Siły zbrojne
Białoruś: rosyjskie Su-30 z francuskim "akcentem"
Białoruskie siły powietrzne odebrały kolejną partię myśliwców wielozadaniowych Su-30SM, które zostały wyprodukowane i dostarczone przez rosyjską korporację lotniczą Irkut. Maszyny te mają być wyposażone w zaawansowaną awionikę pokładową produkcji francuskiej.
Dostawy tych myśliwców realizowane są w ramach zawartego w czerwcu 2017 roku przez białoruski resort obrony kontraktu na dostawy 12 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych generacji 4++ Su-30SM o wartości ok. 600 mln USD. Według informacji przekazywanych przez media maszyny te miały być wykonane w specjalnym, białoruskim wariancie zmodernizowanej wersji Su-30SM. W wariancie tym część rosyjskich komponentów awionicznych została zastąpiona przez francuskie odpowiedniki.
Czytaj też: Indonezja: amerykańskie myśliwce zamiast Su-35?
Wśród nich wymienić można zaawansowany intefejs człowiek-maszyna opracowanym i produkowanym przez Thalesa, który widoczny jest na części zdjęć prezentujących detale kabiny nowych białoruskich myśliwców. Holograficzny system Thales HUD 3022 (Head-Up Display) służy do prezentacji taktycznej sytuacji i kluczowych parametrów lotu.
System ten został zaprojektowany dla francuskiego myśliwca wielozadaniowego Dassault Rafale, ale trafił też na wyposażenie malezyjskich Su-30MKM i kazachskich Su-30SM. Na obu wspomnianych wersjach maszyn Su-30 systemy te były instalowane jednak przed wprowadzeniem sankcji na sprzedaż uzbrojenia i wyposażenia wojskowego dla Rosji po aneksji Krymu w 2014 roku. W związku z tym wszystko wskazuje na to, że francuska awionika została pozyskana przez Białoruś oddzielnie, a następnie zainstalowana przez rosyjski przemysł lotniczy w dostarczanych maszynach.
Czytaj też: Su-57 z pierwszym klientem eksportowym?
Obecnie Siły Powietrzne Republiki Białorusi mają na stanie około 43 myśliwców wielozadaniowych MiG-29 (a w tym 13 egzemplarzy MiG-29BM zmodernizowanych w 2004 roku) oraz do 68 szturmowych Su-25. Zakup nowych 12 egzemplarzy Su-30SM pozwoli na stopniowe zastępowanie i wycofywanie ze służby najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych egzemplarzy MiGów-29.