Reklama
  • WIADOMOŚCI
  • WAŻNE

Umowa licencyjna na Rosomaki przedłużona

Spółka Rosomak S.A. podpisała z fińską firmą Patria Oyj umowę przedłużającą licencję na możliwość produkcji kołowych transporterów opancerzonych.

Kołowe transportery opancerzone Rosomak z wieżami ZSSW-30 w Hucie Stalowa Wola.
Kołowe transportery opancerzone Rosomak z wieżami ZSSW-30 w Hucie Stalowa Wola.
Autor. Damian Ratka / Defence24

Nowa umowa, podpisana w siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. przedłuża licencję na produkcję na lata 2028-2034, natomiast licencja na modernizację oraz utrzymanie pojazdów w ramach MRO (Maintenance, Repair, Overhaul) została przedłużona do roku 2064. Tym samym zabezpieczono nie tylko produkcję i zakupy kolejnych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, ale również ich utrzymanie w trakcie służby w Siłach Zbrojnych RP. Rosomak to polska wersja fińskiego wozu AMV.

Reklama

Co więcej, w ramach umowy Rosomak S.A. zyskał swobodne prawa do tego, aby dokonywać modyfikacji i modernizacji, w tym również wprowadzania kolejnych wersji pojazdu. W sytuacji kryzysowej, jeżeli Patria nie będzie w stanie dostarczać komponentów do wozów Rosomak, strona polska będzie mogła je bezpośrednio pozyskiwać u producentów lub też będą one produkowane w Polsce, a Patria zobowiązana jest do udzielenia stosownego transferu technologii.

Żołnierze 21. Brygady Strzelców Podhalańskich na ćwiczeniu „Rozsądny Gronostaj 25”. W tle kołowe transportery opancerzone Rosomak.
Żołnierze 21. Brygady Strzelców Podhalańskich na ćwiczeniu „Rozsądny Gronostaj 25”. W tle kołowe transportery opancerzone Rosomak.
Autor. st. kpr. Arkadiusz Czernicki / 18. Dywizja Zmechanizowana

Spółka Rosomak S.A. będzie mogła także sprzedawać wozy bez ograniczeń w ramach programu SAFE. Ograniczono przy tym formalności i wymogi dotyczące uzyskiwania zgód od firmy Patria w ramach projektów eksportowych, co powoduje przyspieszenie i uproszczenie procedur eksportowych. Automatycznie przedłużono również licencję eksportową usunięto także wymogi dotyczące zabezpieczania płatności (gł. m.in. konieczność przedstawiania akredytyw przez Rosomaka) w ramach umowy dotyczącej dostawy komponentów do produkcji pojazdu przez Patrię.

Kołowy bojowy wóz piechoty Rosomak z wieżą ZSSW-30.
Kołowy bojowy wóz piechoty Rosomak z wieżą ZSSW-30.
Autor. HSW

Są to bardzo dobre informacje nie tylko dla spółki Rosomak S.A., ale również polskiego przemysłu obronnego w ogóle, a także Sił Zbrojnych RP, bo możliwe będzie zabezpieczenie dalszej produkcji i eksploatacji Rosomaków na rzecz Wojska Polskiego, a także otwierają się możliwości eksportowe.

Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama