Wojsko, przemysł, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Cięcie blach na drugiego Kormorana

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.
Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość pierwszego ciecia blach na drugi z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran. Oznacza to, że program budowy dwóch takich jednostek dla Marynarki Wojennej odbywa się jak na razie bez żadnych opóźnień.

We wtorek 18 września, o godz. 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, należącej do grupy Remontowa Holding odbyło się uroczyste cięcie blach dla drugiego z kolei niszczyciela min projektu 258 typu Kormoran (jednostki seryjnej o numerze budowy 258/2 i przyszłej nazwie „Albatros”). Jest to jednoznaczne z rozpoczęciem procesu produkcyjnego, który zgodnie z planem ma się zakończyć do 2020 roku. Drugi okręt („Mewa”) ma zostać przekazany Marynarce Wojennej dwa lata później.

Sama umowa podpisana 27 grudnia 2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej dotyczy dostawy dla Marynarki Wojennej RP dwóch niszczycieli min projektu 258 Kormoran II wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego (w tym dla pierwszego, już przekazanego okrętu prototypowego ORP „Kormoran). Budowa ma być realizowana przez konsorcjum zadaniowe, którego liderem jest stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. a w skład wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna.

Prefabrykacja oraz montaż sekcji, bloków i kadłuba będzie odbywał się tylko w Gdańsku ze względu na konieczność spełnienia specyficznych wymagań związanych z wykorzystywaniem do tego stali amagnetycznej. To właśnie z tego powodu proces produkcyjny musi odbywać się w specjalnej hali zapewniającej odpowiednie i kontrolowane warunki związane m.in. z: temperaturą, wilgotnością oraz czystością powietrza. Sukces programu jest tym większy, że potrzebne do jego realizacji technologie w większości zostały opracowane w Polsce. Polski jest również projekt, zarówno jednostki prototypowej (ORP „Kormoran”) jak i obecnie budowanych dwóch jednostek seryjnych. Opracowało go biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.

Rezultatem programu będzie okręt wyspecjalizowany w poszukiwaniu i zwalczania min morskich na polskich wodach terytorialnych oraz w polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Na okręcie o wyporności około 850 ton oraz długości 58,5 m poza unikalnym kadłubem ze stali niemagnetycznej zamontowano bardzo wiele niespotykanych wcześniej w Marynarce Wojennej rozwiązań, a w tym:

  • nowoczesny okrętowy system walki opracowany przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni;
  • zintegrowany system łączności opracowany i zamontowany przez polską spółkę KenBIT;
  • cztery klasy bezzałogowych, zdalnie sterowanych i autonomicznych pojazdów podwodnych;
  • system dynamicznego pozycjonowania;
  • unikalny system napędowy ze zintegrowanym systemem sterowania i dwoma napędami głównymi: nominalnym – opartym o dwa wysokoprężne silniki MTU i cichym - opartym o silniki elektryczne.

Wszystko wskazuje również na to, że drugi niszczyciel min typu Kormoran może też być pierwszym polskim okrętem, który jako docelowe uzbrojenie otrzyma nową armatę morską AM-35 kalibru 35 mm wytwarzaną przez Pit-Radwar. Została ona opracowaną siłami polskiego przemysłu na bazie licencyjnego automatu KDA 35 MM nabytego w latach dziewięćdziesiątych przez firmę RADWAR dla projektu LOARA.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.