Konieczność budowy tej jednostki wynikła z analizy wniosków wyciągniętych po katastrofie atomowego okrętu podwodnego „Kursk”, który zatonął w sierpniu 2000 r. Podczas prowadzonej wtedy akcji ratowniczej okazało się, że rosyjska flota nie posiada okrętów ratowniczych mających możliwość użycia swojego wyposażenia na większych głębokościach.
Praca nad projektem nowego okrętu ratowniczego rozpoczęły się w biurze konstrukcyjnym CMKB Ałmaz na początku 2003 r., a Ministerswo Obrony Federacji Rosyjskiej zaakceptowało go pod koniec 2004 r. Budową zajęła się stocznia Admirałtiejskije Werfi z Sankt Petersburga. Położenie stępki odbyło się w 24 grudnia 2005 r., wodowanie miało miejsce 30 października 2012 r., natomiast w pierwsze próby morskie okręt ten wyszedł 25 grudnia 2014 r.
Podczas obecnego etapu prób „Igora Biełousowa” planowane jest przeprowadzenie kompleksowych testów głębokowodnego systemu nurkowo-ratowniczego GWK-450, opracowanego przez firmę Tietis, podczas których wchodzący w jego skład dzwon nurkowy ma operować na głębokości 450 m. Ponadto przewiduje się użycie na głębokości 1000 m zdalnie kierowanego pojazdu Pantera Plus, a także sonaru obserwacji bocznej w celu wykrycia obiektów na głębokości do 1500 m. Decyzja o ewentualnej budowie kolejnych okrętów tego typu zapadnie po zakończeniu prób eksploatacyjnych prototypu.
(AN)
jaś
oooo! wreszcie ktoś z branży! napisz mi proszę czy to prawda, że Federacja Rosyjska produkuje dla swoich celow militarnych własnej konstrukcji mikroprocesory, a nie kupuje ich od Intela? ponoc robią tak, bo obawiaja się zlośliwego utajnionego oprogramowania jakie wróg mógłby ukryć w importowanych częściach. elektoniarz Czwartek, 20 Sierpnia 2015, 10:03 Bez przodującej zachodniej elektroniki żadne systemy ratownicze nie zadziałają. Piszę to jako specjalista od tych spraw.
elektoniarz
Bez przodującej zachodniej elektroniki żadne systemy ratownicze nie zadziałają. Piszę to jako specjalista od tych spraw.