Siły zbrojne
Będzie pełnomocnik ds. Miecznika? Jest pismo do premiera
![ORP Gen. K. Pułaski - fot. MON](https://cdn.defence24.pl/2021/05/23/800x450px/BOZqznt1p0JXDvii86ZzOqqN5nawKFIsNvIsTRuq.hpvy.jpg)
Polskie Lobby Przemysłowe złożyło propozycję powołania Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw pozyskania i wdrożenia okrętu pozyskiwanego w ramach programu Miecznik. Byłoby to rozwiązanie podobne jak w przypadku programów F-16, Wisła czy samolotów VIP.
Pismo w tej sprawie zostało wysłane do prezydenta, premiera, ministrów obrony narodowej; aktywów państwowych, rozwoju pracy i technologii, najwyższych stopniem wojskowych i prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Autorzy argumentują, że zakup Mieczników, nazywanych w dokumencie „okrętami podstawowymi” dla Marynarki Wojennej, będzie jedną z ważniejszych inwestycji z punktu widzenia obronności kraju i – zgodnie ze Strategiczną Koncepcją Bezpieczeństwa Morskiego z 2017 r. - ponieważ stanowić mają ważne wzmocnienie obrony przestrzeni powietrznej (w tym uzupełnienie Wisły) i potencjału odstraszania.
Do tego Mieczniki mają działać w ramach Stałych Zespołów Okrętów Sił Odpowiedzi NATO oraz Okrętowych Grup Uderzeniowych Sił Morskich USA, a w czasie pokoju:
- zabezpieczać interesy gospodarcze Polski,
- wzmocnić zdolność do kontroli i monitorowania obszarów morskich,
- tworzyć siły szybkiego reagowania na zagrożenia na Morzu Bałtyckim,
- umożliwić uczestniczenie w międzynarodowych operacjach morskich,
- stanowić istotne narzędzie obrony polskiej racji stanu.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2020-11-12/qjow1i_banerdoart0202.jpg)
Szeroki wachlarz zadań stawianych przed przyszłymi okrętami ma zdaniem Polskiego Lobby Przemysłowego wymagać stworzenia stanowiska pełnomocnika, który będzie funkcjonował „na styku co najmniej dwóch ministerstw: Aktywów Państwowych (przemysł stoczniowy i obronny) i Obrony Narodowej (klient wojskowy)” a także współpracować z Inspektoratem Uzbrojenia, Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, w tym Inspektoratem Marynarki Wojennej RP, krajowym przemysłem obronnym, zwłaszcza Polska Grupą Zbrojeniową poprzez Ministerstwo Aktywów Państwowych, zagranicznym przemysłem obronnym i podmiotem zarządzającym projektem.
Autorzy dokumentu rekomendują budowę trzech okrętów. Proponują też m.in. wskazanie Inspektoratowi Uzbrojenia konieczności wyboru zagranicznego partnera przestrzegają przed projektowaniem okrętu od podstaw i „eskalowaniem wymagań”. Za optymalny uważają wybór doświadczonego partnera zagranicznego, który już pierwszą z jednostek będzie budował w Polsce, zawarcie w umowie możliwości skopiowania i zainstalowania w Polsce identycznej linii produkcyjnej oraz wdrożenia identycznej organizacji pracy i metodyki zarządzania projektem, stworzenie możliwości przeszkolenia pracowników polskich stoczni przez zagranicznego partnera przemysłowego w celu przygotowania i uruchomienia linii produkcyjnej w Polsce i opcjonalnie – wzorem Norwegii - specjalistycznej firmy doradczej do nadzoru nad realizacją projektu.