Reklama
  • Wiadomości

Bryzy Marynarki Wojennej już po modernizacji

W ubiegłym tygodniu na lotnisko 43. Bazy Lotnictwa Morskiego powrócił drugi zmodernizowany samolot transportowy Bryza - podaje Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Oznacza to, że zakończył się proces zabudowy nowych zespołów napędowych, który objął połowę floty samolotów Brygady Lotnictwa MW.

  • Transportowy An-28TD po modernizacji. Nowe podwozie. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
    Transportowy An-28TD po modernizacji. Nowe podwozie. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
  • Transportowy An-28TD po modernizacji. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
    Transportowy An-28TD po modernizacji. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
  • Transportowy An-28TD po modernizacji. Centralny punkt tankowania. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
    Transportowy An-28TD po modernizacji. Centralny punkt tankowania. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
  • Transportowy An-28TD po modernizacji. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
    Transportowy An-28TD po modernizacji. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
  • Bryza 1003 w starych barwach oraz przed zabudową nowych zespołów napędowych i podwozia. Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy
    Bryza 1003 w starych barwach oraz przed zabudową nowych zespołów napędowych i podwozia. Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy

Transportowa Bryza 1003 obok silników PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell, zabudowanych w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN, otrzymała nowe podwozie oraz centralny punkt tankowania paliwa. Maszyna ma też nowy, tradycyjny dla samolotów lotnictwa morskiego, szary kamuflaż - podaje Brygada Lotnictwa MW.

An-28TD
Transportowy An-28TD po modernizacji. Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Proces modernizacji samolotów Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej objął 7 z 14 posiadanych maszyn. Pozostałe, młodsze Bryzy, od początku eksploatacji wyposażone były w silniki PZL-10S. Jako pierwsze przeszły go dwa samoloty w wersji monitoringu ekologicznego An-28E, numer 0404 i 0405. Następnie nowe zespoły napędowe otrzymały trzy Bryzy w wersji patrolowej An-28B1R, z numerem 1022, następnie 1017 i wreszcie 1008. Te maszyny należą do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego i na co dzień stacjonują w Siemirowicach.

Kolejne dwa zmodernizowane samoloty to Bryzy w wersji transportowej z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jako pierwsza z zakładów lotniczych w Mielcu wróciła Bryza z numerem 0723. 8 listopada przebazowano ostatni z 7 samolotów, który otrzymał nowy zespół napędowy – An-28TD numer 1003. Obydwie transportowe Bryzy przejęte zostały z jednostek Sił Powietrznych w 2012 roku.

Bryza 1003
Bryza 1003 w starych barwach oraz przed zabudową nowych zespołów napędowych i podwozia. Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 samolotów Bryza w czterech różnych wersjach wyposażenia: An-28B1R, An-28B1RM Bis, An-28E oraz An-28TD. Samoloty te są wykorzystywane do różnych zadań, od rozpoznania jednostek nawodnych, wskazywania celów okrętom, samolotom uderzeniowym oraz Morskiej Jednostce Rakietowej, poprzez poszukiwanie i śledzenie okrętów podwodnych i pasywne rozpoznanie elektroniczne (Bryza Bis), udział w misjach poszukiwawczo – ratowniczych, po transport ludzi i sprzętu.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama