„Czarna Dywizja” testuje rampę kolejową [FOTO]

10 kwietnia 2021, 07:21
2021-04-08-ap-rm_70_rampa-010
Fot. mjr Artur Pinkowski/11LDKPanc.
Reklama

Jak podała 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej, w czwartek 8 kwietnia br., na wojskowej bocznicy kolejowej, na terenie żagańskiego poligonu, miał miejsce eksperyment załadunku i rozładunku sprzętu wojskowego z wykorzystaniem mobilnej rampy kolejowej RM-70 produkcji OBRUM. W eksperymencie brali udział żołnierze i sprzęt wojskowy Czarnej Dywizji.

Podczas eksperymentu wykorzystano mobilne rampy kolejowe RM-70 oraz sprzęt wojskowy będący na wyposażeniu jednostek wojskowych wchodzących w skład 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej, między innymi: czołg Leopard PL, KTO Rosomak, czy BWP-1. Za przygotowanie eksperymentu odpowiadali żołnierze 4. Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia, której wsparcia udzieliły PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Cargo SA.

Mobilna kolejowa rampa RM-70 przeznaczona jest do załadunku na wagony kolejowe i rozładunku pojazdów, będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i państw NATO o masie nieprzekraczającej 70 ton. Może być wykorzystywana zarówno dla pojazdów gąsienicowych, kołowych, jak i innego typu maszyn, a także do ruchu pieszego.

Wjazd sprzętu na platformy kolejowe przy użyciu ramp RM-70 nie jest łatwy i wymaga ciągłego szkolenia i doskonalenia. Trudność ta jest spowodowana kątem nachylenia mobilnej rampy, który wynosi około 12 stopni, dlatego w pewnym momencie kierowca nie widzi dowódcy, który naprowadza kierowcę na platformę kolejow.

ppłk Jacek Andrzejwski, 4RBLog

Podczas eksperymentu sprawdzono również stabilność i trwałość mobilnej rampy kolejowej oraz czy infrastruktura kolejowa, w tym torowisko, podczas pracy nie ulegnie uszkodzeniu.

image
Fot. mjr Artur Pinkowski/11LDKPanc
image
Fot. mjr Artur Pinkowski/11LDKPanc
image
Fot. mjr Artur Pinkowski/11LDKPanc
Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 72
Reklama
QWAS
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:26

kamerka gopro + smartfon :) i mogę śmigać po linie takim Rośkiem , ale pewnie to zbyt proste ??? :(

Viktor
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:41

Czarno to widzę

sn3p
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 00:29

To już wiemy dlaczego Rosja mobilizuje wojska.

Polak z Polski
niedziela, 11 kwietnia 2021, 23:06

I to jest nasza odpowiedz na koncentrację rosyjsko - białoruską wokół Ukrainy?

Adam
niedziela, 11 kwietnia 2021, 22:03

Fajnie, że czekali tylko rok żeby je przetestować. Mogli przecież czekać z dziesięć lat.

Honker Haker
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:15

Dobra jeden wagon, ale jakby był cały skład to pierwszy czołg jedzie na sam przód, a jak widać na zdjęciu, zapasu po bokach ma tyle co nic

Wojciech
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 00:02

Nie jedzie. Przestawia się wagon.

SAK
niedziela, 11 kwietnia 2021, 20:09

A gdzie ma chorągiewki , rozumiem że czerwone to przeszkadzają politycznie .

Andrzej 1
niedziela, 11 kwietnia 2021, 18:24

W czasie II wojny światowej też dowieźliśmy ale zbyt blisko frontu czołgi i artyleria je zdziesiątkowała, obyśmy nie korzystali z takich wzorców w przyszłości

CzarnyBeret
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:54

Ten żwir na podjeździe to niedoróbki. W zestawie powinno być 20…50 metrów platformy z uchwytami tak aby torowisko się nie rozchodziło.

Viktor
niedziela, 11 kwietnia 2021, 15:35

Dźwig lebherr 70 ton daje rade w 2 minuty

kapral
niedziela, 11 kwietnia 2021, 13:38

I na Moskwę :)

Fff
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:30

To działanie musiałoby być poprzedzone: #przemieszczeniem najważniejszej tkanki ludnościowej np. do Kanady, Australii, Islandii, Madagaskaru, Argentyny, #transfer dla tej ludności, #opanowanie broni A, #posiadanie środków do przenoszenia A, #wyznaczenie żołnierzy do ataku.

Zmęczony dziadostwem
sobota, 10 kwietnia 2021, 22:55

To prawdziwy problem XXI wieku. Kąt rampy uniemożliwia w pewnym momencie widoczność dowódcy. A kuźwa kupta i dołączta mu do zestawu chorągiewki na dłuższym patyku. Chyba kierowca nie musi się wpatrywać mu w oczy, co? A tak poza tym, nie ma u nas jakiegoś inżyniera, co by obmyślił coś prostego do załadunku czołgów z boku wagonu? Taka rampa, to jako ostateczność. Kierunek, to jakaś suwnica, winda, dźwig, czy cuś. Jakieś rolki na wagonach, ale jeszcze coś innego. Co to jest 70 ton...

-CB-
niedziela, 11 kwietnia 2021, 23:05

W jednostkach są normalne rampy betonowe. jak sam napisałeś, "taka rampa, to jako ostateczność" w terenie przygodnym.

SAS
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:17

Dialog techniczny na choragiewki trwa rok piętnasty.

AWS-93
niedziela, 11 kwietnia 2021, 11:57

Chorągiewki w swoim czasie na wyposażeniu każdego czołgu oraz bwp (d-cy dr piechoty).

Robert
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:34

18 ram zakupiono w 2019 roku. Teraz prowadzi się eksperymenty ? Ciekawe na jakim szczeblu są one na wyposażeniu. Jeśli w brygadach to 'kto i czym je przewozi',, (w blog ilość pojazdów jest ograniczona), kto je rozwija i zwija (skąd ludzie ?) . No i jak znajdziemy odpowiedzi to się okaże czy to nie kolejny zakup w stylu wagonów osobowych.

Lion32
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:33

Więcej Rosomakow i wyrzutni Langusta do tego chelikoptery

Robert
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:21

Rampy zakupiono w 2019 r. A teraz przeprowadza się eksperyment. Czyli przydatność zakupionych kilkudziesięciu ramp dopiero teaz się sprawdza ? Ciekawe na jakim poziomie rampy występują, czym są przewożone (w blog ilość środków transportu jest ograniczona) i czy przewidziano kto będzie ten patent obsługiwał (rozwijal, zwijał i przewozil). No i tu mogą pojawić się znaki zapytania.

logistyk
sobota, 10 kwietnia 2021, 20:07

Sprzęt niedopracowany. Powinien stanowić jeden składany moduł, by trwało to kilka minut bez podsypywania żwiru/kamieni. Podnośniki do kontenerów na podwoziach kołowych są na wyposażeniu jednostek.

Robert
niedziela, 11 kwietnia 2021, 19:46

Sa na wyposażeniu Blog czy tez BPanc i BZ ? Jak się one przemieszczają wraz z pododdziałami? Jaką maja dzielnosc w terenie ? Pytam bo Blog posiadają podnośniki typu KALMAR które moim zdaniem nijak mają się do zdolności jakie powinny posiadać pododdzialy logistyki wojskowej. Dla KALMAROW w koszarach musiano wybudować odpowiednie drogi (masa podnośnika ). Podobnie (ws. zabezpieczenia potrzeb SZrRP) jest z ostatnimi zakupami zestawów RENAULT. - niezdatne do działań w polu a w czasie w mogą być pobierane z gospodarki Narodowej .

-CB-
niedziela, 11 kwietnia 2021, 23:09

Jemu zapewne chodzi o zwykłe hakowce, na podwoziu np. Jelcza.

Grzyb
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:26

Przecież ten czołg ledwo stoi na platformie pociongu. Jeśli kierowca nie wyhamuje do 5 na godzinę to spadnie na pierwszym zakręcie a z taką prędkością to równie dobrze mogą te teciaki A4 ciągnąć rowerem, podobna prędkość.

Słownik ortograficzny
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:01

tja, pociongu...

nick
sobota, 10 kwietnia 2021, 15:39

Mnie się zaraz skojarzyło z wypadkiem izraelskiego czołgu Merkava co dachowal wjeżdżając na lawetę.Oficjalnie zawiódł sprzęt nie człowiek.

Jacek
sobota, 10 kwietnia 2021, 15:27

To w końcu która dywizja jest Czarna? 11 lubuska czy 18 zmechanizowana z Siedlec.

Vuzerkio
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:56

Czarna jest tylko jedna. Reszta to gamoństwo w zielonych berecikach.

Daruspol
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:03

11 jest Czarna dywizja, a 18 to Żelazna dywizja.

LeAN
sobota, 10 kwietnia 2021, 19:02

18 jest żelazna

TT
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:25

Czarna / żelazna

Weteran
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:22

Zawsze Nasza 11 DKPanc była ,,czarna" bo przejęła tradycję po ,, Maczkowcach "

Johny
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:20

Do roboty w końcu a nie tylko bawić się w wojenkę!

ABC
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:47

18 jest żelazna.

Krzys
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:42

Nie jest żelazna bo jej jeszcze nie ma. Może kiedyś ja zasłuży w jakikolwiek sposób na to miano...

Laik
sobota, 10 kwietnia 2021, 14:38

Mam pytanie. Czy też zwir do zasypania torów to jest w zestawie z tą rampą?

Logik
sobota, 10 kwietnia 2021, 19:57

a gdyby nawet to łatwiej podsypać żwiru czy wybudować rampę bystrzaku?

AMF
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:22

Podsypka szutrowa (!) jest w zestawie z torami.

propagacja2017
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:42

I pozostań łukiem.

Obywatel
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:29

Zasypali aby na testy nie uszkodzić torów.. Do pisania pierwszy ale aby pomyśleć to już ciężko

Czesio
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:37

To w jaki sposób testowali czy torowisko się nie uszkodzi, skoro je wcześniej zabezpieczyli kamieniem?

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 14:00

Popieramy takie eksperymenty

kkel
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:50

Panowie na rampie kolejowej w Okonu Rosjanie roili w lewo zwrot i wszystko zjeżdżało z platform. Teraz potrzebujecie par godzin na instruktaż bhp i ppoż. Jaja sobie robicie? Moje T-55 gnały po kilku poligonach ze strzelaniem amunicją bojową w dzień i w nocy aby po forsowaniu Odry pod Białą Górą załadować się na transport i wrócić do Elbląga.

Eerbbb
sobota, 10 kwietnia 2021, 19:36

Tylko teraz by pana za to zamknęli. Takie czasy, że nic nie wolno.

sobota, 10 kwietnia 2021, 19:03

T 55 Mertida i Okonek?

Weteran
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:26

Tak było ! Ale My to My ! Mieliśmy charakter i wojsko z jajami. Forsowanie Odry na ruskim moście pontonowym to był akt odwagi. Ale to robiliśmy.....

Potomek Szwejka
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:02

W 69 r między Kazuniem a Wyszogrodem miałem okazję zobaczyć budowę mostu pontonowego przez Wisłę, a później przejść się po nim w obie strony. Jako ciekawostkę (dla młodzieży) dodam, że UW miał opanowaną technologię budowy pontonowych mostów KOLEJOWYCH! Takie cudo widziałem tylko na filmie z manewrów na Ukrainie, ale tory kolejowe dochodzące po obu stronach do brzegu Wisły między Puławami a Dęblinem były jeszcze kilka lat temu.

yar
niedziela, 11 kwietnia 2021, 10:14

O budowie pontonowych mostów KOLEJOWYCH to pisał Suworow. I zgodnie z jego opisem to nie chciał bym po takim moście jechać ...

Viktor
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:27

Przypominam że pkp crgo posiada 20 wagonów slmmps do przewożenia ciężkiego sprzętu

Weteran
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:33

Tylko ? Ale to znaczy , że przy pomocy tych 20 wagonów można załadować 20 transportów. Tak ? Czyli jak wjeżdżaliśmy z rampy czołowej , to teraz z tyłu transportu za pomocą takiego pomostu ? Potem pomost można wykorzystać do załadunku kolejnego transportu. Zgadza się ?

Urko
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:18

Sorki za może głupie pytanie, ale czy te wagony nie są trochę za wąskie do tych naszych czołgów? Nie przydało by się do tej rampy zaprojektować jeszcze nowej platformy przewozowej, by czołgi nie spadały w czasie jazdy i by załadunek był łatwiejszy?

yar
niedziela, 11 kwietnia 2021, 10:15

Poczytaj sobie o tzw "skrajni".

sobota, 10 kwietnia 2021, 15:54

Witam kolegę. Nie da się poszerzyć wagonów, gdyż byłby problem z mijaniem pociągów. Spadanie sprzętu z wagonów to w większości wina załadowcy. Czołg wystaje po kilka cm z każdej strony i prowadzący czołg wie o tym i musi go tak prowadzić aby było równo z obu stron. Proszę mi uwierzyć trochę praktyki i nie jest to żadna filozofia. Pozdrawiam

Honker Haker
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:22

W Gdańsku parę lat temu Bradley jadący transportem kolejowym zdjął parę metrów dachu nad peronem :) :)

Sssssssss
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:45

Skoro czołg jest szerszy i wystaje na boki to jak poszerzenie platformy do przewozu sprzętu wojskowego utrudni mijanie się pociągów skoro i tak już jest utrudnione? Rozumiem, że jest to typowa platforma PKP ale można przygotować platformy tylko dla wojska. Czołg i tak wystaje na boki a na szersze wjazd byłby łatwiejszy. Trochę specjalistycznych platfor mogło by się przydać.

Weteran
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:28

Zgadza się.

Wojciech
sobota, 10 kwietnia 2021, 15:22

Spaść to on nie spadnie bo transporty nie pomykają jak Pendolino tylko się wloką 25-30 km/h. A gdybyś zrobił szersze platformy to zaraz trzeba by przebudowywać sieć kolejową a chwilę później nowe czołgi byłyby o pół metra szersze.

Arnold
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:17

Poziom myślowy wyglądu "nowoczesnej armii" reprezentuje u obecnych włodarzy...zakup wagonów specjalnych...platform kolejowych...remonty t72 bez modernizacji...plany odnowy bwp1 itd... Przy ewentualnym ataku np.Rosji...pierwsze co to ich oddziały dywersyjne zniszczą mosty...główną kolej....gazoport...lotnisko Krzesiny...rafinerie- a elektrociepłownie atakiem hakerskim...więc inwestowanie w np.rampy kolejowe zamiast naczep tir kamuflowanych jako np.naczepa cywilna tir jest śmieszNe i pokazuje myślenie na poziomie roku 1940-1970.Naszej armii potrzeba lekkich masowo produkowanych granatników jednorazowych... Dronów jak warmate np.na lekkich pojazdach...lekkich pojazdów p.lot jak "kusza" ... Sił ochrony obiektów strategicznych z ochroną przeciwdronową i p.lot.... Budowy wystemu awaryjnego zasilania obiektów po ataku hakerskim ...zerwania łączności internet GPS lub ataku elektromagnetycznym... Dużej liczny Lekkich uzbrojonych śmigłowców które mogą bazować na byle polanie pod siatką maskującą jak np.EC...dla Węgier

Weteran
sobota, 10 kwietnia 2021, 18:39

Super to napisałeś ! 100 / 100. Tak właśnie myślę. Dodam jeszcze , że armi potrzeba rezerw osobowych. I niestety też ich nie ma. Kto zastąpi działonowego z Leoparda ? 40 - 50 letni działonowy z rezerwy ? Przecież on najwyżej pamięta 55 lub 72. A inne specjalizacje ? Kto ?

Profesor Ciekawski.
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:56

Po ci Ci te kropki?

rafff
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:15

Nie zniszczą tego co napisałeś, ponieważ ich obiekty tego typu też są łatwe do zniszczenia (gazociągi, elektrownie). Jeśli dojdzie do agresji będzie podobna do tej na Ukrainie. Zajmą część terytorium i będą się starali zrobić to niewielkim kosztem.

rezerwa 77r.
sobota, 10 kwietnia 2021, 12:47

wygląda że platforma powinna posiadać rozsuwaną podłogę po 15 cm wystarczy

Lech
sobota, 10 kwietnia 2021, 10:57

Hm. Nazwa trochę głupia, biorąc pod uwagę, że noszą ją również artyleryjskie wyrzutnie rakietowe. Teraz jak ktoś napisze RM70 to bez kontekstu nie będzie wiadomo o co chodzi.

królewiec
sobota, 10 kwietnia 2021, 10:15

No super , ale ja mam pytanie techniczne ,co stoi na przeszkodzie żeby wydłużyć podjazd i zmniejszyć kąt nachylenia , by kierowca cały czas widział naprowadzającego .Ten metr czy dwa więcej stali jest dużo tańszy niż ew. naprawa Leoparda czy Rosomaka . Ja bym konstruktora tego podjazdu wsadził do bwp i kazał podjechać albo jeszcze lepiej zjechać z takiej rampy .Może się czepiam ale jakby mnie jakiś kierowca - pancerniak oświecił będę wdzięczny.

sobota, 10 kwietnia 2021, 14:05

Z punktu widzenia mechaniki, im dłuższy najazd, tym masywniejsza musi być konstrukcja - im dłuższa belka tym bardziej podatna na zginanie, więc pewnie dobrano optimum.Dorzuciłbym ewentualnie koleiny, tak by kierowca mógł 'wyczuć' że zjeżdża z rampy

Laik
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:49

Pewnie pojawiłby się taki problem, że złożona rampa postawiona pionowo albo prawie pionowa byłaby wyższa od Rosomaka, który stoi na platformie, a to niemały problem transportowy.

[sic!]
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:35

Na przeszkodzie stoi taboret na który może wspiąć się naprowadzający, żeby było go lepiej widać.

Luzz
sobota, 10 kwietnia 2021, 23:35

Nie mogą się w trakcie podjazdu porozumiewać przez radio/hełmofon? Albo megafon :D

królewiec
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:15

dzięki sic , przekonałeś mnie tym taboretem dla naprowadzającego . No a ile to dialogów , analiz i przetargów na takie taborety można uskutecznić .Ważny pan to nawet sobie wejdzie na taki taboret i naprowadzi nowo pomalowanego T-72 . Pokażą suwerenowi w telewizji a w radiu będą gromkie okrzyki pana z taboretu i ryk silnika . Dla jasności uważam że nowo pomalowany T-72 z polską łącznością i optyką jest zdecydowanie lepszy od zardzewiałego T-72 bez nowej optyki i łączności . Czekam na polską skuteczną amunicję czołgową i system aktywnej obrony . Nie wiem czy opłacalna jest modernizacja systemu stabilizacji armaty w T-72 i Twardych . Mam nadzieję na kontrakt z Rotem , transfer technologii ,polonizację K2 , produkcję i rozwój polskich czołgów. Być może zasadna i możliwa by była produkcja ciężkiego K2PL WILKA i lżejszego Geparda z wieżą bezzałogową np 130mm. Ot takie marzenia .......

Teresa z Terespola
sobota, 10 kwietnia 2021, 21:41

Taboret już jest w WP. Kiedyś wstawili go do hammera żeby taki nie wysoki Pan odebrał defiladę 15 sierpnia.

ale jaja !
sobota, 10 kwietnia 2021, 09:54

Ja nie cierpię dolę od razu czuję się bezpieczniej !

xcv
sobota, 10 kwietnia 2021, 09:53

WAT mógłby opracować dla czołgów coś takiego, jak zrobił dla naczep TIRów, tyle że sprzedał licencje firmie zajmującej się projektowaniem konstrukcji. Nie wiadomo czy te ich wagony kiedykolwiek powstaną.

Tweets Defence24