszczalną wysokość do transportu samolotem.

MARIAN uzupełnił
czwartek, 18 marca 2021, 18:40

W/w wóz ma duże mankamenty po pierwsze nie jest podzielony na pomieszczenia sekcje i pokój dowódcy do np spowiedzi , nie ma tarasu widokowego gdzie można omiatać lornetkami okolicę , i spalić fajkę ,nie ma peryskopu podobnego jak w łodzi podwodnej do lukania za ukrycia , nie ma systemów antenowych więc wszystko załatwia się tel komórkowym , nie ma platformy dla drona tzw gołębia pocztowego , brak ramp dla bodygardów ,brak wc w konwencji jak ma PKP,brak umiejętności pływania nie widać śrub, brak solarów ,i turbiny ze śmigłem więc nie ma ogrzewania i chłodzenia , brak anteny satelitarnej a więc brak telewizji a co za tym idzie brak informacji z obszarów walki a jak wiadomo telewizja wie lepiej i więcej niż dowódcy biorący udział bezpośrednio w walkach ...więc jeszcze dużo pracy by uzyskać doskonałość

Pol
czwartek, 18 marca 2021, 09:49

Wcale bym się nie obraził jakby kupili licencje i hsw były by robione .Brawo Czesi.

Grzyb
środa, 17 marca 2021, 23:02

Tatra robi świetne ciężarówki, bez dwóch zdań. W dodatku nasz sąsiad. W dodatku Czechia jest w Unii Europejskiej i w Grupie Wyszechradzkiej. Może by tak kupować od nich wozy do programu Pegaz oraz jako wozy rozpoznawcze, dowódcze oraz kierowania ogniem?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 18 marca 2021, 14:10

Do tego, co trzeba kupiliśmy. Zrobiła to HSW. Z tym tylko, że Tatra dość dziwnie podchodzi do współpracy. Rzuć okiem na GTP 4×4 oraz GPV i zważ, że z Finami nie mieliśmy specjalnych problemów.

kmdr
środa, 17 marca 2021, 22:26

Cudeńko..Można zrobić porządnie i ładnie no można.Taka prywata. Ciekawe jaka jest cena detaliczna.Takie coś na podjeździe. Ehh.

PL
środa, 17 marca 2021, 18:37

Oo ekstra bryczka. Dobre koło, dobry prześwit, aerodynamika ok Przyklad i dobrego wygladu i funkcjonalnosci(ta drabinka :)) Widać, ze bez problemu nawet całą lampę wymienisz a wyglada swietnie

wiarus
środa, 17 marca 2021, 23:33

Dla naszej kadry za mały, musi być "salonka na wypasie" :) A na serio - świetny! Nie ma porównania do BSAMa, w którym zimą na poligonie grzał się dowódca batalionu.

Sternik
środa, 17 marca 2021, 17:57

Polska powinna kupywać najcięższe spycharki gąsiennicowe Komatsu, oficjalnie do budowy dróg i pogłębiania Zalewu Wiślanego a potajemnie demontować z nich silniki ze skrzyną i używać ich do moderki naszych T-72 i PT-91.

Viggen
środa, 17 marca 2021, 20:05

Nie ma potrzeby robić tajemnicy skoro można w legalu.

rydwan
czwartek, 18 marca 2021, 07:26

ciiii dla co niektórych ten legal jest właśnie nielegalem :) poprostu nie potrafią inaczej ,musza miec załatwiane ,kradzione , potajemnie montowane.

andrzej.wesoly
środa, 17 marca 2021, 17:50

To raczej tłoczno we wnętrzu tego pojazdu będzie: 12 żołnierzy ? + 3 os.obsługi, moduł uzbrojenia, duża kabina przednia, a raczej przedział kierowcy, dowódcy i operatora, a całość niezbyt długa...

Zdziwiony
środa, 17 marca 2021, 18:17

Tam wejdzie i 18

Alaris
czwartek, 18 marca 2021, 08:31

Tylko pamiętaj o tym że to nie transporter tylko wóz dowódczo- sztabowy. Po za ludźmi muszą zmieścić też pewne wyposażenie a 12 osób oprócz obsługi to pokaźna ilość, raczej bliżej kategorii cztero osiowców.

Gustlik
środa, 17 marca 2021, 17:31

62 egzemplarze.

środa, 17 marca 2021, 22:15

I to w rok

Tweets Defence24