T-72B3M w Kaliningradzie

10 listopada 2020, 09:09
TankBiathlon14final-33
Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0

Jak donoszą rosyjskie media, rozpoczęły się pierwsze dostawy zmodernizowanych czołgów podstawowych T-72B3M do batalionów czołgów stacjonujących w Obwodzie Kaliningradzkim. Według rosyjskich komentatorów działania te mogą być odpowiedzią na wzmocnienie wschodniej flanki przez Sojusz Północnoatlantycki.

W najnowszą wersję T-72 przezbrajane mają być obecnie bataliony czołgów 7 Samodzielnego Gwardyjskiego Pułku Strzelców Zmotoryzowanych z Kaliningradu i 79 Samodzielnej Gwardyjskiej Brygady Strzelców Zmotoryzowanych z Gusiewa, które wchodząc w skład 11 Korpusu Armijnego stanowiącego lądowy komponent Floty Bałtyckiej. Pierwsza partia zmodernizowanych czołgów miała już trafić do służby liniowej, a zakończenie dostaw planowane jest do końca 2021 roku. Oprócz wspomnianych 30 T-72B3M do Kaliningradu trafiły także nowy dywizjon artylerii rakietowej uzbrojony w wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe BM-30 Smiercz, a w przyszłym roku mają dołączyć do nich także samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe Tor-M2.

Głównym wykonawcą modernizacji czołgów T-72B3M jest rosyjski koncern UWZ jednak ma on w pewnym zakresie współpracować w tym względzie z białoruskim przemysłem zbrojeniowym. Modernizacja do standardu T-72B3M ma być według deklaracji producenta ponad dwukrotnie tańsza od analogicznych pakietów modernizacyjnych przy jednoczesnym znaczącym podniesieniu zdolności bojowych i dostosowaniu do wymagań współczesnego pola walki.

Wśród zmian wprowadzonych w zmodernizowanych T-72B3M względem bazowej wersji T-72B można wymienić montaż: nowej armaty 2A46M-5 kal. 125 mm, nowego wielokanałowego celownika działonowego Sosna-U (opracowany przez białoruską firmę Peleng), nowego systemu kierowania ogniem 1A40-4, cyfrowego komputera balistycznego, nowej radiostacji UKF R-168-25U-2 Akwieduk, nowego pakietu pancerza w przedniej półsferze wozu, nowych fartuchów bocznych, pancerza klatkowego z tyłu kadłuba i wieży, a także nowego silnika W-92S2F o mocy 1130 KM z nową, automatyczną skrzynią biegów. Modernizacja dodatkowo połączona jest z kapitalnym remontem każdego czołgu.

We wrześniu br. rosyjski resort obrony poinformował o najnowszym planie zakładającym modernizację wszystkich rosyjskich czołgów podstawowych T-72 do najnowszego standardu T-72B3M. Obecnie proces ten trwa na bieżąco, a kolejne partie zmodernizowanych czołgów T-72B3M są dostarczane do kolejnych pododdziałów pancernych na terenie wszystkich okręgów wojskowych. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że pierwsze zmodernizowane T-72B3, które dostarczano w uboższej konfiguracji, będą doposażane wprowadzane w późniejszych wersjach modernizacyjnych elementy w ramach bieżących prac remontowo-serwisowych.

image
Reklama 
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 62
Reklama
mc.
środa, 11 listopada 2020, 14:40

Administrator po raz kolejny nie puścił mojego wpisu, ponieważ odnosił się do konkretnej osoby. Więc teraz "bez osób". 9 Brygada Kawalerii Pancernej powinna mieć zmodyfikowane czołgi do poziomu PT-91 M2A2, BWP wymienione na Borsuki + dodatkowy batalion, Goździki zmodyfikowane (według pomysłu Serbów) + dodatkowy batalion, do składu jednostki powinny być dodane batalion Dany M2, batalion WR-40 II z rakietami Feniks Z oraz batalion Popradów i Batalion Pilic. Podobny skład powinna mieć 15 Brygada Zmechanizowana.

Komentator
sobota, 14 listopada 2020, 14:29

Kiedy w 9BKPanc nie ma ludzi że by obsadzić istniejące vacaty a co tu mówić o tworzeniu nowych batalionów. 15 brygada czy 20 nie ważne, wszystkie mają podobny problem (brak rąk do pracy) 1 BPanc też nie może sformować drugiego batalionu czołgów

Król Polski
środa, 11 listopada 2020, 14:29

Przy granicy z Rosją i Białorusią musi być milion wojsk polskich, żeby odeprzeć ewentualny atak agresora. I chodzi o złoto. Inaczej USA i Europa znów zrobi z Polski poligon do testowania bólu i strachu. Chcesz żyć w pokoju bądź gotowy na wojnę.

Maciej
poniedziałek, 16 listopada 2020, 04:38

Też tak myślę że chodzi o złoto i inne skarby pod ziemią. Dr. Tytko napewno rację

Wkurzony
środa, 11 listopada 2020, 22:38

Przypominam, że... Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów by je zająć... Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich... Ziemie Piastów zagarnęły TYLKO Austria i Prusy a Stalin zwrócił je nam wbrew woli Zachodu... Natomiast w 1939 Stalin przesunął granicę na linię lorda Curzona (akceptowaną przez Zachód) odbierając to co ukradliśmy Rurykom. Czyli ziemie gdzie mówi/pisze się po rusińsku a religią jest prawosławie.

Basis
piątek, 13 listopada 2020, 16:32

Tylko ze piastowie to nie Słowianie tylko Germanie.

andys
środa, 11 listopada 2020, 10:17

Czyli polskie T-72 przeciw rosyjskim? A podonmo to taki złom.

SimonTemplar
środa, 11 listopada 2020, 11:54

Różnica pomiędzy wersją T72M (Polska) a wersją T72B (Rosja) oraz ich wariantów rozwojowych i modernizacyjnych była tak często omawiana na tym portalu, że Twój wpis świadczy jedynie o kompletnym braku podstawowej wiedzy w tym zakresie. Radzę najpierw zapoznać się z podstawami zagadnienia a następnie sie wypowiadać. Na początek: T72M i T72B to zupełnie inne konstrukcje, począwszy od rozwiązań opancerzenie kadłuba i wieży, zawieszenia, silnika, układu przeniesienia, systemów ładowania i kierowania ogniem, mechanizmów armaty. Dodaj do tego możliwości fabryczne i modernizacyjne Polski i Rosji. Potem wróć tu pogadamy.

mc.
środa, 11 listopada 2020, 14:25

W bardzo wielu ocenach wskazuje się że jakość pancerza jest drugorzędna w stosunku do używanej armaty, amunicji i "systemu naprowadzania". Modyfikacja PT-91 M2A2 podnosi nasze czołgi na poziom powyżej deklarowanego przez Rosję.

Davien
sobota, 14 listopada 2020, 00:53

To tk już na początku: działo PT-91M2A2 jest gorsze od tego na T-72B3 bo nawet w najbardziej wymarzonej wersji jest to 2A46M-4 a nie 2A46M-5. Róznica jest spora bo M-4 nie może uzywać długich rdzeni jak M-5. Natomiast reszta zmin, zwłaszcza SKO SAVAN-15 jest lepsz od tego co ma nwet T-72B3M. No poza nieszczęsnym pancerzem.

mc.
sobota, 14 listopada 2020, 22:55

Łabędy proponowały produkcję (na licencji) i montaż ukraińskiej armaty KBA-3. Dłuższa żywotność, dużo większe ciśnienie (w lufie) czyli można użyć mocniejszego ładunku (dzięki temu większa przebijalność)

Davien
niedziela, 15 listopada 2020, 13:34

KBA to ukraińska wersja 246M czyli działa jakie mają podstawowe T-72B. Na B3 jest 2A46M-5 czyli znacznie lepsze działo. Z KBA masz 550mmRH penetracji maks, z 2A46M-5 740mm RHA penetracji, widzisz róznicę?

Były dekiel
poniedziałek, 16 listopada 2020, 15:45

Armata w czołgu rzecz święta ,ale do tej armaty potrzebna jest odpowiednia amunicja,której my niestety nie posiadamy.A tak na zakończenie chciałbym przypomnieć ,że w Polsce "nie ma już" fabryki produkującej silniki do czołgów.Czyli import? Skąd z Rosji? No chyba ,że z Serbii ?

Obserwator
czwartek, 12 listopada 2020, 08:09

Pozwolę sobie zauważyć, że Rosjanie z reguły nie ograniczają się tylko do deklarowania, a Polacy niestety, to i owszem...

Lord Godar
środa, 11 listopada 2020, 14:36

Dokładnie , chodzi o to kto pierwszy skutecznie porazi czołg przeciwnika .

Stary dekiel
poniedziałek, 16 listopada 2020, 15:52

Skutecznie porazi czołg przeciwnika ? Żeby to zrobić, trzeba mieć odpowiednią amunicję.Której wg.gen.Skrzypczaka Polska nie posiada.Dlatego dla naszych czołgów ,większość ruskich maszyn jest poza zasięgiem.

kblomkvist
czwartek, 12 listopada 2020, 11:39

Problem polega na tym, że jak już pierwszy trafi, to może się okazać, że nie wyrządził żadnej szkody albo wyrządził minimalną. Jakości ochrony czołgu nie można bagatelizować (I nie tylko o pancerz tu chodzi).

Lord Godar
sobota, 14 listopada 2020, 13:53

Dlatego napisałem : skutecznie . A to niekoniecznie oznacza zniszczenie , czasem udaje się tak porazić czołg , że zostaje wyłączony z dalszej walki .

mc.
sobota, 14 listopada 2020, 23:00

To smutne ale nie szkolą naszych czołgistów, że pocisk odłamkowo-burzący obezwładnia czołg przeciwnika. Nawet jeżeli nie zabije załogi, to na kilkanaście sekund (i dłużej) wyłącza ich z działań. Ten czas powinien wystarczyć do manewru, celnego strzału lub ucieczki.

Tani
środa, 11 listopada 2020, 08:55

Jak Kuba Bogu,tak Bog Kubie. NATO buduje sily na Litwie i Estonii to ruscy modernizuja Kaliningrad. Poniewaz obydwie strony maja sie bronic wiec nie ma powodu do niepokoju. Jesli to Peleng to maja wyposazenie Thalesa. Czyli Katerina. Widocznie poprawilo im sie z Francuzami. Czyzby sankcje miekly?

Lord Godar
sobota, 14 listopada 2020, 13:56

Białoruś to tylna furtka na Rosję . Za pośrednictwem tego kraju wchodzi tam wiele rzeczy , a gdyby nie to to ruskie tanki by nie miały Sosny U . Taka prawda .

Kemix
wtorek, 10 listopada 2020, 22:14

U nas czołgow nie potrzebuja tylko limuzyny

Głos z Klonowej
wtorek, 10 listopada 2020, 20:11

Spokojnie ...zostało włączone procedowanie na uzupełnienie wojsk graniczących z rosyjską esklawą Kaliningrad na dodatkowe kołowe RAKi w ilości 76sztuk w sumie ma ich być w jednostkach Warmii i Mazur..124sztuki do roku 2024 oraz dodatkowo 58sztuk KRABów w sumie ma ich być 96sztuk w tym regionie oraz do 2024 dodatkowo przenośnych 32jawelinów i ok 36-46spikejów w sumie ok 150sztuk łącznie na nośnikach już zamontowane i tylko w regionie Warmii i Mazur w skali Polski tę liczbę należy pomnożyć przez x 3,5....dziękuje

Fort Putin
środa, 11 listopada 2020, 09:36

Ale dlaczego zskladssz że nasza artyleria zniszczy ich sprzęt a nie odwrotnie. My przy nich jestesmy głusi i ślepi... Kto tu ma przewage ? Zastanów sie co bazgrasz czlowieczyno

Głos rozsądku
środa, 11 listopada 2020, 01:00

"zostało włączone procedowanie"... Znając realia, to na tym może się zakończyć. Zapamiętaj sobie, że w planach to wszystko wygląda z reguły pięknie, a w rzeczywistości wychodzi zgoła odmiennie. Przy okazji zapytam, czy wiesz może, co to jest tzw. myślenie życzeniowe?

Lord Godar
wtorek, 10 listopada 2020, 16:11

Kompania p-panc wyposażona w Brimstone i po temacie .

środa, 11 listopada 2020, 21:35

A co z systemem sztora?

Lord Godar
środa, 11 listopada 2020, 23:03

A co tu pomoże prymitywna Sztora na Brimstone mający własny radar czy na Spiky lub MMP na światłowodzie ? Brimstone to prawdziwy morderca teciaków , a kilka pojazdów wyrzutni jest w stanie unicestwić cały ich batalion .

Bor.... i wiadomo :-)
czwartek, 12 listopada 2020, 13:51

No ale tankiści mogą namierzyć stanowiska wyrzutni/strzelców

Lord Godar
sobota, 14 listopada 2020, 14:01

Tak , ale pod warunkiem , że mają do czynienia z takim PPK które wymaga wskazania/ podświetlenia laserem , a to nie w przypadku Spike , MMP czy Brimstone ... To inna bajka . W tym przypadku to tylko zbędna ozdoba na pancerzu czołgu .

Davien
piątek, 13 listopada 2020, 00:39

A niby jak jak systemy ostrzegawcze Sztory wymagaja podswietlnia wiazką lasera? A taki Brimstone nie dośc ze sam się naprowadza na cel to sam sobie może wyszukiwać cele na podstawie bazy celów w pamieci głowicy naprowadząjcej.

Ale
środa, 11 listopada 2020, 10:46

Najpierw trzeba ją mieć.

wtorek, 10 listopada 2020, 21:47

teoretycznie masz rację, ale

Lord Godar
środa, 11 listopada 2020, 23:05

Zawsze jest "ale" , a w tym przypadku takie że tych Brimstone nie ma .

pik
wtorek, 10 listopada 2020, 20:39

Standardowe nasze polskie gadanie, lekceważenie przeciwnika zawsze tragicznie sie kończy. A Rosjan nie wolno lekceważyć.

Lord Godar
środa, 11 listopada 2020, 14:38

Zgadza się , nie lekceważę tego przeciwnika i dlatego napisałem o Brimstone , a nie o Piratach .

Obserwator
czwartek, 12 listopada 2020, 08:05

Zastanowiłeś się może przy tym, jakie konsekwencje wywołałby atak na Obwód Kaliningradzki? Jeżeli tego nie zrobiłeś, to świadczy o tym, że lekceważysz nie tyle Rosjan, co Polaków. Zrozumiałeś?

Lord Godar
sobota, 14 listopada 2020, 14:06

Obserwator ... a nie widzi i nie rozumie co czyta ... albo celowo próbuje wprowadzić narrację , że taki sprzęt na naszym wyposażeniu był by zagrożeniem dla Rosji . A PPK na wyrzutniach przenośnych czy samobieżnych to nie broń ofensywna do ataku tylko do obrony . Ale to dobrze wiedzieć , że ruscy boją się tej broni .

Maciej
poniedziałek, 16 listopada 2020, 04:50

Tylko że wpierw trzeba ją mieć i przystosowane platformy do użytku (samoloty czy ewentualnie helikoptery). Pozatym to puste gadanie.

Obserwator
niedziela, 15 listopada 2020, 22:42

Lord... A jednak nie potrafi myśleć samodzielnie i czytać ze zrozumieniem... Zapewne nie ma również pojęcia o tym, że Brimstone to przeciwpancerny pocisk dalekiego zasięgu zdolnego klasy powietrze - ziemia. Opracowany został do atakowania celów opancerzonych na terytorium potencjalnego przeciwnika przy użyciu lotnictwa. W związku z powyższym Brimstone należy traktować jako broń ofensywna. Faktycznie dobrze wiedzieć, że Jankesi i ich poplecznicy boją się rosyjskiej broni pancernej...

Lord Godar
środa, 18 listopada 2020, 23:16

I znowu kręcenia kota ogonem ciąg dalszy ... Wiem co to Brimstone , wiem do czego został stworzony ( to taki wyspecjalizowany pocisk do niszczenia czołgów , dedykowany do zwalczania ruskich czołgów z racji bogatej bazy danych ich sylwetek i echa radarowego ) , a został opracowany z myślą o niszczeniu czołgów daleko od linii frontu , zanim wejdą jeszcze do walki na zapleczu atakującego przeciwnika ( a nie na terytorium jak tu chce to ująć ruska propaganda) , a więc nie jest to żadna broń ofensywna ... Nikt w te wasze tandetne wywody nie wierzy towarzysze ...

Davien
piątek, 13 listopada 2020, 00:40

Podczas konfliktu z Rosją ?? A co zrobia wypowiedzą nam wojnę?:))

Bystrzejszy
niedziela, 15 listopada 2020, 22:44

Tak może się stać w przypadku wywołania wony przez NATO, to Rosja wypowie wojnę agresywnemu paktowi militarnemu...

Lord Godar
środa, 18 listopada 2020, 23:17

Tylko kto wtedy od niej kupi ropę i gaz ?

pik
wtorek, 10 listopada 2020, 20:39

Standardowe nasze polskie gadanie, lekceważenie przeciwnika zawsze tragicznie sie kończy. A Rosjan nie wolno lekceważyć.

urraaaa!
wtorek, 10 listopada 2020, 13:04

Rosjanie wyprodukowali już 256 458 853 968 sztuk czołgów. Mają też 1 autostradę z Moskwy do Petersburga.

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
sobota, 14 listopada 2020, 13:23

Nie mają ,wg standardów to nie jest autostrada.Buduja bodaj 20 lat i już ja modernizują, przeprosili się z Polską geowłóknina ,więc nasypu nareszcie będą stabilne.

wtorek, 10 listopada 2020, 19:11

256 miliardów 458 milionów 853 tysiące 968 sztuk czołgów...

czwartek, 12 listopada 2020, 01:28

czyli potrzeba 770 miliardów ludzi żeby je obsadzić.

yesyes
wtorek, 10 listopada 2020, 16:26

I świetną linię kolejową jakbyś zapomniał

Levi
wtorek, 10 listopada 2020, 22:46

Swietna bedzie jak chinczycy przebuduja do standartu kolei wysokich predkosci. Jest tylko nieokreslone jaka dokladnie trasa ta przebudowana kolej transsyberyjska pojdzie i gdzie sie skonczy.

dim
wtorek, 10 listopada 2020, 22:13

taaa.... I jeśli "pojeździć" rosyjskimi kolejami w youtube, to ta linia jest jedyną trasą, za oknami przypominającą poziom gospodarczy życia i gospodarki Polski. Po odjęciu masy lasów oczywiście. Gdy cała reszta rosyjskich linii kolejowych, to jest coś jak Polska, ale mojego wczesnego dzieciństwa - lata 60-te.

44
wtorek, 10 listopada 2020, 11:48

A tymczasem: "Zupełnie nowa generacja rosyjskich czołgów, które w szczególności mogą zastąpić pojazdy T-14 Armata, mogą otrzymać działo elektrotermochemiczne (ETHP), podaje Zvezda, powołując się na dane z poufnych źródeł w kompleksie wojskowo-przemysłowym" Czyli jeszcze się nie zaczął, a już się będzie kończył.

Lord Godar
środa, 11 listopada 2020, 23:08

I stąd planują następny czołg ( opcja) jako pojazd dwuczłonowy , a to po części z obawy że będzie zwiększone ryzyko dla załogi przy takim ładunku miotającym i w razie zniszczenia modułu ogniowego w tym przypadku załoga przeżyje .

Rhotax
środa, 11 listopada 2020, 10:49

To bron dla Su57 - tak tego jedynego egzemplarza fabrycznego co za 10 lat ma mieć stealth.

Wania
wtorek, 10 listopada 2020, 17:51

Co zastąpić? T-14? Które? Żeby coś zastąpić to to musi istnieć poza defiladą i zamówieniami, które do 2020 roku miały wynieść 2.300 sztuk.

środa, 11 listopada 2020, 22:34

Wania. Polska musi zapłacić Rosji biliony dolarów reparacji za setki lat niewolniczej pracy ludu rusińskiego... Zapłacić też kolejne biliony dolarów odszkodowań za tysiące zgwałconych kobiet, za setki tysięcy wymordowanych na Rusi. W tym kobiet, dzieci i starców. Również za spalenie Moskwy i wymordowanie 60 tys. jej mieszkańców. Za śmierć 60 tys. jeńców z 1920... Zapłacić za tysiące ograbionych i spalonych cerkwi, miast, miasteczek i wsi... Taki Czarniecki tylko w jednym mieście Stawiszcze wymordował 10 tys. ludzi a miasto spalił jak Hitler Warszawę. Tyle samo (10 tys.) zginęło Polaków w Powstaniu Styczniowym. 66 tys. zginęło w 1939 roku a w Katyniu 22 tys.

Franco
wtorek, 10 listopada 2020, 16:47

Podobno tak. A agregaty do zasilania tego działa podobno na 10 zmodernizowanych ziłach nie majacych odpowiedników w nato.

Marek MM
wtorek, 10 listopada 2020, 11:27

Na te czołgi w zupełności wystarczy nasz Pirat. Eiec jest sens ich produkcji

Jacek90144
wtorek, 10 listopada 2020, 21:40

Pirat nie jest na mbt. Tylko na lekko opancerzone cele.

Kacper
wtorek, 10 listopada 2020, 10:51

przyjazny gest sąsiadów

Prawda?
środa, 11 listopada 2020, 12:23

Dokładnie. Taki "pokojowy" jak zawsze. Równie "pokojowy" jak ćwiczenia ataków atomowych na Warszawę.

Tweets Defence24