Reklama

Geopolityka

Blisko 200 słoweńskich samolotów szkolnych dla sił zbrojnych Indii

Fot. Pipistrel
Fot. Pipistrel

Słoweńska firma Pipistrel dostarczy 194 ultralekkie samoloty szkolne Virus SW 80 Garud siłom zbrojnym Indii. Kontrakt wart jest ponad 16 mln USD. Hindusi nie wykluczają w przyszłości zakupu dodatkowych 100 maszyn tego typu. 

Słoweńska firma Pipistrel dostarczy 194 ultralekkie samoloty szkolne Virus SW 80 Garud siłom zbrojnym Indii. 72 egzemplarze trafią do Indyjskich Sił Powietrznych, a pozostałe do Marynarki Wojennej i Narodowego Korpusu Kadetów. Kontrakt wart jest 16,3 mln USD. Pierwsze maszyny mają trafić do Indii za 8 miesięcy, a dostawy potrwają 30 miesięcy. Samoloty zostaną rozmieszczone w 100 bazach na terenie Indii. Po upływie trzech lat New Delhi ma rozważyć zarezerwowaną opcję na zakup dodatkowych 100 samolotów.

Obecne zamówienie rządu indyjskiego to największa umowa handlowa w dwudziestosześcioletniej historii zakładów Pipistrel, specjalizujących się w produkcji samolotów ultralekkich i szybowców. Umowa oznacza, że firma będzie wytwarzać dla indyjskich sił zbrojnych 6-7 egzemplarzy Virusa SW 80 miesięcznie. Będzie to stanowić połowę produkcji zakładów przez okres co najmniej dwóch i pół roku. Dodatkowo, słoweńska firma będzie przez 10 lat zaopatrywać siły zbrojne Indii w części zamienne, zajmie się wsparciem serwisowym oraz szkoleniem załóg i mechaników. Przyszli instruktorzy będą uczyć się w Słowenii w partnerskiej firmie producenta „Pipistrel Academy”. Pipistrel podkreśla w wydanym oświadczeniu, że nie jest zobowiązany na mocy umowy do offsetu lub przeniesienia produkcji do Indii, co jest częstym warunkiem w przypadku kontraktów zbrojeniowych zawieranych przez Ministerstwo Obrony Indii.

Pipistrel Virus SW 80 (indyjska nazwa Garud) to ultralekki, dwuosobowy samolot szkolny wyposażony w silnik o mocy 80 KM dysponujący maksymalną masą startową 600 kg. Maszyna może osiągnąć prędkość 220 km/h,  maksymalny pułap 6000 metrów, a długotrwałość lotu według danych producenta to trzy godziny. Sił zbrojne Indii będą pierwszym wojskowym użytkownikiem tych samolotów. 

(AH)

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. BUBA

    Można? Można w małym kraju pokazać Polakom jak budować samoloty.

  2. dżoń

    Wersja SW-4, którą chce sprzedawać AW ma jedynie polskie korzenie. Gdyby PZL (przed opchnięciem i likwidacją niektórych zakładów) był jednym koncernem, a nie każdy zakład sobie, to może coś by z niego było. A tak, części nie opłacało się podtrzymywać przy życiu a bardziej perspektywiczne oddano za friko zagranicznym koncernom, nie zatrzymując dla siebie nawet praw do konstrukcji.

  3. patriota

    Tymczasem w Polsce na sztuki sprzedaje się W-3, M-28 Bryza, S-70i, może teraz lepiej będzie z SW-4 (duże zainteresowanie wersją bezzałogową, kampania promocyjna to jednak dzieło Agusty Westland). PZL-130 MPT, ACS więcej nadziei niz konkretów?