Siły zbrojne
Australia sprzedaje swoje Black Hawki
Australijskie ministerstwo obrony podjęło decyzję o sprzedaży posiadanych przez armię 27 śmigłowców S-70A Black Hawk. Działania te związane są z procesem ich wycofywania z wojska.
Ogłoszenie przetargowe o sprzedaży śmigłowców pojawiło się w marcu 2021 roku. Zgodnie z jego treścią Australia planuje do grudnia 2022 roku sprzedaż 27 egzemplarzy wiropłatów służących zarówno w wojskach lądowych jak i siłach powietrznych. Poszczególne modele mogą być dostępne dla potencjalnych klientów najwcześniej od lipca bieżącego roku. Przy czym rząd zaznacza, że wolałby sprzedać wszystkie Black Hawki i związane z nimi zapasy sprzętu jednemu nabywcy lub jak najmniejszej ilości podmiotów.
Zgodnie z ogłoszeniem potencjalna sprzedaż nadal podlega różnym zatwierdzeniom rządu USA i australijskiego ministerstwa obrony. W szczególności śmigłowce mogą podlegać amerykańskim przepisom o Międzynarodowym Ruchu w rozporządzeniach Bronią (ITAR) i przepisom eksportowym dotyczących technologii podwójnego zastosowania pochodzących z USA (Export Administration Regulations - EAR).
Czytaj też: Redback - ewolucja BWP z Korei [ANALIZA]
Australia sprzedaje Black Hawki po 33 latach od otrzymania pierwszego śmigłowca z fabryki Sikorsky'ego w Connecticut. Pierwszy S-70A-9 Black Hawk został przekazany Royal Australian Air Force (RAAF) w grudniu 1987 roku. Po dostarczeniu pierwszych ośmiu śmigłowców do RAAF zdecydowano, że sprawdzą się one również w wojskach lądowych. Wobec tego kolejne (seria A25-101 do A25-108) zostały przekazane armii 15 lutego 1989 roku. Dalsze dostawy zostały wykonane już bezpośrednio do wojsk lądowych i pochodziły z fabryki Hawker-de Haviland w Sydney, gdzie maszyny były budowane na podstawie przekazanej licencji.
Jak widać oferowane przez Australię śmigłowce są mocne wyeksploatowane, tym bardziej, że w ofercie znajdują się również te z pierwszej serii dostaw z lat 80. XX wieku. Dlatego też władze Australii już w 2006 roku podjęły decyzję o zakupie 34 maszyn NHIndustries MRH90 Taipan (lokalna wersja NH90), które miały zastąpić Black Hawki. Pozyskanie śmigłowców kosztowało 2 mld dolarów. Maszyny przeznaczone były dla wojsk lądowych i marynarki wojennej (pierwsze zastąpiły leciwe maszyny Sea King w 2013 roku). Wcześniej, bo w 2004 roku pozyskano 12 maszyn.
W związku z tym wycofywanie Black Hawków pierwotnie zakończyć miało się do 2015 roku, ale w programie doszło do opóźnień, będących wynikiem szeregu zaniedbań popełnionych podczas postępowania przetargowego oraz problemów technicznych nowej maszyny. Teraz wszystkie Black Hawki mają być ostatecznie wycofane do grudnia 2022 roku.
Australijska armia prowadzi również postępowanie w ramach Project Land 2097 Phase 4 na pozyskanie do 16 egzemplarzy lekkich, czterotonowych śmigłowców wsparcia operacji specjalnych. Projekt LAND 2097 zakłada uzupełnienie obecnie eksploatowanej przez australijskie wojska specjalne floty śmigłowców MRH90. Obecnie oferowanymi kandydatami są śmigłowce Airbus H145M i Bell 429 Global Ranger.