Tajfun obroni polskie okręty

16 września 2021, 14:52
241370157_207364731427436_3761281338141007323_n
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. bsmt Michał Pietrzak/3. FO.
Reklama

Zakłady Mechaniczne Tarnów poinformowały o podpisaniu umowy na wykonanie projektu i dostawę dziesięciu okrętowych wyrzutni przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych (OWPPZR) Tajfun. 

Przedmiotem umowy jest wykonanie projektu OWPPZR „TAJFUN” oraz dostawa dziesięciu kompletów wyrzutni. Łączna wartość przedmiotu umowy wynosi prawie 13 mln złotych brutto. Zamówienie ma zostać zrealizowane do 30 listopada 2022 r. Umowa jest objęta klauzulą poufności. Okrętowa wyrzutnia przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych pk. „TAJFUN” przeznaczona jest do montażu na okrętach i pomocniczych jednostkach pływających Marynarki Wojennej. OWPPZR „Tajfun” umożliwia celowanie, śledzenie i bezpieczny start rakiet Grom/Piorun.

Na razie nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądać wyrzutnia Tajfun. Dialog techniczny w tej sprawie rozpoczął się w 2017 roku. W wymaganiach do dialogu zakładano m.in., że wyrzutnia zostanie oparta na kolumnie nośnej zaprojektowanej w ramach unifikacji na bazie podstawy słupkowej PS-12,7 do karabinu 12,7 mm WKM-Bm, również produkowanego w Tarnowie. Szczegóły nie są jednak znane, a same wymogi od czasu ogłoszenia dialogu technicznego mogły ulec zmianie. Nie ujawniono też, na które z okrętów Marynarki Wojennej trafią nowe wyrzutnie.

Zastosowanie tego rodzaju wyrzutni zwiększy zdolności wykorzystania przenośnych zestawów przeciwlotniczych Grom i Piorun (służących do zwalczania celów na dystansach do 5,5 oraz 6,5 km i pułapie do 3,5 oraz 4 km dla odpowiednio Groma i Pioruna) na okrętach. Obecnie na co najmniej części z nich stosowane są zestawy Grom odpalane bezpośrednio z ramienia, których zastosowanie w warunkach morskich wiąże się z pewnymi ograniczeniami, związanymi choćby z utrzymywaniem wyrzutni w gotowości przez dłuższy czas na pokładzie okrętu, manewrowaniem wyrzutnią podczas ruchu okrętu itd. itd. W przeszłości Marynarka Wojenna wykorzystywała okrętowe wyrzutnie dla przenośnych zestawów Strzała-2M (np. typu FASTA-4M), ale te ostatnie zostały już wycofane ze służby w WP. System Tajfun będzie więc w założeniu funkcjonalnym następcą tych systemów.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 99
Reklama
Marcin
poniedziałek, 20 września 2021, 12:57

Niedawno był tekst o nowych nabytkach sił Tajwanu to co my mamy jest żałosne

historiaPL
poniedziałek, 20 września 2021, 11:58

To groteskowe cyt. "umowy na ... dziesięciu okrętowych wyrzutni...zestawów rakietowych" - to nie znaczy, że sam pomysł jest zły. Ba - do tego dodać zapłacone / nie odebrane: rakiety, samoloty, czołgi. Obecnie najlepsza kasa dla "dilera" - bierze i nie dostarcza, zupełnie jak Francja / W. Brytania w 1939 roku wysłała nam broń (niedostarczoną) na moment przed II WŚ. A może tak, z przemysłu krajowego:- rakiety p/lot., własne samolot np. nowa Iryda (w miejsce Jaka z byle jakim dozbrojeniem), czołgi (dopóki jeszcze są fachowcy) - kasa w kraju (nie w koncernach międzynarodowych), ludzie nie na zasiłkach i mają co robić, a broń jak "świeże parówki" wg. starego powiedzenia Chruszczowa - Jego się bał nawet 1wszy kowboj USA, a z nas się wszyscy śmieją.

Pytanie
poniedziałek, 20 września 2021, 11:24

Ale co daje opl o pułapie 4km gdzie "głupie" drony latają wyżej?

olo
poniedziałek, 20 września 2021, 10:02

a przepraszam, zasięg 6,5 i pułap 4 km to zdatność do zwalczania czego? dronów? bo chyba cokolwiek poważnego latającego z arsenału środków przeciwnika ma większe możliwości co do dystansu... Bo chyba jedyny sens obrony to kiedy nasze ma większy dystans od ichniego....

niedziela, 19 września 2021, 20:58

Globalne ocieplenie obroni MW. podobno wtedy Kaliningrad znajdzie się pod wodą...odpalamy dizle i farelki na biegunach

BadaczNetu
poniedziałek, 20 września 2021, 16:39

Za 100 lat poziom morza ma się podnieść o 0.5m (teoretycznie). Żeby zalało Królewiec, trzeba będzie czekać z 1000lat...

poniedziałek, 20 września 2021, 17:05

do tego czasu dzięki naszym obrońcom będziemy się uczyć na rosyjskiego , może nawet mandaryńskiego

szaman plemienny
niedziela, 19 września 2021, 13:53

a kiedy będzie wielo-prowadnicowe stanowisko na dzidy i łuk ?

wszystko już było
sobota, 18 września 2021, 23:07

Teraz czas na groma na platformie furmankowej.

Lima
sobota, 18 września 2021, 18:11

Nie rozumie czemu nie zamontuja takiego systemy podobnedo jak na popradach I zamiast cztery rakiety to osiem

projekt 258
niedziela, 19 września 2021, 16:14

a dlaczego nie ma OSU-35K na Kormoranach rozumiesz ?

Patryk.
niedziela, 19 września 2021, 18:19

Nie rozumiem dlaczego nie ma OSU-35K na Kormoranach. Możesz wyjasnić?

projekt 258
poniedziałek, 20 września 2021, 16:49

też tego nie rozumiem

Zbyszko
sobota, 18 września 2021, 16:01

No i wreszcie 6 naszych najnowszych holowników H1, 1 ORP Ślązak i 3 okręty przeciwminowe typu Kormoran będą miały czym się bronić przed atakiem z powietrza.

MXA
niedziela, 19 września 2021, 11:18

Przed najbliższym atakiem z powietrza :) Bo powyżej 7 km to wszystko utonie

Er
sobota, 18 września 2021, 12:08

To co dzieje się w naszej MW to dramat:((

Sojer
sobota, 18 września 2021, 08:14

Kolejna nazwa dla Groma, czyli kopii Strzały...

Misiek
sobota, 18 września 2021, 17:53

Taka to kopia jak kopią matki jest córka.

vfvv
piątek, 17 września 2021, 21:24

Nareszcie automat do odpalania Pioruna.

Kamil
sobota, 18 września 2021, 09:28

Do czego oni chcą strzelać z tych gromów i piorunów? Do awionetek z 1WŚ? Przecież to potrzeba konkretnego sytemu przeciwrakietowego bo nikt mądry nie będzie podlatywał na niskim pułapie pod okręt, pod zasięg RPG.

Misiek
sobota, 18 września 2021, 17:55

6,5 km to nie jest podlatywanie ;-) To np zasięg graniczny dla ciężkich ppk odpalanych z helikopterów.

wr
niedziela, 19 września 2021, 22:19

tak tak....ale brednie...o NLOS słyszałes??? to doucz sie

Xzibit
niedziela, 19 września 2021, 11:20

hahahaha ale się uśmiałem te trupy nawodne z 10 km ostrzelają bez problemu a Piorun będzie sobie mógł polatać

Sprawiedliwy
sobota, 18 września 2021, 17:42

Dokładnie. Puki nie zostanie zrealizowany program miecznik, nasza marynarka wojenna będzie przypominać skansen. A dozbrajanie jednostek w tego typu systemy przypomina trochę montowanie lepszego wydechu do starego auta. A odpalanie rakiet z ręki na okręcie to już parodia.

Mariusz
sobota, 18 września 2021, 15:08

Właśnie sobie sam odpowiedziałeś. Nikt na tym dystansie nie będzie próbował. Inna kwestia to większe odległości.

zdziwiony
poniedziałek, 20 września 2021, 11:25

a piorun / grom jest w stanie zneutralizować nadlatującą rakietę?

Marian Łapiński
piątek, 17 września 2021, 20:20

W klauzuli jest zapis że chodzi o wersję specjalną do ochrony zabytków. Ona jest wystrzeliwana z takiej dużej procy, a potem w wysoko w powietrzu zapala się silnik rakietowy. Wszystko po to aby nie uszkodzić zabytkowego pokładu. Potem problemy z naprawą, trzeba pozwolenia bod konserwatora zabytków, its, its.

sobota, 18 września 2021, 17:58

Na ale taki zaytek też może dokopać o ma PPK na pokładzie

Nie inż.
sobota, 18 września 2021, 10:17

Z procy ti ty jesteś wystrzelony

Mili89
piątek, 17 września 2021, 19:21

Na razie nie wiadomo jak będzie wyglądał tajfun, uśmiałem się bo zaczyna się kolejny proces uzgodnień ustaleń analiz objął już wszystko będzie gotowe to morza inoceany wyschną i trzeba będzie pisać od nowa wymagania

Erwin
piątek, 17 września 2021, 19:09

Powinien powstać modułowy "zsmu" złożony z kontenera na 4 pociski Piorun oraz "po taniości" tego 12,7mm 4-o lufowego, napędowego WLKM! I do tego z opcją wyposażenia we własną głowicę optoelektroniczną. Dopiero takie coś powinno trafiać na okręty. Jakaś nędzna namiastka w postaci obrotowej "kobyłki" z prowizorycznie zainstalowanymi wciąż tymi samymi wyrzutniami nie będzie żadnym "nowym" systemem. A w szczególności współcześnie skutecznym.

Jas
piątek, 17 września 2021, 17:51

Wszystko dobrze tyłko że takie systemy powinny być sterowane w pełni zdalnie. Chyba nie powinno być problemu z zaprojektowaniem taki h stanowisk. Dodałbym jeszcze coś na drony i jakiś szybkostrzelny WKM. Stetowanie że stanowiska dowodzenia a awaryjnie ręczne.

piątek, 17 września 2021, 22:55

Jest problem niemocy decyzyjnej

Remi
piątek, 17 września 2021, 14:33

Jakich okrętów? Holowników?

fff
piątek, 17 września 2021, 13:41

Nie można zrobić Poprada w wersji morskiej

ggg
sobota, 18 września 2021, 16:37

Ale przecież Poprad to też wyrzutnie Piorun.

Popieram
piątek, 17 września 2021, 19:20

Dokładnie! Nasz jednak problem to brak chęci zbudowania wodoodpornego kontenera na np. 3, 4, 5 rakiet. I wciąż trzymamy się wyłącznie pojedynczej wyrzutni. Natomiast kontener mógłby być wyposażeniem np. śmigłowców, albo dowolnego pojazdu plot. znakomicie zwielokrotniając siłę ognia takiego nośnika w porównaniu do pojedynczej wyrzutni. Np. taki Poprad mógłby mieć 2x4 pociski w pełnej gotowości!

Jan
piątek, 17 września 2021, 15:06

Dlaczego tak twierdzisz?

MXA
piątek, 17 września 2021, 12:53

OPL dla okrętów to dzisiaj wyrzutnia na ramieniu marynarza hahahaha to nawet nie jest śmieszne tylko żałosne.

Piotr ze Szwecji
piątek, 17 września 2021, 12:46

13 mln złotych by położyć kres obecnemu obciachowi na okrętach MW. Kormorany? Logistyk? Ślązak? Złote żniwo Zbrojeniówki. Gdyby tylko modyfikacje dotyczyły potrzebnych i nowoczesnych okrętów MW, a nie pływającego muzeum tej przechowalni etatów z czasów Układu Warszawskiego.

Ja
piątek, 17 września 2021, 22:23

Tak etaty zostały 40 ścigaczy poszło na złom 50 okrętów desantowych poszło na złom kilkanaście trałowców bazowych poszło na złom zostały tylko po komunistyczne okręty pomocnicze No i najważniejsze zostało 8000 etatów

Piotr ze Szwecji
poniedziałek, 20 września 2021, 16:33

Napisałem o (21-3 Kormorany) 18 trałowcach i 3 "wanna-be korwety Visby", czyli wręcz o połowie tych 48 okrętów wojennych MW. Cenzor nie przepuścił komentarza. Te okręty są wyłącznie przechowalnią etatów z czasów Zimnej Wojny. Niczym więcej. Może gdyby cenzor nie wyciął mojej opinii, to ktoś by mógł zaoponować czymś. Może moja ocena po prostu trafna i tak celna, że cenzor portalu Defence24 wyciął ją, dla ratowania publicznej opinii MW. Tylko jeden problem z tą publiczną opinią. Jeśli ja to wiem, to wie to każdy kot i pies z tej publicznej opinii także w Polsce jak i za granicą. Żenada dla MW na całym froncie z powodu tych przestarzałych i taktycznie bezużytecznych 21 okrętów.

Viktor
piątek, 17 września 2021, 10:03

Francuskie MISTRALE 3 radzą sobie świetnie na okrętach

MXA
piątek, 17 września 2021, 15:10

I Francuscy marynarze strzelają Mistralami z ramienia na okręcie ??? Już się chociaż nie ośmieszaj,to tylko w Polsce takie zacofanie

asf
piątek, 17 września 2021, 09:43

Pozytywna wiadomość. Trzymam kciuki.

hmmmm
piątek, 17 września 2021, 09:26

To będzie jakoś super broń ! - tyle kasy za "stojak z rakietami", gdy ma się doświadczenia z Poprada, czyli większość systemu prawie gotowe.

K.Z
piątek, 17 września 2021, 09:04

Polska Marynarka Wojenna w XXI w.

ACAN
piątek, 17 września 2021, 08:40

Kurde poczytałem komentarze i mam wrażenie że strasznie zła decyzja zapadła ws dozbrojenia okrętów. A ja powiem tak system wyprodukowany w Polsce w 100 procentach zwiększający ochronę okrętów w sposób prosty szybki i tani super .

Śmieszna flądra
piątek, 17 września 2021, 08:32

Dron sprząta taką zabawkę w ułamku sekundy no ale 10 procent do kieszeni kontraktujących to zwycięstwo!

Remi
piątek, 17 września 2021, 14:36

Mówisz o tym dronie zestrzelonym chwilę wcześniej?

Śmieszna flądra
piątek, 17 września 2021, 08:20

Co ten Tajfun ma bronić ? Bo statki morskie są bardzo łatwym celem dronów z rakietami , wiëc czy warto roztrwaniać budżet unijny na kolejny niewypał i wrak kolejnego statku na dnie morza, chyba że z tego" zakupu" 10 procent do kieszeni kontraktujących to ma sens!

Ginawa
piątek, 17 września 2021, 06:38

Mówicie, że fregaty budować będziemy...

Hihi
piątek, 17 września 2021, 02:32

Hahaha tytuł jak z 1939 silni zwarci gotowi tylko z czym ....

Swoj
piątek, 17 września 2021, 12:56

Chłopcze teraz to jest NATO kumasz PKB przemysł armię itp nikt nie podskoczy chyba że ktoś NATO wbije coś w plecy nap 39 17 wrzesień kojazysz

Paulo
sobota, 18 września 2021, 07:49

Kojarzysz.......teraz tak

Co za bzdury
piątek, 17 września 2021, 22:15

Wtedy też był pkb, był przemysł, była armia, kojarzysz? Wtedy mieliśmy gwarancje Anglii i Francji, dwóch największych potęg wtedy w Europie, kojarzysz?

C
czwartek, 16 września 2021, 23:05

To tak ku pokrzepieniu serc bo by wyeliminować te okręty potencjalny przeciwnik nie będzie podlatywał do nich na te nieco ponad 6 km. Odpali rakiety z kilkudziesięciu / kilkunastu kilometrów i naszym marynarzom pozostanie jedynie modlitwa - trafi czy nie trafi.

hermanaryk
sobota, 18 września 2021, 07:43

Rakiety jednak będą musiały podlecieć "na te nieco ponad 6 km", a nawet bliżej. Zwykłym, poddźwiękowym przeciwokrętowym pociskom manewrującym gromy, a zwłaszcza pioruny powinny dać radę.

banzoku
sobota, 18 września 2021, 17:28

Malo prawdopodobne bo nie do tego zostaly zaprojektowane. Plus jak to sobie wyobrazasz? Stoi sobie jakis biedny bosman 24h z wyrzutnia w lapie i lupi okiem na prawo i lewo w czasie W czy jakis sea skimmenr nie nadlatuje, a jak juz jakiego "wykryje" to z wprawa sztukmistrza iluzjonisty w ulamku sekundy namierza i wali z Piorunu/Groma i trafia na 100% takiego Kalibra lecacego Ma3,5 i go zestrzeliwuje(no bo co tam ograniczenia co do maksyalnej predkosci celu jakie ma Piorun, olac to) ?

Biedron
czwartek, 16 września 2021, 21:57

Myślałem, że są wyrzutnie rakiet, a tu, proszę - wyrzutnia zestawów rakietowych :)

x
piątek, 17 września 2021, 22:00

tak, co tydzień nowy element do montażu - tylko w dobrych kioskach :)

Linek
czwartek, 16 września 2021, 21:03

Dajcie im łuki i strzały. Może dialog techniczny pójdzie szybciej.

rob ercik
czwartek, 16 września 2021, 20:53

Oby nie okazało się że rakiety są droższe od okrętów ...

ałtor
czwartek, 16 września 2021, 20:49

Milion trzysta za pospawanie stojaka na kilka Gromów? Konstrukcja jak w wojskach afrykańskich. Gdzie jest NIK i CBA?

kowalsky
piątek, 17 września 2021, 21:12

Może tam gdzie kiedyś stało ...

Marcyk
piątek, 17 września 2021, 10:59

W wielu krajach afrykańskich to by nie przeszło !!!

fsdfsdfdsagfdgadfgdafgdsg
piątek, 17 września 2021, 09:07

Stojaków, które muszą śledzić cel, i do tego pracować bezawaryjnie w środowisku morskim.

Opel
sobota, 18 września 2021, 10:36

Za milon?????

abra kadabra
czwartek, 16 września 2021, 20:40

"Nie ujawniono też, na które z okrętów Marynarki Wojennej trafią nowe wyrzutnie." Powinny trafić na wszystkie z wyjątkiem holowników.

fjdlkjfdklsjgkldfjg
piątek, 17 września 2021, 09:08

A dlaczego na holowniki nie? jeśli jest miejsce to dodatkowa opl się przyda.

AMF
piątek, 17 września 2021, 00:22

Szczególnie podwodne ;-]

piątek, 17 września 2021, 12:40

Raczej szczególnie na holowniki bo nie długo w linii pozostaną tylko one.

Jan
piątek, 17 września 2021, 15:11

Czyli o Ślązaku i Kormoranach nie słyszałeś.

Big Jim
sobota, 18 września 2021, 03:25

Na Ślązaka na pewno nie. Grom/Piorun nie może się w żadnym względzie równać z możliwościami przeciwlotniczymi Melary 76 mm. Ona swoją programowalną amunicją jest w stanie zwalczać nawet pociski hipersoniczne...

Chyżwar
czwartek, 16 września 2021, 20:39

A nie można prościej? Na przykład ręcznie sterowane zabawki na podstawie WKMu? Żeby to choć morski zestaw podobny Poprada był...

Jabadabadu
czwartek, 16 września 2021, 20:22

No tak, to mamy to co nazywa się obroną bezpośrednią albo linią ostatniej szansy obrony. Dobre i to, ale gdzie są inne?

montuje łuki
czwartek, 16 września 2021, 19:07

Co za prowizorka ręce opadają

vk;lkv;ldkgl;kdfglkfd
piątek, 17 września 2021, 09:09

Prowizorka to jest w twoim komentarzu, widocznie nic nie mogłeś wymyśleć na szybko.

czwartek, 16 września 2021, 21:11

gdzie ta prowizorka?

Herr Wolf
piątek, 17 września 2021, 09:52

No właśnie nigdzie a kasa leci..

Ginawa
piątek, 17 września 2021, 06:41

Masz rację. To głęboko przemyślane nie wiadomo-co. Dialog techniczny od 2017... funkcjonalny następca FASTy. Nas ... a Boga nic się nie boją.

czwartek, 16 września 2021, 22:19

wszędzie, właśnie o to chodzi, że wszędzie

St. mat pchor.
czwartek, 16 września 2021, 22:13

Wszędzie w MW.

F1245
czwartek, 16 września 2021, 18:56

A gdyby tak wyrzutnia rakiet Grom / Piorun była wieloprowadnicowa i nie przenośna a na stałej podstawie. Można by ją włączyć do okrętowego systemu obserwacji aktywnej i pasywnej lub własnej przypisanej do wyrzutni. Wielokrotność rakiet miałaby znaczenie w przypadku ataku roju dronów lub w połączeniu samolotów i dronów.

Alek
piątek, 17 września 2021, 00:26

Kilka lat temu była prezentowana w jednej z gazet o technice wojskowej propozycja kontenerów na GROMy oczywiście dla okrętów wojennych, . Miały one kształt zbliżony do tych mocowanych na Białej. W kontenerze po 2 sztuki pocisków. Kontenery mogły być montowane w bloki (2 pociski - 1 kontener, 4pociski - 2 kontenery)

piątek, 17 września 2021, 12:41

I to ma sens

easyrider
czwartek, 16 września 2021, 18:44

Na bezrybiu i rak ryba ale to nie tędy droga.

ałtor
czwartek, 16 września 2021, 21:35

Wystarczy do Wróbla, ktory ma juz zamontowane 2 sztuki, dospawać kolejne 4 i bedzie po sprawie. O pomysle dodania tego do nowego Trytona 35 mm i uzycia jego glowicy opto do naprowadzeniani odpalenia rakiet mozemy zapomnieć - to musialo bu trwac przynajmniej z 10-15 lat :D

Ciekawy
piątek, 17 września 2021, 12:09

Po co ci to przy Trytonie?

cxvcmb,mcv,bm,cvm
piątek, 17 września 2021, 09:11

jak to połączysz z armatą to możesz strzelać tam gdzie jest skierowana lufa, a jak masz kilka niezależnych to bronisz lub osłaniasz na 365.

F1245
czwartek, 16 września 2021, 18:30

A gdyby tak wyrzutnia rakiet Grom / Piorun była wieloprowadnicowa i nie przenośna, tylko na stałej podstawie. W tej formie mogłaby być włączona do okrętowego systemu obserwacji aktywnej i pasywnej lub własnej przypisanej do wyrzutni.

Gnom
niedziela, 19 września 2021, 16:39

Czyli dopiąć Poprada do sieci okrętu - fajne. Ale nad siecią którego okrętu polska strona ma jakakolwiek kontrolę?

Olender
czwartek, 16 września 2021, 18:28

Hurra optymizm... zamontują stojak na 3-4 wyrzutnie groma i robią z tego super obronę... słabe.

Piotr
czwartek, 16 września 2021, 18:14

czy dałoby się zrobić na pociski będące odpowiednikiem RIM-116 na podstawie pocisków Grom/Piorun?

Xzibit
czwartek, 16 września 2021, 17:25

Obecnie na okrętach najniższe piętro OPL zapewniają wyrzutnie do odpalania pocisków z ramienia..... Śmiać się czy płakać.... :) Aż tak zacofaną MW mamy :)

Adr
piątek, 17 września 2021, 11:56

Najniższe i najwyższe... No wiem SM na OHP... Ale prawda taka ze okręty MW o ile posiadają jęczę skuteczne popkr to opl opr wogóle

Zeus
piątek, 17 września 2021, 05:49

Jednym słowem to dramat!

Info
czwartek, 16 września 2021, 23:40

Myśleć nad swoimi decyzjami, i pytać o odpowiedzialnych. Możemy być pewni że ktoś dostanie za to awans z naszej kieszeni.

dropik
czwartek, 16 września 2021, 17:19

Oby nie...

Tweets Defence24